Bouw HT in kelder

Started by Sjaak_Banaan, February 14, 2015, 22:04:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

#225
Quote from: Sjaak_Banaan on November 10, 2016, 18:06:19
Die tool had ik al eens gezien ja, maar er staat dan bij een scherm van 2,8m: Recommended Seating: 3,9 - 6,2m.
Dat is nogal een verschil, moet ik er dan vanuit gaan dat 5,05m ideaal is, of kan het allemaal goed?
Wat ze bedoelen is dat je minimaal 3,9m afstand moet bewaren tot het scherm en niet verder dan 6,2m moet gaan zitten. Heeft enerzijds met licht en anderzijds met alles kunnen zien te maken. Wij zitten op het randje van de minimale afstand en dat gaat prima. Er zijn zelfs mensen die nog dichterbij willen zitten. Het is ook een beetje een smaakkwestie.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

#226
Cool, toch even zitten schuiven in die calculator! ;)

Wanneer ik de projector verder naar achter plaats en inbouw in het 'keukenblokje' helemaal achterin, vervolgens het scherm een stuk naar voor haal (~60 cm) zodat de centerspeaker en sub er achter passen, dan past er een scherm van 3m. 8)
De de linker en rechter luidspreker zijn dan gewoon in het zicht, maar kan ik dan wel verder van de muur af plaatsen.
De drie zitplaatsen kunnen nog zo'n 10 cm naar achter en wanneer je ze in relaxmodus zet ga je nog eens 10 cm naar achter. :D

Het zou dan zoiets worden, met de fronts dan wel iets voor het scherm, maar dat is niet echt storend denk ik.

Het is wel handig vóór die tijd deze opstelling van luidsprekers eerst te testen.

Zal het scherm echt geen kick geven wanneer de sub er achter staat?
De poort van de sub komt wel onder het scherm, dat stuk kan ik eventueel met speakerdoek netjes dicht maken.

Hangt het scherm zo niet te laag? Nu zo'n 25 cm van de grond.... kan eventueel nog 5 cm omhoog wanneer ik de omkadering in de koof bouw.

Meningen?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Sowieso zeker weten dat achter t scherm wel de juiste plek voor de sub is.
En gezien t effect op de symmetrie van je frontopstelling, zou m ook niet rechts in de hoek zetten..als dat niet perse hoeft natuurlijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

25cm is wel wat laag van de grond. Richtlijn is voor kijkhoogte is 1/3 van de schermhoogte op ooghoogte. Maar zoals alles is ook dat een richtlijn en dus ook een smaakkwestie.

Pas bovendien ook op met de grootte van je scherm. Een groot scherm vraagt (veel) meer licht.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jossie

Wel vanaf de bovenkant gerekend... bijna alle schermen hangen te hoog. Je zitpositie heeft natuurlijk ook invloed, als je achterover leunt kijk je een beetje schuin omhoog.
Omni !

Sjaak_Banaan

#230
Quote from: HTip on November 13, 2016, 13:07:28
25cm is wel wat laag van de grond. Richtlijn is voor kijkhoogte is 1/3 van de schermhoogte op ooghoogte. Maar zoals alles is ook dat een richtlijn en dus ook een smaakkwestie.

Pas bovendien ook op met de grootte van je scherm. Een groot scherm vraagt (veel) meer licht.

Vanmiddag even met de stukadoor gebuurt, hij kan pas in het voorjaar... dat duurt misschien iets langer, maar dat geeft mij wel de tijd om flink met de opstelling te stoeien.
Als blijkt dat de subwoofer niet achter de projectiewand kan wordt alles misschien heel anders.

Volgens mij zat het qua licht wel goed toen ik op die calculator keek, groen is goed toch. :P

Quote from: jossie on November 13, 2016, 14:50:44
Wel vanaf de bovenkant gerekend... bijna alle schermen hangen te hoog. Je zitpositie heeft natuurlijk ook invloed, als je achterover leunt kijk je een beetje schuin omhoog.

Als dat vanaf de bovenkant is, dan hangt die al bijna te hoog. We zitten op 90-100 cm van de grond... dat is tussen de tweeter en woofer van de speaker op de tekening.
We kunnen wel lekker liggen in de stoeltjes, dan kijken we iets omhoog.

Maar eerst de opstelling van de speakers optimaliseren, daarna misschien een testscherm maken van dat lycra of spandex stof.

Is er trouwens iemand bekend met een 'Bruel & Kjaer frequentieanalyser'?
Deze werd me laatst te leen aangeboden, maar het zegt me niets.
Het lijkt op een apparaat wat metingen in realtime weergeeft, dat zou wel handig zijn met de plaatsing van de speakers.
Komende week nog maar eens informeren wat het precies is en hoe het werkt. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HTip

De richtlijn die jossie aangeeft geldt volgens mij voor TV-schermen. Voor projectieschermen geldt zover ik weet de richtlijn die ik heb aangegeven voor de 1e rij. Voor de 2e rij is het dan 1/2. Zo heb ik het in ieder geval gedaan.

Zie als voorbeeld: http://www.avsforum.com/forum/19-dedicated-theater-design-construction/1414960-how-high-off-floor-should-screen-hung.html
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jossie

Ofschoon ik weinig reden zie waarom voor een TV scherm een andere regel zou gelden zie ik in jouw link niet de bron van de bewering.
Uiteraard is in de cinema de situatie anders/moeilijker vanwege de schermgrootte, alle plaatsen tussen 0 en 1 zijn zo'n beetje aanwezig.

De derde van boven regel heeft als reden dat mensen vaak op 1/3 van boven met hun gezicht in beeld zijn. Je kijkt ze dan als het ware recht aan, dat zou de 'ik ben er bij' ervaring wat verhogen.

Maar ik ben zeker benieuwd naar een andere visie. Persoonlijk kan het scherm me eigenlijk niet laag genoeg hangen.
Omni !

HTip

Misschien niet het juiste voorbeeld gevonden of niet goed gelezen en misschien heb ik het wel verkeerd. Maar als je het scherm te laag hangt en je hebt een 2e rij zoals Johan heeft, dan heeft de 2e rij geen goed zicht op het scherm. Als bij mij een lang persoon op de 1e rij zit heb je er al last van op de 2e rij, terwijl de stoelen niet recht achter elkaar staan.

In ieder geval heb ik gekozen voor 1/3 vanaf de onderkant, waarmee het scherm 70cm van de vloer hangt. Als er geen ondertiteling in de zwarte balken bij een 2.35:1 film wordt getoond, laat ik het beeld zakken tot de schermrand en komt het midden van het beeld op ooghoogte. Kijkt erg prettig, maar werkt weer niet als er nog mensen op de 2e rij zitten.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jossie

#234
Ik begrijp uiteraard de praktische overwegingen als je meerdere rijen hebt. Blijft wel de vraag wat het na te streven doel is. Ik weet ook niet meer dan ik her en der gelezen heb HTip. Ik merk wel aan mezelf dat ik graag kijk zoals omschreven. Ik kijk in de woonkamer overigens (een rij dus).
Omni !

Sjaak_Banaan

Voor de duidelijk, bij ons komt er geen tweede rij.

De plannen zijn een paar keer gewijzigd, geen 5 bioscoopstoeltjes maar één grote lederen driezit was daar 1 van.
Op het podium komt alleen mijn nieuwe werkplek, dus een flink bureau, pc etc.
Zo kan ik ook tijdens het werken genieten van de ruimte. :D

Morgen gaan we nog een poging wagen de sub naar de kelder te brengen, dan gaan we alvast kijken wat we aan opstellingsmogelijkheden hebben.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HTip

Die had ik even gemist ;) Dan zou ik gewoon experimenteren. Hebben wij ook gedaan. Op een witte muur projecteren en kijken wat bevalt. Hebben toen de verschillende groottes op de muur uitgetekend en ook geschoven met de hoogte. Dat gaf voor ons snel de doorslag.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

#237
Quote from: HTip on November 14, 2016, 20:36:36
Die had ik even gemist ;) Dan zou ik gewoon experimenteren. Hebben wij ook gedaan. Op een witte muur projecteren en kijken wat bevalt. Hebben toen de verschillende groottes op de muur uitgetekend en ook geschoven met de hoogte. Dat gaf voor ons snel de doorslag.

Daar ben ik vandaag mee begonnen:


The Wall ziet er wel indrukwekkend uit!  :P

We gaan denk ik eerst voor een DIY-scherm, op de muur projecteren geeft het niet goed weer omdat het scherm straks zo'n 70 cm naar voren komt wanneer de speakers er achter komen.
Dan even kijken wat fijn is en wanneer er budget is een mooi akoestisch transparant spanscherm kopen.


Vanmiddag hebben we met z'n drieën de subwoofer naar beneden gebracht, we hadden daarvoor twee lange balken op de trap gelegd, de doos daarop gelegd en vervolgens gecontroleerd laten glijden, fluitje van een cent (uch).
Echter het stuk op de steekwagen ging niet helemaal goed, toen we deze eraf haalde zakte de doos door het gewicht zo hard dat de steekwagen er doorheen werd geduwd.
Gelukkig zit er veel ruimte en schuim in de doos waardoor de sub niet geraakt is, we hebben wel even gezweet.


Rechts het stuk wat door de doos ging.... maar goed, hij staat! :pompom:



De surround links en rechts staan ook op hun plaats, mogelijk hangen we ze straks iets meer naar achter, maar daar gaan we dus nog eerst mee stoeien.



En van voren, check dat hi-end rack met 27"scherm, awesome!  :headbanging:


Vanavond heb ik naar Dire Straits - Brothers in Arms SACD geluisterd en de blu-ray Roger Waters - The Wall gekeken.
Daarbij heb ik toch best regelmatig met een dikke smile zitten luisteren. ;D
M'n vriendin kwam op een gegeven moment naar beneden omdat het klonk alsof er een aanslag werd gepleegd, alle deuren in huis waren aan het rammelen.  >:D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

flakkees

wat een heerlijk subje heb je daar staan sjaak  :headbanging: :wub:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

doubjj20

Je bent wel veel ongeplande dingen tegen gekomen zeg :-[
Dat is altijd zo vervelend. Wel verstand dat je het vochtprobleem goed aangepakt hebt.
Naast dat het enorm kan gaan stinken, is het ook nog eens erg ongezond om in zo'n lucht te moeten leven. Nou ja leven, ok, Film kijken ;D

Je hebt het in mijn topic over plakvilt ipv verf. Ik heb je topic bijgelezen, maar denk dat ik er overheen heb gelezen. Waar kan je dat spul halen?

Heb je de koof nou uiteindelijk vol gestopt met iets van wol ofzo?

Veel succes met de bouw verder.
Gaat een mooei ruimte worden vermoed ik zo.... :clapping: :clapping:

Sjaak_Banaan

Quote from: flakkees on November 15, 2016, 08:46:03
wat een heerlijk subje heb je daar staan sjaak  :headbanging: :wub:

Jeah, afgelopen 2 dagen lekker demo discs gekeken en Batman VS Superman gekeken, dat ging lekker!

Quote from: doubjj20 on November 18, 2016, 07:31:33
Je bent wel veel ongeplande dingen tegen gekomen zeg :-[
Dat is altijd zo vervelend. Wel verstand dat je het vochtprobleem goed aangepakt hebt.
Naast dat het enorm kan gaan stinken, is het ook nog eens erg ongezond om in zo'n lucht te moeten leven. Nou ja leven, ok, Film kijken ;D

Je hebt het in mijn topic over plakvilt ipv verf. Ik heb je topic bijgelezen, maar denk dat ik er overheen heb gelezen. Waar kan je dat spul halen?

Heb je de koof nou uiteindelijk vol gestopt met iets van wol ofzo?

Veel succes met de bouw verder.
Gaat een mooei ruimte worden vermoed ik zo.... :clapping: :clapping:

Thanks! :)

Nu weet ik ook wie de PM stuurde. ;D

Het plakvilt is o.a. te krijgen bij https://www.kleurmijninterieur.nl/nl/plakfolie/speciale-folie/velours/868_550/
Je kunt er een gratis staaltje aanvragen om het eerst te bekijken.

Onze koof is gevuld met Knauf Acoustifit, besteld bij www.bmn.nl, maar ik vermoed dat het niet belangrijk is welke wol je erin doet.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

doubjj20

hihi, had eerst de PM gelezen en daarna je topic pas.  :withstupid:


Weet ik waar ik moet zijn dus.
maandag effe halen want die makkers zijn niet open op zaterdag.... Glaswol heb ik wel nog genoeg liggen.
Zou het daarmee volstoppen ook goed werken ja?
Tis wel rommel zeg om dat erin te proppen...


Sjaak_Banaan

#242
Hier is het al een poos stil, maar in onze kelder zeker niet!
Omdat we weinig puf hebben om te klussen zijn we vooral aan het brainstormen en met de apparatuur aan het spelen en veel aan het testen.

Vandaag zijn er 3 grote dozen 30 mm AixFoam binnen gekomen en we hebben het maar meteen tegen de muren geplakt.
De posities zijn nog niet optimaal, maar we gaan er gewoon eens mee stoeien.

Wat grappig was, was toen ik het foam achter en langs de fronts had aangebracht, ik het idee had dat er veel méér flutterecho op de zitplaatsen hoorbaar was, terwijl ik juist minder verwachtte...
...Akoestiek is raar.  :blink:
Dit gaan we nog eens testen door het later weer weg te halen, maar het viel heel erg op met het simpel in de handen klappen.
Nu de foam ook links en rechts van de luisterplek is aangebracht is de flutterecho weg.

Zeer professioneel gemonteerd met ducttape. ;)



Nu we weten hoeveel schuim we nodig hebben zijn we blij dat we nog niet gestukadoord hebben, al het schuim had dan in het zicht gezeten.
Wat we nu willen gaan doen is raamwerken maken van bijvoorbeeld 110x60 cm met de foamplaten erin en daar omheen luidsprekerstof gespannen.


Dit zou de indeling kunnen worden:

Het idee is afgekeken van 'Project Cinema' van Gé:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159535.0

En Eric van Ballegoie van Hardwareinfo:
https://nl.hardware.info/reviews/6817/project-thuisbioscoop-deel-1-plan-en-begin

Het resultaat is dan een hele 'cleane' ruimte.



Een ander punt wat ons duidelijk is geworden is dat drie zitplaatsen wel weinig is, je komt snel 1 tot 3 plaatsen te kort.
Samen kijken is toch wel leuk! ;)

We moeten dus een creatieve oplossing verzinnen om wat extra zitruimte te creëren, waarschijnlijk gaat het bureau ergens anders naar toe, want we willen het scherm eigenlijk niet kleiner gaan maken hiervoor...
Iemand ervaring met Fatboys, die zouden we misschien nog voor de driezit op de grond kunnen leggen?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Lekker bezig!
Maar wellicht moet je het gebruik van foam toch nog eens heroverwegen.. staat niet bekend als erg effectief. Doet in beperkte frequenties wel iets, maar dat is het dan ook. Misschien iets meer investeren en het meteen goed doen. Als je toch met raamwerk aan de gang gaat, kun je ook steenwol pakken bijv.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

#244
Quote from: RalphH on December 23, 2016, 20:21:34
Lekker bezig!
Maar wellicht moet je het gebruik van foam toch nog eens heroverwegen.. staat niet bekend als erg effectief. Doet in beperkte frequenties wel iets, maar dat is het dan ook. Misschien iets meer investeren en het meteen goed doen. Als je toch met raamwerk aan de gang gaat, kun je ook steenwol pakken bijv.

Thanks. :)

Dit foam is op aanraden van Toine na de eerste meting, het moet juist zo dun zijn om de juiste frequenties aan te pakken. Voor de lagere frequenties zullen we later achterin 3 basstraps bouwen. Een lattenabsorber voor 70 Hz, een van 80 Hz en een klein voor 100 Hz, deze worden wel met wol gevuld. Ik ga ervan uit dat dit de juiste manier is, we gaan het in ieder geval zo proberen. :)

Volgens mij absorbeerde steenwol te veel...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Ah natuurlijk. Was me even ontschoten dat je professionele hulp hebt. Komt t vast goed :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Knor

Quote from: Sjaak_Banaan on December 23, 2016, 20:35:31
Thanks. :)

Dit foam is op aanraden van Toine na de eerste meting, het moet juist zo dun zijn om de juiste frequenties aan te pakken. Voor de lagere frequenties zullen we later achterin 3 basstraps bouwen. Een lattenabsorber voor 70 Hz, een van 80 Hz en een klein voor 100 Hz, deze worden wel met wol gevuld. Ik ga ervan uit dat dit de juiste manier is, we gaan het in ieder geval zo proberen. :)

Volgens mij absorbeerde steenwol te veel...

Inderdaad, die AixFoam laat het hoog veel meer met rust als wol of Akotherm en da's fijner voor je ambiancebeleving straks.
Misschien was niet duidelijk overgekomen in je verhaal hoe het met het plafond zit intussen?
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Sjaak_Banaan

Quote from: Knor on December 23, 2016, 23:51:14
Inderdaad, die AixFoam laat het hoog veel meer met rust als wol of Akotherm en da's fijner voor je ambiancebeleving straks.
Misschien was niet duidelijk overgekomen in je verhaal hoe het met het plafond zit intussen?

Je bedoelt of ik de oplage al heb aangebracht? Nee nog niet.
Vraag je dat omdat ik al over de basstraps begon?  :tounge2:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Knor

Quote from: Sjaak_Banaan on December 24, 2016, 11:14:46
Je bedoelt of ik de oplage al heb aangebracht? Nee nog niet.
Vraag je dat omdat ik al over de basstraps begon?  :tounge2:

Nee, ik bedoel dat Ralphh blijkbaar dacht dat dit schuim de enige absorptie zou zijn in je ruimte...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

RalphH

 :thumbs-up:
Dat dacht ik inderdaad, maar zit r goed langs begrijp ik ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer