Bouw HT in kelder

Started by Sjaak_Banaan, February 14, 2015, 22:04:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Quote from: skank1 on November 13, 2017, 12:56:47
Vraagje ivm je DIY scherm
Heb jij rondom geen moulding geplaatst? Zodat je scherm niet echt op de rand leunt...
Bij veel diy schermen op avsforum zie ik dat ze zo'n rand eropzetten en dan pas daarover de spandex.
Dit om te voorkomen dat je je kader ziet doorkomen... omdat ze teveel contact maken op de zijdelingse kant van je hout.

Welke stof heb jij gebruikt? Milliskin?

Met wat heb je alles afgewerkt rondom je scherm?

Ons doek zit rechtstreeks op het frame gespannen, dat frame hangt nu met nog met draadjes aan het plafond en leunt onder om een ander frame met luidsprekerdoek daarop.
Het idee was om deze later, wanneer ik zeker weet dat ik dit wil, ik deze d.m.v. een 'french cleat' ophang. (google maar even).

Hier vind je de bouw van ons frame:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=149120.msg3039849#msg3039849

Rondom komen overal houten frames op maat met doek erop gespannen.

Onze stof voor het scherm komt van Rommi van 'Glitterstof', artikel LS-846 en LS-8002.
Op Hardwareinfo zit ook iemand (check de fimpjes in mijn topic) die heeft de stof van stoffenshop.eu.
In zijn laatste filmpje zie je dat hij zijn scherm scharnierend heeft opgehangen, dat overwegen wij ook nog, dat is toch wel erg handig om achteraf bij je speakers te komen:



Hopelijk heb je er iets aan.  ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

skank1

ok thx
maar eigenlijk geen antwoord op mn vraag :p
vraag was waarom jij geen moulding op de rand hebt, en of je dat frame er niet doorziet... daarom dat ze die moulding meestal gebruiken
http://www.avsforum.com/forum/110-diy-screen-section/466050-my-diy-boc-screen-thanks-diy-forum.html
in post 11
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Sjaak_Banaan

#352
Quote from: skank1 on November 13, 2017, 18:22:50
ok thx
maar eigenlijk geen antwoord op mn vraag :p
vraag was waarom jij geen moulding op de rand hebt, en of je dat frame er niet doorziet... daarom dat ze die moulding meestal gebruiken
http://www.avsforum.com/forum/110-diy-screen-section/466050-my-diy-boc-screen-thanks-diy-forum.html
in post 11

Omdat ik niet wist dat het een optie was... :P
Het ontwerp dat ik heb gebruik is van MississippiMan van AVS, ik had het idee dat hij wel weet waar die het over heeft, maar daar werd dat niet gebruikt.

Het enige wat ik zie (als ik goed mijn best doe) zijn de minimale hoogteverschillen waar de latten tegen elkaar zitten. Dit had ik misschien eruit kunnen schaven/schuren, maar het stoort ons niet.
Ook is er een noest zichtbaar, maar dat zie je eigenlijk alleen met de spot erop, tijdens het film kijken zie je niets. Het idee is dus wel goed.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Masterkale

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D  2x FRC-C - 1x FRC-D 5x custom accuton Atmos/Auro3d speakers -- Sub: SVS SB13ultra on a subdude HD  -  Preamp: Datasat RS20I Cinemike Amp: Marantz MM8077 Cinemike bridged 5 channel  + MM8077 cinemike  Mediaplayer: Oppo UDP-203 cinemike ultimate - Cables: Inakustik Referenz LS-1002-  Beamer: JVC NX9 cinemike - Screen:IVISIONS Cinema HD-Series 112 inch

Sjaak_Banaan

Quote from: Masterkale on November 13, 2017, 18:47:53
mooie ruimte zo!

Dat filmpje is niet onze ruimte hè, enkel geplaatst ter inspiratie... ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Masterkale

Quote from: Sjaak_Banaan on November 13, 2017, 18:50:58
Dat filmpje is niet onze ruimte hè, enkel geplaatst ter inspiratie... ;)

Ohw haha, ik ben even snel door jouw topic gegaan, zag wat foto`s in 2015, dus ik ga naar de laatste pagina om het resultaat ergens te vinden. Ik kwam het filmpje tegen dus dacht van kijk is aan...
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D  2x FRC-C - 1x FRC-D 5x custom accuton Atmos/Auro3d speakers -- Sub: SVS SB13ultra on a subdude HD  -  Preamp: Datasat RS20I Cinemike Amp: Marantz MM8077 Cinemike bridged 5 channel  + MM8077 cinemike  Mediaplayer: Oppo UDP-203 cinemike ultimate - Cables: Inakustik Referenz LS-1002-  Beamer: JVC NX9 cinemike - Screen:IVISIONS Cinema HD-Series 112 inch

Sjaak_Banaan

Quote from: Masterkale on November 13, 2017, 19:47:42
Ohw haha, ik ben even snel door jouw topic gegaan, zag wat foto`s in 2015, dus ik ga naar de laatste pagina om het resultaat ergens te vinden. Ik kwam het filmpje tegen dus dacht van kijk is aan...

Hehe, neuh, wij gaan lekker slow... :P
Als er straks weer meer vrije tijd is zullen we eens wat stappen gaan zetten. :D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Sjaak_Banaan

#357
Vanmiddag weer eens tijd gehad om te stoeien met Room EQ Wizard en te schuiven met de subwoofers en dat levert vragen op. ;)

Voorheen stonden beide subs voorin, achter het scherm. Maar daar had ik o.a. een flinke dip tussen de 24 en 41 Hz en tussen de 65 en 82 Hz.
Dit is de oude situatie met beide subs voorin (de lichtgroene kleur is de voorspelling met MiniDSP):

In Room Simulator ben ik met de subs gaan schuiven zodat ik de dips kon oplossen en kwam uit op een opstelling met de XTZ voor in het midden (achter het scherm) en de Klipsch tegen de achterwand, precies tegenover de XTZ.
Met het oog op de afwerking van de ruimte was dit een acceptabele oplossing.

De Klipsch dus aangepakt en achterin geplaatst met onderstaande meting als resultaat.
Ook hier is de lichte kleur de voorspelling met MiniDSP. Hier ben ik al gelukkiger mee:

Waterval zoals nu gemeten:

Waterval zoals verwacht met MiniDSP:


Zoals jullie zien is de nagalmtijd onder de 80Hz nog best lang, maar we hebben dan ook nog geen bass traps.

Aangezien ik te weinig ervaring heb met akoestiek vind ik het moeilijk in te schatten of het loont om twee paneelresonatoren te kopen (Faist CPA-A2).
Dit zijn Duitse alternatieve voor de RPG Modex Plate type 2.


In theorie verwacht ik wel een aardige winst, dat de nagalmtijd flink korter wordt en de meting zal er op papier ook mooier uitzien.

Maar, hier komen de vraagtekens...:
1. Zijn aanpassing in de nagalmtijd van het laag onder 100 Hz ook goed hoorbaar? Hoe zou je dat omschrijven?
2. Is het correct dat deze paneelresonatoren de dips en pieken onder de 100 Hz 'elimineren' of is het niet zo makkelijk?
3. Zouden deze basstraps t.o.v. MiniDSP beter resultaat hebben op de overige zitplaatsen, dus niet alleen de 'sweetspot'?

Voor mij gevoel is het de juiste manier om eerst de akoestiek te optimaliseren met bijvoorbeeld basstraps en dat MiniDSP de finishing touch zou moeten zijn.
Maar mocht het verschil amper waar te nemen zijn, dan is een MiniDSP misschien ook al voldoende om de pieken af te vlakken....
Het budget is er nog wel, maar dat zou ten koste van een nieuwe projector gaan.
De zitplaats(en) staan vast, vergeet ik dan misschien nog andere belangrijke maatregelen of producten?
Oplage bovenop het systeemplafond heb ik nog niet toegepast omdat we er nog een paar keer bij moeten met kabels... maar verwacht niet dat dit in het diepe laag veel doet, toch?

Wie denkt er mee? :D
Thanks !

Oja, afgelopen week hebben we het fotodoek van Metallica ook opgespannen, deze kom in het midden, voor de sub, wij zijn best tevreden.  :headbanging:

Bij het testen werd al snel duidelijk dat Decotex niet helemaal (akoestisch) transparant is, door het subgeweld zat er ondanks de open structuur wel wat beweging in het doek.
Het effect op de gemeten waardes in Room EQ Wizard was trouwens maar minimaal zichtbaar, dus het kan prima zo.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

solitaire

Nou ben ik geen Metallica fan oid., maar zo'n fotodoek is wel kicken in een HT ruimte ! Leuk idee, ga ik onthouden ...

En wat betreft je vragen ... ga ik absoluut even meelezen ...



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

morca

Metallica  :headbanging:

Netjes geplaatst zo.
Je freq spl verloop is veel beter.

Je kan de ruimte idd het beste akoestisch aanpakken.
En daarna dsp toepassen.
Maar dat is net hoever je wil gaan.
Want voor die reflecties onder de 100 hz heb je mega basstraps nodig.
Dan moet je de ruimte wel heel goed aanpakken.


Je zou iig eens wat panelen op kunnen hangen.
Dat brengt vaak al wat meer rust in het geluidsbeeld.

Ik ga ff kijken of ik fotos van je ruimte kan vinden.
Even beeld krijgen .
Want je heb nog een hol systeemplafond  lees ik.
Ik heb dat boven ook maar met heel weinig tussenruimte.
2 cm ofzo.
Renovatie vd gemeente niet zelf gedaan.

Als die ruimte teveel is achter die platen kan het je bas teveel absorberen.
Zou het zoiezo opvullen met steenwol.

morca

Ja snel doorheen gekeken .
En uiteraard kende ik hem wel .
En die sub ,geweldig :clapping:

Op pag 9 ergens worden later te plaatsen basstraps genoemd .
Is dat nog gebeurd?

Ander ding wat me opvalt
Al die harde muren en vloer dat geeft veel reflecties
Waarom zie ik zoveel diffusers en geen panelen met 10 cm dik steenwol.
Dat was imo echt stukken beter geweest.
Nu buig je de reflecties wel af.
Maar je ruimte is keihard dus dat blijft door reflecteren.

Daarom heb je ook zoveel reflecties in het laag.
Je ruimte absorbeert niks zo te zien....
Dat had ik niet zo gedaan iig.

Sjaak_Banaan

#361
Quote from: solitaire on December 16, 2017, 19:10:00
Nou ben ik geen Metallica fan oid., maar zo'n fotodoek is wel kicken in een HT ruimte ! Leuk idee, ga ik onthouden ...

En wat betreft je vragen ... ga ik absoluut even meelezen ...

soli

WATTE, geen Metallica fan...?  :blink:

Quote from: morca on December 16, 2017, 19:44:20
Metallica  :headbanging:

Netjes geplaatst zo.
Je freq spl verloop is veel beter.

Je kan de ruimte idd het beste akoestisch aanpakken.
En daarna dsp toepassen.
Maar dat is net hoever je wil gaan.
Want voor die reflecties onder de 100 hz heb je mega basstraps nodig.
Dan moet je de ruimte wel heel goed aanpakken.

Hee Marco :)

Zoals ik het toen van Toine begreep zijn die RPG Modex plates erg goed en nemen ze weinig ruimte in:

Helaas kan ik mij alleen blind staren op cijfertjes en ontbreekt de kennis en ervaring, vandaar de 3 vragen in mijn vorige post.

1. Zijn aanpassing in de nagalmtijd van het laag onder 100 Hz ook goed hoorbaar? Hoe zou je dat omschrijven?
2. Is het correct dat deze paneelresonatoren de dips en pieken onder de 100 Hz 'elimineren' of is het niet zo makkelijk?
3. Zouden deze basstraps t.o.v. MiniDSP beter resultaat hebben op de overige zitplaatsen, dus niet alleen de 'sweetspot'?

Het is moeilijk voor te stellen wat het precies gaat doen en het is best een investering, dus moet er even goed over denken.

Quote from: morca on December 16, 2017, 20:09:05
Ja snel doorheen gekeken .
En uiteraard kende ik hem wel .
En die sub ,geweldig :clapping:

Jeah, het is een beest!  :D

Quote from: morca on December 16, 2017, 20:09:05
Op pag 9 ergens worden later te plaatsen basstraps genoemd .
Is dat nog gebeurd?

Nope, nog niet. Ik twijfel of dit voldoende is en daarom misschien beter direct voor de kant en klaar oplossing van Faist kan gaan.
Dat ging trouwens over 3 DIY traps, voor 70, 80 en 100 Hz op basis van 30mm latten.
Als ik de waterval bekijk dan is het eigenlijk vooral onder de 80 Hz dat de galm blijft hangen.

Quote from: morca on December 16, 2017, 20:09:05
Ander ding wat me opvalt
Al die harde muren en vloer dat geeft veel reflecties

Tegen de muren komen dadelijk panelen met 30mm Aixfoam, die panelen zijn in de maak dus het foam was tijdens bovenstaande metingen niet aanwezig.
Voor het idee:



Zo vond ik het niet zo mooi, dus dadelijk komt het allemaal in net afgewerkte frames. :P

Ik verwacht dat het foam weinig doet aan de galm onder de 100 Hz wanneer ik naar de absorptiegraad kijk, of vergis ik mij dan?

Wij hebben de 30 mm platen.

Quote from: morca on December 16, 2017, 20:09:05
Waarom zie ik zoveel diffusers en geen panelen met 10 cm dik steenwol.
Dat was imo echt stukken beter geweest.
Nu buig je de reflecties wel af.
Maar je ruimte is keihard dus dat blijft door reflecteren.

Daarom heb je ook zoveel reflecties in het laag.
Je ruimte absorbeert niks zo te zien....
Dat had ik niet zo gedaan iig.

De diffusers zijn experimenteel en was ook niet Toine's eerste advies, maar ik vond het leuk om ze te maken en wilde het eens proberen.
Het is dus niet erg om er straks eventueel een paar op te offeren om daar basstraps of andere absorptie te plaatsen.
Van steenwol panelen had ik begrepen dat ik te veel zou gaan dempen, daar waar het niet moet, daarom is het dunne aixfoam aangeraden.

Nog een andere vraag over de basstraps van RPG en Faist, stel dat ik ze voor het gemak aanschaf (scheelt een hoop tijd t.o.v. DIY), kan het ook kwaad doen in deze ruimte? Of is er nooit genoeg laag absorptie?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder


Sjaak_Banaan

Wat lijkt je zeer geschikt? Die panelen die Erik maakt of het bepalen van de reflectiepunten volgens die tekening of.... er staat zoveel in het meettopic. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

solitaire

Quote from: Sjaak_Banaan on December 17, 2017, 13:58:47
WATTE, geen Metallica fan...?  :blink:

...


:embarassed:

ik vlucht niet als ik het hoor ... maakt het dat wat aanvaardbaarder voor je ? ;)
Hinterm Horizont geht's weiter.

morca

Quote from: Sjaak_Banaan on December 17, 2017, 22:10:37
Wat lijkt je zeer geschikt? Die panelen die Erik maakt of het bepalen van de reflectiepunten volgens die tekening of.... er staat zoveel in het meettopic. ;)
Sorry ik zal duidelijker zijn.
5 of 10 cm dikke panelen op de spiegelpunten.
Lijkt me in jouw harde ruimte ideaal.
Eventueel in de achterkant vd ruimte nog 2 lange hoog op de zijde muren om de reflecties in de hoeken van plafond en muur wat tegen te gaan.
En een paar dikke basstraps achterin de hoeken vd ruimte zou je laag goed doen imo

Knor

Nou en of die oplage veel goeds voor het sublaag kan doen, Sjaak!
En goedkoper dan basstrap.
En diffusers beheersen reflecties. Ze verergeren ze niet.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Sjaak_Banaan

Quote from: solitaire on December 17, 2017, 22:30:04

:embarassed:

ik vlucht niet als ik het hoor ... maakt het dat wat aanvaardbaarder voor je ? ;)

Haha, ja hoor. :D

Quote from: morca on December 17, 2017, 22:42:04
Sorry ik zal duidelijker zijn.
5 of 10 cm dikke panelen op de spiegelpunten.
Lijkt me in jouw harde ruimte ideaal.
Eventueel in de achterkant vd ruimte nog 2 lange hoog op de zijde muren om de reflecties in de hoeken van plafond en muur wat tegen te gaan.
En een paar dikke basstraps achterin de hoeken vd ruimte zou je laag goed doen imo

Ah oké, ik heb nog wel een paar pakken steenwol staan, dus kan het eigenlijk prima testen. Afwerken kan altijd nog...
Die basstraps achterin stonden oorspronkelijk ook wel in de planning, maar ik twijfel dus of ik mezelf heel veel tijd kan besparen door direct voor de kant en klare traps te gaan.
Geen idee of het ook kwaad kan, te veel demping?

Quote from: Knor on December 18, 2017, 10:54:10
Nou en of die oplage veel goeds voor het sublaag kan doen, Sjaak!
En goedkoper dan basstrap.
En diffusers beheersen reflecties. Ze verergeren ze niet.

Dag meneer Knor :)
Wauw, had niet verwacht dat oplage ook in het diepe laag door zou werken.
Toch maar eens het elektrisch in orde maken zodat we er niet meer bovenop hoeven te zijn en vullen die ruimte.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Quote from: Sjaak_Banaan on December 18, 2017, 13:08:20

Die basstraps achterin stonden oorspronkelijk ook wel in de planning, maar ik twijfel dus of ik mezelf heel veel tijd kan besparen door direct voor de kant en klare traps te gaan.


Die in het plastic achter in de hoeken zetten tot het plafond en even meten, weet je ook meteen of dat iets doet en of het de moeite is.
Als het werkt is het in driehoeken snijden en een doekje ervoor spannen, ook zo gebeurt toch?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on December 18, 2017, 13:16:55
Die in het plastic achter in de hoeken zetten tot het plafond en even meten, weet je ook meteen of dat iets doet en of het de moeite is.
Als het werkt is het in driehoeken snijden en een doekje ervoor spannen, ook zo gebeurt toch?
Idd goed plan.
Zou het zeker even testen

MLCinema

#370
Uiteindelijk kan je de ruimte ook overdempen waardoor deze doods gaat klinken. Maar voor Bass traps heb je nu eenmaal volume nodig. Ik denk dat het gezien je grote aantal harde oppervlakten wel even duurt voor je de boel overdempt. Je hebt ook een mix van absorptie en diffusie toch? Volgens mij zijn er wel stelregels ten aanzien van het percentage van je vloeroppervlakte dat je zou moeten pakken qua muurbehandeling ten aanzien van demping, maar dat zou je even op moeten zoeken.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Knor

@Sjaak: Oplage met minerale wol kan zelfs zomaar teveel van het goede worden!

Plenum eerst rondom en buitenlangs beginnen te vullen met 1 matbreedte en minimaal 15cm dik of volledige hoogte.
Dan meten / testen en eventueel nog een breedte erbij, net zolang tot het goed is of gevuld is.

Als je dan nog problemen hebt zijn Modexen of soortgelijke types zeker afdoende - vooral die met diepe afstemming onder 50Hz.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

morca

Quote from: Knor on December 18, 2017, 18:54:08
@Sjaak: Oplage met minerale wol kan zelfs zomaar teveel van het goede worden!

Plenum eerst rondom en buitenlangs beginnen te vullen met 1 matbreedte en minimaal 15cm dik of volledige hoogte.
Dan meten / testen en eventueel nog een breedte erbij, net zolang tot het goed is of gevuld is.

Als je dan nog problemen hebt zijn Modexen of soortgelijke types zeker afdoende - vooral die met diepe afstemming onder 50Hz.
Dat is een intressant product!!

Sjaak_Banaan

Bedankt voor de input mannen, we zullen nog eens e.e.a. proberen en ondertussen blijven meten.
De oplage op het plafond zal niet zo hoog zijn, daar zit maar een paar cm tussen.
De reststukken plafondtegel kan ik wel eens aan de randen leggen, daar hoef ik toch niet te zijn.

Zodra er meer tijd is post ik weer een update. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Knor

Quote from: Sjaak_Banaan on December 18, 2017, 21:41:38
Bedankt voor de input mannen, we zullen nog eens e.e.a. proberen en ondertussen blijven meten.
De oplage op het plafond zal niet zo hoog zijn, daar zit maar een paar cm tussen.
De reststukken plafondtegel kan ik wel eens aan de randen leggen, daar hoef ik toch niet te zijn.

Zodra er meer tijd is post ik weer een update. :)

Ah, dat verandert de zaak... ik meende dat je een plenum van 20cm of meer zou hebben...
In jouw geval (enkele cm) zal er inderdaad weinig of geen uitwerking beneden 100Hz zijn. Mijn vergissing, sorry!

Een oplage zal nog wel enige uitwerking hebben, en loont altijd wel de moeite, aangezien de meerkosten gering zijn. Maar ik vrees dat je voor het bass-management extra middelen nodig zult hebben als er geen echt plenum boven het systeemplafond zit.

Ben je in dit stadium nog flexibel met aanpassingen?
Zo ja, dan wil ik wel een keer langskomen om eens met je mee te denken...
Mailtje kan naar readscapes bij xs4all punt nl.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.