Subdude achtig ding voor vloerstaande speaker? AKA Alternatief voor spikes

Started by activ, February 8, 2015, 10:16:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

activ

Hallo allemaal,

Ik heb mijn B&W 704 speakers op het moment op de bijgeleverde spikes staan, wat prima klinkt maar niet extreem stabiel staat.
Ik zoek nu iets dat geen downgrade van het geluid veroorzaakt, maar stabieler is als spikes (Dit aangezien een kleine dame waarvan de verwachting is dat ze gaat oefenen met lopen).
Ik dacht zelf aan een subdude achtig platform maar die lijken er alleen voor monitors te zijn.

Alle ideeën zijn welkom.

activ

eddy135

Maak een grotere voetplaat, welke je vastschroeft in de spike-gaten.
Kan je bv. multiplex 30 mm voor gebruiken.
De spikes komen daar weer onder, is de boel ook beschermd tegen loopkarren en stofzuigervoet.  ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

DVDGuy

Ik gebruik al jaren deze Hepta dempers onder mijn Hepta speakers

Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

eddy135

Quote from: DVDGuy on February  8, 2015, 10:27:07
Ik gebruik al jaren deze Hepta dempers onder mijn Hepta speakers


Daarmee wordt het er niet steviger op...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

quattronl

Des te groter de bodemplaat (met de spikes op de hoeken) des te steviger je speakers staan.
En idd, zo'n bodemplaat kan niet groot genoeg zijn.

Als kleine kinderen gaan lopen en ze klimmen langs een speaker omhoog dan gaat zo'n 90% van de speakers tegen de vlakte, daar kan geen bodemplaat tegenop.

Mijn ranke zuiltjes staan behoorlijk vrij in de woonkamer (1m van de achtermuur).
M'n zoontje (nu 5) weet dondersgoed dat ie niet aan de speakers mag komen.
Als er andere kids komen spelen dan schuift m'n vrouw als eerste de speakers regen de muur (ze staan op spikes welke op 'schoteltjes' staan met daaronder vilt). Ik heb iedereen goed opgevoed hier :D
Oftewel: beter voorkomen dan genezen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

NielsLu

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

KayaRahnee

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

NielsLu

Quote from: KayaRahnee on February  8, 2015, 21:59:50
Waar zijn zo'n outriggers te koop?

Ik heb even zitten zoeken maar kan helaas in Europa niet echt leveranciers vinden, wel in Amerika. SoundaCity maakt deze dingen, zijn echter niet goedkoop.

Volgens mij kan het echter niet zo ingewikkeld zijn om ze zelf te maken uit een plat stuk metaal van de bouwmarkt.

Hier staat een beschrijving op het ZBA forum:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15712&start=0
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

KayaRahnee

Quote from: NielsLu on February  8, 2015, 22:29:38
Ik heb even zitten zoeken maar kan helaas in Europa niet echt leveranciers vinden, wel in Amerika. SoundaCity maakt deze dingen, zijn echter niet goedkoop.
Volgens mij kan het echter niet zo ingewikkeld zijn om ze zelf te maken uit een plat stuk metaal van de bouwmarkt.
Hier staat een beschrijving op het ZBA forum:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15712&start=0

Was ook al een tijdje gaan googlen maar vond ook niks "in de buurt".
Liep al met het plan rond om ze zelf te fabriceren ......zal het dus gaan worden ....... naar eigen smaak en veeeeel goedkoper.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

activ

Bedankt voor alle reacties tot zover, zelf bouwen is helaas niet echt iets voor mij. Ik zal eens kijken wat die dingen in de US kosten.

Iemand een idee hoe stabiel superspikes zijn?

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

chansig

Voor zolang het duurt kan je toch wel een plaatje mdf zagen van 40 x 40 of groter als je wilt ?

Vier gaten erin..4 lengtes schroefdraad (dikte van schroefdraad in je speakers)....8 moertjes en klaar ? Kan je zelfs nog wat spelen met de hoogte en of iets naar achter laten kantellen.

Op deze wijze kan je ook 2 granieten platen onder je speakers maken. De keuze is reuze (qua kleur) en vele malen goedkoper dan zo'n trigger. Enige wat je moet kunnen is boren en zagen met een ijzerzaag.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Joost80

Ik kreeg bij mijn speakers rubberen 'schoenen'  om op de spikes te schuiven.  Hele verbetering en daadwerkelijk ontkoppeld. Ik heb ze daarna nooit meer aftermarket kunnen vinden op internet. Misschien dat iemand hier op aanslaat.
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

KayaRahnee

Quote from: activ on February  9, 2015, 07:24:48
Bedankt voor alle reacties tot zover, zelf bouwen is helaas niet echt iets voor mij. Ik zal eens kijken wat die dingen in de US kosten.
Iemand een idee hoe stabiel superspikes zijn?

Superspikes zijn eigenlijk identiek aan gewone spikes maar bij de super zit het schoteltje met een beweegbaar systeem  bevestigd aan de spike.
Net zoals bij een standaard spike is een superspike ook regelbaar.
Zelf ga ik van die outriggers maken met superspikes voor onder DIY zuiltjes voor Eltax monitor III speakertjes.
Dit zijn kleine monitoren die snel kunnen kantelen, ik zoek stabiliteit in zowel het verbreden van de zuil d.m.v. outriggers alsook door de zuiltjes met zilverzand te vullen/verzwaren.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

erik s.

Je zou een kunnen kijken naar de poten van Proson.
moet je verwacht ik wel gaten boren in deze poten op de juiste plek om je luidsprekers te kunnen bevestigen. ze zijn iig erg betaalbaar, tussen de 23 en 32 euro per 2 stuks.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

drevox

Als je een beetje ervaring hebt met metaal verspaning dan heb dat toch zo zelf gemaakt.
Die granieten steen leek mij een audiofiele optie. Zelf een voet creëren.

Een paar grote beugels aan de achterwand die om de speaker heen buigen lijkt mij wel redelijk kind bestendig. Het ziet er alleen niet uit maar de speaker kan dan niet naar links of rechts vallen.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

activ

Bedankt voor de tips allemaal, ik ben nog aan het denken over welke optie het wordt.

drevox

L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

N1v3K

Ik kaap even je topic  ::)

Welke oplossing heb je uiteindelijk gekozen?
Zit namelijk met hetzelfde probleem. Krijg de boel met de spikes ook niet echt stabiel.
Ik overweeg nu om die gewoon niet te gebruiken en de fronts met de voet vlak op een Subdude II te zetten.
Ze zijn 25cm breed en 35cm diep (en 26 kg per stuk). Een Subdude II is 38x38 cm.

Maakt het iets uit of ik de boel ontkoppel met de Subdude of contact laat maken met de spikes (en onderlegschijfjes)?
In mijn geval gaat het om een laminaatvloer.  :mellow:

KayaRahnee

Ik heb hier in opdracht zelf een soort outriggers gemaakt, en i.p.v. 4 voetjes 3, veel meer stabiliteit.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

N1v3K

Ok. Maar is een subdude een goed alternatief als je geen outriggers wil zoeken/maken/gebruiken?
Of is dat een andere tak van sport als het gaat om het akoestisch vermogen van de luidsprekers?

chansig

Een subdude is toch niet stabieler dan een viertal spikes ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

erik s.

Veel stabieler dan met spikes zul je het niet krijgen zonder de footprint groter te maken.
Wel zorgen dat de spikes goed staan afgesteld natuurlijk.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

N1v3K

Quote from: chansig on November  4, 2015, 14:03:51
Een subdude is toch niet stabieler dan een viertal spikes ?

Gr Hans
Tuurlijk wel. Volledige voet ondersteunen vs. luidspreker op 4 puntjes. Bij mij wiebelt het aan alle kanten, zelfs met de spikes afgesteld.
Ze vallen namelijk binnen de buitenmaat van de luidspreker. Niet goed over nagedacht..  :dry:

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.