Bouw HT in kelder

Started by Sjaak_Banaan, February 14, 2015, 22:04:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

In mijn filmpje (wat je al vaker hebt gezien ;)) zie je duidelijk het gevolg van strooilicht. Als de camera op mij staat zie wat het doet op mijn gezicht en ook op de witte basstrap achterin. Die heeft zelfs nog een negatief effect vanwege de lichtreflectie (moet ik nog altijd iets aan doen :-X). Je ziet ook het effect van het plakvilt, fluwelen gordijnen en het plafond. Alles wat je ziet is het beeld op het scherm. Enige wat je nog ziet is met ondertiteling een lichte reflectie van de center speaker.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

#151
Quote from: Maikel_audionerd on September 17, 2016, 17:46:09
Sorry, was handiger geweest als ik dat wat had toegelicht. 'Strooilicht' is licht van de beamer dat via muren en plafond terug reflecteerd op je scherm. Daardoor krijgt het gehele beeld een wat grijzige waas. Het contrast, de verschillen tussen licht en donker, wordt daardoor minder.
Voorbeeld met lichtgrijze wanden:



Voorbeeld met zwart mat vilt behandelde voorzijde (incl masking):

Ik had de mogelijkheid om dit te doen, t is toch hobby, en omdat ik moet doen met een HDready beamer wilde ik daar het maximale uithalen wat mogelijk was. Het scheelt echt abnormaal veel. In eerste instantie viel t me een beetje tegen qua kleur en zwart was echt grijs. Nu statten de kleuren van t scherm, zie ik elk klein detail en rimpeltje op huid, er zit ineens dynamiek en diepte in het beeld en zelfs het zwart is vaak best goed (maar dat ligt echt aan m'n beamer).
Schilderen was voor mij geen optie, dus vandaar met een kleine honderd punaises zwart vilten doek bevestigd.

Bedankt voor de duidelijke uitleg Maikel.  :thumbs-up:

Quote from: HTip on September 17, 2016, 18:00:50
In mijn filmpje (wat je al vaker hebt gezien ;)) zie je duidelijk het gevolg van strooilicht. Als de camera op mij staat zie wat het doet op mijn gezicht en ook op de witte basstrap achterin. Die heeft zelfs nog een negatief effect vanwege de lichtreflectie (moet ik nog altijd iets aan doen :-X). Je ziet ook het effect van het plakvilt, fluwelen gordijnen en het plafond. Alles wat je ziet is het beeld op het scherm. Enige wat je nog ziet is met ondertiteling een lichte reflectie van de center speaker.

Oké, nu zie ik ook wat jullie bedoelen :)
In het filmpje (nog maar eens vluchtig gekeken ;)) zie je het inderdaad ook goed.

Als je nu terugkijkt Philip, zou je dan dingen anders hebben aangepakt? Bijvoorbeeld de afwerking van de wanden? Behangen met plakvilt of zo...? :P
We willen het niet overdrijven, het oog wil tenslotte ook wat wanneer je naar de ruimte zelf kijkt, goed is goed, dus we moeten denk ik op zoek naar een middenweg.
Tips zijn welkom!
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

morca

Quote from: Sjaak_Banaan on March 30, 2016, 21:36:00
Om de verwarmingsbuizen zit grijze tape, is slecht te zien, maar die zullen niet meer tikken tegen de draagbalk.

Het vordert hier langzaam, maar wel netjes, de koof is bijna rond nu en zit zo goed vast dat je er een olifant aan kunt ophangen. :)
Echter voordat we deze gaan afsluiten moeten we nadenken over de elektriciteit van de ruimte.

Hierbij kunnen we wel wat hulp gebruiken.

De leidingen willen we graag nog boven het systeemplafond en in de koof wegwerken, dus nu is het de tijd om nog eens goed na te denken. :P
Nu heb ik eens zitten tellen wat er allemaal wordt aangesloten en ik vermoed dat het wel handig is een extra groep aan te laten leggen:

Piekverbruik apparatuur HT:
Marantz SR7010               710 W
Marantz UD7007                40 W
Monster HTS2600               15 W
HT/GAME-PC                     600 W
XTZ  rms 1500 W/piek    2700 W
Sony HW65ES                  310 W
Rolluiken                          200 W
Verlichting                          75 W
Grondwaterpomp              ...? W
-------------------------------------------- +
Maximaal                        4650 W

Nu snap ik dat bovenstaande situatie niet snel voor zal komen, dat alles tegelijk piekt, maar de grens van 3700? W voor 1 groep komt snel in de buurt wanneer er flink gespeeld wordt.
Uit andere topics heb ik begrepen dat de sub het beste op de bestaande groep kan worden aangesloten en de rest op een nieuwe (audiofile?) groep.

Mijn vraag aan jullie is wat jullie ervaringen zijn en of er tips zijn welke merken/typen wel of juist niet te gebruiken en waarom.
Uiteindelijk willen we wel iemand laten komen, maar het kan geen kwaad om er van tevoren ook iets vanaf te weten.
Daarbij bestaat de kans ook dat de elektricien nooit eerder een HT/luisterruimte heeft aangesloten en misschien 'standaard' materiaal gebruikt wat net iets minder goed is...

Nu hebben wij geen getrainde oortjes, maar het zou jammer zijn als we hier een stukje kwaliteit laten liggen.
Ik weet niet of je hier al reactie op gehad hebt.
Maar die sub zal waarschijnlijk classe D amp hebben.
Welke sub is het percies.
Ik heb hier 6 amps staan in de set,nooit geen problemen.
Maar 3 van die amps zijn classe D,dus die trekken niet zoveel.
Dus om dat vermogen zou ik me niet te druk maken.

Welke sub zal eens kijken wat voor amp daarin zit.

Sjaak_Banaan

Quote from: morca on September 17, 2016, 20:00:06
Ik weet niet of je hier al reactie op gehad hebt.
Maar die sub zal waarschijnlijk classe D amp hebben.
Welke sub is het percies.
Ik heb hier 6 amps staan in de set,nooit geen problemen.
Maar 3 van die amps zijn classe D,dus die trekken niet zoveel.
Dus om dat vermogen zou ik me niet te druk maken.

Welke sub zal eens kijken wat voor amp daarin zit.

De XTZ Cinema 3x12 (zie ook handtekening).
We hebben al een kabel getrokken voor een aparte groep, dus denk dat het zo wel goed komt.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

MVG

Doe jezelf een plezier en verf je gehele voorwand, en het liefst de eerste halve meter van de zijwanden ook, gewoon het meest matzwarte dat je kunt vinden.

In mijn vorige kamer had ik ook eerst een witte wand, toen na al een paar weken met antraciet erover, half jaartje later weer het scherm eraf om vervolgens heel de wand zwart te maken.

Het scheelt echt. Nu in mijn nieuwe ruimte heb ik dit meteen gedaan, evenals het plafond en eerste halve meter van de zijwanden, de rest is donkergrijs. Speakers zijn beplakt met zwart plakvilt. Dat scheelt echt zoveel...

HTip

Een leuke ietwat technische video die precies uitlegt wat MVG (leuk dat ik je weer "spreek") bedoelt. Echter met nig 1 toevoeging, zelfs de meest matzwarte verf reflecteert nog steeds 5% licht. In de video laten ze ook het verschil zien in de gemeten nummers en hoe deze tot stand komen. Let op als het omgevingslicht (ambient) en strooilicht (stray) gaat meespelen en zelfs de invloed van witte vlakken in het beeld.

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

#156
Quote from: Sjaak_Banaan on September 17, 2016, 19:43:43
Als je nu terugkijkt Philip, zou je dan dingen anders hebben aangepakt? Bijvoorbeeld de afwerking van de wanden? Behangen met plakvilt of zo...? :P
We willen het niet overdrijven, het oog wil tenslotte ook wat wanneer je naar de ruimte zelf kijkt, goed is goed, dus we moeten denk ik op zoek naar een middenweg.
Tips zijn welkom!
In de afwerking zou ik niet veel veranderem, anders dan de MDF-onderdelen eerst plamuren en dan verven. Resultaat wordt dan veel strakker. Ik zou wel in de vocht- en luchthuishouding andere keuzes gemaakt hebben. Met name de vochtbehandeling van muren die in contact met "buiten" staan. Zoals gezegd de basstrap achterin een andere kleur geven. Dat was het zo'n beetje ;)

Ik ben heel blij dat ik de zwarte kleur ver heb doorgetrokken en wel met stof ipv verf. Dit kan zijn vilt, fluweel, wol, maakt eerlijk gezegd niet zo veel uit. De keuze voor het zwarte plafond maakt de ruimte wel optisch kleiner, maar je krijgt er wel veel minder lichtreflectie door. Dus ook blij mee.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maikel_audionerd

Quote from: MVG on September 17, 2016, 21:42:17
Doe jezelf een plezier en verf je gehele voorwand, en het liefst de eerste halve meter van de zijwanden ook, gewoon het meest matzwarte dat je kunt vinden.

In mijn vorige kamer had ik ook eerst een witte wand, toen na al een paar weken met antraciet erover, half jaartje later weer het scherm eraf om vervolgens heel de wand zwart te maken.

Het scheelt echt. Nu in mijn nieuwe ruimte heb ik dit meteen gedaan, evenals het plafond en eerste halve meter van de zijwanden, de rest is donkergrijs. Speakers zijn beplakt met zwart plakvilt. Dat scheelt echt zoveel...
Sorry voor de vraag in je topic Sjaak_B  :dontgetit:
Ik lees je opmerking over de speakers beplakken met vilt. Nu heb ik mijn speakers al zwart, echter wel hoogglans zwart. Zou dat veel verschil maken om deze nog te beplakken met matzwart vilt??
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

morca

Quote from: Sjaak_Banaan on September 17, 2016, 21:06:58
De XTZ Cinema 3x12 (zie ook handtekening).
We hebben al een kabel getrokken voor een aparte groep, dus denk dat het zo wel goed komt.
Classe D amp idd de gebruikt niet zoveel,maar geeft wel veel  :headbanging:

Sjaak_Banaan

#159
Quote from: HTip on September 17, 2016, 22:00:20
Een leuke ietwat technische video die precies uitlegt wat MVG (leuk dat ik je weer "spreek") bedoelt. Echter met nig 1 toevoeging, zelfs de meest matzwarte verf reflecteert nog steeds 5% licht. In de video laten ze ook het verschil zien in de gemeten nummers en hoe deze tot stand komen. Let op als het omgevingslicht (ambient) en strooilicht (stray) gaat meespelen en zelfs de invloed van witte vlakken in het beeld.

Toch fijn hè, zo'n forum. Zo leren we iedere dag weer bij :)

Quote from: HTip on September 17, 2016, 22:04:37
In de afwerking zou ik niet veel veranderem, anders dan de MDF-onderdelen eerst plamuren en dan verven. Resultaat wordt dan veel strakker. Ik zou wel in de vocht- en luchthuishouding andere keuzes gemaakt hebben. Met name de vochtbehandeling van muren die in contact met "buiten" staan. Zoals gezegd de basstrap achterin een andere kleur geven. Dat was het zo'n beetje ;)

Ik ben heel blij dat ik de zwarte kleur ver heb doorgetrokken en wel met stof ipv verf. Dit kan zijn vilt, fluweel, wol, maakt eerlijk gezegd niet zo veel uit. De keuze voor het zwarte plafond maakt de ruimte wel optisch kleiner, maar je krijgt er wel veel minder lichtreflectie door. Dus ook blij mee.

Plamuren staat hier wel op het lijstje, dus dat moet wel goed komen.

Wanneer ik naar de foto's van jouw ruimte kijk, zijn de zijmuren toch gewoon grijs of doel je op de projectiewand?
Heb je jouw paneel- en lattenabsorbers eigenlijk ook met vilt beplakt of is dat gewoon verf?

Wanneer ik meer tijd heb moet ik jouw topic nog maar eens goed gaan doorspitten, ik heb hier en daar toch wel wat gemist geloof ik. ;)

Quote from: Maikel_audionerd on September 18, 2016, 03:04:31
Sorry voor de vraag in je topic Sjaak_B  :dontgetit:
Ik lees je opmerking over de speakers beplakken met vilt. Nu heb ik mijn speakers al zwart, echter wel hoogglans zwart. Zou dat veel verschil maken om deze nog te beplakken met matzwart vilt??

Geen probleem Maikel, ik ben blij dat het hier besproken wordt, ik zit straks mogelijk met hetzelfde 'probleem'.

Quote from: morca on September 18, 2016, 12:02:35
Classe D amp idd de gebruikt niet zoveel,maar geeft wel veel  :headbanging:

Dat doet die zeker, gisteravond nog even het gordijn laten wapperen.  ;D

Quote from: MVG on September 17, 2016, 21:42:17
Doe jezelf een plezier en verf je gehele voorwand, en het liefst de eerste halve meter van de zijwanden ook, gewoon het meest matzwarte dat je kunt vinden.

In mijn vorige kamer had ik ook eerst een witte wand, toen na al een paar weken met antraciet erover, half jaartje later weer het scherm eraf om vervolgens heel de wand zwart te maken.

Het scheelt echt. Nu in mijn nieuwe ruimte heb ik dit meteen gedaan, evenals het plafond en eerste halve meter van de zijwanden, de rest is donkergrijs. Speakers zijn beplakt met zwart plakvilt. Dat scheelt echt zoveel...

Oké, jullie hebben me weer hard aan het denken gezet, thanks! :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

evilniek

Mooi project, wat reflecties betreft zou ik persoonlijk voorzichtig zijn met gekleurde zijwanden, plafonds etc. misschien een iets neutraler kleurstelling bedenken voor het zichtbare projectie gebied. Zelf heb ik het scherm iets verzonken in een soort akoestische voorzetwand, misschien een idee. Ook heb ik een Black Diamond PJ-scherm, wat met name erg goed helpt tegen plafond reflecties, maar in jouw ruimte zou dat niet direct een aanbeveling zijn, perfect is zo'n scherm namelijk niet je hebt altijd wel een beetje hotspotting(de hoeken van het scherm zijn dan een fractie donkerder), maargoed niet zo relevant in jouw situatie.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

HTip

Quote from: Maikel_audionerd on September 18, 2016, 03:04:31
Sorry voor de vraag in je topic Sjaak_B  :dontgetit:
Ik lees je opmerking over de speakers beplakken met vilt. Nu heb ik mijn speakers al zwart, echter wel hoogglans zwart. Zou dat veel verschil maken om deze nog te beplakken met matzwart vilt??
Ik heb dit ook overwogen, maar door de komst van nieuwe speakers, waarbij de reflectie zeer beperkt was, uiteindelijke niet gedaan. Ik twijfel nog wel over de center speakers, want met laaggeplaatste ondertiteling zie je wel reflectie. Om je vraag expliciet te beantwoorden, ja, het maakt veel verschil om welk oppervlak dan ook te beplakken met plakvilt. De planken en tafeltje van Ikea, maar ook de houten deur reflecteerden naar onze mening te veel en na de behandeling met plakvilt was het zo veel beter!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

#162
Quote from: Sjaak_Banaan on September 18, 2016, 13:19:20
Toch fijn hè, zo'n forum. Zo leren we iedere dag weer bij :)
Absoluut, zo ben ik ook aan mijn kennis gekomen ;)

Quote
Wanneer ik naar de foto's van jouw ruimte kijk, zijn de zijmuren toch gewoon grijs of doel je op de projectiewand?
Heb je jouw paneel- en lattenabsorbers eigenlijk ook met vilt beplakt of is dat gewoon verf?

Wanneer ik meer tijd heb moet ik jouw topic nog maar eens goed gaan doorspitten, ik heb hier en daar toch wel wat gemist geloof ik. ;)
De zijmuren zijn van ClickBoard, een HDF-plaat met een motief. Door de zwarte geverfde diffusers valt het zichtbaar oppervlak erg mee. De paneelabsorbers zijn gewoon geverfd, tenministe degene die te zien is. De lattenabsorbers zijn niet eens zichtbaar door het gordijn.

Mijn topic is nogal groot geworden :unsure:, dus de kans dat je wat gemist hebt is aanwezig ;D. Deels kun je de inhoudsopgave gebruiken, maar die is niet meer bijgewerkt. Ging teveel tijd in zitten. Daarnaast kan je binnen een topic zoeken op trefwoorden met de zoekfunctie rechtsboven. Gebruik ik zelf ook vaak ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

#163
Quote from: HTip on September 19, 2016, 14:22:30
Absoluut, zo ben ik ook aan mijn kennis gekomen ;)
De zijmuren zijn van ClickBoard, een HDF-plaat met een motief. Door de zwarte geverfde diffusers valt het zichtbaar oppervlak erg mee. De paneelabsorbers zijn gewoon geverfd, tenministe degene die te zien is. De lattenabsorbers zijn niet eens zichtbaar door het gordijn.

Mijn topic is nogal groot geworden :unsure:, dus de kans dat je wat gemist hebt is aanwezig ;D. Deels kun je de inhoudsopgave gebruiken, maar die is niet meer bijgewerkt. Ging teveel tijd in zitten. Daarnaast kan je binnen een topic zoeken op trefwoorden met de zoekfunctie rechtsboven. Gebruik ik zelf ook vaak ;)

Wat een onoverzichtelijke website hebben die makers van ClickBoard zeg... hebben jullie het trouwens gekozen op aanraden van Toine vanwege akoestische werking of gewoon omdat het mooi uitziet en handig werkt?

Zoeken in een topic klinkt inderdaad handig, zeker in dat van jouw. Ik dacht altijd dat je dan in het complete forum zocht.... :P


Zojuist ook maar een staaltje DC-Fix 2051719 velours besteld, eens kijken wat het is.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HTip

Quote from: Sjaak_Banaan on September 19, 2016, 15:10:50
Wat een onoverzichtelijke website hebben die makers van ClickBoard zeg... hebben jullie het trouwens gekozen op aanraden van Toine vanwege akoestische werking of gewoon omdat het mooi uitziet en handig werkt?
De plaat hebben we gekozen op advies van de lokale bouwmarkt. We gingen voor de standaardoplossing die iedereen gebruikt, gipsplaat, filler, behang en verf. Echter deze oplossing was én bijna even duur én veel makkelijker te monteren en bovendien was het dan ook meteen afgewerkt. Je kon kiezen uit blank afgewerkt en dan kon je de plaat in elke kleur verven die je wilde of met een motief en vaste kleur. Nog een groot voordeel is dat je de platen nog kan verwijderen mocht dat nodig zijn.

Toine had ons vrij gelaten in de keuze van wandafwerking, vanwege het plafond, projectiewand, gordijnen en kleed in de luisterdriehoek. Nog meer absorptie zou het geluid te doods laten klinken. Diffusie op de 1e reflectiepunten van de fronts was wel een noodzaak.

Quote
Zoeken in een topic klinkt inderdaad handig, zeker in dat van jouw. Ik dacht altijd dat je dan in het complete forum zocht.... :P
Op de homepagina doorzoek je het forum, binnen een board doorzoek je alle subboards en binnen een topic doorzoek je het hele topic. Erg handige zoekfunctie :thumbs-up:

Quote
Zojuist ook maar een staaltje DC-Fix 2051719 velours besteld, eens kijken wat het is.
Zegt me niets, maar proberen is sowieso een goed idee.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: HTip on September 19, 2016, 11:30:58
Ik heb dit ook overwogen, maar door de komst van nieuwe speakers, waarbij de reflectie zeer beperkt was, uiteindelijke niet gedaan. Ik twijfel nog wel over de center speakers, want met laaggeplaatste ondertiteling zie je wel reflectie. Om je vraag expliciet te beantwoorden, ja, het maakt veel verschil om welk oppervlak dan ook te beplakken met plakvilt. De planken en tafeltje van Ikea, maar ook de houten deur reflecteerden naar onze mening te veel en na de behandeling met plakvilt was het zo veel beter!

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden ;)

Voor en na 8)


Lijkt me wel duidelijk ;D

Voor het plakproces zie mijn topic en wel hier:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60218.4975
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

Quote from: HTip on September 19, 2016, 19:43:20
Zegt me niets, maar proberen is sowieso een goed idee.

DC-Fix kwam ik hier tegen via de zoekfunctie. ;)
Mag ik vragen welk plakvilt jij dan gebruikt hebt Philip, ik meende namelijk dat dit 'm was...?!?

Ik zag dat er bij ons in de buurt ook een ClickBoard dealer zit, dus daar kunnen we ook wel eens een kijkje nemen. Anders is MDF misschien ook nog een optie, dat spul is ook best makkelijk te verwerken.

Jouw tweede foto ziet er trouwens wel gevaarlijk uit, je ziet bijna niets meer, dus goed oppassen dat je je nek te breekt. :P
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HTip

DC-Fix is het goede. Ik wist alleen niet dat het zo heette. Ik heb mijn plakvilt bij iets met hobby en huis gekocht, €58 voor een rol van 5 meter.

ClickBoard is echt supermateriaal. Het is gemaakt van HDF en aan een enkele schroef kan 50kg gewicht hangen. Vond ik wel belangrijk met de diffusers, e.d. Het verschil in montage was echt ongelooflijk. Kijk maar eens hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60218.775. Foto's maken duurde bijna langer dan het monteren van elke plaat ;D

Het tafeltje is prima te zien als de verlichting aan is. Is juist als de ruimte helemaal donker is en de 265W sterke lamp van de projector dat je er bijna niets van mag zien. En dat is prima gelukt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

#168
Quote from: HTip on September 20, 2016, 08:28:15
DC-Fix is het goede. Ik wist alleen niet dat het zo heette. Ik heb mijn plakvilt bij iets met hobby en huis gekocht, €58 voor een rol van 5 meter.

ClickBoard is echt supermateriaal. Het is gemaakt van HDF en aan een enkele schroef kan 50kg gewicht hangen. Vond ik wel belangrijk met de diffusers, e.d. Het verschil in montage was echt ongelooflijk. Kijk maar eens hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60218.775. Foto's maken duurde bijna langer dan het monteren van elke plaat ;D

Het tafeltje is prima te zien als de verlichting aan is. Is juist als de ruimte helemaal donker is en de 265W sterke lamp van de projector dat je er bijna niets van mag zien. En dat is prima gelukt.

Oké, we gaan het eens bekijken. :)

Het staaltje plakvilt is inmiddels binnen, maar dat levert direct een vraag op:
Is dit materiaal wel goed schoon te houden of trekt het stof aan?

Stel dat we het om onze gehele koof vouwen/plakken, dan is dit natuurlijk wel belangrijk!
Heeft dit plakvilt ook nadelen? Bijvoorbeeld Slijtage?
Oorspronkelijk wilden wij het verven, maar na de tip van het plakvilt gaan we nog even verder denken...

Inmiddels hebben we de koof volledig dicht en kunnen we een begin maken aan het systeemplafond.

Onderstaand een fotootje van de betimmerde draagbalk, de inbouwspotjes welke we bij de bouwmarkt hebben gevonden en het plakvilt op onze luidspreker (scheelt zeker veel in reflectie!):



Vanavond eens bellen wanneer we hulp kunnen krijgen met het Rockfon plafond.

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HTip

Slijtage alleen op het tafeltje wat we beplakt hebben. Stof valt heel erg mee, schoonhouden is op zich ook goed te doen. Met een stofzuiger met handborstel op een lage stand gaat het prima. Is het wat viezer dan met een vochtige doek. Foto kan ik niet zien hier op het werk, zal wel door de firewall komen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

Tinypic was down, maar een andere host gepakt...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HTip

Koof ziet er goed uit. De koof van ons gordijn, de plinten, de plankjes, het tafeltje en de binnenkant van de deur hebben we beplakt met plakvilt en het ziet er nog steeds goed uit na 6 jaar. Ik zou het zichtbare deel van de koof vanaf de kijkplek beplakken met plakvilt. De reflectie van de speakers zou ik eerst even bekijken of je daar last van hebt. Het plakvilt is er namelijk niet zo makkelijk vanaf te halen.

Mooie zwarte spotjes. Wij konden alleen witte krijgen en hebben die toen matzwart gespoten.

Succes met het plafond. We hadden een laserwaterpas (3 richtingen) te leen en daarmee was het redelijk eenvoudig. Was een heel nauwkeurig werkje, want anders vielen de platen er tussenuit of pasten de platen er niet tussen. Ik weet niet of dat ook voor jouw plafond geldt, maar is misschien wel iets om mee rekening te houden.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

#172
Zoe, het systeemplafond zit er ook in.  :headbanging:
Dankzij de geweldige hulp en laserwaterpas was het binnen 2,5 uur gefixt!

Het plafond zit er lekker strak tegenaan, zo'n 7 cm onder het beton, dus het past allemaal net!
Dit was mogelijk omdat hij de afhangklemmen gebogen en afgeknipt had tot het plaatje rechtsonder.
Door de schroef was deze nog te stellen in hoogte zodat het waterpas is.


De volgende stap wordt het 'podium' en tapijt voor de eerste meting.
Iemand nog tips voor het kiezen van de kleur rood? Ik heb wel staaltjes gezien (fel rood en bordeaux rood), maar die zien er op een groot oppervlak in de winkel heel anders uit...
Dan neig ik meer naar bordeaux rood, maar ik twijfel of dat te donker wordt.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Witalik

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

luuk123456

#174
Persoonlijk zou ik het tapijt in de ruimte echt (lees: fel) rood willen hebben voor die typische 'bioscoop feel'.
Bij het podium zou je eventueel Bordeaux rood kunnen kiezen als je bang bent voor reflecties en/of contrast verlies....
Dit alles natuurlijk i.m.h.o

Groet,
Luuk

Verstuurd vanaf mijn Nexus 10 met Tapatalk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0