DIY HT passthrough/Power amp direct input

Started by Dctrl, February 4, 2015, 22:53:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dctrl

Beste allen,

Ik heb een home theatre setup op basis van een marantz AVR7008.
Echter voor mij is stereo het absolute allerbelangrijkste, en daar wens ik dan ook het meeste aandacht aan te schenken, maar met behoud van de HT setup.

Nu heb ik een geïntegreerde stereo versterker (Dussun V8i), waarvan het voorversterker gedeelte via Pre Out gebrugd is naar de Power Amp Input connectoren. Die brugjes zijn eruit en de power amp is aangesloten op de AVR, waardoor ik de VV van de AVR gebruik, en niet deze van de Dussun. De CD speler komt dus bijgevolg op de AVR CD input. Ik heb dat altijd als een gemis beschouwd, en kan heel moeilijk kabels switchen omdat de AVR/versterker in een andere ruimte staan dan de luisterruimte. Ik heb het al wel eens gedaan, en alhoewel niet goed vergeleken was ik van mening dat de VV van de Dussun het een stuk beter deed.

En nu wordt het lachen!

Nu heb ik een prototype in elkaar geknutseld, die helemaal geen high-end is, maar om te testen of het prettig zal werken. Nu zijn de interconnects tussen AVR en EV AudioQuest Forest digital audio kabels. Als ik deze ga gaan vervangen door mijn prototype en ik merk geen verschil in de kabel alleen, dan weet ik ook wel genoeg over Audioquest.

Mijn denkwijze is als volgt (zie ook bijgaande foto):
De vergulde pluggen zijn de power amp in. De ene set rood/witte pluggen is de pre out van de VV, dan andere set rood/wit is de front out van de AVR. De mono minijack komt in de trigger uitgang van de AVR. Tussen dit alles zit 2x een reed wisselcontact: zonder spanning op de minijack is de ene set rood/wit (de dussun) geschakeld op de uitgang. Mét spanning op de minijack (AVR ingeschakeld) schakelt het geheel naar de set aangesloten op de AVR.
De CD-speler wordt rechtstreeks op een input van de Dussun aangesloten. De Record Out van de VV wordt op zijn beurt aangesloten op de CD input van de AVR. Zo kan is zelfs A/B vergelijken gewoon door de AVR in of uit te schakelen.

Enige ideeën of suggesties vooraleer ik dit aansluit?

Ik schuimde de markt af op zoek naar dergelijke oplossingen, en vond slechts 1 kanshebber. De naam is me nu wel ontsnapt, kwaliteit zag er me doenbaar uit, maar kostprijs was +100€, voor mono. x2 dus.

Voor mijn testproject schafte ik gewoon 2 reed wisselcontactjes met 12V sturing aan in DIL vorm, en een goedkope RCA interconnect om in 2 te knippen. De vergulde pluggen had ik nog liggen.
B&W 604S3 * Aerial Acoustics Model 5B * Marantz AVR7008 * Marantz UD7007 * Dussun V8i * Sony 55" 805series display

jossie

Dat heb je leuk gemaakt   :worship:

Ik zie geen probleem.

Mogelijk wat klikken, afhankelijk van eventuele DC koppeling in de eindtrap/voortrappen maar zal wel niet.



Omni !

thepioneer

Gaat idd wel werken.

Ik heb eens voor een forumgenoot een schakelkast gemaakt om 2 voorversterkers op 1 eindversterker aan te sluiten.

Hierbij heb ik xlr aansluitingen gebruikt en de triggers ook automatisch laten schakelen. Als de ene of de andere vv aan stond was de ev gewoon aan. Ging de laatse uit dan ging deev ook uit.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Dctrl

#3
Quote from: thepioneer on February  5, 2015, 14:36:00

Hierbij heb ik xlr aansluitingen gebruikt en de triggers ook automatisch laten schakelen. Als de ene of de andere vv aan stond was de ev gewoon aan. Ging de laatse uit dan ging deev ook uit.

Welke relais heb jij hierbij gebruikt, om een tik of klik in de luidsprekers uit te sluiten?

Dat is een goeie tip, zal ik onthouden. Ik had nog geen oplossing voor het inschakelen van de eindversterker, maar dit is hetzelfde apparaat als een van de voorversterker (het is dan ook een integrated!).

Nu is de hele integrated gewoon aangesloten op de trigger uitgang van de AVR, maar daar zal ik iets anders voor moeten vinden.

Ik bedien mijn hele HT met de Roomie app, dus ik kan er wel iets op vinden via het domoticasysteem of zo.

Dank voor de tip!
B&W 604S3 * Aerial Acoustics Model 5B * Marantz AVR7008 * Marantz UD7007 * Dussun V8i * Sony 55" 805series display