Dringend nodig eerste lesje Olympus E-PM1?

Started by donaldk, February 6, 2015, 22:21:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

Hoi,

Ik heb een Olympus E-PM1 kunnen lenen, om wat videootjes en foto's te maken tijdens ISE, maar hoe werkt dat ding? Hoe zorg ik dat de flits het gaat doen tijdens foto's? Ik heb net een paar keer afgedrukt en plaatjes zijn completely washed out, zonder flits. Hij versterkt dan te veel, ofzo?

Hoe schakel ik naar video opname? Ik dacht dat ik het had, maar filmcamera logootje maakt toch een stilstaand plaatje.

En dat soort basis dingetjes?

VTEC_genieter

Flits:
Volgens mij moet je de losse flitser op de accessory shoe zetten, daarna de flits omhoog klappen en zonodig de flits aanzetten via het menu.

Film:
In de filmstand druk je op een rode ronde knop om de opname te starten.

Ik kan het mis hebben, maar je kan de handleiding van de E-PM1 downloaden van het internet[emoji6]
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

donaldk

Ik heb dat inderdaad gevonden. Je hebt in videomode de gewone knop voor still en een ander klein knopje voor video. intuitief denk je knop heeft zelfde functie bepaald door mode;-). Alleen de handleiding nog niet gevonden.

Flitser staat op auto en als je die omhoog klapt kan hij afgaan. Deze kun je niet als videolamp gebruiken;-). Maar hoe stel je bij video in hoeveel hij versterkt? Hij blijkt nu op 1600 iso te staan, volgens het scherm. Geen idee hoeveel je het beste gebruikt? In het donker bij felle projectiebeelden.

Focus lijkt op auto te staan, geen idee hoe je die op vaste waarde zet, dat ie bij video niet gaat pompen. Op het schermpje meende ik te zien dat ie pompte tijdens het filmen, maar bij het afspelen zag ik dat zo snel niet, maar ik keek op het 3" schermpje...

VlisChris

Quote from: donaldk on February  7, 2015, 00:35:47
Alleen de handleiding nog niet gevonden.

Have fun
Is wel in het engels. Maar dat zal wel goedkomen :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

donaldk


VlisChris

;)
Kleine moeite. Wellicht heb je er wat aan.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

donaldk

Het is wel ingewikkeld. Menu schiet ook iedere keer weg. Op een of andere manier kon ik net opeens f22 ->f4.3 aanpassen, maar op het schermpje maakte dat geen verschil. naast de F instelling stond darna opeens ook een +zoveel, die teruggezet naar -0.3 of -0.7 en geen opgeblazen wit meer van de tv, alles rond de tv werd wel donkerder. Of dat ook werkt voor video? Die F instelling lijkt dus voor licht in donkere ruimte geen invloed te hebben, die versterking(?) duidelijk wel.

VTEC_genieter

Ik weet niet wanneer de deadline is, maar als je het niet meer weet.....
Gebruik de full auto stand van de camera voor het fotograferen.

Op de Olympus.nl site moet je naar hun camera's bladeren,
kan ook via de zoekfunctie, tik daarin: e-pm1

Je krijgt dan informatie te zien van deze camera met op dezelfde pagina vast wel een link naar downloads/manuals.
Even hun webpage bekijken. De handleiding moet op die manier wel gevonden kunnen worden[emoji6] als Google jou niet kan helpen.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

donaldk

VTEC Christaan had me al de volledige handleiding link gegeven. Vanaf pagina 50 staan de handmatige modi. Full auto gaf namelijk zulke slechte resultaten. In princpe ga ik dinsdag naar ISE. Of ik moet ziek zijn, dan wordt het woensdag.

VTEC_genieter

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

donaldk

Ik blijf het ingewikkeld vinden, omdat je gewoon geen verschil ziet als je van F22 naar F4.3 gaat of het diafragma veranderd.

VTEC_genieter

Welke lens heb je daarbij mogen gebruiken?
Nog een bepalende factor is, is de redelijk kleine sensor die in de camera zit.
Micro Four Thirds formaat. Kleiner dan een APS-C sensor.

Een smalle scherpediepte is bij zo'n camera over het algemeen vaak minder dan bij een camera met een grotere sensor.
Maar als je een lensje van 45mm F1.8 erbij had, dan kon je makkelijker met de scherptediepte spelen[emoji4]

Maar ga vooral niet met een hoog F getal werken als je morgen indoor gaat fotograferen[emoji6]
Meer kans op bewogen foto's.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

donaldk

Dank je voor de tip ding heeft inderdaad al vrij veel licht  nodig binnen, dus ik ga voor de lage F, in die mode gaat de diafragma automatisch mee, er is ook een mode waarbij je beide kunt nstellen las ik, maar nog niet uitgeprobeerd, want ik had eerder nog geen lader in huis, dus wilde batterij sparen. De standaard lens is 14-44mm volgens info in display. Low depth of fiel heb je niet veel aan in deze situatie, scherpte is essentieel. En binnen is het altijd donker en in demorooms nog veel en veel donkerder.

Ik ben nu druk een lijst met interessante booths aan het opstellen.

Erik

#13
De PM1 is niet echt een wonder door zn best oude sensor. Z'n opvolger PM2 was al een enorme sprong vooruit.
Denk dat een beetje goede compact al betere foto's maakt. Zo laag mogelijke F waarde kiezen, en snelheid zelf instellen op bv 1/20ste.
Ik weet dat de PM2 een supermodus had waardoor je makkelijker wat dingen instelde weet niet of de Pm1 ook zo'n modus heeft.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

donaldk

#14
Was best een duur ding. Tweede generatie Olympus Micro 3/4, eerste deed alleen 720P video? Inderdaad gaat het hard in de compact camera/systeemcamera wereld. Ik ben al lang blij dat ik een betere camera voor still en video kan lenen. Ik wilde niet ook nog met de Canon HF11 1080P 24 Mbit/s AVC camera gaan sjouwen, dus die heb ik niet geleend. Zelfs met dit weer kan de Rai airco namelijk niet genoeg koelen om mij niet te doen zweten tijdens zo'n dag sjouwen.

Die lage sluitertijd kan ik ook gebruiken voor video? Video is immers 59,96I/30P, eens kijken of ik hem op 30P kan zetten lijkt mij het beste, zelfs bij 60P projection displays?

VTEC_genieter

Ik denk dat je met de 14-42mm vooral op de groothoek 14mm moet werken om het laagste F getal te krijgen, gecombineerd met de flits om bewegingsonscherpte te vermijden. Zeker als je in een donkere ruimte staat[emoji6]
Want je hebt eigenlijk een kitlens, met normale lichtsterktes.
Ik zou ook een ISO van minimaal 800 tot 1600 gebruiken bij al je opnames. Puur om geen bewogen foto's te krijgen.
En de witbalans op auto.

Ik zou niet teveel spelen/experimenteren met de diafragma waardes. Je lens is hier de zwakste schakel. Daarom. Ik zou op de groothoek 14mm zetten en het F getal op 3.5 laten om licht op te vangen. Gecombineerd met de flits als de situatie donker is.

Voor al deze instellingen gebruik je de Aperture mode of je kan ook de P mode gebruiken.
Bij de P mode pakt de camera automatisch de grootste lensopening.

Succes!
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Erik

Quote from: donaldk on February  9, 2015, 22:12:07
Was best een duur ding. Tweede generatie Olympus Micro 3/4, eerste deed alleen 720P video? Inderdaad gaat het hard in de compact camera/systeemcamera wereld. Ik ben al lang blij dat ik een betere camera voor still en video kan lenen. Ik wilde niet ook nog met de Canon HF11 1080P 24 Mbit/s AVC camera gaan sjouwen, dus die heb ik niet geleend. Zelfs met dit weer kan de Rai airco namelijk niet genoeg koelen om mij niet te doen zweten tijdens zo'n dag sjouwen.

Die lage sluitertijd kan ik ook gebruiken voor video? Video is immers 59,96I/30P, eens kijken of ik hem op 30P kan zetten lijkt mij het beste, zelfs bij 60P projection displays?
30P lijkt me prima scheelt ook meteen data op je sd kaart.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

donaldk

VTEC dank je voor de tips ik heb nog enkele vraagjes over de aanpassingen

Hij staat nu op 14 mm, f3.5, gain rond de -1 voor displays, voor producten en overzichtsfoto's te verhogen. Autoflits.

A= Aperature mode. Handigste of is P toch beter?

iso gevoeligheid 800-1600 voor auto.

snelste sluitertijd beschikbaar bij flts 1/60, is laagst, stond op 180.

Beeldstabilisatie staat op stand, s2 en s3 kunnen worden gebruikt bij pannen staat erbij in het menu. Brandpuntafstant hoort daarbij,ook aanpasbaar, staat standaard op 50mm. Op hogere stand zetten voor video? grip is namelijk niet zo goed als bij een camcorder.

Erik hij staat standaard op 60i, nou ja met RCA afwijking, misschien gewoon op standaard houden?


Erik

In jouw geval zou ik alles pakken wat werkt voor jou.
P is soort automode die werkt meestal wel.
Wanneer is die beurs eigenlijk je mag mn RX100 anders wel even lenen als je wilt. Die is redelijk fire and forget. En behoorlijk lichtgevoelig.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VTEC_genieter

De P stand lijkt me het beste voor je [emoji6]

De kortste sluitertijd bij flits laat je op 1/60.
Anders wordt de achtergrond in een foto erg erg donker en wordt het flitslicht te dominant.
De beeldstabilisator laat je op stand 1. Maar verder moet je de camera nog steeds goed stilhouden!

Standaard brandpuntafstand zet je op 14mm.

En zet het autofocussysteem op de middelste AutoFocus punt, zodat je de hoogste AF gevoeligheid behaalt. Is nodig bij slecht lichtomstandigheden.
Het onderwerp komt wel vaak/altijd in het midden, maar het worden toch registratie-foto's die jij moet maken.

Vraag: Hoeveel GB geheugenkaart heb je?
Als je geen computer software hebt en/of je hebt geen tijd/ervaring voor RAW bewerking, en je moet de foto's daarna snel aanleveren, moet je niet in RAW fotograferen!!
Schiet in JPG.

Sorry voor mijn tekst in de gebiedende wijs. Je hebt gemerkt: tijd speelt een rol als je foto's moet maken en moet aanleveren[emoji6]
En jammer, je hebt geen lichtsterke lens en zelfs geen lader bijgekregen........
NIET teveel experimenteren on location[emoji6]

[emoji106]
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

donaldk

Inderdaad, camera bied raw+jpeg, maar volgens handleiding is deze raw niet te bewerken, moet je de camera gebruiken voor het maken van jpeg files daarvan, dus gewoon hoogste stand voor de jpeg genomen.

Ik heb inmiddels de lader, daarom kan ik nu pielen, want morgen heb ik daar geen gelegenheid voor.

Ik heb single af, continuous af, manual focus, tracking af en een optie voor s-af en mf, dus na te stellen met ring. Wat bedoel je met middelste stand, het middelste van de drie vakjes die soms in beeld komen?

Ah in de settings kun je af veld instelling kiezen, stond al op centraal punt/vlakje.

Erik, beurs is morgenochtend. Het komt goed ik heb nu de lader dus heb met julllie hulp aardig wat kunnen spelen met de camera.

donaldk

#21
edit: antwoord zelf gevonden;-).

VTEC_genieter

#22
En hoe is het gegaan?
Heb je ook wat beeldmateriaal voor hier/ons?
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

donaldk

Registratiefoto's gaan redelijk, op de P automatisch mode, gewoon autofocus, voor je gevoel niet helemaal scherp doe je het nog eens. Schermfoto's blijft moeilijk bij flatpanels zie je de pixelstructuur extra goed, zowel 4K LCD, als 1,2mm en grovere directview LED. Je ziet ook snel moire in foto's (valt mee) en moire en de bewegende balken in video. Vooral de LEDs zijn moeilijk. De SiliCore anti-moire coating werkt echt goed, alleen plaatje van dichtbij is niet helemaal scherp. Maar zodra niet alleen de Noorse TV deze optie besteld krijgen we eindelijk geen hoofdpijn meer van de achtergronden op TV, vooral na MPEG compressie friemelt en flikkert een standaard LED backdrops gigantisch.

Ik ga morgen weer, dus nu nog even geen gelegenheid om wat te uploaden. Minuutje video van de Tesla mapping door Panasonic ziet er goed genoeg uit voor online. Panasonic doet helaas ook aan pixel shifting, prototype kan nog flink wat aan verbeterd worden voor de introductie aangekondigd voor November. Voor het TBC bedrag dat ie ongetwijfeld moet kosten kun je beter een HT projector kopen, dus niet zo interessant voor de mensen hier.

J.A.F._Doorhof

Misschien te laat maar :
Als je in AV modes schiet gebruik dan de EV (vaak aangegeven met +/-) om de foto donkerder of lichter te maken.
In beurzen wil het vaak helpen om bij donkere scenes gewoon standaard naar -2 te gaan.

Als je een AUTOISO optie hebt gebruik die dan.

Diafragma zo laag mogelijk (dus open diafragma, liever f2.8 dan f4)

Speel met je metering systeem, als je moeilijke dingen moet fotograferen zoals schermen etc. helpt spotmetering


Maar het best advies, het advies voor iedereen :D
Leer eerst je camera kennen voordat je er mee op pad gaat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"