Dolby Cinema Eindhoven

Started by konijntje, February 7, 2015, 14:16:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maximus79

Quote from: dchris on April 25, 2019, 11:05:43
Sinds vorige week is Nederland een nieuwe Kinepolis Laser Ultra zaal rijker.

Kinepolis Almere heeft zaal 1 aangepast met Laser Ultra én Dolby Atmos.
De zaal is vorig jaar al vernieuwd met nieuwe stoelen én cosy seats, nu dus eindelijk ook de techniek.

Vroeger was dit één van dé zalen van Nederland, zij hadden als enige een THX certificering, ben benieuwd hoe de vernieuwing heeft uitgepakt.

Iemand al ervaring met Laser Ultra t.o.v. Dolby Cinema ?

Woon in Almere en ga altijd naar Hilversum, maar heb vorige week de vernieuwde zaal in Almere uitgeprobeerd met Shazam. Geluid is echt geweldig en denk ik zelfs beter dan de dolby cinema zaal, het beeld viel jammer genoeg tegen, miste scherpte en de zwarte waarde was bedroevend......wat ik verrassend vond en ook misschien denk dat het aan de afstelling ligt. Ik ga ter minste niet vanuit dat mijn JVC N5 betere zwart waarde heeft dan 2x Barco 4K projector van een paar ton? Heb dit ook gemeld naar afloop en ze zouden het door geven. 3D vind ik standaard k.u.t. maar vond passieve brilletjes fijner dan de actieve in van dolby cinema.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

reza

Quote from: williams on April 25, 2019, 13:17:23
Zonde dat het zo tegenvalt .
Hoe is de film verder ?

Mwa, prima te doen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Fox

Quote from: reza on April 25, 2019, 13:09:01
Op dit moment zit ik in een ultra laser zaal in Dordrecht. Ik kan jullie allemaal mededelen dat dit echt nergens overgaat vergeleken met een Dolby cinema zaal.
Dat beeld is echt 2 x zo mooi als waar ik nu naar zit te kijken. In mijn beleving kan er echt niks tippen aan een Dolby cinema zaal.

Er is een reden waarom Dolby Cinema en ook "echte" IMAX 2 4K laser projectoren gebruiken i.p.v. 1......

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Loric

Quote from: Fox on April 25, 2019, 11:47:14
Volgens mij is het verschil tussen Dolby Cinema en KP Ultra Laser:
- andere projectoren
- DC heef 2x 4K en KP 1x 4K
- voor 3D gebruikt DC ook ander brillen dan KP die de standaard passieve gebruikt

https://kinepolis.nl/faq-page/technologie/wat-laser-ultra

https://youtu.be/tQTU4AXKxcg

Ah ja. De DC brillen vind ik wel bijzonder storend, helaaaaaas...

home@the movies

QuoteIk ga ter minste niet vanuit dat mijn JVC N5 betere zwart waarde heeft dan 2x Barco 4K projector van een paar ton?

Wees daar maar niet zo zeker van, die 2X barco projectoren spuwen wel een paar 10 duizend lumens op het doek, voor mooie diepe zwartwaarden moet je niet in een standaard commerciële bioscoopzaal zijn, dat is geen vergelijk met een JVC op een scherm van pakweg 2M50.
De contrastverhouding van je JVC op jou scherm zal een stuk beter zijn dan die van de barco's op het gigantische bioscoop scherm.
Zoek voor de lol meer even de ansi contrastwaarden van de barco's op in de specs ;-)

maximus79

Quote from: home@the movies on April 26, 2019, 20:51:21
Wees daar maar niet zo zeker van, die 2X barco projectoren spuwen wel een paar 10 duizend lumens op het doek, voor mooie diepe zwartwaarden moet je niet in een standaard commerciële bioscoopzaal zijn, dat is geen vergelijk met een JVC op een scherm van pakweg 2M50.
De contrastverhouding van je JVC op jou scherm zal een stuk beter zijn dan die van de barco's op het gigantische bioscoop scherm.
Zoek voor de lol meer even de ansi contrastwaarden van de barco's op in de specs ;-)

Dan doen die projectoren in dolby cinema het heel goed! (en mijn jvc stiekem ook natuurlijk.....)
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Job

Quote from: maximus79 on April 27, 2019, 13:20:01
Dan doen die projectoren in dolby cinema het heel goed!
Laser...

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

dchris

Ik heb vorige week zondag 28 april Avengers Endgame gezien in Dolby Cinema Hilversum.
En gisteren ben ik wederom geweest maar dan in de Kinepolis Almere zaal 1 in Laser Ultra.

Hieronder licht ik toe wat ik heb gemerkt tussen de twee zalen en welke mijn voorkeur heeft:

Stoelen: Almere, zachtere zit en wat ruimer, ik ben niet de kleinste dus vind de zit wat fijner.
De opstelling is in Hilversum weer fijner omdat er een stadium seating opstelling is.
Scherm: Scherm in Almere is 21 meter breed, in 2:35:1 verhouding, bij cinemascope films dus erg fijn.
Voor 16:9 films is Hilversum fijner en groter, je zit er wat dichter op.
Beeld: Denk dat de meeste mensen dit niet heel erg merken, ik vond het beeld erg mooi, scherp en dynamisch, alleen Dolby Cinema is wel even een tandje beter.
Ook fijn dat in Almere er wordt gewerkt met "normale" 3D brillen zonder de spiegelende coating van Dolby Cinema.
Geluid: Dolby Cinema wint wederom, de uitvinder van Dolby Cinema, het geluid heeft alles, dynamiek, super vette bass, alleen het Atmos vond ik wat minder, helaas in Almere was dit nog minder.
Nog steeds heel goed hoor, maar redt het écht niet bij de geluidsdruk en indruk welke de Dolby Cinema maakt.

Winnaar:  Het ligt eraan wat je belangrijk vindt, wil je de grootste blockbusters kijken in de mooiste kwaliteit met wat kleine haken en ogen (stoelen én 3D brillen) dan ga je naar de Dolby Cinema. Wil je lekker naar de film, heerlijke stoelen en super puik beeld en tof geluid op een groot scherm ga je naar de Kinepolis Laser Ultra.

4DX is echt ook heel tof, alleen leidt het toch wel erg af van het verhaal, meestal kijk ik eerst de film normaal en dan in 4DX zodat je niet meer teveel op het verhaal hoeft te letten en dan is het gewoon een soort kermis attractie :bigsmile:

Ik heb de afgelopen jaren meermaals alle 5 belevingen gezien welke er zijn in de bioscoop : IMAX (Arnhem en A'dam) , Dolby Cinema (Eindhoven en Hilversum, Laser Ultra (Kinepolis Almere, 4DX (Pathé de munt) en XD experience mét D-box (Vue Hoorn). Dit omdat ik nog steeds graag naar de bioscoop ga, maar dan wél een bijzondere ervaring wil hebben, voor normaal kijken blijf ik lekker in mijn thuisbioscoop.

De Pathé IMAX in Arnhem is érg indrukwekkend qua grootte, het scherm is bizar groot, vooral omdat je er middenin zit, echter valt de presentatie mij toch erg tegen, het beeld is om te janken omdat zij een 2k projector gebruiken, je kan de pixels écht tellen en het beeld is zo plat als een pannenkoek qua contrast en dynamiek. Hoop dat ze snel overstappen naar 4k laser.
Het geluid was tot nu toe niet zo fantastisch, HARD ja, maar hard is zeker niet alles, en soms ook niet fijn. Te weinig bas en rare surround sturing.

Tot nu toe vind ik nog steeds dat Dolby Cinema de allerbeste beleving geeft als je naar de presentatie kijkt, het geluid is altijd fenomenaal en het beeld is zo bizar dynamisch dat het echt van het scherm spat, alleen de 3D brillen vind ik minder fijn met die spiegel coating.

Al met al ben ik blij met de komst van de LASER ULTRA zaal in Almere en zal hier dan ook vaker weer naartoe gaan, want ja dat scherm is toch wel écht lekker groot en fijn om naar te kijken.

Mocht iemand nog vragen hebben dan kan ik deze wellicht beantwoorden.
Mvg,

Dchris

Fox

Nu ook in Duitsland, en wel bij .....  :D


Erstes "Dolby Cinema" eröffnet in Deutschland

07.05.2019 (Karsten Serck)

Am 11. Mai eröffnet das erste "Dolby Cinema" in Deutschland. Dieses hat die Kinokette Kinopolis im renovierten Kinosaal 1 des Mathäser Palast in München eingerichtet. Dieser bietet über 300 Premium-Sitze mit Blick auf eine 15,7m x 6,6m große Leinwand. Zu den ersten Filmen im "Dolby Cinema" gehören "Avengers: Endgame" und "Pokemon Meisterdetektiv Pikachu".

In den Dolby Cinema-Kinosälen erfolgt die Projektion mit 4k-Projektoren mit Laser-Technik und Dolby Vision HDR. Die Dual Laser-Projektion ermöglicht die Vorführung in 2D und 3D. Ausserdem haben alle Dolby Cinema-Kinos auch ein Dolby Atmos-Soundsystem. Zum "Dolby Cinema"-Konzept gehören auch optische Elemente wie Leinwände, die die ganze Wand bis zur Seite und zur Decke ausfüllen und atmosphärische Beleuchtung des Kinosaals.

In Europa gibt es die ersten Dolby Cinemas seit 2014. Die Eröffnung des ersten Kinos in Deutschland kommt es also erst recht spät. Viele Kinos haben ihre Sääle zwar in den letzten Jahren mit Dolby Atmos und modernen 4k-Projektoren ausgerüstet, setzten dabei aber auf eigene Technik statt das Dolby Cinema-Konzept.

zoldar

Gisteren naar End Game geweest in eindhoven. Was weer super ook al woon ik in rotterdam. Was dit echt de eerste zaal in de WERELD met Dolby Cinema?
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

HarrieA


Ja, was de eerste ter wereld. Ik dacht ergens eind 2014.

Ik ga dinsdag naar de Imax Pathé Eindhoven. Even vergelijken.

Ian G

#363
Klopt, opening was15 december 2014. Ik ben toen gelijk de eerste week geweest naar Exodus. Sindsdien groot fan en ook bij de openingsweek midden 2015 in Hilversum gaan kijken (inside out). Gelijktijdig met de opening van Hilversum  kwamen trouwens in Eindhoven pas de Dolby Vision projectoren. Daarvoor zorgden "mindere" 4k Christie projectoren voor het beeld.

Ian G

Ik ben wel benieuwd naar de ervaring van medeforummers met de Pathe Dolby Cinema zalen t.o.v. de Vue zalen.

maximus79

Quote from: Ian G on May 11, 2019, 00:23:44
Ik ben wel benieuwd naar de ervaring van medeforummers met de Pathe Dolby Cinema zalen t.o.v. de Vue zalen.
Ben bij Pathe de munt geweest maar dat was echt niets.......meer een dolby cinema light, had ook niet het uiterlijk van een echte dolby cinema zaal en klonk ook niet zo goed.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Loric

Quote from: maximus79 on May 11, 2019, 08:15:55
Ben bij Pathe de munt geweest maar dat was echt niets.......meer een dolby cinema light, had ook niet het uiterlijk van een echte dolby cinema zaal en klonk ook niet zo goed.

Dit kan ik bevestigen. Zwart is niet echt zwart. De enige ok presentatie van de weinig films die ik daar heb gezien was MI-Fallout. Toen was het geluid eindelijk meer zoals het zou moeten zijn in een Dolby Cinema.

zoldar

Ik ben nu in vue eindhoven en Hilversum geweest en in pathe de kuip.
Eindhoven is de beste que beeld (zwart is zwart, zelfs geen  branduitgang lampje) en geluid. Het geluid is hier ook een fractie beter dan in hilversum. Speelt met net iets meer gemak hard en diep.
Hilversum is echt heel goed ook.
Pathe de kuip dolby cinema is echt een stap minder qua beeld en geluid maar nog steeds een hele verbetering tov van de troep die ze eerst hadden staan.

Eindhoven = reference quality
Hilversum = denk ik waar je in de buurt kan komen als je een klein fortuin uitgeeft in een dedicated mancave
Pathe is iets beter dan wat ik thuis heb staan.

Ik ga denk ik maar 2-3 keer per jaar naar de bios ga. Van die keren in ieder geval 1 keer naar eindhoven of hilversum. En ik woon in omgeving rotterdam
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech