Bouw HT in kelder

Started by Sjaak_Banaan, February 14, 2015, 22:04:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Quote from: RalphH on March 16, 2016, 07:52:34
Ben hier ooit zelf mee bezig geweest, uiteindelijk (nog) niet doorgepakt.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128840.msg2320648#msg2320648
Eric Desart heeft hier ook inog gereageerd.

Thanks RalpH (en Eric natuurlijk!), heel interessant, maar ook wel ingewikkeld ;)

Als ik de links goed lees, kunnen we de koof dus het beste vullen met zoveel mogelijk wol.
Het merk wol is minder belangrijk, als de dikte en densiteit maar goed zijn gekozen voor onze situatie...

Voor 100% vulling zal dat in ons geval 15 cm dik moeten zijn (is maar een klein koofje).
Omdat dat al een redelijk dikke laag is, zou ik een 'lagere' densiteit moeten aanhouden van ca 40 kg/m³ voor maximale efficiëntie in 'laagabsorbtie'.

Correct?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Juiste densiteit is wel van belang.
Ik twijfel echter wel of je met 15cm veel gaat bereiken.

Eric is helaas enige tijd geleden overleden...
Je zou in het akoestiek topic nog wat kunnen posten, wellicht reageert Bert Stoltenborg, hij is ook een gigantische bron van kennis en kunde.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

#102
Quote from: RalphH on March 17, 2016, 12:35:43
Juiste densiteit is wel van belang.
Ik twijfel echter wel of je met 15cm veel gaat bereiken.

Eric is helaas enige tijd geleden overleden...
Je zou in het akoestiek topic nog wat kunnen posten, wellicht reageert Bert Stoltenborg, hij is ook een gigantische bron van kennis en kunde.

Oei, dat had ik niet meegekregen....  :o r.i.p. Eric.

Dat het veel gaat doen verwacht ik ook niet, maar ik wil ook absoluut niet dat de koof als klankkast gaat werken of begint te trillen o.i.d. omdat die hol is.
Aan de onderkant komt 9mm gipsplaats, op de zijkant maak ik een plint van mdf, de ruimte tussen het systeemplafond en de plint blijft open (een paar cm), dus het geluid kan het wol in de koof ook op die manier bereiken.
Eigenlijk dezelfde constructie als die van jou, alleen dan minder hoog.

(Die korte latjes tussenin moeten nog wel naar buiten (links) verplaatst worden zodat die opening er is, foutje :P)
Het merendeel van de buizen zit er straks in verwerkt, alleen het elektrisch moet nog en de vulling, daarna kan die wat ons betreft dicht en kunnen we aan het plafond beginnen.

Mocht er geen duidelijkheid komen over de vulling dan zal ik inderdaad eens in het akoestiek forum gaan proberen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Met gips best een solide geheel lijkt me, dus zou best eens mee kunne vallen met dat resoneren.
Je zou wel de buizen vast kunnen zetten of met iets zachts omwikkelen zodat je die in iedergeval niet hoort tikken als je volledig los gaat straks ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

#104
Om de verwarmingsbuizen zit grijze tape, is slecht te zien, maar die zullen niet meer tikken tegen de draagbalk.

Het vordert hier langzaam, maar wel netjes, de koof is bijna rond nu en zit zo goed vast dat je er een olifant aan kunt ophangen. :)
Echter voordat we deze gaan afsluiten moeten we nadenken over de elektriciteit van de ruimte.

Hierbij kunnen we wel wat hulp gebruiken.

De leidingen willen we graag nog boven het systeemplafond en in de koof wegwerken, dus nu is het de tijd om nog eens goed na te denken. :P
Nu heb ik eens zitten tellen wat er allemaal wordt aangesloten en ik vermoed dat het wel handig is een extra groep aan te laten leggen:

Piekverbruik apparatuur HT:
Marantz SR7010               710 W
Marantz UD7007                40 W
Monster HTS2600               15 W
HT/GAME-PC                     600 W
XTZ  rms 1500 W/piek    2700 W
Sony HW65ES                  310 W
Rolluiken                          200 W
Verlichting                          75 W
Grondwaterpomp              ...? W
-------------------------------------------- +
Maximaal                        4650 W

Nu snap ik dat bovenstaande situatie niet snel voor zal komen, dat alles tegelijk piekt, maar de grens van 3700? W voor 1 groep komt snel in de buurt wanneer er flink gespeeld wordt.
Uit andere topics heb ik begrepen dat de sub het beste op de bestaande groep kan worden aangesloten en de rest op een nieuwe (audiofile?) groep.

Mijn vraag aan jullie is wat jullie ervaringen zijn en of er tips zijn welke merken/typen wel of juist niet te gebruiken en waarom.
Uiteindelijk willen we wel iemand laten komen, maar het kan geen kwaad om er van tevoren ook iets vanaf te weten.
Daarbij bestaat de kans ook dat de elektricien nooit eerder een HT/luisterruimte heeft aangesloten en misschien 'standaard' materiaal gebruikt wat net iets minder goed is...

Nu hebben wij geen getrainde oortjes, maar het zou jammer zijn als we hier een stukje kwaliteit laten liggen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Mooi dat het nog steeds vordert. Al is het langzaam, beter doordacht dan afraffelen en later vanalles tegenkomen.

Als je rolluiken, verlichting, pomp, pc en eventueel sub op een andere groep zet, ben je al een heel eind.
Sowieso de mogelijke "vervuilers", (verlichting en pomp) buiten je audiogroep houden.

Verder heb ik geen verstand van electriciteit, heb daar hier dan ook niets bijzonders mee gedaan anders dan uiteindelijk een DC offset killer aangeschaft om van een brommende eindversterkertrafo af te komen.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

Jeah, als er toch eens niet voor de baas gewerkt hoefde te worden, dan ging het vast een stuk vlotter. :P
Nu is het steeds 's avonds een beetje totdat onze 'batterij' leeg is en we lam op de bank belanden...

Helaas hebben wij ook de ballen verstand van elektriciteit, ik lees dat Hager en ABB goed moeten zijn, maar vraag me niet waarom of wat de verschillen zijn.

Kijk ik vervolgens op bijvoorbeeld jouwhifi, dan zie ik ook nog allerlei soorten zekeringen etc. en dan weet ik het helemaal niet meer... Goed is goed voor ons, we hebben ook niet het budget om alles perfect te maken, dus ik vraag me af wat wijsheid is, er zit sowieso ook nog een Monster netfilter tussen, dus vraag me af of de meterkast dan nog steeds zo belangrijk is.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

knubbe

Kan me haast niet voorstellen dat je daadwerkelijk bij de max van 3700W in de buurt gaat komen.
Tot zover deze nuttige bijdrage van iemand met ook de ballen verstand van elektriciteit :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

RalphH

Volgensmij is een groepenkast, een groepenkast niet meer of niet minder. Heb r bij ons nog een piekspanningsbeveiliging op laten zetten. Voor als de bliksem een keer door de voordeur komt  ;D, you never know. Speur hier wel internet ff goed voor af, prijzen verschillen gigantisch heb ik ooit gezien. Hier hangt ABB, maken ook spul voor de industrie, zal wel prima zijn.

Speciale audiogroepen (van Kemp ofzo) tja,...ik weet het niet. Er zijn legio luisteraars die het beter vinden dan een standaard groep. Maar dat geldt ook voor netsnoeren en luidsprekerkabel die door engelen bij maanlicht gesmeed zijn.
Persoonlijk zou ik mijn geld ergens anders in investeren, akoestiek bijv. Haal je naar mijn idee veeeel meer uit dan een andere kabel of schakelaar.
Daarbij kun je als je echt wilt, de standaard groep in de toekomst altijd nog vervangen door een audiogroep.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: knubbe on March 31, 2016, 11:21:49
Kan me haast niet voorstellen dat je daadwerkelijk bij de max van 3700W in de buurt gaat komen.

Lijkt me ook sterk, denk dat de politie eerder aan de deur staat als je die XTZ aan het uitlaten bent en er scheuren in het dorpscafe ontstaan. ;D ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

#110
Achteraf zijn we blij dat het hier zo traag gaat, als alles nu klaar was geweest hadden we mogelijk een probleem... vocht!

Door de hevige regenval heeft het water nu toch de keldermuren bereikt en begint het er doorheen te trekken, de wit glanzende stukjes zijn echt nat.

Het zet ons wel aan het denken, hoe gaan we de muren behandelen?
- laten impregneren, kostbaar
- de vloer is mogelijk onbehandeld, geen idee..... Heeft het dan wel zin de muren te behandelen?
- zelf kelderepoxy aanbrengen, voldoende?
- wanneer het grondwater verder stijgt zal het via de ramen naar binnen komen... !?!
- contact opnemen verzekering i.v.m. mogelijke waterschade in de toekomst, in de regio zijn diverse kelders ondergelopen....

Zijn er leden die die tips hebben voor situaties als deze? Er zijn voldoende HT's in kelders, dus ben benieuwd hoe anderen omgaan met het extreme weer wat toch niet meer uitzonderlijk lijkt...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Raymond187

Zwaar klote zeg.

Helpt een laag teer tegen de buitenkant stenen niet, om het water en vocht weg te houden?

Witalik

Misschien sowieso verzekering inschakelen. Soms (ligt eraan hoe je verzekerd bent) gaan ze je pro actief helpen met het verhelpen van de lekkage, dan hebben ze nu zelf ook wat minder kosten als dat het zou gebeuren als alles dicht is en er meer spullen vocht schade krijgen bijvoorbeeld.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

road rebel

#113
Dit is de reden waarom wij geen kelder hebben laten bouwen. Niet dat je er iets aan hebt maar bon... [emoji28]

Sjaak_Banaan

lol, die laatste reactie daar heb ik niets aan nee :P

Het valt op dat deze plekken vooral onder de ramen zitten, de rest van de muren zijn zo goed als droog.
Voor de ramen ligt een flinke laag kiezel en er gaat een dikke pijp de grond in, eerder is mij verteld dat je daar een slang in kan leggen en grondwater kan weg pompen naar het riool.
Het lijkt me erg lastig dit nog uit te graven en achteraf met teer te behandelen, maar we gaan het navragen.
Net geprobeerd die buis leeg te pompen, maar daar staat geen water in.... komende week nog maar eens bij de goede man informeren, mogelijk doelt hij erop als het water naar binnen dreigt te komen via de ramen.

Vanavond de verzekeringspapieren eens tevoorschijn toveren en kijken wat die te zeggen hebben, zou wel relax zijn als ze proactief zouden willen helpen. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Raymond187

Je kan rondom de kelder drainage leggen.Als je deze op een bepaalde hoogte in laat graven dan zal het water niveau gecontroleerd blijven.

Dat zijn gewoon PVC buizen met kokos eromheen die het water opzuigen, en zo afvoeren.

INIURIA

Aan de witte uitslag op de stenen rond de vochtige plek te zien, vermoed ik dat de stenen eerder al behoorlijk nat zijn geweest. Deze uitslag heet het uitbloeien van de steen. Dit zijn zouten die in de gebakken steen zitten en in vochtige omstandigheden naar buiten komen. Denk dus dat het zich niet in het verleden niet heeft beperkt tot enkel onder de ramen.

De enige goede oplossing is om een bedrijf in te schakelen die de juiste diagnose kan stellen. Om er zelf mee aan de slag te gaan en hopen dat de genomen maatregelen afdoende zijn is tricky. Wellicht kan je een bedrijf laten komen en deze een diagnose laten stellen en vervolgens kijken of dit zelf kan oplossen. Eerst moet je de oorzaak vinden. Bij mijn weten gaat impregneren altijd hand in hand met een andere oplossing en is het op zichzelf onvoldoende om water tegen te houden. De beste manier lijkt me om het probleem vanaf de buitenzijde aan te pakken.

road rebel

#117
Kijk zeker eens in jouw verzekeringspakket, bij sommigen is een expertise van vochtproblemen gratis of forfetair bepaald.


Sjaak_Banaan

Maandagmorgen komt er een bedrijf naar de situatie kijken, hopelijk valt het mee en is het makkelijk op te lossen. Nog even afwachten dus.... :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

LocoJ

Vervelende situatie, vocht in de kelder. Heb er zelf helaas ook last van.  :(  Niet zozeer echt water, maar zoals in een paar posts hierboven beschreven, zoutkristallen die uit de muur komen.
Een vriend van me heeft zijn kelder, met hetzelfde probleem, behandeld met een goedje aan de binnenkant, zodat het zout er niet meer uitkan en de stenen dus zout blijven bevatten. Dat schijnt belangrijk te zijn  ;) maar ik heb er zelf te weinig verstand van. Ik ben van plan om dit ook te gaan doen in mijn kelder.
ben benieuwd naar de uitkomst van het bezoeken van het bedrijf dat gaat kijken naar jouw vochtprobleem.
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

notoxus

Bij een nieuwe kelder was er na de oplevering ook last van vocht wat door de muren trok. Leverancier op de hoogte gebracht en na een bezoek advies gekregen om meer te ventileren.  Zo gezegd zo gedaan en na een maand een elektrische ventilator in het buizenkanaal te laten blazen waren alle sporen van vocht weg.
Middels een tijdklok wordt nu de ventilator aangestuurd. De oorspronkelijke manier van natuurlijke ventilatie bleek onvoldoende.
Ik hoop dat je een passende oplossing kan vinden.  Zuur hoor..het spookt al vanaf het begin door je hoofd en nu het gebeurt is het waarschijnlijk nog erger dan je verwacht had.
Succes
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

Sjaak_Banaan

#122
De eerste offerte is binnen, het bedrijf biedt weinig garanties met impregneren, is behoorlijk aan de prijs en behandelt alléén de natte plekken...
De verzekering heeft ook zojuist teruggebeld, ze zullen niet preventief helpen, maar verzekert ons wel dat alle apparatuur/inboedel verzekerd is bij waterschade van bijv. noodweer, dus dat is wel een geruststelling. :)

Gisteren HTip maar eens gevraagd hoe zijn kelder-epoxy zich heeft gehouden de afgelopen weken, als dat goed werkt gaan we dat eerst proberen, dat kost misschien 1/10 en dan is wèl alles behandeld i.p.v. alleen de natte plekken.
Omdat het vocht alleen onder de Koekoeks zit kunnen we ook nog een soort afdakje maken zodat het water er niet direct in regent, maar een stukje verder in de tuin afloopt.


Om toch wat vooruitgang te boeken in de kelder heb ik besloten mijn reserve Klipschen (RF-82) daar te plaatsen.
Hiervoor hebben we een mini-versterkertje gekocht voor bij de pc en heb ik nieuwe kabels gekocht en gesleeved:

SMSL Q5 Pro:

Ik ben benieuwd hoe die gaat bevallen.


De Canare 4s8 met zwarte mantel zijn van HifiSupply, de kleintjes zijn de 'small sleeves' van MDPC-X, de banaantjes zijn Rembus BS-236.
Voor een eerste keer ziet het er best netjes uit, al zeg ik het zelf  :D

Ondertussen zijn we flink aan het ventileren om de boel droog te krijgen...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

MLCinema

Die kabel is prachtig geworden! Mooie geruststelling dat de verzekering eventuele schade vergoed. Wel jammer dat men niet inzet op voorkomen in plaats van genezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Clifdon

Heb je voor die lekkage al eens bij Rowij geprobeerd? Ik heb ervaring met hun expertise op het gebied van impregneren. Zijn kunnen het zeker. Ik weet niet of zij kleine projecten aannemen.

Wat betreft die kabels, ontzettend gaaf geworden! Die small sleeve heb je die ergens per meter kunnen kopen of heb je nu nog een rol van 98meter liggen?