Het tikprobleem....de apotheose

Started by Zodiac, February 2, 2015, 19:53:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zodiac

Beste mensen,
Met alle respect voor heel veel adviezen van hele kundige forumgenoten, start ik met het schaamrood op mijn kaken toch dit topic.....

De aanleiding is dat ik in mijn speakers een tik/ plof hoor als mijn koelkast, wasdroger, en wasmachine inschakelt. Ik snap dat dit met de electromotoren te maken die een spanningspiek veroorzaken.

Ik heb een aparte audiogroep laten aanleggen Dit heeft niet geholpen. Daarover gaat het nu niet.

Ondanks de zeer gewaardeerde en kundige adviezen/ tegenadviezen van velen hier, wil ik gaan tot het uiterste dit probleem te verhelpen. Voor mijn eigen gemoedsrust wil ik hebben geprobeerd of een:

- netfilter,
- power conditioner
- Powercenter
- ontstoringsfilter
- ?

helpt, om daarna wellicht toch hierin te investeren. In een set van het kaliber dat ik gelukkig heb, wil ik geen tikken en ploffen. Het doel is dus nadrukkelijk niet het verbeteren/ tunen van het geluid....als dat een bijkomstigheid is, prima.

Echter, het is onmogelijk, ondoenlijk om alles eerst aan te schaffen en weer te verkopen na tegenvallende resultaten. Er is ook teveel keuze/ diversiteit.  Ook de commercie zal niet direct staan te springen....jullie vaak ook niet, maar......

Nu komt de vraag, en ik realiseer me dat die nogal brutaal en controversieel is, maar wie heeft wellicht 1 of meerdere van deze apparaten en wil deze voor een korte periode aan mij uitlenen, zodat ik kan uitvinden of het problemen oplost? Ophalen, verzendkosten, borgstelling en andere voorwaarden etc. is allemaal te organiseren zodat de risico's en/ of kosten bij mij liggen.
Ik hoor het zeer graag.

Edit: ik woon in de buurt van Utrecht.
Mijn set bestaat uit een Sonos, een antelope zodiac dac die ook voorversterker is, 2 klasse D MM Audio (Hypex) mono eindversterkers en bas-actieve (hypex) speakers.
Mijn zodiac is met 5 meter lange gebalanceerde interlinks verbonden met de eindversterkers.
De zodiac zit niet op de audiogroep.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

abbcdcg

Maak het even compleet:
- waar woon je ? (kon het niet uit je profiel halen)
- je opstelling, eenvoudig bij de achterkant te komen?

rovinggecko

Als je in de buurt woont, dan heb ik wel een apc line-r te leen, alsmede een ps audio duet en/of humbuster.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

thepioneer

Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

RZeemering

Ik heb ook nog ergens een ontstoringsfilter liggen welke bij mij ooit het tikken van de koelkast heeft verholpen.
Ik moet er wel even naar op zoek.

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Zodiac

Quote from: abbcdcg on February  2, 2015, 20:06:58
Maak het even compleet:
- waar woon je ? (kon het niet uit je profiel halen)
- je opstelling, eenvoudig bij de achterkant te komen?
Zie edit
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Rowdy

Heb je al geprobeerd om je voorversterker aan te sluiten op de aparte groep met een netsnoer van 5 meter?

hifiman

Elk simpel parallel filter met een condensator en een varistor in het stopcontact van je koelkast zal dit oplossen. Koop een stekker, zet een een mov in van 250v parallel met een conensator van 100 nF en je tikken zijn weg.

Raphie

Ja, zo lang je nog componenten op de keukengroep hebt zitten blijft het tikken, ik snap daarom dit topic ook niet helemaal, makkelijkste is gewoon een gamma doos op de audio WDC, alles qua audio daarop zetten en probleem is opgelost
Heb je daarna nog tikken dan heb je uberhaupt geen aparte groep, maar gewoon een aftakking van je keukengroep ;)
JBL PRX Power!

Siddartha

Begrijp het ook niet zo goed. Advies om vv op aparte groep te testen is al meermaals gegeven, vanwaar dit nog niet getest?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

erik s.

Quote from: Siddartha on February  3, 2015, 19:23:28
Begrijp het ook niet zo goed. Advies om vv op aparte groep te testen is al meermaals gegeven, vanwaar dit nog niet getest?
zit in de planning.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Siddartha

Zal wel lastige planning zijn om een stekker om te pluggen [emoji6]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Zodiac

Het is getest mijne heren. Ik volg alle adviezen uiteraard op, voorzover mogelijk. Geen positief resultaat. Bij Erik s wel de kabel besteld voor mijn gemoedsrust, zodat alles op 1 groep zit.
De reden van dit topic is dat ik me er niet bij wil neerleggen dat die tikken blijven voortbestaan. Het is overigens geen 3e wereldoorlog in de woonkamer gelukkig, maar ik wil wel die perfectie uiteraard. En : zit het in het e-systeem, of reageert de set "overspannen"? Velen denken de oplossing te hebben en anderen beweren weer anders. Investeren in zaken zonder te proberen ik zinloos. Vandaar de vraag....en het is ook gewoon experimenteren.
Ik heb er dus geen geen zak verstand van. Normaal ben ik zeker over heel veel zaken, maar stroom.....
Dus excuseer me de knulligheid, maar lach er svp ook hard om. Kan ik zelf ook nog wel....[emoji1]
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

erik s.

als je weet waar de storing vandaan komt, is aanpakken van de bron altijd de meest effectieve oplossing.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Zodiac


Quote from: erik s. on February  3, 2015, 21:26:14
als je weet waar de storing vandaan komt, is aanpakken van de bron altijd de meest effectieve oplossing.
Juist! Daar gaat het nu net om!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

abbcdcg

Quote from: erik s. on February  3, 2015, 21:26:14
als je weet waar de storing vandaan komt, is aanpakken van de bron altijd de meest effectieve oplossing.
...de logica :s


Quote from: Zodiac on February  2, 2015, 19:53:17
De zodiac zit niet op de audiogroep.
Waarom niet??


Quote from: Zodiac on February  2, 2015, 19:53:17
Ik heb een aparte audiogroep laten aanleggen Dit heeft niet geholpen. Daarover gaat het nu niet.

Toch wel even. Hoeveel fases komen er binnen, zie ik dat over het hoofd of... ???

jossie

Eerst even de andere topic gelezen maar het lijkt wel of die door elkaar gehusseld zit. Als ik van oud naar nieuw lees springt die topic rond 20 januari terug naar augustus?

Maar goed, daar gaat dit niet over. Naar mijn idee hebben de problemen van Zodiac niks met z'n WCD's te maken. Er zit een probleem in z'n setup. Wellicht is ie er binnenkort van verlost...
Maar ja, ik kan er ook naast zitten.
Omni !

VTEC_genieter

Ik denk ook dat je hifi apparatuur in dezelfde groep zit met je koelkast/wasmachine.
Veel belasting in die groep.
Doet mij vanzelfsprekend denken aan de zekering/stop in de betreffende groep in je meterkast.
Welke ampere zekering zit er nu in?

Lees dit draadje als je wil: https://groups.google.com/forum/m/#!topic/nl.doe-het-zelf/lyV_DQuQ-QQ

Maar ik kan misschien niet gelijk hebben hoor [emoji6] Kijk uit als je in je meterkast wil zitten!

Anders doe je de netsnoer van je wasmachine aan een stekkerdoos die uit je slaapkamer komt[emoji6] De veilige modus.
Of vice versa.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Zodiac


Quote from: VTEC_genieter on February  3, 2015, 22:38:54
Ik denk ook dat je hifi apparatuur in dezelfde groep zit met je koelkast/wasmachine.
Veel belasting in die groep.
Doet mij vanzelfsprekend denken aan de zekering/stop in de betreffende groep in je meterkast.
Welke ampere zekering zit er nu in?

Lees dit draadje als je wil: https://groups.google.com/forum/m/#!topic/nl.doe-het-zelf/lyV_DQuQ-QQ

Maar ik kan misschien niet gelijk hebben hoor [emoji6] Kijk uit als je in je meterkast wil zitten!

Anders doe je de netsnoer van je wasmachine aan een stekkerdoos die uit je slaapkamer komt[emoji6] De veilige modus.
Of vice versa.

Het "op dezelfde groep" zitten snap ik niet.
Er is in de meterkast een aparte aardlekautomaat gemaakt, met een aparte kabel naar de audioset.
Zo is er ook een groep gemaakt 5 jaar geleden voor de wasmachine en droger.
Uiteraard zit die aardlekautomaat ingeplugd op het bestaande "systeem"
Als dat "systeem" overloaded zou zijn, dan heeft dat mi ook invloed op de audiogroep.
Het zou ook iets anders kunnen zijn, beroerde aarde, of wat Jossie zegt, een component in mijn set die "reageert" op piekjes in de stroomvoorziening die optreden bij inschakelende machines in huis...
Beats me heren!

Ik vind het overigens leuk dat er zo massaal en constructief wordt meegedacht! Dank daarvoor!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

chansig

Quote from: Audioloog on February  3, 2015, 19:15:57
Elk simpel parallel filter met een condensator en een varistor in het stopcontact van je koelkast zal dit oplossen. Koop een stekker, zet een een mov in van 250v parallel met een conensator van 100 nF en je tikken zijn weg.

Duidelijk dan toch ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Zodiac

Ik vat m even ironisch op. Als t serieus was bedoeld door Audioloog, dan kan ik me definitief in het no-know klasje voegen. Ik denk dat Audioloog serieus was......toch?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

hifiman


chansig

Maar geholpen door een handig forumlid is Zodiac dan ws wat goedkoper uit.

Quote from: Zodiac on February  4, 2015, 08:51:19
Ik vat m even ironisch op. Als t serieus was bedoeld door Audioloog, dan kan ik me definitief in het no-know klasje voegen. Ik denk dat Audioloog serieus was......toch?

Zeker....schijnt vrij simpel te zijn. Niet dat ik het snap...maar er zijn er die mij gezegd hebben dat het simpel is...dat neem ik dan maar aan.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Maar je hebt dus geen aparte audiogroep maar gewoon een aftakking van de keukengroep met een zekering ertussen.
Op aparte groep heb je deze overspraak niet
JBL PRX Power!