Dolby Cinema Eindhoven

Started by konijntje, February 7, 2015, 14:16:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

konijntje

Zag vandaag dit filmpje op tweakers. Wel interessant en had het volgens mij nog niet voorbij zien komen.

http://tweakers.net/video/9937/dolby-cinema-laserlicht-in-de-duisternis.html

Edit door admin: even de tekst bijgevoegd. Het filmpje moet ik even kijken of dat lukt. Het maakt de OP wat aantrekkelijker ;)

QuoteVlak voor de jaarwisseling werd In Eindhoven de eerste Dolby Cinema-zaal ter wereld geopend. In deze bioscoop worden de nieuwste technieken ingezet om de bezoekers de best mogelijke ervaring te bieden. De zaal is voorzien van 4k-projectoren en voor het geluid is het Atmos-surroundsysteem ingezet. JT-bioscopen reserveerde de Dolby Cinema speciaal voor ons zodat we een uitgebreid kijkje achter de schermen te konden nemen.

Doordat de gebruikte projectoren van Christie voorzien zijn van laserlichtbronnen is de helderheid van 3d-films bijna twee keer zo hoog als in andere bioscopen. Nog helderder kan ook maar dan moet er wel gebruikt gemaakt worden van speciaal voor dit doel gemasterde versies anders zien de schaduwpartijen in het beeld er te licht uit.

Voor het geluid is er een extra krachtige versie gebruikt van Atmos die in deze zaal van meer dan zestig kanalen gebruik maakt. Achter het scherm zijn al vijf kanalen gebruikt terwijl drie gebruikelijk is. De luidsprekers in de zaal zijn aan het zicht onttrokken door akoestisch transparante doeken die een donkere kleur hebben zodat niets de aandacht van het scherm afleidt.

R


RvD

Ben er vorige week vrijdag geweest naar de film Taken 3 in Dolby Atmos, erg mooie bioscoop met goed beeld en geluid en met goede stoelen met voldoende been ruimte aanrader.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

etienne

Inderdaad mooie film, mooie plot aan het eind.....maar heb wel mijn twijfels over Dolby Atmos, want volgens mij is de film gewoon in DD.

Bioscoop in Ede: Cinemec 
Sony XR 65 A90J - Denon AVC X 8500HA 
Monitor Audio Gold 200 4G,  RX Center, RXFX Surround Back
REL T7 - DUNE HD - NEXTBOX - NAS QNAP TS 419 PII

Fox


home@the movies

Quote from: konijntje on February  7, 2015, 14:16:56
Zag vandaag dit filmpje op tweakers. Wel interessant en had het volgens mij nog niet voorbij zien komen.

http://tweakers.net/video/9937/dolby-cinema-laserlicht-in-de-duisternis.html

Twee maand geleden reeds door mij hier gepost ;-)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=147270.0

donaldk

Maar dit is nu nog slechts de 6P, nog niet de HDR! Ik zal morgen rondvragen wanneer die komt. Ik neem aan dat dat ook een 6P versie zal zijn, maar zal daar ook naar vragen.

denada

Ik heb onlangs nog navraag gedaan wanneer er nu echte dolby vision titels worden getoond;

Dolby Vision heeft meer te maken met de projectie, nu wordt er nog gebruik gemaakt van 2 Christie-projectoren (merk) en vanaf medio juli wordt die vervangen door 1 Dolby-projector.

Het geluid is al meer dan in order, vanaf medio Juli dus ook een betere projectie.

donaldk

Zover ik weet is het een dual head projector, de Christie (bekende filmprojector fabrikant in eigendom van een grote lampenboer, die eind jaren negentig Electrohome opkocht en zo Christie Digital werd en nu al enkele jaren geen filmprojectoren meer maakt) 6P, er is ook een versie in co-development met Dolby, met een tweede DMD reeks in serie die de modulatie verzorgt, dat is de projector voor het Dolby Vision turn-key concept. Ook dat is een dual head projector. Zelfs voor de big boys in het avs 20K+ subforum veuls te duur. De eerste demorooms (Eindhoven en Barcelona) moesten gewoon open, vandaar de tijdelijke projectoren, totdat de Dolby Vision projectoren productierijp zijn. Timing hoorde ik berichten over vanaf March tot en met later this year, dus dat is nog even afwachten, maar het komt.

texmurphy68

Vorige week Jupiter Ascending gezien in Dolby Cinema Eindhoven. Mooie zaal, prachtig scherp (3D) beeld, overdonderend geluid. (te hard zelfs. ik denk als ze wat midrange terugdraaien, dat het ietwat te schelle van de stemmen af haalt en het volume zo kan blijven)
Marants SR7010, Dolby Atmos 7.1.4 configuration.
front & center: DIY Visaton & Vifa, L & R surround and L & R back surrounds: ElectroVoice EVID 6.2, Atmos top: 4x ElectroVoice EVID 4.2, sub KEF PSW 2010, Nvidia Shield Pro, PS5, Xbox One Series X, JVC N5, projection size 3.00 m x 1.69 m

Roeru117

Quote from: texmurphy68 on February 28, 2015, 21:57:17
Vorige week Jupiter Ascending gezien in Dolby Cinema Eindhoven. Mooie zaal, prachtig scherp (3D) beeld, overdonderend geluid. (te hard zelfs. ik denk als ze wat midrange terugdraaien, dat het ietwat te schelle van de stemmen af haalt en het volume zo kan blijven)

Gisteravond ook deze film in Eindhoven gezien. Prachtig beeld en geluid. Ik ben de bioscopen uit Nijmegen gewend en dan is dit echt een openbaring. Alleen was het geluid inderdaad soms net iets te hard naar mijn smaak. Ik ga in het vervolg naar Eindhoven als ik een film wil zien.

De volgende keer maar eens kijken of er wat leuks in de dolby cinema zaal draait. Ik heb nu al zin om aan het einde van het jaar de nieuwe star wars daar te zien.  8)
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

frankly

Ben dit weekend eindelijk maar eens gaan kijken, The Hobbit gezien in de Dolby Cinema zaal.
Het lopen naar de zaal is al een belevenisje, de stoelen zijn erg goed, ruim en beenruimte (1.95m) is helemaal top.
De zaal oogt zelfs zonder dat de film draait al mooi.
Het beeld is bijzonder contrastrijk en erg licht, jammer dat het een 3D versie betrof want daarmee werd het vergelijken met de vorige Hobbit die ik in HFR zag lastig.
Mijn eerste gedachte waren dat het heel dicht bij elkaar gaat liggen, maar dat is een aanname geen ervaring.
Het geluid was ronduit indrukwekkend  maar inderdaad nogal hard, voor laag is dat geen probleem maar het middengebied mag wat minder, maar toch erg mooi.
En dan de bril, voor een bedrijf als Dolby dat dusdanig uitpakt is die ronduit teleurstellend, er is een kleurverloop zichtbaar aan de zijkanten van de glazen,
ze staan te ver van je ogen af en omdat het montuur niet mega groot is, blijft het te veel door een bril kijken,
ronduit storend is de reflectie van het projectorlicht van achteren in de hoeken van de glazen.
De volgende film wordt dus zeker een 2D film en dan nog maar eens kritisch kijken.

OPPO  UDP 203 Regio MOD - BPD103 Regio Mod - Onkyo TX-NR676E - VU+ Ultimo 4K - Samsung QLED 50Q64A - SAMSUNG EU43MU6100 - VU+ UNO4K SE - SONY PS4PRO - Epson TW7000 -  QNAP TS 451A (4 x 4Tb) - Kef 2005.2 (5.1) + Rel Quake - QED Ultra Flat - Harmony Ultimate One (2)

jasjenl

Had dan toch wel verwacht dat ze de HFR versie daar zouden draaien...
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

donaldk

Uh in een 6P zaal, daar draai je 3D in full brightness, met Dolby/Infinitec passive 3D dankzij de twee RGB LASER heads. De 3D versie is er niet in 48/60FPS?

s.t.

Ik heb toch echt de hobbit in hfr gezien in de dolby zaal met 3D.

jasjenl

#15
Quote from: donaldk on March  5, 2015, 19:13:19
Uh in een 6P zaal, daar draai je 3D in full brightness, met Dolby/Infinitec passive 3D dankzij de twee RGB LASER heads. De 3D versie is er niet in 48/60FPS?
De HFR versie is juist alleen in 3D beschikbaar... Volgens mij is er nog geen 2D HFR film geweest.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Fox

Gisteren bij JT Hilversum geweest.
Zaal 1 is een grote zaal (ietsje groter dan Pathé Arena 1 - IMAX en dan in 2.39:1 ivp 1.90) en heeft Dolby Atmos.
Het beeld is in XD 3D met een Barco 4K Laser projector wat een erg helder, natuurlijk kleurrijk en scherp beeld geeft met goede zwartwaardes.
Het XD 3D beeld is veel beter dan het standaard 3D en ziet er natuurlijker uit met echt diepte scherpte en focus.
Geluid is strak en herder met veel definitie en plaatsing en het laag is snel en droog en niet zo rommelig en overheersend als bij die Franse Kip in Amsterdam.
Er was nu voor zelfs stereo spreiding i.p.v. een muur van massief geluid. Het geluid stond ook niet te hard.

Andere zalen zijn standaard 5.1/7.1 met 2K of XD beeld.
De "nooduitgang" bordjes worden tijdens de presentatie netjes tot een minimum gedimd.
Stoelen zitten prima met voldoende been ruimte met mijn 1.88m

Minpunt is de licht "rood/paarse" verkleuring in 3D aan de uiterste rechter zijde van de bril en de lichte invloed van het rode vloertapijt op het beeld bij zeer heldere scenes. De wanden en plafond + speakers zijn zwart.

Dus wat mij betreft een prima ervaring en voor herhaling vatbaar.   

Loric

Quote from: Fox on March 22, 2015, 11:09:40
Gisteren bij JT Hilversum geweest.
Zaal 1 is een grote zaal (ietsje groter dan Pathé Arena 1 - IMAX en dan in 2.39:1 ivp 1.90) en heeft Dolby Atmos.
Het beeld is in XD 3D met een Barco 4K Laser projector wat een erg helder, natuurlijk kleurrijk en scherp beeld geeft met goede zwartwaardes.
Het XD 3D beeld is veel beter dan het standaard 3D en ziet er natuurlijker uit met echt diepte scherpte en focus.
Geluid is strak en herder met veel definitie en plaatsing en het laag is snel en droog en niet zo rommelig en overheersend als bij die Franse Kip in Amsterdam.
Er was nu voor zelfs stereo spreiding i.p.v. een muur van massief geluid. Het geluid stond ook niet te hard.

Andere zalen zijn standaard 5.1/7.1 met 2K of XD beeld.
De "nooduitgang" bordjes worden tijdens de presentatie netjes tot een minimum gedimd.
Stoelen zitten prima met voldoende been ruimte met mijn 1.88m

Minpunt is de licht "rood/paarse" verkleuring in 3D aan de uiterste rechter zijde van de bril en de lichte invloed van het rode vloertapijt op het beeld bij zeer heldere scenes. De wanden en plafond + speakers zijn zwart.

Dus wat mij betreft een prima ervaring en voor herhaling vatbaar.

Leuk verslag, ik ken beide zalen goed. Eens dat het geluid in JT H'sum 1 veel strakker is dan de Imax zaal in de Pathe Arena. Maar die Pathe Imax zaal is echt veel groter dat JT H'sum 1. Dat scheelt misschien 100-120 stoelen of meer. Als ik me niet vergis heeft de zaal in Hilversum rond de 300 stoelen, dat is beduidend minder dan de Imax zaal. Dat scherm is dan ook echt groter.



Fox

Quote from: Loric on March 26, 2015, 22:30:52
Leuk verslag, ik ken beide zalen goed. Eens dat het geluid in JT H'sum 1 veel strakker is dan de Imax zaal in de Pathe Arena. Maar die Pathe Imax zaal is echt veel groter dat JT H'sum 1. Dat scheelt misschien 100-120 stoelen of meer. Als ik me niet vergis heeft de zaal in Hilversum rond de 300 stoelen, dat is beduidend minder dan de Imax zaal. Dat scherm is dan ook echt groter.

Wat in nog was vergeten is dat JT Hilversum ook nog 6 subwoofers aan het plafond hoek/want heeft.

Imax Pathé is GEEN Imax, maar een oude hoofdzaal die 10 jaar geleden die omgebouwd is.
Ze hebben simpel het 2.35:1 scope doek (wit) weggehaald en die vervangen voor een doek (zilver/grijs) die bijna van grond tot plafond reikt. Breedte is gelijk gebleven.
Ik kan het mis hebben, maar mij leek de breedte niet veel verschillen...

Daarnaast hebben ze aan aantal extra speakers geplaats om aan de Imax geluiddruk te kunnen voldoen en natuurlijk een Imax projector geplaatst.

Het aantal stoelen hebben ze juist vermindert, want zowel aan de voor als achter zijden zijn rijen verwijdert, maar ook voor aan de zijkanten. Daarbij is de beenruimte ook een stuk minder. Dus het aantal stoelen tov de zaalgrote is relatief.

Job

Quote from: Fox on March 28, 2015, 10:40:40
Imax Pathé is GEEN Imax
Als het IMAX mag heten van IMAX....

Fox

Quote from: Job on March 28, 2015, 11:11:40
Als het IMAX mag heten van IMAX....

En een ruimte met 1 stoel is een bioscoop en een ruimte met 1000 stoelen ook  :devil:

Ik zou zeggen ga eens naar een "echte" IMAX in Berlijn, Londen of de VS/Canada   :popcorn:

Loric

Quote from: Fox on March 28, 2015, 10:40:40
Wat in nog was vergeten is dat JT Hilversum ook nog 6 subwoofers aan het plafond hoek/want heeft.

Imax Pathé is GEEN Imax, maar een oude hoofdzaal die 10 jaar geleden die omgebouwd is.
Ze hebben simpel het 2.35:1 scope doek (wit) weggehaald en die vervangen voor een doek (zilver/grijs) die bijna van grond tot plafond reikt. Breedte is gelijk gebleven.
Ik kan het mis hebben, maar mij leek de breedte niet veel verschillen...

Daarnaast hebben ze aan aantal extra speakers geplaats om aan de Imax geluiddruk te kunnen voldoen en natuurlijk een Imax projector geplaatst.

Het aantal stoelen hebben ze juist vermindert, want zowel aan de voor als achter zijden zijn rijen verwijdert, maar ook voor aan de zijkanten. Daarbij is de beenruimte ook een stuk minder. Dus het aantal stoelen tov de zaalgrote is relatief.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, het was niet mijn bedoeling om te stellen dat de Pathe Imax Arena zaal veel beter is dan JT h'sum 1. Enkel dat je inschatting van de volgens jou vergelijkbare afmetingen, nee ook in verhouding niet, niet klopt.

De aanpassingen van de Arena zaal en dat dit meer een lie-Max dan een Imax is, dat is oud nieuws. Want ja, ik ben naar echte Imax zalen geweest, in buiten-(Zelfs ooit het oude Imax 3D systeem gezien, met echt geavanceerde bril met ingebouwde speakertjes.)  en binnenland. Rotterdam had ooit een echte, de Pathe Imax aan het Spui in Den Haag mag er ook zijn.

Wat betreft de breedte, ik zou zeggen, wandel eens stap voor getelde stap langs het doek in de Arena, en langs het doek in Hilversum, dan weet je het.

En nee, het aantal stoelen in een zaal is niet helemaal relatief, tenzij je ze op een gegeven moment wil gaan stapelen.

Nogmaals, het gaat mij niet om de kwaliteitsverschillen, dat is allemaal geen nieuws. (Imax is in NL op dit moment (dubbele) 2K, er zijn inmiddels veel betere projectoren. Geluid is idem ingehaald.) Maar het criterium waarmee je de zalen vergelijkt klopt volgens mij niet.



maximus79

Ik quote mijn zelf even van een ander topic.

Quote from: maximus79 on January  9, 2015, 08:54:38
Laatst de hobbit gezien in de nieuwe bios van hilversum, Zaal 1 XD Dolby Atmos met een Barco laser projector met Dolby 3d. HFR leek niet aan te staan.

3d effect is echt goed maar als je een lichte scene heb dan krijg je paarse randen in je 3d bril. Deze projector wil ik wel eens een 2d film mee zien.
Beeld was super scherp en helder alleen bij donkere scenes was er weerkaatsing van de trap verlichting!! Echt een heel duidelijk rode gloed over het beeld wat zelf het 3d effect aantasten!
Ik vraag me echt af hoe zo iets kan gebeuren, eerste laser projector in europa en dan zo het beeld verknallen. In de pauze heb ik er wat van gezegd en vertelden ze mij dat om veiligheids redenen die niet uit mochten, stond toevallig een manager bij en die heb ik verteld dat ik het belachelijk vind dat je zo veel duizenden euros uit geeft aan een projector en het afstellen daarvan om vervolgens het beeld te verknallen door trap verlichting. Ze zouden naar het probleem gaan kijken, het was nog niet opgevallen door iemand van de bios........ :crazy: Trap verlichting was in de 2e helft uit gezet. Wereld van verschil.

Dolby Atmos was totaal niet indrukwekkend zo als ik het wel in JT Hoorn heb gehoord en stond ook veels te zacht.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Erik1977

 :) :) Dit is een goed bericht!
Zeker nu ze hier in Alkmaar ook gestart zijn met de bouw van eenzelfde bioscoop als in Eindhoven  :pompom:

Is die bioscoop beter als de Pathe Arena?

donaldk

#24
Een echte Dolby Cinema, of een XD Experience, inclusief 90KW aan Atmos, eventueel met een aantal D-Box stoelen?

Alkmaar is dus die van december, welke JT gaat er in juni open?