DVraptor RT, Fast DV.now AV, Pinnacle DV500+, OHCI

Started by Cypher, January 5, 2002, 18:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cypher

Hallo,

Nou, ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik wil een videobewerkingskaart kopen maar ik weet niet welke. Ik heb het een en ander op internet gevonden en ik weet dat ik een van de bovenstaande kaarten wil.

Frank:
- Kun jij bevestigen dat de DV.now AV ook op kan nemen in andere programma's dan Premiere (bv VirtualDub)? Ik gebruik namelijk Vegas Video 3. Premiere wil ik liever niet gebruiken.
- Kun jij bevestigen dat andere programma's kunnen renderen naar de DV.now kaart (is de coder beschikbaar in een lijstje samen met andere codecs, bv Radius, Video 1, etc?)? Dus bv 3ds max, Vegas Video 3, Adobe After Fx, etc?
- Kun jij bevestigen dat de files die opgenomen zijn in bv premiere geopend kunnen worden in andere programma's? De files kunnen van het type .DIF of .AVI zijn heb ik begrepen met de nieuwste versie van de software. Zijn deze files te openen in bv 3ds max, after effects, VirtualDub?

Ik wil een kaart hebben die de bovenstaande mogelijkheden moeten hebben. Ik maak nogals eens producties in 3ds max, after effects, enz en wil dus naar deze kaart kunnen renderen zodat mijn NLE niet alles opnieuw moet renderen.

Grtz,
Jasper

PS: Sorry Frank dat ik zo direct ben maar jij bent denk ik de enige hier die ook verstand heeft van videobewerking.

PS: Het mooiste zou zijn als jij, Frank (of iemand anders) iemand zou kennen waarvan ik een bewerkingskaart voor een week zou kunnen lenen. Maar ja, waar vind je zo'n gek :)

J.A.F._Doorhof

Met dit soort kaarten zal het geen probleem zijn om een eventuele test te proberen te regelen. Fast is zeer toegespitst op de high-end markt.

Zover ik weet kan de AV-Now ook capturen via andere paketten, en natuurlijk via het Fast eigen programma. Ik gebruik zelf nml. ook nooit de meegeleverde software, maar altijd Premiere (ben daar zelf nogal gek van). In het verleden gebruikte ik Ulead, en dat werkte ook. Meestal worden de nieuwe Firewire kaarten gewoon als IEEE gezien, en dit wordt door alle paketten ondersteund.

Ik denk dat je nog met het verleden vecht, de analoge kaarten waren inderdaad vaak alleen te gebruiken in hun eigen software, de nieuwe DV's en Windows XP zijn wat dat betreft echt een hele verlichting.

De compatibiliteit van de bestanden is eveneens een probleem van de oude kaarten toen Fat het MJPEG bestandstype gebruikte. Tegenwoordig is DV de standaard, en dit is een uniforme standaard die de nieuwe paketten allemaal ondersteunen. Er wordt eigenlijk niets gecaptured, maar je kopieert rechtstreeks van de band naar je PC.

De Codes mogen geen enkel probleem zijn, of je ook hardware ondersteuning van je kaart hebt weet ik echter niet zeker. Ik gebruik zelf veel MPEG-2 decoding (voor DVD) en met een 1,7Ghz PIV haal ik tussen de 1:4 tot 1:2, dit gaat dus redelijk snel. Voor DV kwaliteit is het ongeveer 2:1 (ligt natuurlijk helemaal aan de effecten die je gebruikt).

Aftereffects kan als het goed is met alle standaarden overweg die Fast ook ondersteund. De andere paketten ken ik niet goed genoeg.

Voor alle zekerheid zal ik je vragen maandag even doormailen naar onze Fast leverancier, en proberen een testkaart voor je te regelen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cypher

#2
Hoi Frank,

Bedankt voor je antwoorden. Even een paar opmerkingen. Ik 'vecht' niet met het verleden hoor :). De DC30+ was juist een kaart die in windows 95/98 ondersteunt werd door alle pakketten omdat deze een officiele codec had die in windows geinstalleerd werd. Daardoor konden alle pakketten de DC30 zien en gebruiken. Een .AVI gecaptured met de DC30 kon geopend worden in After Effects, 3ds max, etc. Dit omdat de codec bekend was in windows.

Nu heb ik al veel over de fast gelezen en hoorde van fast gebruikers dat fast een eigen bestandsformaat gebruikte. Namelijk: .DIF. Dit zou een soort Quicktime zijn maar niet helemaal. Ook  was de codec van Fast niet bekend in windows zodat alleen programma's die de fast software gebruiken (Ulead en Premiere, Fast.Forward) de kaart konden zien. Met deze programma's kon je dus alleen capturen. De files die daaruit kwamen konden niet gebruikt worden en andere applicaties. De codec was inmiddels niet bekent in windows en daarom gaven de programma's de foutmelding:'unsupported codec' of zo iets. Dit is een vet probleem omdat je dan alleen maar vast zit aan Premiere en andere ondersteunende pakketten.

Daarom is het voor mij echt super belangrijk dat de codec bekend is onder windows (XP/2000) zodat *alle* applicaties (dus ook bv Powerpoint) de files die gecaptured zijn met Fast gelezen kunnen worden. Ook moeten alle applicaties die kaart zien als een capture kaart zodat ik niet perse hoef te capturen met Premiere of Ulead.

Wat ook belangrijk is is dat als ik in een bepaalde applicatie iets maak (bv 3ds max of After Effects) dat ik deze dan kan renderen met de Fast codec zodat ik deze in mijn favoriete NLE (Vegas Video 3) zonder te herrenderen kan weergeven op mijn analoog/DVout poort. Of in ieder geval, overslaat als hij het project gaat renderen (omdat de files al het goeie formaat hebben).

Ik ben benieuwd wat fast gaat antwoorden. Mocht de Fast inderdaad doen wat ik wil, dan ben ik wel geinteresseerd.

Een demo model is leuk maar jij woont erg ver weg (ik in Breda) dus misschien is het beter dat ik een keertje vrijblijvend kom kijken bij jou (als je dat goed vind natuurlijk)? Ik heb zo gezien of de codec in windows bekend is en of de kaart bekend is in windows.

Grtz,
Jasper

J.A.F._Doorhof

#3
Ik bedoelde met het verleden meer de analoge kaarten. Het is bekend dat daar inderdaad een ramp plaats vondt als je met andere paketten wou capturen, van de DC30+ wist ik niet (weer wat geleerd).

De DV kaarten mogen dit probleem niet hebben. Maar je weet het inderdaad nooit, vandaar ook mijn voorstel om Dazzle/Fast te benaderen voor je. Zal hier maandag wel uitsluitsel over kunnen geven (of Dinsdag).

Wat ik weet van de Fast/Dazzle producten is dat alles nu werkt volgens het DV principe. En dat de analoge bronnen ook via een IEEE poort binnen worden gebracht en opgeslagen worden als ware het een DV bron.
Dit gebeurt via de tegenwoordig bekende blauwe boxjes die bijgeleverd worden bij de kaarten, mijn kaart (DVD-NOW) gebruikt eenzelfde box, en dat is echt een genot om mee te werken. Je kunt op de box zelf direct een monitor(TV) en een versterker aansluiten zonder dat dit bij je PC gebeurt. Beeld en geluid gaan allemaal via één kabel de PC binnen.

Het DIF formaat wordt volgens mij inderdaad nog steeds gebruikt, zie in forums daar ook wel eens problemen mee met aftereffects (nu ik even terug denk).

We wachten maar even af.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

marcelpo

#4
Ik zal proberen wat licht in deze zaak te brengen.
Allereerst is het zo dat de DV.now serie kaarten eigen drivers hebben, die welliswaar (deels) DirectShow compliant zijn, maar geen Video for Windows ondersteunen. Concreet houdt dit in dat een aantal VfW gebaseerde programmma's, zoals onder andere Virtualdub, niet zullen werken met de kaart.
Wel is het natuurlijk mogelijk om gewoon video te capturen met het bijgeleverde FAST.forward captureprogramma, of in Premiere m.b.v. de bijgeleverde plug-in.
Nu is het zo dat er in FAST.forward gekozen kan worden voor AVI of DIF bestandsformaat, waarbij de laatste een Quicktime gebaseerd formaat is, specifiek voor Adobe Premiere (Premiere is van huis uit ook Quicktime gebaseerd).
Wanneer er gekozen wordt voor AVI, dan wordt er standaard DV AVI (type 2) gemaakt, voor bewerking in programma's die dit ondersteunen (Waaronder Ulead Mediastudio en nog een hele reeks programma's die standaard DV AVI kunnen verwerken, behalve Virtualdub!)
Nu is er wel een mogelijkheid om een en ander te integreren met After Effects en 3DS Max, alleen met een aantal truuks en beperkingen:  Wanneer er een animatie vanuit 3DS gerenderd wordt volgens standaard DV AVI (dit is te kiezen in de renderinstellingen in 3DS) dan is dit bestand zonder meer op de tijdlijn van Premiere te plaatsen, en kan direct hiervandaan via de DV.now AV uitgespeeld worden. Het enige dat wordt berekend is dan het preview bestand, en dit duurt slechts een paar seconden, afhankelijk van de lengte uiteraard. Wanneer er een After Effects project wordt geimporteerd in Premiere kan dit op dezefde wijze, ook hier weer direct vanaf de tijdlijn.
Het is echter wel zo dat Premiere het aangewezen pakket is om dit soort zaken te kunnen doen, met andere pakketen gecombineerd met onze kaart zal er altijd gerenderd moeten worden, domweg omdat hier geen speciale plugins voor zijn die zg. smartrendering (dus alleen renderen van gewijzigde delen) ondersteunen.

Hopelijk is een en ander nu iets duidelijker voor wat betreft de DV.now AV.


met vriendelijke groet,

Marcel Poelstra
[email protected]

Technical Manager
FAST Dazzle* videomontageproducten


Importeur voor de Benelux :
Inside Technology B.V.
Amersfoort
Internet http://www.dazzle-benelux.nl

Cypher

#5
Marcelpo,

Hartelijk bedankt voor je duidelijke reactie. Ik weet nu meer wat betreft compatbiliteit en dergelijke van de kaart. Het lijkt me een zeer mooie kaart die ik in overweging zal nemen om eventueel aan te schaffen. Ik ben echter ook nog aan het kijken naar de volgende oplossing:

- Canopus ADVC100 (Analoog in -> DV out, DV in -> Analoog uit) converter. (Soort Dazzle DV Bridge).
- ADS Pyro 1394a OHCI kaart.

De combinatie van deze twee is goedkoop (+/- € 500) en is compatible met de 1394a standaard. Dit is een voordeel omdat ik dan extra 1394 hardware erop aan kan sluiten (bv hd). Ook gebruik in Vegas Video 3 en deze kan realtime effecten renderen op een 1394 compliant kaart. VV3 kan ook caturen van een OHCI kaart (DV AVI type 2 dacht ik). Het enige wat ik moet doen is een goede DV codec aanschaffen (+/- € 50). VV3 heeft echter een goede DV codec.

Misschien kun je commentaar geven op deze oplossing. Waarom wel/niet? Ik heb begrepen dat de Pyro kaart stabiel is onder w2000 en WinXP.

In ieder geval nogmaals hartelijk bedankt voor de duidelijke reactie.

Grtz,
Jasper