Mac Mini als mediaplayer review

Started by danny373, February 5, 2015, 15:00:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

danny373

Hieronder mijn eerste ervaringen met de Mac Mini als mediaplayer

Deze week mijn Dune in de verkoop gedaan en gekozen voor een Mac Mini als mediaplayer. De Mini is een 500Gb, 2,5 GHz I5 dual core, het geheugen heb ik geupgrade naar 8 GB. De Dune heeft 2,5 jaar goed zijn werk gedaan, maar ik wilde wat meer gebruiksgemak. Films kijken en beheren vanaf één plek en een beetje surfen op het internet vanaf de bank op een 55" scherm ::)
Omdat het apparaat, wat voor het beheren en bekijken van films in de tv-kast moet passen, ben ik opzoek gegaan naar een compact iets. Al snel kwam ik bij de Mini uit, had een paar verhaaltjes gelezen op internet van gebruikers ervan en was verkocht.
http://www.applenieuws.nl/category/mac-mini-mediacenter/

Ik heb gekozen voor het 2012 model, omdat deze nog open te maken is voor eventuele uitbreidingen. Bij de nieuwe modellen is dit niet meer mogelijk, of misschien met veel geweld. De Mini wordt geleverd met een stroomkabel, een HDMI-naar-DVI-adapter en dat is het eigenlijk wel. Je moet dus nog een muis en toetsenbord aanschaffen, let daar op dat je dus nog extra kosten moet maken. Voor mij was het totaal €650,- en hiervoor kreeg ik een Mac Mini, 2 maal 4GB Sodimm upgrade, bluetooth muis & toetsenbord.

Welke aansluitingen zitten er allemaal op de Mini:


  • 4 maal USB 3.0
  • 1 maal FireWire 800
  • 1 maal Tunderbold

  • 1 maal HDMI
  • 1 maal SDXC-kaart sleuf

  • Gigabit Ethernet-poort
  • mini-aansluiting, digitaal/analoog

Het aansluiten was snel gebeurd. De Mini is bedraad aangesloten aan een Apple extreme router en via HDMI aan de Marantz SR7009. Om de opslag te vergroten hangt er een 1TB USB schijf aan. Op het 2012 model is Marvericks voor geïnstalleerd en deze kun je in de App-store gratis updaten naar Yosemite. Uiteindelijk heb ik de interface en webbrowser aangepast naar eigen wens.

Een mediaplayer hoeft voor mij alleen films en series te organiseren en afspelen. Voor muziek wil ik niet mijn tv hoeven aanzetten. Hier gebruik ik mijn Ipad voor en bedien hier, Spotify connect, de Marantz app & Itunes mee. Na wat inlezen heb ik gekozen voor Plex om de media te organiseren. Op zich een gebruiksvriendelijk programma en na wat spelen ermee heb je het snel onder de knie. Samen met Couchpotato en Sabnzb zorgt dit voor veel gebruiksgemak ;)  De Mini heeft een IR-ontvanger aan boord, waardoor ik mijn Harmoney Touch als afstandbediening kan gebruiken voor de Plex medaplayer

Gisteren mijn eerste film gekeken via de Mac Mini :popcorn: Over beeld en filmgeluid kan ik heel kort zijn :inlove: Ook was de Mini tijdens het film kijken een bestand aan het unrarren, iets wat ik bij de Dune niet tegelijkertijd hoefde te doen want dan ging mijn film die ik aan het kijken was in de stres. Het surfen op een 55" scherm werkt met de mini net als op een gewone monitor. Al is onderuit gezakt zitten op de bank wel heel erg lekker. Wel even de juiste zoom instelling vinden.

Voor mij is de Mac Mini een meer dan volwaardige opvolger van de Dune omdat er veel meer mogelijkheden zijn dan je met de Dune kan benutten.

Groet,
Danny







Marantz-B&W-SVS-Samsung-Apple-Nikon

WickedGame

Leuke review!

Enige puntje wat de mini niet kan is DTS-HD Dolby TrueHD als je gebruik blijft maken van OSX. Je zou dan via bootcamp een Windows variant er op moeten zetten.

danny373

Quote from: WickedGame on February  5, 2015, 15:05:11
Leuke review!

Enige puntje wat de mini niet kan is DTS-HD Dolby TrueHD als je gebruik blijft maken van OSX. Je zou dan via bootcamp een Windows variant er op moeten zetten.
Ja, daar heb je gelijk in. Goed puntje om te vermelden.
Marantz-B&W-SVS-Samsung-Apple-Nikon

_ MarcelloW _

#3
Leuk verhaal!

Al durf ik de stelling aan te nemen dat je "voor minder meer in huis kunt halen".

Zojuist een korte berekening gemaakt. Een intel NUC + Synology NAS (inclusief alle randapparatuur 3TB harddisk enz) heb je al in huis voor +/- 540 euro.

Dan heb je dus wel HD-audio, een NAS, 3 TB opslag, Besturing met de remote van je TV, KODI(Xbmc) als besturing.

Snelle berekening:

INTEL NUC: 150
Geheugen: 40
SSD: 40
CEC module: 40
---------------------

EUR 270

Synology DS115: 150
3TB HDD: 120
----------------------------
EUR 270



Nadeel:
- Niet browsen op je scherm (is dat een nadeel????)
- (vooralsnog) geen Netflix

Voordeel:
- Centrale opslag
- Meer opslag
- Externe toegang (indien gewenst)
- Kodi/XBMC ipv PLEX
- Bediening met de remote van je TV
- Parren/unrarren/dowloaden gebeurt op een andere locatie
- HD audio
- Nieuwe apparatuur (garantie)
- Geen gepiel met externe harde schijven
- Besturing/beheer vanaf Laptop, tablet, enz enz.
- lagere investering




Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

danny373

In die  stelling moet ik je gelijk geven. Al zijn er een aantal punten die je schets, die ook via de Mac Mini te realiseren zijn.

XBMC (Kodi)
Afstandbediening (Harmoney)
Bediening vanaf je Ipad


Het bewerkingsproces van uitpakken quickpar en downloaden gebeurd op de achtergrond, geen last van tijdens film kijken etc.
Marantz-B&W-SVS-Samsung-Apple-Nikon

Siddartha

Heb zelf ook een mini als mp en ben daar net als jij erg tevreden over. Gebruik zelf coor films Xbmc en mijn NAS als opslag. Wat me wel opvalt is dat ik last heb van wat jutter bij planning shots, herken je dat? Heb maar 4 gb ram er in dus weet niet of het daar aan ligt of is het de videokaart?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

John Wx

Quote from: _ MarcelloW _ on February  5, 2015, 16:56:16
Leuk verhaal!

Al durf ik de stelling aan te nemen dat je "voor minder meer in huis kunt halen".

Zojuist een korte berekening gemaakt. Een intel NUC + Synology NAS (inclusief alle randapparatuur 3TB harddisk enz) heb je al in huis voor +/- 540 euro.

Dan heb je dus wel HD-audio, een NAS, 3 TB opslag, Besturing met de remote van je TV, KODI(Xbmc) als besturing.

Snelle berekening:

INTEL NUC: 150
Geheugen: 40
SSD: 40
CEC module: 40
---------------------

EUR 270

Synology DS115: 150
3TB HDD: 120
----------------------------
EUR 270



Nadeel:
- Niet browsen op je scherm (is dat een nadeel????)
- (vooralsnog) geen Netflix

Voordeel:
- Centrale opslag
- Meer opslag
- Externe toegang (indien gewenst)
- Kodi/XBMC ipv PLEX
- Bediening met de remote van je TV
- Parren/unrarren/dowloaden gebeurt op een andere locatie
- HD audio
- Nieuwe apparatuur (garantie)
- Geen gepiel met externe harde schijven
- Besturing/beheer vanaf Laptop, tablet, enz enz.
- lagere investering

Welke INTEL NUC is dat dan voor 150 euro kan een m-sata geen gewone ssd en alleen low voltage geheugen
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

_ MarcelloW _

Deze nuc: http://tweakers.net/pricewatch/366378/intel-nuc-kit-dn2820fykh.html

Voor openElec heb je niet eens een ssd nodig overigens. Draait prima op een usb stick. 3.0 voor wat extra snelheid, al merk ik weinig verschil.

Je kunt ook overwegen eerst je nas op orde te brengen en met een raspberryPi aan de gang te gaan. Is je investering nog 200 lager. Die nuc kan altijd nog.
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

John Wx

Quote from: _ MarcelloW _ on February  5, 2015, 20:12:06
Deze nuc: http://tweakers.net/pricewatch/366378/intel-nuc-kit-dn2820fykh.html

Voor openElec heb je niet eens een ssd nodig overigens. Draait prima op een usb stick. 3.0 voor wat extra snelheid, al merk ik weinig verschil.

Je kunt ook overwegen eerst je nas op orde te brengen en met een raspberryPi aan de gang te gaan. Is je investering nog 200 lager. Die nuc kan altijd nog.

Ik schrok al was ik te duur maar deze is met een Celeron, meer als zat in principe voor die doeleinde

Dingen werken echt super snel ook als gewone pc
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

danny373

Quote from: Siddartha on February  5, 2015, 18:03:33
Heb zelf ook een mini als mp en ben daar net als jij erg tevreden over. Gebruik zelf coor films Xbmc en mijn NAS als opslag. Wat me wel opvalt is dat ik last heb van wat jutter bij planning shots, herken je dat? Heb maar 4 gb ram er in dus weet niet of het daar aan ligt of is het de videokaart?
Herken het bovenstaande niet. 4GB zou genoeg moeten zijn lijkt mij.
Marantz-B&W-SVS-Samsung-Apple-Nikon

Siddartha

Gebruik en voornamelijk voor muziek, en films worden wel
Full had afgespeeld en dat gaat ook prima, maar wat haperingen hier en daar... Wellicht dat een ssd verbetering brengt
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Robert T

Ja. Daarom is de Mac gedegradeerd tot audio only en staat er een Dune naast bij mij. Ik kreeg met Plex het met geen mogelijkheid vloeiend. Ontzettend jammer, plex is schitterend.


Quote from: Siddartha on February  5, 2015, 18:03:33
Heb zelf ook een mini als mp en ben daar net als jij erg tevreden over. Gebruik zelf coor films Xbmc en mijn NAS als opslag. Wat me wel opvalt is dat ik last heb van wat jutter bij planning shots, herken je dat? Heb maar 4 gb ram er in dus weet niet of het daar aan ligt of is het de videokaart?
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

danny373

Quote from: Robert T on February  6, 2015, 08:45:20
Ja. Daarom is de Mac gedegradeerd tot audio only en staat er een Dune naast bij mij. Ik kreeg met Plex het met geen mogelijkheid vloeiend. Ontzettend jammer, plex is schitterend.
En als je met de instellingen Pal 50HZ of NTSC 60HZ speelt, bied dit enige soelaas.
Marantz-B&W-SVS-Samsung-Apple-Nikon

broodro0ster

Er is een Plex een optie die je refresh rate aanpast naar de framerate van je afgespeelde content. Daarmee los je die judder op.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Siddartha

Geldt dat ook voor Xbmc? En andere streamingcontent?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Robert T

die optie is er ja maar lost het probleem niet op....


quote author=broodro0ster link=topic=148886.msg2753331#msg2753331 date=1423239686]
Er is een Plex een optie die je refresh rate aanpast naar de framerate van je afgespeelde content. Daarmee los je die judder op.
[/quote]
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Maro

Quote from: WickedGame on February  5, 2015, 15:05:11
Leuke review!

Enige puntje wat de mini niet kan is DTS-HD Dolby TrueHD als je gebruik blijft maken van OSX. Je zou dan via bootcamp een Windows variant er op moeten zetten.

De mini stuurt dat toch wel uit als Multi kanaals PCM?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

TopGun2010

Leuk, ben zelf zeer tevreden met mijn fanless i3 htpc icm OpenElec.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...