Bouw HT in kelder

Started by Sjaak_Banaan, February 14, 2015, 22:04:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

Goed bezig Johan!

En met Toine in je hoek kan het niet anders dan het een prachtig klinkende ruimte wordt... :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

#251
Quote from: RalphH on December 24, 2016, 12:37:38
:thumbs-up:
Dat dacht ik inderdaad, maar zit r goed langs begrijp ik ;D

Jep! :)


Quote from: HTip on December 27, 2016, 19:15:30
Goed bezig Johan!

En met Toine in je hoek kan het niet anders dan het een prachtig klinkende ruimte wordt... :thumbs-up:

Dat is wel de bedoeling jah, hopelijk krijg ik binnenkort weer zin en puf om verder te gaan. De afgelopen tijd is er weinig gedaan...



Vandaag is mijn vriendin nog wel op pad geweest en heeft een projector met scherm opgehaald:
Bedankt daarvoor RonG!   :worship:

16:9 scherm van Celexon, 180 x 102 cm en gain 1, niet echt awesome, maar we kunnen weer vooruit


De Epson TW-6000, als iets ouder, maar zet best een mooi plaatje neer.


Zie hier het resultaat: James in actie!


Morgen weer lekker verder prutsen met het nieuwe speelgoed!  :headbanging:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RonG

Quote from: Sjaak_Banaan on January  5, 2017, 22:41:11

Vandaag is mijn vriendin nog wel op pad geweest en heeft een projector met scherm opgehaald:
Bedankt daarvoor RonG!   :worship:



Morgen weer lekker verder prutsen met het nieuwe speelgoed!  :headbanging:

Geen dank hoor, blij dat het allemaal soepeltjes afgehandeld is.

Chapeau voor je vriendin dat zij ff naar Z-Limburg gereden is om de spulletjes op te halen :pompom:.

Veel plezier ermee ;D.

Sjaak_Banaan

Quote from: RonG on January  6, 2017, 08:00:21
Geen dank hoor, blij dat het allemaal soepeltjes afgehandeld is.

Chapeau voor je vriendin dat zij ff naar Z-Limburg gereden is om de spulletjes op te halen :pompom:.

Veel plezier ermee ;D.

Zeker! Ergens jammer dat ik er niet bij was, anders hadden we nog wel aangebeld en was ik even naar jouw HT komen kijken. Misschien een volgende keer...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RonG


Clifdon

Niet aansluiten voordat je de ruimte helemaal af hebt!
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat als het eenmaal werkt het heeel verleidelijk is om het zo te laten zoals het is. Als het werkt dan werkt het  :popcorn:.

Ineens gaan de vorderingen niet zo vlug meer. De laatste loodjes duurde bij mij het langst  :embarassed:.

Leuk om de vorderingen te zien. Succes er nog mee!

Sjaak_Banaan

Quote from: RonG on January  6, 2017, 10:51:32
Altijd welkom :)

:)

Quote from: Clifdon on January  6, 2017, 20:13:52
Niet aansluiten voordat je de ruimte helemaal af hebt!
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat als het eenmaal werkt het heeel verleidelijk is om het zo te laten zoals het is. Als het werkt dan werkt het  :popcorn:.

Ineens gaan de vorderingen niet zo vlug meer. De laatste loodjes duurde bij mij het langst  :embarassed:.

Leuk om de vorderingen te zien. Succes er nog mee!

Hehe, jeah.... :P
Punt is dat we op dit moment weinig puf hebben om te klussen na het werk, dus dan maar liever een poosje zo relaxen en een beetje testen. Het is ook bewust een 'el cheapo' combi geworden, dus er wordt straks wanneer het 'klaar' is zeker geupgrade. Tot die tijd moet ik het dus hiermee doen. :)

Het upgraden in het achterhoofd zou straks voldoende moeten motiveren om het later weer op te pakken.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Sjaak_Banaan

#257
In mijn laatste post gaf ik al aan dat er weinig puf was om te klussen en dat is eigenlijk nog steeds zo.
Ons werk vereist (te) veel energie momenteel, daarna zijn we gewoon 'op'.
Hopelijk krijgen we over een maand of zo wat meer ruimte en kunnen we eindelijk weer wat doen hier.

Helemaal stilzitten doen we ook niet, we zijn bijvoorbeeld eindelijk eens begonnen met het maken van de diffusiepanelen voor de voorwand.
Dat is niet heel moeilijk of zwaar, maar gezien het aantal dat we nodig hebben best veel werk.
Voor iemand met zo weinig kluservaring als mij is het toch best leuk werk, het kan namelijk bijna niet misgaan en je hebt toch het gevoel dat je vooruitgang boekt.

Inmiddels zijn we op de helft van het assembleren:

Het was best een flinke stapel MDF (dit was nog niet alles...), wat ons bijna letterlijk bloed, zweet en tranen heeft gekost om het in de kelder te krijgen.
Het is zo strak gezaagd dat de hoeken vlijmscherp zijn, zowel de leverancier als ik hadden de vingers opengesneden...
:P


Daarnaast hebben we ook lycra/spandex stoffen gekocht voor ons akoestisch transparante projectiescherm, één laag wit (mat) en een laag zwart.
Het doel is een scherm van 300 m breed x 168,8 cm hoog (16:9) te maken om vervolgens te bekijken hoe dat formaat ons bevalt.
Gezien de prijzen van commerciële akoestisch transparante schermen leek het ons verstandiger om het eerst op deze manier te proberen, upgraden kan altijd nog.
De stoffen laten we nog maar even ingepakt staan totdat we het frame gemaakt hebben, anders lopen we risico dat het vies wordt.

Mocht iemand nog tips hebben voor het maken van een goed frame dan zijn deze van harte welkom.


We hopen het hier spoedig weer op te pakken, aan 'zin' ontbreekt het in ieder geval niet, enkel aan energie.
In de tussentijd maar lekker bijtanken met een filmpje of serie in onze kelder.  :colgate:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

MLCinema

Quote from: Sjaak_Banaan on February 16, 2017, 16:17:40
In mijn laatste post gaf ik al aan dat er weinig puf was om te klussen en dat is eigenlijk nog steeds zo.
Ons werk vereist (te) veel energie momenteel, daarna zijn we gewoon 'op'.
Hopelijk krijgen we over een maand of zo wat meer ruimte en kunnen we eindelijk weer wat doen hier.

Helemaal stilzitten doen we ook niet, we zijn bijvoorbeeld eindelijk eens begonnen met het maken van de diffusiepanelen voor de voorwand.
Dat is niet heel moeilijk of zwaar, maar gezien het aantal dat we nodig hebben best veel werk.
Voor iemand met zo weinig kluservaring als mij is het toch best leuk werk, het kan namelijk bijna niet misgaan en je hebt toch het gevoel dat je vooruitgang boekt.

Inmiddels zijn we op de helft van het assembleren:



Het was best een flinke stapel MDF (dit was nog niet alles...), wat ons bijna letterlijk bloed, zweet en tranen heeft gekost om het in de kelder te krijgen.
Het is zo strak gezaagd dat de hoeken vlijmscherp zijn, zowel de leverancier als ik hadden de vingers opengesneden...
:P


Daarnaast hebben we ook lycra/spandex stoffen gekocht voor ons akoestisch transparante projectiescherm, één laag wit (mat) en een laag zwart.
Het doel is een scherm van 300 m breed x 168,8 cm hoog (16:9) te maken om vervolgens te bekijken hoe dat formaat ons bevalt.
Gezien de prijzen van commerciële akoestisch transparante schermen leek het ons verstandiger om het eerst op deze manier te proberen, upgraden kan altijd nog.
De stoffen laten we nog maar even ingepakt staan totdat we het frame gemaakt hebben, anders lopen we risico dat het vies wordt.

Mocht iemand nog tips hebben voor het maken van een goed frame dan zijn deze van harte welkom.


We hopen het hier spoedig weer op te pakken, aan 'zin' ontbreekt het in ieder geval niet, enkel aan energie.
In de tussentijd maar lekker bijtanken met een filmpje of serie in onze kelder.  :colgate:
Je moet maar zo denken. Als je straks weinig puf hebt als de ht eenmaal af is kan je er lekker in gaan zitten na een zware dag en even helemaal tot rust komen. Ik heb vaak genoeg dat ik een film gekeken heb en even helemaal van de wereld ben geweest. Blijft wel een mooi project!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

RonG

De zin om verder te klussen komt wel weer, zeker wanneer het richting voorjaar gaat :)... Komt goed, ook al is het veel werk ;)

Janbo

Zie dit topic nu pas voor het eerst, maar ook een tijdje met vooral andere zaken bezig geweest. Allereerst complimenten zoals je bezig bent, heel veel herkenbaars. En is het niet met veel hobby's zo dat het een tijdje meer en dan weer minder is? Zolang je maar geniet!

In de tussentijd heb ik overigens wel veel in mijn ruimte film gekeken. Heerlijk ontspannen als t even te vol is allemaal. In die zin ben ik blij dat ik alles wel heb aangesloten. Echt af is het toch nooit en dat is ook weer een charme.

Dikke duim omhoog!

Sjaak_Banaan

#261
Quote from: Janbo on March  5, 2017, 09:44:19
Zie dit topic nu pas voor het eerst, maar ook een tijdje met vooral andere zaken bezig geweest. Allereerst complimenten zoals je bezig bent, heel veel herkenbaars. En is het niet met veel hobby's zo dat het een tijdje meer en dan weer minder is? Zolang je maar geniet!

In de tussentijd heb ik overigens wel veel in mijn ruimte film gekeken. Heerlijk ontspannen als t even te vol is allemaal. In die zin ben ik blij dat ik alles wel heb aangesloten. Echt af is het toch nooit en dat is ook weer een charme.

Dikke duim omhoog!

Thanks, genieten doen we wel.
In de korte tijd dat de Epson staat hebben we er bijna 100 lamp-uren op zitten .  :popcorn:
Zodra we dadelijk rustige tijden krijgen willen we weer verder.

Toch staat het niet helemaal stil, inmiddels hebben we een groot deel van de diffusers af:

Later gaan we ze waarschijnlijk nog in parketlak spuiten, zodat ze nog harder reflecteren. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Janbo

Hoeveel heb je er gemaakt? Heb net 12 stuks achter de rug ;) en best nog een klus. Moet ze alleen nog zwart maken. Volgende maar direct van door en door zwart mdf!

Sjaak_Banaan

Ik heb er 11 klaar, voldoende voor de projectiewand, maar had mdf over voor 1 extra, die kan misschien achter nog gebruiken of zo.
Hoe ga jij ze lakken?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Janbo

Haha, heb er ook 12 gemaakt. Volgens mij heeft toine wel eens aangegeven er minimaal 3, optimaal 4 bij elkaar te gebruiken. De exacte plek moet ik nog bepalen. Ivm mijn geluiddoorlatende scherm denk ik ook nog aan absorptie op die plek.

Omdat alles donker is bij mij worden ze of in de zwarte latex gezet (erg mat en makkelijk verwerken) of in de Warnex. Dat is een stuk harder en dikker.

Je hebt een donkere ruimte, wil je ze zo in het zicht ook niet donker?

sanderkevdw

Quote from: Sjaak_Banaan on February 16, 2017, 16:17:40
Het doel is een scherm van 300 m breed x 168,8 cm hoog (16:9) te maken om vervolgens te bekijken hoe dat formaat ons bevalt.

Dat is wel een heel groot scherm! :D
Is een diffuser niet enorm veel meer werk dan een absorber te maken?

Sjaak_Banaan

Quote from: sanderkevdw on March  6, 2017, 09:58:28
Dat is wel een heel groot scherm! :D
Is een diffuser niet enorm veel meer werk dan een absorber te maken?

Jup, daar willen we straks in ieder geval mee beginnen, mocht het te groot zijn, dan kunnen we nog altijd kleiner.

Jeah, zeker wel, maar ik vond het wel leuk en interessant om te doen.
Op dit moment spelen we ook met schuim tegen de projectiewand, maar diffusie gaan we dus ook proberen.

Hierna is laagabsorptie aan de beurt, ik twijfel nog tussen lattenabsorbers of een RPG Modex Plate.
Het probleem bij die laatste zijn vooral de verzendkosten, die staan niet echt in verhouding tot de aanschafprijs.
Misschien is een powerbuy wel een optie... t.z.t. eens peilen of er interesse is. :P
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HTip

Naar aanleiding van jouw vraag via PM heb ik "even" gezocht en helaas niet de hi-res foto's gevonden. Moet ze wel ergens hebben, maar kon ze op dit moment niet vinden. Dus "even" verder gezocht in mijn topic en wat foto's gevonden.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60218.msg1860565#msg1860565

De metalen plaat met het akoestisch schuim was het zware onderdeel.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

Quote from: HTip on March 18, 2017, 22:17:29
Naar aanleiding van jouw vraag via PM heb ik "even" gezocht en helaas niet de hi-res foto's gevonden. Moet ze wel ergens hebben, maar kon ze op dit moment niet vinden. Dus "even" verder gezocht in mijn topic en wat foto's gevonden.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60218.msg1860565#msg1860565

De metalen plaat met het akoestisch schuim was het zware onderdeel.

Ah, zie ik het goed dat de schuim met staalplaat eigenlijk aan de achterzijde (muurkant) zit?
Waar ik bang voor was wanneer ik het zelf zou doen, was dat de plaat uit de behuizing zou kunnen vallen, wannneer deze aan de achterzijde zit kan dat natuurlijk niet, slim.

Ik meende dat de staalplaat de geperforeerde plaat aan de voorzijde was.... dat klopt dus ook niet.
Als je dat zou kunnen bevestigen dan zou het alles een stuk makkelijker maken. :D

Dat schuim lijkt veel op het spul dat ze bij dakisolatie gebruiken, ik denk dat ik daar binnenkort eens mee ga knutselen. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HTip

Klopt. Schuimplaat rust tegen de muur. De metalen plaat (die in de behuizing op de onderkant aan de voorkant rust) vangt de laagenergie op en drukt het akoestisch schuim in. Dat schuim is overigens volgens mij niet hetzelfde als een schuimplaat voor dakisolatie. De dichtheid is dacht ik hoger en dus effectiever.

Het verschil tussen de Modex Plate en de Modes Broadband is de voorplaat. Van de Plate is deze massief. Van de Broadband is deze geperforeerd, waardoor deze ook nog midden en midhoog kan absorberen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

Quote from: HTip on March 19, 2017, 20:40:08
Klopt. Schuimplaat rust tegen de muur. De metalen plaat (die in de behuizing op de onderkant aan de voorkant rust) vangt de laagenergie op en drukt het akoestisch schuim in. Dat schuim is overigens volgens mij niet hetzelfde als een schuimplaat voor dakisolatie. De dichtheid is dacht ik hoger en dus effectiever.

Het verschil tussen de Modex Plate en de Modes Broadband is de voorplaat. Van de Plate is deze massief. Van de Broadband is deze geperforeerd, waardoor deze ook nog midden en midhoog kan absorberen.

Goed dat je het zegt, ik dacht dat de plate ook geperforeerd was.... nu wat googlen lijkt die inderdaad massief.
Nog maar even terug naar Gearslutz en verder lezen, ook over het schuim dat gebruikt wordt. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Knor

Quote from: Janbo on March  5, 2017, 20:58:25
Haha, heb er ook 12 gemaakt. Volgens mij heeft toine wel eens aangegeven er minimaal 3, optimaal 4 bij elkaar te gebruiken. De exacte plek moet ik nog bepalen. Ivm mijn geluiddoorlatende scherm denk ik ook nog aan absorptie op die plek.

Omdat alles donker is bij mij worden ze of in de zwarte latex gezet (erg mat en makkelijk verwerken) of in de Warnex. Dat is een stuk harder en dikker.

Je hebt een donkere ruimte, wil je ze zo in het zicht ook niet donker?

Ja, klopt. Drie of vier aaneengesloten panelen is pas zinvol.
Hier gaat het om een voorwand; die mag best kamerbreed.
Het mdf bij diffusers zou altijd afgewerkt moeten worden met een harde eindlaag in lak.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Quote from: Sjaak_Banaan on March  5, 2017, 20:49:48
Ik heb er 11 klaar, voldoende voor de projectiewand, maar had mdf over voor 1 extra, die kan misschien achter nog gebruiken of zo.
Hoe ga jij ze lakken?

Ziet er netjes uit, meneer Sjaak!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Quote from: sanderkevdw on March  6, 2017, 09:58:28Is een diffuser niet enorm veel meer werk dan een absorber te maken?

Natuurlijk is dat veel meer werk. Maar wat een diffuser doet kan geen enkele absorber...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Quote from: Sjaak_Banaan on March 21, 2017, 13:09:54
Goed dat je het zegt, ik dacht dat de plate ook geperforeerd was.... nu wat googlen lijkt die inderdaad massief.
Nog maar even terug naar Gearslutz en verder lezen, ook over het schuim dat gebruikt wordt. ;)

Ik weet niet of ik het je al eens schreef, maar als je zelf absorptie zoals Modex Plate wilt bouwen moet je googelen op Fraunhofer.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.