Dringend nodig eerste lesje Olympus E-PM1?

Started by donaldk, February 6, 2015, 22:21:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

Inderdaad Frank, maar kwam op het laatste moment op, ik was al blij dat ik deze kon lenen, voor een nieuwe is geen budget. Tuurlijk een A7s werkt geweldig binnen;-). 3.5 was laagste, maar ik had de P mode genomen, dus hij paste dat wel ietsjes aan. Ik had thuis uitgeprobeerd hoe de kleur en de highlights van de TV uitwerkte in het donker, met -0.3 werkte dat zonder uitgeslagen wit, zoals onscherpe ondertitels. Hoe minder hoe donkerder vooral de omgeving naast het lichte beeld. Autoiso stond aan, zoals boven voorgesteld op 800-1600 gezet. Een keer 3200 gebruikt hielp ook niet veel, want dat was echt een donker HT demoruimte. Klote menu op die Olympus, dus het duurde een hele tijd voordat ik hem weer terug kon zetten naar 1600, of ie uiteindelijk ook altijd op autoiso stond in plaats 1600.

Autofocus, daarbij kun je inderdaad verschillende flitsfuncties kiezen, invul, 1/zoveel en nog meer. Ik had hem op auto staan.

Ik moest dus schakelen tussen video mode en P mode.

Is het mislukt heb ik pech.

Erik

De pm2 heeft een verborgen superuser menu wat je eerst moet aanzetten dan kun je zaken als iso en sluitertijd heel snel aanpassen. Heel handig misschien de pm1 ook
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

donaldk

Hoi VTEC, beeld wordt wel een beetje donker met deze setting, het was grauw vorige week, maar weer niet zo donker toch? Zie hier wat plaatjes die ik net heb geupload: http://cineramax.com/oled-aint-dead-yet/ En voor de buiten donkerder dan werkelijk lijkende plaatjes: http://cineramax.com/ise-2015-much-see.

Donald

Quote from: VTEC_genieter on February  9, 2015, 22:42:42
Ik denk dat je met de 14-42mm vooral op de groothoek 14mm moet werken om het laagste F getal te krijgen, gecombineerd met de flits om bewegingsonscherpte te vermijden. Zeker als je in een donkere ruimte staat[emoji6]
Want je hebt eigenlijk een kitlens, met normale lichtsterktes.
Ik zou ook een ISO van minimaal 800 tot 1600 gebruiken bij al je opnames. Puur om geen bewogen foto's te krijgen.
En de witbalans op auto.

Ik zou niet teveel spelen/experimenteren met de diafragma waardes. Je lens is hier de zwakste schakel. Daarom. Ik zou op de groothoek 14mm zetten en het F getal op 3.5 laten om licht op te vangen. Gecombineerd met de flits als de situatie donker is.

Voor al deze instellingen gebruik je de Aperture mode of je kan ook de P mode gebruiken.
Bij de P mode pakt de camera automatisch de grootste lensopening.

Succes!

VTEC_genieter

Beste Donald,
Ik vind ze zeker niet slecht uitzien. Ik vind ze goed.
Maar jij weet het ook: kan beter [emoji6]

De foto's die je buiten hebt genomen, die donker uitzien, hebben te maken met de lucht. De camera gaat bij de P stand vaak automatisch onderbelichten bij mooie/blauwe en ook bij grauwe lucht. De volgende keer doe je een belichtingscompensatie van plus 2/3 of plus 1.
Maar als je een groot lichtgevend LED scherm op de foto wil vastleggen, kan je de camera de volgende keer op spotmeting zetten. Wel gaat de lucht donkerder uitzien.

Alle foto's zien er over het algemeen goed scherp uit. Komt door de groothoeklens en vind het bij registratie foto's goed passen wat betreft de scherptediepte.
Zelfs de indoor foto's zien er goed uit! Zonder bewegingsonscherpte[emoji106]
Weinig ruis!! Goed!
De witbalans indoor vind ik ook acceptabel. Met een simpele compactcamera had het misschien anders kunnen lopen (rood/oranje zweem).
De sfeer buiten en binnen in de RAI, dus ook qua kleur, is goed vastgelegd!
En je hebt gemerkt, hoe meer lichtgevende LED schermen en lichtgevende logo's op je foto, des te donkerder de omgeving. Anders zou je die grote namen moeilijk zien. Anders waren die namen en die LED schermen overbelicht.

Je had buiten en binnen te maken met contrastverschillen. Maar gelukkig werkte je vaak op de P stand en op de groothoek 14mm om zo min mogelijk bewegingsonscherpte te krijgen.

En ook geen lelijke keiharde flitsopnames! [emoji106][emoji106][emoji2][emoji2]

Proost!
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Erik

Vind ze ook zeer netjes gezien je onzekerheid eerst en het oude model.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

donaldk

#31
De onscherpe heb ik natuurlijk niet online gezet, lol. Autofocus, had ik gevonden dat je die op eenmalige AF kon zetten, in plaats van continous, of zelfs continuous met tracking, dat focuspompen wil ik niet hebben, daarom is de helft van die enkele zeer korte clipjes die ik heb gemaakt niet scherp, dat zie je ook niet op het schermpje. Ik had geen batterijoplader in huis, dus ik kon niet oefenen, maar maandag had ik de oplader en kon ik op het laaste moment nog een beetje spelen. De eerste dag had ik tijd genoeg op de accu, dus tweede bezoek de oplader niet meegenomen, toen ging de accutijd snel achteruit, neem je een paar keer een halve minuut video, dan gaat het hard.

Autowitbalans, kan ook flink misgaan, ook met een dure camera, Sony A7s, dus die gebruikt nu manual wb met logfunctie: https://vimeo.com/109212127.

donaldk

Oh ja VTEC, flitsen deed ie zelden, als het donker was wilde hij vaak niet flitsen, plaatje maken, want dan kon ie niet op de AF scherpstellen.Dus het was zo alles of niets.

VTEC_genieter

Het is toch een leuke en mooie camera de PM1[emoji6]
Stel je had een 17mm prime, lichtsterk [emoji6]
Of een Olympus 12-40mm F2.8 !
(Serieuze dikke lens met een serieuze prijs op een mini Pen, haha!)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

donaldk

Er was in het begin van M4/3 een 20mm pancake die iedereen wilde hebben voor video.

VTEC_genieter

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

donaldk