Kenwood Model 500 Supreme series restauratie

Started by Thanatos, February 2, 2015, 15:40:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thanatos

Ik heb recent de restauratie van een mooie vintage Kenwood model 500 afgerond. Hij hoort thuis als kleinste telg in de Supreme serie van Kenwood. Deze wordt gezien als de mooiste reeks en is ontworpen in 1974 door de mensen die later Accuphase oprichten.

Ze zijn zeldzaam en werden enkel op bestelling geleverd.

Gekocht in vrij stoffige staat. Wel werkende maar alles kraakte en de eindtrappen werden niet warm (er liep geen ruststroom). Mooi restauratie object dus  :)


Aangezicht origineel lekker stoffig  :D






De eerste stap. Demonteren van de voortrap. Deze voorzien van nieuwe elco's en nagelopen. Mooie originele staat en dit ook zo gelaten. Alle schakelaars en potmeters zijn intensief gereinigd en gesmeerd.





Voeding in originele staat. Deze heeft flink geleden. Aantal transistoren werden bloedheet.



Nadere inspectie laat zien wat de agressieve lijm voor schade aan aanricht.. Diode helemaal weggevreten.



Na opfrissen ziet het er dan zo uit



Alle zeners/diodes en diverste transistoren zijn buiten de elco's om ook vervangen.



Na een letterlijk een heel gevecht uiteindelijk bij de eindtrappen kunnen komen. De constructie is niet service vriendelijk te noemen. Ik wilde geen wire wraps of draaden doorknippen. Letterlijk de hele versterker moeten demonteren..

Aangezicht eindtrap in de staat zoals ik ze aantrof. Er is een reparatie geweest aan beide kanalen en div. componenten waren reeds vervangen. Op zich netjes gedaan maar duidelijk jaren geleden. Uit voorzorg de zwakke plekken aangepakt en mooie vervangende transistoren, diodes, trimpotjes voor DC en ruststroom geplaatst. De eindtransistoren gecontroleerd, schoongemaakt en voorzien van nieuwe mica isolatie en verse koelpasta.









Na flink wat uurtjes zwoegen en stoeien het andere kanaal ook in orde gemaakt en een testritje gemaakt. Grofweg de afstelling in orde gemaakt en zien of alles stabiel blijft.



Nu het cosmetiche werk. Flink wat poetswerk gaandeweg al gedaan van de printen, chassis en koellichaam.



Resultaat!





Even uurtje laten opwarmen. Vermogen, vervorming testen gedaan en zo precies mogelijk afgeregeld.



Hij staat nu lekker te spelen en met zijn 22kg een heel mooi klinkende versterker die weer goed en betrouwbaar te gebruiken is!

Enige wat nu nog moet is het lampje aan de voorzijde vervangen voor een ledje. Had geen witte meer liggen dus dat komt nog.




zoldar

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

hifiman

Zo hee, das geen half werk :-) Mooi ding ook  :worship:

morca

Wow nice werk,mooi amp ook degelijk opgebouwd,en die voedingen zie je niet zo vaak bij een stereoamp .
Een hele echte Kenwood!!

bmateijsen


flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Thanatos

Quote from: morca on February  2, 2015, 17:02:24
Wow nice werk,mooi amp ook degelijk opgebouwd,en die voedingen zie je niet zo vaak bij een stereoamp .
Een hele echte Kenwood!!

Dank. Zeer degelijk opbouw. Dual mono zie je in deze periode juist erg opkomen. Maar idd wel alleen bij de top modellen. Dit is echte high-end vintage en in goede staat klinkt het ook idem.

Deze 500 is een ontwerp van Jiro Kasuga, Oprichter Accuphase.

morca

#7
Dual mono houd in voor beide kanalen een voeding neem ik aan.
Ik let iets meer op sinds ik zelf eind bakken heb.
En bepaalde stereo amps zijn voorzien van 2 voedingen.
Ik bedacht me dat elke trap dan ze eigen voeding heeft.
Geniaal bedacht.

Eigenlijk heb je een accuphase bedenk ik me net  ;)

EDIT
Ik zie net dat alles dan dual is uitgevoerd, de hele amp is links en rechts opgebouwd .
Dat lijkt me erg goed, lijkt een beetje op me denons die mono zijn maar dan alles in 1 casing.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Maikel_audionerd

HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Achiel

Zit er een IC in (met 6 pootjes) van Sony, in het met blik omringde stukje print?
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Thanatos

Quote from: Achiel on February  3, 2015, 22:17:39
Zit er een IC in (met 6 pootjes) van Sony, in het met blik omringde stukje print?

Yup een 2SK58 Dual Fet. Gebruikt bij de differentiaal input. 2 fet's in een behuizing voor maximale thermische koppeling. Dat blik is dat afscherming ook om de temperatuur buiten te houden.

mijkie

hedde gij netjes gedaan jonguh

soms wou ik dat ik daar meer verstand van had maar ik heb weer andere handigheden ;D
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Thanatos

Dat heb ik nu juist met bv houtbewerking.. laat mij een plank zagen en het is scheef... laat staan complexer werk  :D

mijkie

dan moeten we maar een keer een projectje starten, ik doe de plankjes wel, jij de electronica !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Thanatos



Robert T

Wow. Schitterend werk!

Mooie soldeerbout. Heb 'm ook al 15 jaar.. en never failed me! :)
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

WilcoL

#19
Hele mooie versterker! Zowel optisch als qua klank. Ik heb het voorrecht gehad om hem gisteren even snel te beluisteren, echt een mooi ding uit wel haast vervlogen tijden  ;D

En uiteraard ook bedankt voor de hartelijke ontvangst en het lekkere bakkie!

Groeten aan Lucas (of is het met een "k"?) en we zien elkaar!

Groeten, Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Thanatos

Quote from: Robert T on February  4, 2015, 08:13:35
Wow. Schitterend werk!

Mooie soldeerbout. Heb 'm ook al 15 jaar.. en never failed me! :)

Thnx inderdaad een fijne bout. Ik heb ook nog 2 setjes van PACE waaronder 1 desoldeerstation met soldeerbout. Die laatste verkies ik overigens wel boven de Weller. Stabieler en de bout is lichter en goed te hanteren.

Thanatos

Quote from: WilcoL on February  4, 2015, 09:35:51
Hele mooie verstereker! Zowel optisch als qua klank. Ik heb het voorrecht gehad om hem gisteren even snel te beluisteren, echt een mooi ding uit wel haast vervlogen tijden  ;D

En uiteraard ook bedankt voor de hratelijke ontvangst en het lekkere bakkie!

Groeten aan Lucas (of is het met een "k"?) en we zien elkaar!

Groeten, Wilco

x2 was gezellig!

Onze junior Lucas is inderdaad met een c  :thumbs-up:

Duck Twacy

Knap hoor dat je zoiets voor elkaar krijgt

Black Bird

Petje af!  :worship:
Is dit hobby of heeft het met dagelijks werk te maken?

Marco66

Wat een practige bak en hulde voor je werk  :worship:

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch