Bouw HT in kelder

Started by Sjaak_Banaan, February 14, 2015, 22:04:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Quote from: HTip on October 31, 2016, 21:09:33
Zo, dat zijn grote stappen! Voor de eerste meting hoef je niet alle speakers in de ruimte te hebben. Mijn eerste meting gebeurde met een PA-versterker met ingebouwde versterker (leek een beetje op een gitaarversterker) met 100 dB roze ruis. De RT60 was hiermee prima te bepalen. De laatste meting is in de compleet ingerichte ruimte gebeurd, maar het signaal was slechts stereo.

Succes met de test woensdag. Spannend!

Thanks, spanned is het zeker!
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat en wat we allemaal moeten doen om dit straks beter te krijgen.

Zou de sub plaatsen volgens jou zinloos zijn dan?
Het lijkt mij leuk om de begin- en eindmeting te kunnen vergelijken, dat lijkt me het beste wanneer de opstelling gelijk is.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat er ook net als bij REW een sweep van 10 tot 20.000Hz wordt afgespeeld en gemeten, is dat niet zo?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Witalik

Gaat lekker hier ! Als je toch met flex buizen wilt werken zou je ook van die voor gevouwen bochten erop kunnen zetten met sokken. Wel gelijmd dan natuurlijk. Maar ben het wel eens dat als je het gewoon netjes met 19mm buis doet jezelf het een stuk makkelijker maakt als je het ooit gaat wijzigen. Of inderdaad afvoer buis met bochten en dergelijke gebruiken. Bepaalde kabels zijn nogal dik.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

HTip

Quote from: Sjaak_Banaan on October 31, 2016, 22:58:22
Thanks, spanned is het zeker!
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat en wat we allemaal moeten doen om dit straks beter te krijgen.

Zou de sub plaatsen volgens jou zinloos zijn dan?
Het lijkt mij leuk om de begin- en eindmeting te kunnen vergelijken, dat lijkt me het beste wanneer de opstelling gelijk is.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat er ook net als bij REW een sweep van 10 tot 20.000Hz wordt afgespeeld en gemeten, is dat niet zo?
Als je de meting met REW uitvoert is het zeker goed om de opstelling te maken die je straks ook gaat hebben. Ik dacht even dat er iemand een professionele meting kwam doen. Bij mij kwam Toine met een grote PA-versterker met breedband woofer de meting doen en toen was het niet noodzakelijk dat alle speakers aangesloten waren.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Joske007

Quote from: Sjaak_Banaan on October 31, 2016, 20:03:07
De eerste meting gaat woensdag plaatsvinden, hiervoor dienen we wel zelf luidsprekers in de kelder te plaatsen.
Om het maar meteen goed te doen hebben we besloten om de sub hier ook bij te zetten.
Ben wel eens benieuwd of je metalen profielen van je vals Rockfon plafond onder de drukopbouw van dit subgeweld niet vrolijk gaat mee resoneren, kan me moeilijk voorstellen dat dit niet gaat gebeuren ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Sjaak_Banaan

Quote from: Joske007 on November  1, 2016, 09:37:32
Ben wel eens benieuwd of je metalen profielen van je vals Rockfon plafond onder de drukopbouw van dit subgeweld niet vrolijk gaat mee resoneren, kan me moeilijk voorstellen dat dit niet gaat gebeuren ;)

Hopelijk niet. :P
Het scheelt dat de plafondtegels op de profielen liggen, dus het heeft wel wat gewicht.
De deuren en verwarming hebben waarschijnlijk wel wat extra aandacht nodig, die trillen nog vrolijk mee merkte ik.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Joske007

Quote from: Sjaak_Banaan on November  1, 2016, 10:01:14
Hopelijk niet. :P
Het scheelt dat de plafondtegels op de profielen liggen, dus het heeft wel wat gewicht.
De deuren en verwarming hebben waarschijnlijk wel wat extra aandacht nodig, die trillen nog vrolijk mee merkte ik.
Een Rockfon-tegel weegt toch helemaal niets... of heb je er een  heel pak op liggen  ;D
Aangezien ik een Rockfon-plafond in een later stadium voor mijn HT misschien ook nog overweeg wil ik wel eens weten of de boel in het sublaag niet vrolijk gaat mee dansen  :pompom:
Hou me alvast op de hoogte  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Clifdon

Mijn 2 x 15 inch subs staan op ongeveer 30 procent van hun vermogen te spelen. Anders is het gewoon veel te hard. Ik heb een rockphon plafon (inleg). Heb totaal geen last van resonanties in het plafond. De enige resonantie die ik heb (als ik het systeem veel harder zet dan luistervolume) is de deur en de ramen op de gang.

In mijn HT heb in alle afwerking verder wel geschroefd en gelijmd met kit. Niets aan het toeval achtergelaten dus. Alle overige aansluitingen staan in de tochtband. Mijn podium met de aansluiting naar de vloer staat rondom in de tochtband zodat er niets tegen elkaar trillen kan.

Raymond187

Quote from: Clifdon on November  1, 2016, 10:25:05
Heb totaal geen last van resonanties in het plafond. De enige resonantie die ik heb (als ik het systeem veel harder zet dan luistervolume) is de deur en de ramen op de gang.

Alles dicht/vast kitten dan  :D :D

HTip

Ik heb een Ecophon akoestisch plafond met verdekt metalen profiel en ik heb nooit last gehad van trillingen. Enige wat ik wel eens hoor is de deur (maar dan gaat het ook extreem) of een CD in het rek. Het gaat er om dat je veel energie van het sublaag opvangt. Daar is bij mij ook een groot deel van mijn bouwtijd in gaan zitten. Eerst de paneelabsorbers en daarna de latten-/paneelabsorbers. Maar het resultaat is er ook naar 8)

Succes en veel plezier met de meting morgen!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Joske007

Quote from: Clifdon on November  1, 2016, 10:25:05
Mijn 2 x 15 inch subs staan op ongeveer 30 procent van hun vermogen te spelen. Anders is het gewoon veel te hard. Ik heb een rockphon plafon (inleg). Heb totaal geen last van resonanties in het plafond. De enige resonantie die ik heb (als ik het systeem veel harder zet dan luistervolume) is de deur en de ramen op de gang.
Mag ik er vanuit gaan dat je voor de zekerheid mbt het voorkomen van resonanties in het vals plafond je beter opteert voor inleg ipv de standaard tegels?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Sjaak_Banaan

#210
Quote from: Witalik on November  1, 2016, 03:37:19
Gaat lekker hier ! Als je toch met flex buizen wilt werken zou je ook van die voor gevouwen bochten erop kunnen zetten met sokken. Wel gelijmd dan natuurlijk. Maar ben het wel eens dat als je het gewoon netjes met 19mm buis doet jezelf het een stuk makkelijker maakt als je het ooit gaat wijzigen. Of inderdaad afvoer buis met bochten en dergelijke gebruiken. Bepaalde kabels zijn nogal dik.

We gaan er nog even over denken....  :thumbs-up:

Quote from: Joske007 on November  1, 2016, 10:12:08
Een Rockfon-tegel weegt toch helemaal niets... of heb je er een  heel pak op liggen  ;D
Aangezien ik een Rockfon-plafond in een later stadium voor mijn HT misschien ook nog overweeg wil ik wel eens weten of de boel in het sublaag niet vrolijk gaat mee dansen  :pompom:
Hou me alvast op de hoogte  ;)

Nou, ze liggen wel enkel :P, maar in totaal wel 2 dozen op het totale oppervlak, en dan is het toch best wel een gewicht.
De Color-All serie is 20 mm dik, 5 mm dikker dan standaard tegels, gewicht per m2 is volgens mij 2,2 KG, dus ons plafond is toch zo'n 40 KG.

Ik laat wel weten hoe het is gegaan.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

astrobart

Quote from: Sjaak_Banaan on October 31, 2016, 20:03:07
Zojuist hebben we het tapijt opgehaald, helaas waren ze vergeten om de spanlatten erbij te bestellen, deze laten dus nog op zich wachten.
Voor nu kunnen we in ieder geval wel het tapijt los leggen zodat dit mee wordt genomen in de eerste meting.


De kleur rood is lekker fel, dat is straks mooi tegen de donkere muren en vloer. De driezit staat ook weer even op z'n plaats.


De eerste meting gaat woensdag plaatsvinden, hiervoor dienen we wel zelf luidsprekers in de kelder te plaatsen.
Om het maar meteen goed te doen hebben we besloten om de sub hier ook bij te zetten.
Dat was niet direct nodig, want de Klipschen gaan ook al behoorlijk diep, maar voor een compleet plaatje heb ik 'm er graag bij.



Pfff, het was wel even zweten om 'm terug in de doos te krijgen, gelukkig heb ik een sterke vriendin die 'm mee aanpakt.
Het is in totaal toch 86,4 KG volgens de verpakking, dat belooft wat voor morgen wanneer we de trap af moeten.  :o
Als het hier lang stil blijft weten jullie wat er is gebeurd... :P

ik dacht even een CRT te zien en te lezen maar het is maar een speakertje.. deze ga ik volgen

Clifdon

Quote from: Joske007 on November  1, 2016, 11:30:04
Mag ik er vanuit gaan dat je voor de zekerheid mbt het voorkomen van resonanties in het vals plafond je beter opteert voor inleg ipv de standaard tegels?

Ik denk dat je met het 'X' systeem zoals Rockfon dat noemt nog minder kans hebt op resonanties. Maar met het goedkopere systeem merk ik die resonantie ook al niet. Dus extra geld uitgeven zou enkel estetisch zijn.

Overigens als iemand plafondhangers nodig heeft. Ik heb nog een doos staan. Had er totaal 15 nodig en mocht ze alleen per doos aanschaffen.

Nog een opmerking wat betreft Rockfon, officieel voeren ze de plaat 'cinema' niet in Nederland maar hij is hier wel te verkrijgen! Deze plaat is zwarter dan de 'color all' variant.

Sjaak_Banaan

#213
Om een idee te geven wat we afgelopen woensdag allemaal hebben gedaan en besproken zal ik een aantal stukjes uit het verslag met jullie delen.
Het verslag zelf telt 30 pagina's, maar zo lang wil ik het hier niet maken. :P
De sub heeft de kelder helaas niet bereikt, we kwamen handen en tijd te kort, dus die is niet meegenomen in de meting.
Er is vast een belangrijk stuk vergeten, maar dat wordt later wel gepost wanneer we zo ver zijn.




Eerste meting en plan van aanpak

Alle metingen worden in principe verricht met roze ruis, een meetsignaal waarin alle frequenties in gelijke mate zijn vertegenwoordigd en zodoende meer overeenkomst met het muzieksignaal heeft dan een simpele glijdende toon (sweep).
De geluidssterkte voor een goede meting moet zoveel mogelijk overeenkomen met een realistisch luisterniveau.
Dit is uiteraard niet voor iedereen en niet op elke plek hetzelfde, maar het ligt toch wel ergens tussen 90 en 95dB.
In ons geval lag de geluidsdruk rond 95dB.
Na optimalisering van de meetopstelling en calibratie van het geluidsvolume, wat meer tijd in beslag neemt dan de metingen zelf, worden consistente meetresultaten verkregen.



De RF-82's spelen vandaag alleen Pink Noise, de avond daarvoor was het nog Pink Floyd...



Vanaf de toekomstige werkplek ziet het er zo uit.... Het rode tapijt is heerlijk zacht, ik heb er stiekem al languit op gelegen. :P



Metingen van de Nagalmtijd

Wanneer men in zijn algemeenheid spreekt over nagalmmetingen, gaat het om het meten van de tijdsduur van een verval van 60dB.
Nagalmtijd betekent de tijd die de ruimte nodig heeft om het daarin opgewekte geluid met 60dB te laten uitsterven tov de uitgangssterkte.
In deze kelderruimte, die reeds van een akoestische basisaankleding is voorzien, is in onderstaande grafiek te zien dat er al behoorlijk veel (feitelijk al genoeg) natuurlijke absorptie optreedt in het laag, het midlaag en het middengebied tot 2kHz.
Tussen 2 en 5kHz bevinden zich reflecties die we via de staande wanden gaan bestrijden.
Het hoog boven 8kHz, tenslotte, wordt op natuurlijke wijze gedempt.


RT-60 meting @95dB


De absorptie in het laag is vooral een gevolg van de combinatie van de constructie van de ruimte zelf en de aangebrachte akoestische en optische maatregelen (koof, plafond, tapijt, kleed).
De absorptie van het hoog wordt veroorzaakt door zowel de vloer als de inrichting (het meubilair).
Hoogabsorptie is in de meeste situaties in voldoende mate aanwezig. Zo ook hier.
Dit betekent in de praktijk van deze bioscoop dat vooral in het middengebied nog een teveel aan geluidsenergie in de ruimte blijft hangen, enerzijds door iets te weinig middenabsorptie, en anderzijds door teveel reflecties door harde wanden.

De breedbandige nagalmtijd is dus al bijna optimaal.
Het grootste probleem zijn de reflecties en gelukkig is dat een makkelijk oplosbaar probleem.
Middenabsorptie valt betrekkelijk gemakkelijk te realiseren.
Er is in principe geen aanvullende absorptie van het laag nodig, al kan de praktijk straks toch nog wat anders gaan uitwijzen.
De akoestische uitdaging bestaat in feite uit het temmen van het middengebied en reflecties.

De 7 afzonderlijke metingen van de nagalmtijd waren zeer consistent, na calibratie en afregeling van de meetset, en ze leveren een betrouwbaar beeld op bij de realistische geluidsdrukken (±95dB) van lekker stevige muziekweergave.
Bij lagere of nog hogere volumes zal de nagalmtijd in principe een beetje korter, resp. langer zijn, omdat deze deels van de geluidssterkte zelf afhankelijk is.
Om een goed 3D-geluidsveld te herscheppen moeten de afzonderlijke luidsprekers niet vrij rond kunnen galmen, maar zich binnen een gelijkmatig absorberende omgeving bevinden.
Daarom kun je in een bioscoopruimte als deze streven naar een venster met een lekker korte nagalmtijd tussen 0,2 en 0,35 seconde.
Onder 150Hz mag dit oplopen naar 0,6 tot 0,8 seconde (al doet het dat bij jou al niet meer).
Boven 7kHz mag het langzaam aflopen naar 0,1 seconde.



Geluidsdrukmeting

Metingen van de geluidsdruk (SPL / sound pressure level) laten zien wat er daadwerkelijk te horen is op de meetplaats (meestal de luisterplaats) voor wat betreft de klankbalans.
Als zodanig helpt zo'n meting bij het bevestigen van datgene wat in feite al hoorbaar is, al is er in jouw situatie nog niet echt iets hoorbaar qua muziek.
De geluidsdrukmetingen die wij hebben gedaan zijn daarom vooral illustratief van aard.
Pas als je ruimte definitief is ingericht en de opstelling enigszins optimaal kun je geluidsdrukmetingen verrichten waarmee je de optimalisatie kunt ondersteunen.

De metingen die wij deden laten goed zien waar op dit moment resonantieproblemen liggen en hoe groot ze dan zijn.
Resonantieproblemen worden ook 'staande golven' genoemd; stationaire gebieden waarin bepaalde lage frequenties (onder 300Hz) versterkt of juist verzwakt worden weergegeven.
Hieronder is de meting van de geluidsdruk op de luisterplaats (rood) zichtbaar, m.a.w. de klankbalans die zittend in de middelste luisterstoel hoorbaar is.
Het betreft ook het Klipsch hoofdsysteem, zonder subwoofer (onder 35Hz valt het geluid snel af).


Twee SPL metingen op verschillende posities tonen aan dat het veel verschil maakt hoe de opstelling is.


Uit deze meting kunnen we nu wel enkele gegevens afleiden aangaande de weergave van deze proefopstelling, met name omdat we twee vervolgmetingen hebben gedaan met opstellingsvarianten.

De bruikbare laagweergave loopt netjes diep door tot ongeveer 38Hz.
Staande golven zijn hier ook aanwezig, maar ze liggen wat hoger.
Een flinke dip (ook een staande golf!) ligt op 55Hz.
Dat betekent dus dat dit frequentiegebied nu minder sterk aanwezig is dan de bedoeling zou zijn, en in de praktijk zou dit de basweergave enigszins 'uitdunnen'.
Verder ligt er tussen 200 en 320Hz een dipgebied, zodat ook in het midlaag een zeker fundament zal worden gemist als je nu naar muziek zou luisteren.
Tenslotte is het zo (en je merkte dit zelf ook al op) dat het hoog boven 7kHz vrij stevig oploopt om dan ergens vanaf 14kHz pas zwakker te worden.
Het hoog zal dus behoorlijk aanwezig kunnen zijn, terwijl het laag wat dun kan klinken.
Dat is geen goede situatie, maar zoals gezegd kun je een oordeel beter opschorten tot de ruimte verder gereed is voor inrichting.

Een tweede meting, waarbij de meetmicrofoon een meter naar links geplaatst werd (op de linkerstoel uit het midden dus), liet zien dat dit dipgebied zich weinig aantrekt van een zijwaartse verplaatsing.

Verplaatsing in de lengterichting heeft dus duidelijk veel meer impact!
Zowel de piek op 40Hz als de dip op 55Hz zijn nu verdwenen. Ook in het gebied tussen 200 en 300Hz is het een en ander veranderd.

De conclusie is dat er met de opstelling in de lengte duidelijk invloed op de frequentieweergave uitgeoefend kan worden.
Dat zal ook het uitgangspunt moeten zijn als de optimale locatie voor de subwoofer wordt gezocht.
Op grond van de metingen is vast komen te staan dat de basis correct en qua laagabsorptie zelfs de verwachtingen aardig overstijgt.
Er is duidelijk meer laagabsorptie voorhanden dan op voorhand was verwacht.
De verwachtingen daarover waren niet zo heel hoog gespannen, aangezien we niet in staat waren om een stevige plafondverlaging te realiseren.
Normaal gesproken zou dat de benodigde laagabsorptie in een onbehandelde ruimte kunnen benaderen of zelfs 100% dekken.
Nu zou ik zeggen dat de ruimte voor 90% correct is qua laagabsorptie. Het kan echter zeker geen kwaad om de vrije ruimte achterin met een basstrap-configuratie te benutten.

De verwachtingen zijn dus overtroffen en de geconstateerde restproblemen rondom extra absorptie en reflectiebeheersing relatief klein en ook goedkoop op te lossen



Plan van aanpak:

1 Akoestische Basis leggen.
Dit kwam in de voorbije twee jaar na jullie bezoek neer op het installeren van een akoestisch systeemplafond, een koofconstructie rondom (met onbedoelde en onvoorspelbare, maar wel aanwezige akoestische eigenschappen), een hol podium / verhoging achterin de ruimte, tapijt, een kleed en (niet te verwaarlozen) drie grote fauteuils.


2 Behandeling Voorwand.
Hiervoor zijn twee opties: diffusie of absorptie.
Dit laatste is het gemakkelijkst.
Diffusie vereist een akoestisch transparant scherm omdat de hele voorwand wordt ingezet.
Hier zijn we nog naar op zoek, momenteel kijken we naar een DIY-project met Spandex of Lycra (badpakkenstof).
Hollywood Screens zijn ook akoestisch transparant als ik me niet vergis.
Mocht iemand suggesties hebben dan horen we ze graag. :)

3 eventuele verdere Reflectiebeheersing met Diffusers. (optioneel)
De keuze om ook diffusie toe te passen is reeds besproken maar is nog niet gemaakt.

4 Nagalm- en Reflectiebeheersing met aanvullende Absorptie.
De kale, onbehandelde staande zijwanden dienen hoe dan ook 'gebroken' te worden met absorberende oppervlakken voor het bestrijden van overtollige reflecties en flutter-echo en voor de laatste correcties op de gemeten nagalmtijd.
Behalve de reeds besproken voorwandbehandeling is het nodig om op de beide zijwanden symmetrisch absorptiepanelen aan te brengen.

Absorptiepanelen
In deze ruimte is bijvoorbeeld vooral middenabsorptie nodig, maar niet absorptie van het hoog omdat dit al voldoende onder controle is.
De absorptiepanelen die je nodig gaat hebben kunnen dus niet met glas- of steenwol zijn gevuld, omdat dit veel teveel het hoog wegneemt.
Ook hoeven de panelen niet dik te zijn – juist niet!
We willen onder 1000Hz liever ook geen absorptie meer, en hoe dikker het absorptiemateriaal, hoe lager het zal absorberen.
Voor hier is een dikte van 30mm voor de absorptiepaneeltjes meer dan goed!
Dunner = goedkoper, dus ook een ander voordeel is van toepassing.
Fraai Akoestisch Schuim voor zichttoepassing: Aixfoam

5 Optimalisering van de opstelling.
Als je er op dit punt nog niet eerder aan toekwam is dit toch onderhand wel hèt moment om de opstelling van luidsprekers en luisterplaats zoveel mogelijk te gaan maximaliseren.
Dankzij optimalisering van de opstelling zal ook de beslissing gaan vallen of er nog aanvullende laagabsorptie nodig is.

En voordat het redmiddel van basstraps wordt aangesproken is het ook nog mogelijk om je systeemplafond van een oplage met minerale wol te voorzien.
Dit zal de laag- en midlaagabsorptie verder gaan versterken, en dat zou best al genoeg kunnen zijn om tevreden mee te zijn.

6 Dedicated basstraps.
De allerlaatste oplossing voor correctie van de nagalmtijd van de lage tonen bestaat uit dedicated basstraps.
Die nemen dan ofwel de vorm aan van zelf te bouwen modules, ofwel je gebruikt RPG Modex-Plate plaatabsorbers.



We kunnen weer vooruit!   :thumbs-up:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

flakkees

het hele topic laat zien dat je het vanaf het begin goed aanpakt
daar gaat het natuurlijk niet sneller door maar zal op het einde zijn vruchten af werpen
goed bezig sjaak , dit word een top ht waar ik alleen maar van kan dromen ( klipsch lovers)
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Sjaak_Banaan

Quote from: flakkees on November  6, 2016, 06:59:58
het hele topic laat zien dat je het vanaf het begin goed aanpakt
daar gaat het natuurlijk niet sneller door maar zal op het einde zijn vruchten af werpen
goed bezig sjaak , dit word een top ht waar ik alleen maar van kan dromen ( klipsch lovers)

Thanks!
Dat het langer duurt boeit ons niet, het is onder de grond, dus je ziet niks van de rotzooi die we daar maken. :P
Als het eindresultaat straks maar mooi is, en daar hebben we wel vertrouwen in.
We hobbelen rustig door...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HTip

Wat een mooi resultaat van je 1e meting. Mijn 1e meting was wat minder positief. Ik had een gem. RT60 van 3 seconden :o
Dus je bent mooi op weg!

Ben benieuwd naar je verdere stappen. Je plan van aanpak ziet er in ieder geval heel goed uit!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

#217
Quote from: HTip on November  7, 2016, 20:58:38
Wat een mooi resultaat van je 1e meting. Mijn 1e meting was wat minder positief. Ik had een gem. RT60 van 3 seconden :o
Dus je bent mooi op weg!

Ben benieuwd naar je verdere stappen. Je plan van aanpak ziet er in ieder geval heel goed uit!

Jeah, gelukkig maar, hopelijk scheelt het straks in het werk en kosten.

De volgende stap wordt het elektrische gedeelte- en de wanden afwerken.
We twijfelen nog tussen stuken of het clickboard, van dat laatste moet ik nog een offerte opvragen.
Stuken is eigenlijk wel even lekker, want dan kunnen we het uitbesteden en kunnen wij ondertussen wat anders doen + we kunnen de ruimte voor de thuisbioscoop ook meteen meenemen.
Clickboard daarentegen geeft bijna geen rotzooi, maar is waarschijnlijk wel duurder + we moeten het zelf doen...

Vanmiddag nog even zitten tekenen aan de voorwand.
We kregen namelijk twee opties in ons advies, namelijk kiezen voor diffusie of absorptie.
Nu denk ik, 'waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan :P', en overweeg ik diffusers op de voorwand over de volledige breedte:


Diffusie op de voorwand vereist wel een akoestisch transparant scherm... De grootte wordt bepaald wanneer de opstellen vast staat.
Wanneer we de XTZ op z'n kant leggen kunnen we qua schermformaat wel een stuk groter...  ::)



De keuze voor diffusie is dus nog niet gemaakt, een ontwerp met absorptie moet ik nog maken.
Tevens moeten de kosten van beide opties vergeleken worden.

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Earthshaker

Waarom niet de speakers achter het scherm plaatsen als je toch een akoestisch transparant scherm neemt?

eduard

#219
Helaas heb ik wel last van het mee trillen van mijn systeem plafond heb er tijdens het plaatsen niet over nagedacht. En nu trilt er wat bij het laag. Ik ga er vanuit dat het mijn  plafond is.

zie hier de plaatsing van mijn plafond in 2012
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=44198.msg2255643#msg2255643

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


Clifdon

Quote from: eduard on November  8, 2016, 22:25:52
Helaas heb ik wel last van het mee trillen van mijn systeem plafond heb er tijdens het plaatsen niet over nagedacht. En nu trilt er wat bij het laag. Ik ga er vanuit dat het mijn  plafond is.

zie hier de plaatsing van mijn plafond in 2012
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=44198.msg2255643#msg2255643

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Ik kan het niet goed zien maar het lijkt er op alsof jij het hebt opgehangen aan een houten balklaag? Bij mij hangt het plafond aan beton dus misschien dat dat het verschil maakt? Een houten balklaag zal wel eerder gaan resoneren dan die betonvloer van 350mm dik is mijn verwachting.

Sjaak_Banaan

Quote from: eduard on November  8, 2016, 22:25:52
Helaas heb ik wel last van het mee trillen van mijn systeem plafond heb er tijdens het plaatsen niet over nagedacht. En nu trilt er wat bij het laag. Ik ga er vanuit dat het mijn  plafond is.

zie hier de plaatsing van mijn plafond in 2012
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=44198.msg2255643#msg2255643

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Met sublaag hebben wij het nog niet kunnen testen, hopelijk blijft het dan ook goed.

Wat wij nog wel gaan doen, is oplage toevoegen, dus de ruimte bovenop de tegels opvullen met minerale wol.
Dit houdt de tegels misschien nog beter op hun plaats en versterkt tevens de absorberende werking in laag en mid-laag.
Misschien is dat voor jou ook nog een optie?

Quote from: Earthshaker on November  8, 2016, 20:27:53
Waarom niet de speakers achter het scherm plaatsen als je toch een akoestisch transparant scherm neemt?

Daar heb ik wel over na gedacht, maar ik ben bang dat het allemaal net niet mooi uitkomt.
Dat het scherm dan te klein is om alle luidsprekers correct te plaatsen. Ze moeten namelijk los van de muur staan omdat ze aan de achterzijde gepoort zijn. Het scherm zal daardoor 1m of meer naar voren komen en dus dichter naar de zitplaats.

De kijkafstand tot de muur is nu 4,75 m, het is me (nog) niet duidelijk welke breedte scherm hier het beste bij past.
De projector zal zo'n 5,5 m van de muur komen de hangen.
De projector waar we nu naar kijken is de Epson TW900, maar dit staat natuurlijk nog niet vast.

Wanneer we de luidsprekers achter het doek plaatsen is de kijkafstand dus nog maar 3,5 - 3,75 m...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Earthshaker

Quote from: Sjaak_Banaan on November  9, 2016, 15:37:44

Daar heb ik wel over na gedacht, maar ik ben bang dat het allemaal net niet mooi uitkomt.
Dat het scherm dan te klein is om alle luidsprekers correct te plaatsen. Ze moeten namelijk los van de muur staan omdat ze aan de achterzijde gepoort zijn. Het scherm zal daardoor 1m of meer naar voren komen en dus dichter naar de zitplaats.

De kijkafstand tot de muur is nu 4,75 m, het is me (nog) niet duidelijk welke breedte scherm hier het beste bij past.
De projector zal zo'n 5,5 m van de muur komen de hangen.
De projector waar we nu naar kijken is de Epson TW900, maar dit staat natuurlijk nog niet vast.

Wanneer we de luidsprekers achter het doek plaatsen is de kijkafstand dus nog maar 3,5 - 3,75 m...

Ik zit zelf op 3,5 meter van een scherm van 2,80 meter breed (21:9). Ik heb niet het idee dat het te groot is en zo zonder speakers in beeld heb je wel een betere beleving is mijn mening.

HTip

Met deze calculator (http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm) kun je kijken wat de ideale afstand is tot het scherm. Kies de projector en de gewenste grootte van je scherm. Je zult zien dat met een schermbreedte van 280cm de aanbevolen minimale afstand 3m90 is.

Je kan ook spelen met schermgain en positie van de projector. Erg handige tool.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

Die tool had ik al eens gezien ja, maar er staat dan bij een scherm van 2,8m: Recommended Seating: 3,9 - 6,2m.
Dat is nogal een verschil, moet ik er dan vanuit gaan dat 5,05m ideaal is, of kan het allemaal goed?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder