gesloten of reflex

Started by liquidadrenalin, February 8, 2015, 13:08:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

liquidadrenalin

hallo ik heb een zelf gebouwde subwoofer met de jbl p1500 en een versterker van 100 watt rms
en ik vind hem echt perfect.
hij is gebouwd in een BR kist met een tuning op 30 hz
maar omdat ie op -16 db staat
dacht ik dat hij misschien ook wel in een gesloten behuizing kan en misschien een stukje strakker gaat klinken
maar wil kwa diepte niet veel achteruit gaan
maar zou fijn zijn als de buren er iets minder last van hebben
ik heb em met spikes op een beton tegel staan en die tegel weer op een rubberen mat!
dat scheelt al wel..
met films is de subwoofer perfect
je voelt em in de keel buik overal
met muziek is het niet meer leuk.
kozijnen scheuren en deuren ontzetten als je em even loszet.
en de buren beginnen meteen te huilen.
maar wat zou het verschil zijn als ik em dus in een gesloten behuizing zet
en hoe groot zou die kist dan moeten worden
parameters enzo heb ik allemaal...

alvast bedankt gr chiron.....
Marantz sr7200 phillips sacd apple tv bose center mbquart surround en front.. Tv panasonic 50" sub jbl p1500.. Harmony one.
Marantz dvd speler.. Bekabeling home made..

#als je denkt klaar te zijn begin je gewoon opnieuw#

liquidadrenalin

Marantz sr7200 phillips sacd apple tv bose center mbquart surround en front.. Tv panasonic 50" sub jbl p1500.. Harmony one.
Marantz dvd speler.. Bekabeling home made..

#als je denkt klaar te zijn begin je gewoon opnieuw#

Interficior

Je kunt de basreflexpoort dichtzetten door er een opgerolde sok in de buis te doen. Zo kun je heel snel testen wat je buren ervan zullen vinden. De grootte van de kast zal ongeveer goed zijn (waarschijnlijk zou hij iets kleiner kunnen als je het uitrekent).
Take it or lease it

holco

Meten is weten ;)

Voor het zelfde geld heb je een gigantische bult (of meerdere) ergens in het laag en ben je bezig met oplossingen te zoeken terwijl je niet weet wat het probleem is.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Mao

Hou er rekening mee dat het laag op de bron (DVD enz.) behoorlijk wordt opgeklopt. Dan klinkt het op de slechtste setje nog behoorlijk.
Als je dan een serieuze set al dan niet met subwoofer gebruikt is het overkil. Bij sommige dvd's moet ik het laag met -6 terug draaien anders is zelfs de stemverstaanbaarheid volledig zoek.

Ik denk zelf dat het niet erg veel zal uitmaken maar met basreflex kan je de boel nog enigszins akoestisch dempen door de poorten af te sluiten.
Persoonlijk vind ik basreflex oom wat aangenamer klinken maar zoveel smaken zoveel keuzes.
Heb je al gekeken of de overdaad niet komt door staande golven in je kamer, schuiven met je kast kan een oplossing geven. Of je ruimte is domweg te klein voor zo een grote luchtverplaatsing.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

erik s.

met een gesloten kast is de output wat lager, maar het laag is gewoonlijk wel fraaier.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

DavyLermi

#6
Moest ik U zijn, ik zou het eerst eens uitmeten met bijvoorbeeld REW in combinatie met een UMIK-1...

Je gemeten response bepaalt in hoeverre je sub zich gedraagt in de ruimte... Als je met veel pieken en dalen zit is het moeilijk om je sub volume-matig te regelen...

DavyLermi

Quote from: erik s. on February 11, 2015, 13:27:04
met een gesloten kast is de output wat lager, maar het laag is gewoonlijk wel fraaier.

Als de akoestiek en plaatsing van de sub meehelpen...  ;)

morca

Quote from: erik s. on February 11, 2015, 13:27:04
met een gesloten kast is de output wat lager, maar het laag is gewoonlijk wel fraaier.
Ligt eraan voor film wil men vaak gepoort voor wat meer sensatie.
Ik wil beide anders is het bagger  :clapping:

liquidadrenalin

Quote from: liquidadrenalin on February  8, 2015, 13:08:10
hallo ik heb een zelf gebouwde subwoofer met de jbl p1500 en een versterker van 100 watt rms
en ik vind hem echt perfect.
hij is gebouwd in een BR kist met een tuning op 30 hz
maar omdat ie op -16 db staat
dacht ik dat hij misschien ook wel in een gesloten behuizing kan en misschien een stukje strakker gaat klinken
maar wil kwa diepte niet veel achteruit gaan
maar zou fijn zijn als de buren er iets minder last van hebben
ik heb em met spikes op een beton tegel staan en die tegel weer op een rubberen mat!
dat scheelt al wel..
met films is de subwoofer perfect

deze kist is inderdaad getuned op 30 hz
maar wat eigenlijk de echte vraag is
wat ga ik missen als ik voor een gesloten ontwerp ga
dat hele diepe vind ik bij films wel erg mooi.
ik heb even gauw een plattegrond getekend en een fotootje bij gevoegd zo is het misschien makkelijker.
de subwoofer zit momenteel in een demo kist 
deze kon ik dan steeds aanpassen om straks een mooi pronkstukje te maken.

je voelt em in de keel buik overal
met muziek is het niet meer leuk.
kozijnen scheuren en deuren ontzetten als je em even loszet.
en de buren beginnen meteen te huilen.
maar wat zou het verschil zijn als ik em dus in een gesloten behuizing zet
en hoe groot zou die kist dan moeten worden
parameters enzo heb ik allemaal...

alvast bedankt gr chiron.....
Marantz sr7200 phillips sacd apple tv bose center mbquart surround en front.. Tv panasonic 50" sub jbl p1500.. Harmony one.
Marantz dvd speler.. Bekabeling home made..

#als je denkt klaar te zijn begin je gewoon opnieuw#


liquidadrenalin

en foto
Marantz sr7200 phillips sacd apple tv bose center mbquart surround en front.. Tv panasonic 50" sub jbl p1500.. Harmony one.
Marantz dvd speler.. Bekabeling home made..

#als je denkt klaar te zijn begin je gewoon opnieuw#