Het Pro-Ject liefhebbers topic

Started by Rowdy, February 1, 2015, 11:22:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Broem

Quote from: remco320 on February  9, 2024, 16:18:48Ik heb er een gehad op een RPM tafel en vond het vooral fijn dat het omschakelen minder omslachtig was van 33 en 45 toeren. Daarnaast starte de motor iets gelijkmatiger (ik hoorde eerst de motor bij het opstarten even en met de speedbox niet meer, situatie verder niet gewijzigd.)

Qua toeren/ flutter heb ik geen verschil kunnen constateren.


Je begrijpt me verkeerd.Een speedbox is al ingebouwd in de Xtension. Het gaat om een verbeterde voeding van BOTW een zgn Sbooster. That's all.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

Rowdy

#251
Quote from: Broem on February  9, 2024, 12:52:33Ik heb een fraaie Pro-ject Xtension 10. Nu lees ik een advertentie dat er een Sbooster 16v lineaire voeding wordt aangeboden die een upgrade zou moeten zijn voor de Xtension 10. Ik snap (in veel gevallen) de meerwaarde van een betere voeding maar begrijp niet zo goed wat de upgrade voor een loopwerk van een draaitafel zou moeten zijn  8) Het gaat toch enkel om de aandrijving? Of zie ik dat verkeerd? Ik snap de technische kant blijkbaar niet. Uitleg in Jip en Janneke taal is welkom  :withstupid:
Heb op 2 verschillende fora van 2 verschillende mensen gelezen dat een zwaardere voeding (hogere stroomafgifte) de motor voor het draaiplateau stabieler laat draaien. Soms moet het motor harder "werken", omdat het naald niet altijd soepel door de groeven gaat door bijvoorbeeld oneffenheden in de plaat. Als de voeding niet genoeg stroom kan leveren dan kan de draaisnelheid verminderen op dat punt.
Ook ik vond het vreemd, maar heb na een aantal jaren later wel een andere voeding voor mijn Pro-Ject Perspective aangeschaft, namelijk een SBooster BOTW 16 volt ac. Een andere reden dat ik de voeding heb vervangen is dat de originele voeding constant onder spanning staat, nu heb ik een aan-uit schakelaar erop zitten. De Pro-Ject SpeedBox heb ik er niet meer tussen zitten. De klank vind ik zeer aangenaam. Het is zeer ontspannen.

PS: Weet je zeker dat je 16 Volt lineaire voeding nodig hebt? Volgens de handleiding is het 16 volt  ac / 500 ma, volgens de product informatie is het 15 Volt DC / 1000 mA.

Broem

Quote from: Rowdy on February  9, 2024, 19:48:40Heb op 2 verschillende fora van 2 verschillende mensen gelezen dat een zwaardere voeding (hogere stroomafgifte) de motor voor het draaiplateau stabieler laat draaien. Soms moet het motor harder "werken", omdat het naald niet altijd soepel door de groeven gaat door bijvoorbeeld oneffenheden in de plaat. Als de voeding niet genoeg stroom kan leveren dan kan de draaisnelheid verminderen op dat punt.
Ook ik vond het vreemd, maar heb na een aantal jaren later wel een andere voeding voor mijn Pro-Ject Perspective aangeschaft, namelijk een SBooster BOTW 16 volt ac. Een andere reden dat ik de voeding heb vervangen is dat de originele voeding constant onder spanning staat, nu heb ik een aan-uit schakelaar erop zitten. De Pro-Ject SpeedBox heb ik er niet meer tussen zitten. De klank vind ik zeer aangenaam. Het is zeer ontspannen.

PS: Weet je zeker dat je 16 Volt lineaire voeding nodig hebt? Volgens de handleiding is het 16 volt  ac / 500 ma, volgens de product informatie is het 15 Volt DC / 1000 mA.

Bedankt voor je bericht. De uitgangspanning van de Xtension 10 is 16V 1 amp. Diegene die de Sbooster te koop heeft staan gebruikt deze op zijn eigen Xtension 10. Dat moet werken. Ik heb gewoon moeite om te begrijpen dat het de geluidskwaliteit kan verbeteren van een draaitafel. Hij klinkt al voortreffelijk en de uitgave voor (2e hands) Sbooster is te doen maar alleen als ik het snap. Kwartje valt maar moeilijk. Maar eens verder snuffelen op internet.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

LD001

Bij mijn Project Experience 2 (met zo'n acryl basis) zit zo'n plastic voeding aan de stekker en als ik die in het stopcontact steek geef die een tik/storing. Ik zou wel een wat betere losse voeding willen hebben maar zo'n sbooster voor 300 Euro vind ik wat veel van het goede. Uitgangsspanning is 16V. Iemand een idee wat kan werken?

Rowdy


LD001

Dank je maar volgens mij staat mijn speler er niet tussen. Dit is hem: https://www.whathifi.com/pro-ject/2-xperience-2-pack/review

Rowdy

Is het niet de X2?
Is de uitgangsspanning 16 volt gelijk- of wisselspanning?

LD001

Nu overvraag je me. Op de adapter staat 16V. De X2 op ifi komt met een 15V

Rowdy

Mijn Pro-Ject Perspective heeft een voeding van 16 volt wisselspanning (ac). Bij gelijkspanning staat er DC.
Kun je eventueel een foto maken van de adapter met de aansluit gegevens.

LD001

De onderste is van de platenspeler en de bovenste van de phonobox (ten minste dat vermoed ik want ze zijn wel eens door elkaar gehaald..).

IMG_6521 (2).jpeg

Rowdy

Zoals ik het zie zijn het beide wisselspanningsadapters. Er komt 16 volt wisselspanning (ac) uit.

Bij de bovenste lees je AC - AC adapter, AC staat voor wisselspanning.
Bij de onderste lees je ~ 16V/0,8A, ~ staat voor wisselspanning.

LD001

Dank voor de hulp! De een is 800mA en de andere 500mA maar dat maakt blijkbaar niet uit want ik kan ze onderling verwisselen. Blijft de vraag welke voeding handig is om aan te schaffen

Rowdy

#262
Ikzelf heb voor mijn Pro-Ject Perspective een SBooster BOTW 16 vac voeding aangeschaft.
Daarvoor had ik onderstaande zelfbouw voeding gebruikt:




Deze heeft een uitgangsspanning van 16 vac / 1125 mA.

Als je me een PM stuurt met je adres stuur ik hem naar je toe.

LD001

Nog een vraag (ik heb de audio hobby net opgepakt): als je de voorversterker met aarde aan de versterker verbindt moet je dan ook de voorversterker met een aarde verbinding aan de platenspeler doen. Dat laatste lijkt me niet nodig maar weet niet zeker.