Sub meten

Started by Raymen, February 28, 2004, 09:50:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raymen

Hoi,

ik zit met een brandende vraag.

Hoe diep gaat mijn sub nu eigenlijk echt.

Ik heb een DIY subwoofer(nagebouwd uit een duits blad),en deze zou 24 HZ diep moeten halen.

Is er een manier waar ik dit mee kan testen.
Er staat op de avia test dvd een sweeptone die tot 20 hz doorloopt,maar deze vindt ik toch niet goed om hem echt te testen.

Weten jullie (ht freaks) ;D mischien een andere manier.

Mvrg,
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Sullivan

Ik zou dit ook graag correct willen meten. Ik heb sinds koort DVE en daar staat een Bassmanagment test op 15Hz tot 150Hz voor alle kanalen inclusief LFE.

Probleem is volgens mij dat een gewone DB-meter niet geschikt is om nauwkeurig het laag te meten.

mvg,
Frank

Gaeje

met een computer kan je toch met een programma zoals cool edit pro (nu adobe audition) testtonen genereren van alle frequenties... brandt deze op CD en meet, zou ik zeggen  :)

Raymen

Ja een goed antwoord van je,maar hoe meet ik dat dan.
Met een db-meter neem ik aan.
En geeft dat programma dan ook echt aan hoe diep je op dat moment bent.

Mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Akosoft

Hz meet je niet met een dp meter maar met een oscillator en is vrij kostbaar!  ;)

Sullivan

Quote from: Akosoft on March  1, 2004, 17:30:12
Hz meet je niet met een dp meter maar met een oscillator en is vrij kostbaar!  ;)

Hi,

Het gaat niet om te meten welke Hz toon het is, maar het gaat er om hoe hard (Db) een bepaalde Hz toon is. Op deze manier kan je meten welke tonen (range van tonen) een dip of een piek hebben. Je wilt uiteindelijk een zo vlak mogelijk lijn krijgen.

mvg,
Frank

Gaeje

ja, de toon die je genereert kan je kiezen, met je software dan... dan moet je idd gewoon meten hoe hard hij is. (met dB meter, neem ik aan) en dan zie je wel frequenties (je moet er dan wel enkele meten) dips of pieken hebben :-)

Markus

Ben ook wel geinteresseerd om dat te doen...

Ik weet niet hoe lineair een eenvoudige dB meter ( ik heb zelf de Voltcraft via de ITC shop) zo rond die frequentie is. Maar volgens mij kun je niet zonder meer een toon van x Hz afspelen en meten met je dB meter zonder een correctie toe te passen specifiek voor die dB meter op die Freq.  ???

Groet - Mark

cinepaulis

Hoi,

De huis-tuin-en-keuken geluidsdrukmeter (van Voltcraft / RadioShack) is niet geschikt voor dit soort metingen. De afwijking van deze meter varieert op dit soort frequenties ca. 6 tot 10 dB.

Ik denk dat je toch een degelijke meetmicrofoon moet aanschaffen en dan i.c.m. RTA software aan de slag moet.
Maar dan nog een vraag: waar voer je de meting uit ?
De luisterruimte en de luister- of meetpositie heeft enorm veel invloed op sublaag. Dus eigenlijk moet je dit echt in een dode kamer meten.  :-[

Zie ook: http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-5524.html

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Markus

#9
Wat die dode kamer betreft; eigenlijk wel natuurlijk als je echt wil weten waar je sub toe in staat is.
Maar ik vind het eigenlijk net zo interessant (eigenlijk nog interessanter) wat de respons is op mijn luiterplaats. Dat is immers de plaats waar ik luister. Niet in de dode kamer  :P

Overigens is een afwijking niet erg, als je maar weet hoeveel afwijking voor welke freq.

Groetjes - Mark