Dolby Cinema Eindhoven

Started by konijntje, February 7, 2015, 14:16:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

squeek

Quote from: donaldk on June 18, 2015, 19:48:59
Wat ik las in de ontwerp info was dan ook 770 stoelen of was het 720, dat is twee keer een grote bioscoop zaal. Zal ook wel weer een custom Alcons speaker in moeten om een grotere throw te krijgen, want deze zaal is nog weer groter dan JT Kerkrade.

FTT, tien jaar terug was de lancering van de Panasonic 7000/7700 een/drie chippers die in het Docuzone project en bijbehorend VPF programma werden gebruikt. Toen was Panasonic al uit DCinema gestapt, daarin hebben ze nog even meegedaan in de 1.7K tijd. De 5000 was toen nieuw op de eerste ISE in Amsterdam, met liquid cooling op de achterkant van de DMDs voor gebruik in reclame cubes en andere 24/7 toepassingen.

Twee keer een grote zaal? Ben altijd gewend geweest dat 750 stoelen een grote zaal was, in tegenstelling tot de 'kleine zalen' van kinepolis antwerpen met 320 stoelen soms. Gisteren in zaal 5 in antwerpen (750 stoelen) nog jurassic world wezen kijken in atmos. Maar ik ga toch eens de dolby cinema moeten gaan checken want ik vind hier de surround beleveing wel dik ok, maar de impact van het geluid is er niet zo. Staat zo zacht heb ik de indruk.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

donaldk

For JT Kerkrade moest Alcons speciale speakers samenstellen, omdat die zaal 450 of was het 480 stoelen heeft en dus een grotere throw nodig had. Eindhoven heeft 350 stoelen, Hilversum ook en Alkmaar word ook iets van 1300-1400 stoelen verdeeld over 7 zalen. In de VS zouden de Nederlandse zalen ook onder de kleine(re) vallen. Maar ik vroeg het dus, omdat de ontwerper al eerder misleidende ontwerpen liet zien, of het misschien toch twee Hollandse formaat zalen zijn. Er was hier onlangs iemand die Eindhoven wel mooi vond en ook beter geluid, maar zo klein was dat ie toch weer naar Antwerpen zou gaan, was jij dat soms? Ik hou wel van wat intiemere zalen. Het hoeft ook weer geen prive cinema te zijn, zoals ze nu in China hebben waar je met je gezelschap van 2-6 personen een eigen kamer en scherm hebt.

Loric

Quote from: squeek on June 20, 2015, 13:40:17
Twee keer een grote zaal? Ben altijd gewend geweest dat 750 stoelen een grote zaal was, in tegenstelling tot de 'kleine zalen' van kinepolis antwerpen met 320 stoelen soms. Gisteren in zaal 5 in antwerpen (750 stoelen) nog jurassic world wezen kijken in atmos. Maar ik ga toch eens de dolby cinema moeten gaan checken want ik vind hier de surround beleveing wel dik ok, maar de impact van het geluid is er niet zo. Staat zo zacht heb ik de indruk.

Jurassic World is niet gemixt of uitgebracht in Atmos. Voor zover ik begreep, terwijl gedraaid in zowel 35 als 65mm, ook enkel in 2K (wellicht vanwege de 3D). Apart dat zo'n grote film op deze manier wordt uitgebracht.

Eens dat de volume knop nogal eens een probleem is. Dan heb je een zwaar uitgeruste zaal en heeft het inderdaad nog geen impact. Alhoewel bij Imax het de andere kant van de volume-knop opschiet.

maximus79

Ja echt irritant van dat verschil in volume, Jt hoorn staat het perfect en Jt Hilversum weer te zacht.......je zou toch zeggen dat ze een norm hebben Jt breed. Zeker voor de XD zalen.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Job

#79
Is natuurlijk ook een kwestie van keuzes van de makers. Er is een standaardafluisterniveau waarop gemixt hoort te worden en waarop ook in het theater zou moeten worden afgespeeld. In de meeste buiscopen wordt ruim 6dB daaronder weergegeven. Voorprogramma in Kinepolis zelfs ruim 12dB.
Maar zelfs als dat afluistervolume standaard is, dan kunnen er nog veel verschillen zitten tussen de mix van de ene film en de mix van de andere film.
En wanneer een bepaald geluidsniveau irritant wordt heeft ook veel te maken met de klank van de gebruikte speakers. IMAX Amsterdam klinkt bijvoorbeeld zo gruwelijk schel, daar luister ik niet voor mijn plezier.

squeek

Quote from: Loric on June 20, 2015, 23:39:50
Jurassic World is niet gemixt of uitgebracht in Atmos. Voor zover ik begreep, terwijl gedraaid in zowel 35 als 65mm, ook enkel in 2K (wellicht vanwege de 3D). Apart dat zo'n grote film op deze manier wordt uitgebracht.

Eens dat de volume knop nogal eens een probleem is. Dan heb je een zwaar uitgeruste zaal en heeft het inderdaad nog geen impact. Alhoewel bij Imax het de andere kant van de volume-knop opschiet.

Inderdaad, net even opgezocht en geen atmos mix. Toch was het een erg goeie surround track. En toekomst gericht is het natuurlijk de betere keuze om in 35 mm en 65 mm te draaien. Zo kan de film later steeds gescand worden op de gewenste resolutie.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Fox

Quote from: squeek on June 21, 2015, 10:28:33
Inderdaad, net even opgezocht en geen atmos mix. Toch was het een erg goeie surround track. En toekomst gericht is het natuurlijk de betere keuze om in 35 mm en 65 mm te draaien. Zo kan de film later steeds gescand worden op de gewenste resolutie.

Dat heeft geen enkele zin zolang de film als 2K DI word afgewerkt.

Opnieuw scanen in bv 4K betekent dat de hele postproductie van montage, toevoegen van VFX, SFX en Color Grading opnieuw moet worden gedaan. Dat is ook gelijk het "echte" 4K probleem van de laatste 10+ jaar!

Job

#82
2K-uitbreng betekent niet per se dat de afwerking in 2K werd gedaan. Bij zo'n film: vast meer dan 2K.

Verder heb je wel gelijk, het overgrote deel van de films werd in de afgelopen vijtien jaar in 2K afgewerkt. Betekent dat verl opnieuw gedaan moet worden voor 4K-heruitgave/archivering.

HAL

Ik lees dit draadje nu pas. Ben erg benieuwd naar JT in Hilversum. Ben al een paar keer in Hoogeveen geweest en dat is echt een ervaring. Gisteren nog Jurassic World. Het is goed dat de hegemonie van Pathé wordt doorbroken. Het kan zo veel beter. IMAX Amsterdam is echt een lachertje. Ben het eens met Fox. (Wiens oordeel ik wel op waarde kan schatten.) De laatste keer dat ik het zogenaamde IMAX doek in Amsterdam vergeleek met een gewoon Kinepolis doek in Antwerpen, bleek het IMAX doek kleiner! Nou weet ik wel dat IMAX een heel ander formaat is dan 'gewoon' bioscoop beeld maar bij IMAX verwacht je toch iets groots te zien. Maar dat is dus niet zo in 020. Verder is JT ook nog eens veel klantvriendelijker dan Pathé en dat mag ook wel eens worden gezegd.

Erwin.VL

Gisteren met het gezin naar JT Eindhoven gekard om er Jurassic in de Dolby Cinema te beleven. Het was alweer een hele tijd geleden dat we nog naar de bioscoop geweest waren. Begin vorig jaar waren we nog speciaal voor Atmos naar JT Vlaardingen geweest.

Wij moesten per e-mail reserveren want de tickets betalen vanuit B kan niet, een minpuntje. Er is massa betalende parking nabij. Voldoende plaats, ook al was er blijkbaar toevallig vlakbij één of ander optreden waar mensen in groten getale heen liepen. De ontvangst binnen was top en vriendelijk. Net als in Vlaardingen trouwens. Daar kunnen we in B nog iets van opsteken.

De "aanloop" naar de zaal is inderdaad heel tof en relaxerend. De zaal zelf zat niet overvol. De beenruimte is geweldig. Stoelen uitstekend. Vooraf kwam een medewerker een praatje maken over de techniek en de zaal. Alweer een goed idee, want zo krijg je het publiek aandachtig en stil.

Ik denk wel dat het tussen mij en 3D nooit iets gaat worden. Een bril op mijn bril zetten is al niet echt leuk. De projectie liet aan helderheid inderdaad niets te wensen over. Het probleem is dat ik 3D niet geloof. De mensen in de voorgrond zijn niet correct in perspectief geplaatst ten opzichte van de (2D) achtergrond. Vooral bij de zwarte collega van de hoofdfiguur (de velociraptor-temmer) was het opvallend hoe slank hij was als hij achteraan stond, en hoe hij plots aan de steroïden leek te hebben gezeten als hij in close-up was. De blend tussen de voorgrond en achtergrond is er niet. En nog iets: de helicopter van de baas speelt een belangrijke rol. Ik kon me echter nooit van de indruk ontdoen dat ik naar een schaalmodel aan het kijken was als het ding vloog. Ik denk dat ook dit aan perspectief-fouten te wijten is.

Het Atmos geluid kan me dan alweer wel bekoren. Het was bijwijlen behoorlijk brachiaal uiteraard maar dat hoorde er bij met de lieve beestjes. Pijn aan de oren deed het nooit, een bewijs dat de speakers steeds beneden hun distorsie-niveau speelden.

Ter info: ik ben zelf bezig met een nieuwbouw met daarin op termijn een 9.2.6 huisbioscoop. In het begin gebruik ik mijn recente XMC-1 processor, dus geen Atmos. Ik probeer van dergelijke bezoeken altijd iets op te steken. Maar het meeste heb ik wel goed denk ik.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

hillie

Gisteren naar JT Eindhoven geweest naar Jurassic World. Mega film!

Ik vond het beeld in 3D goed. Het geluid was goed. Het klonk hard en zuiver, en niet zo overheersend als bij IMAX want daar krijg je al het vermogen om de oren. Dit vind ik zo irritant van Pathé.  Ik vond de film behoorlijk realistisch. Op de 3D bril (onding) en een aantal foutjes in de film na, was het een heerlijke film en bios.

larsonator

#86
Quote from: Erwin.VL on June 21, 2015, 19:16:04
Het Atmos geluid kan me dan alweer wel bekoren. Het was bijwijlen behoorlijk brachiaal uiteraard maar dat hoorde er bij met de lieve beestjes. Pijn aan de oren deed het nooit, een bewijs dat de speakers steeds beneden hun distorsie-niveau speelden.
Volgens mij draait JP in Eindhoven helemaal niet met Atmos. Iig niet toen ik daar ben wezen kijken (vorige week)  :popcorn:

edit: ff geckeckt op de site- en gebeld met JT, en idd géén Atmos voor JP (https://www.jt.nl/films/film/jurassic-world). Het betret namelijk geen Atmos titel.

Quote from: Erwin.VL on June 21, 2015, 19:16:04
Ter info: ik ben zelf bezig met een nieuwbouw met daarin op termijn een 9.2.6 huisbioscoop. In het begin gebruik ik mijn recente XMC-1 processor, dus geen Atmos. Ik probeer van dergelijke bezoeken altijd iets op te steken. Maar het meeste heb ik wel goed denk ik.
Bij dit bezoek geleerd dat Atmos tussen de oren zit? :D

Erwin.VL

#87
Verdorie, dan heb ik me laten beetnemen door de demo vooraf! Enfin, laten we het er op houden dat de geluidsinstallatie top was.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

Fox



Jurassic World (2015)

Volgens de onderstaande specificaties van IMDB heeft de JPW film GEEN Atmos mix (kan natuurlijk zijn dat JT met z'n professionele Dolby processor een Upmix presenteerd?)

De film JPW is ook in 2D opgenomen en in 2K afgewerkt.
De 3D versie is als vaak voorkomt een achteraf 3D conversie, wat wsl verklaart dat de geometrie niet geheel correct is. Ik zie dit ook bij veel 3D films, maar ik geef de schuld meestal aan mijn civieltechniesche opleiding waardoor ik veel met (volume)afmetingen, afstanden en geometrie moet werken.
Overigeens in Avatar ziten ook een paar flinke oepsjes.

##########

Technical Specifications

Runtime 2 hr 4 min (124 min)

Sound Mix
Dolby Digital|Datasat|Dolby Surround 7.1

Aspect Ratio 2.00 : 1

Camera
Arriflex 435, Panavision Primo Lenses
Panavision 65 HR Camera, Panavision System 65 Lenses
Panavision Panaflex Millennium XL2, Panavision Primo Lenses
Panavision Panaflex Platinum, Panavision Primo Lenses
Red Epic Dragon, Panavision Primo Lenses
Red Epic, Panavision Primo Lenses

Laboratory
Company 3, Los Angeles (CA), USA (digital intermediate)
FotoKem Laboratory, Burbank (CA), USA (processing and prints)

Negative Format
35 mm (Kodak Vision3 200T 5213, Vision3 500T 5219)
65 mm (Kodak Vision3 50D 5203, Vision3 200T 5213)
Redcode RAW

Cinematographic Process
Digital Intermediate (2K) (master format)
Panavision Super 70 (source format) (some scenes)
Redcode RAW (5K) (6K) (source format) (some shots)
Super 35 (source format)

Printed Film Format
35 mm (spherical) (Kodak Vision 2383)
D-Cinema (also 3-D version)
DCP (2K Flat)

FTT


Upmixen is niet toegestaan in een bioscoop. Dat kan alleen bij alternatieve content, dus Opera of een concert uitzending.
JP wordt in alle Atmos installaties gewoon in 7.1 vertoont.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat type installaties hetzelfde klinkt en doet als een standaard 7.1. Om namelijk al die losse kanalen weer als een array te laten klinken is best wel wat processing nodig.

Dus ja een 7.1 klinkt in een Atmos zaal heftiger....

Fox


maximus79

Morgen naar Hilversum, ben benieuwd.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

john_doe

 Morgen is er een open dag in de JT bioscoop in Eindhoven waarbij drie gratis films worden vertoond: https://www.jt.nl/artikel/open-dag-eindhoven

Loric

Morgenavond naar H'sum, 'Inside Out' in Dolby Vision...

MaxxMark

Inside Out is leuk! Verraste me erg! Erg vermakelijk! :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

larsonator

Het valt me op dat er nu al een paar mensen MENEN dat ze JP gezien hebben met Atmos... WTF, hoor je dan serieus iets wat er toch echt niet is? Echt bizar  :clapping:

Loric

Quote from: MaxxMark on July 18, 2015, 00:48:37
Inside Out is leuk! Verraste me erg! Erg vermakelijk! :)

Ja, inderdaad een smakelijke en vermakelijke film. De Dolby Cinema zaal in Hilversum is super! Je zet net iets dichter op het scherm dan in Eindhoven. Ze hebben wel het cinemascope scherm vervangen door, net als in Eindhoven en Imax, een wat vierkanter scherm (common height?!). Ideaal voor films in 1.85 en dergelijke. Maar voor cinemascope wordt er op een kleiner deel van het scherm geprojecteerd, wat ik wel jammer vind.

Van het Dolby Vision bij 'Inside Out' heb ik niet heel veel meegekregen, behalve als het beeld helemaal wit was heel eventjes, of helemaal zwart. Dan was het ook echt pikkedonker.

Ik zou Dolby Vision graag met een life-action film willen zien.

Geluid was an sich ook prima, maar zou ik ook graag bij een aktiefilm beleven.

Kwa zaal...zoals het hoort.

donaldk

Ben je eerder geweest in die zaal Loric? Kun je het geluid vergelijken met de vorige Dolby Atmos installatie, was meen ik de eerste in Nederland, volgens een van de openingsreportages die er van op youtube stonden. De geluidsinstallatie is namelijk ook vervangen.

Loric

#98
Quote from: donaldk on July 18, 2015, 23:11:33
Ben je eerder geweest in die zaal Loric? Kun je het geluid vergelijken met de vorige Dolby Atmos installatie, was meen ik de eerste in Nederland, volgens een van de openingsreportages die er van op youtube stonden. De geluidsinstallatie is namelijk ook vervangen.

Ja, een paar keer zelfs. Was JT Vlaardingen trouwens niet de eerste Atmos zaal in Nederland?

Ik vind het moeilijk te vergelijken, 'Inside Out' vanavond met 'Mad Max...', of 'The Hobbit...' of 'The Hunger Games...'

Het is mogelijk, maar dat kan ook inbeelding zijn, dat de klank van het systeem iets anders is.

De zaal zelf kan ik wel makkelijk vergelijken, zoals hierboven geschreven, voor mij beter dan Eindhoven, mijlen ver beter dan die XD Atmos zaal in Vlaardingen. Met stip één van de beste zalen in het land.

Job

Ik zag toch echt flinke onscherpte aan de bovenkant van het kader en aan de rechterkant.