Het Pro-Ject liefhebbers topic

Started by Rowdy, February 1, 2015, 11:22:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jumping Jack

Dat hangt grotendeels af van je stroomvoorziening aangezien de motor op basis daarvan zijn sinus genereert (iets in die zin  ;)). Een aparte motorsturing, zoals bv een Heed orbit of de VPI sds, doet zeker iets met het geluid.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Kantuit

Mijn dealer heeft getest met stroboscoop maar kon zo geen verschil waarnemen. Verschillende klanten -waaronder ondergetekende- hebben een verbetering kunnen vaststellen. Anderen dan weer niet.
Dynaudio Contour 20
Hegel H120
Vincent S6
Pro-ject tube box SE II / Pro-ject rpm 5.1 / Ortofon 2M red

Etiennevh

Vind deze wel donders mooi, puur voor de looks. Zit in de film The Mechanic. Project RPM 9.2

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

remco320


Quote from: Etiennevh on March  3, 2015, 20:45:21
Vind deze wel donders mooi, puur voor de looks. Zit in de film The Mechanic. Project RPM 9.2


Ik vind hem ook waanzinnig mooi klinken! Maar voor mij ver boven budget..

patsijb

de carbon versie is nog mooier..niet op de markt
en waarschijnlijk nog duurder

Pacman

Nee hoor, dat is echt niet waar.
Het is gewoon een 33/45 toeren schakelaar die tussen je netsnoer in zit.
Doet totaal niets met je geluid.

Jumping Jack

Pro-ject productpage:
• Quartz-generated high precision electronic speed regulation 
• Clean Quartz clock generated sinus wave voltage decoupled from mains interference 

6moons:
This tiny black box allows painless speed change between 33 and 45 rpm with the mere push of a button. But that's not all. This neat little box offers quartz-generated electronic speed regulation. In other words, the Speed Box isolates the attached turntable from line voltage fluctuations that can affect speed stability. The quartz oscillator boasts a speed stability of +/- .01%. The more upscale Speed Box SE offers speed stability ten times better than the Speed Box. If you think a fraction of a percent of speed variation wouldn't have much of an audible affect, you should hear what the diminutive Speed Box can do. I'll get to it later but it literally blew me away. I truly did not expect the degree of sonic improvements that this little CDN$129 box delivered.

Hifi.nl:
Het werkt zo gemakkelijk als maar kan. Starten op 33 toeren, knopje drukken en hop met een schudbeweging van de speler gaat het naar 45 toeren. Lekker vind ik ook dat ik los ben van wat mijn energie bedrijf aan netfrequentie aanbied. Van een vroegere stage kan ik mij nog herinneren dat de netfrequentie afneemt als de belasting toeneemt op een elektriciteitscentrale. Dat regelen ze dan wel voor u bij, maar fluctuaties bestaan wel. Door de eigen generator in de Speed Box ben je daar ook van af.
[...]
Wie mijn recensie van de Pro-ject Perspective naleest kan zien dat ik in het verleden klaagde over de resonerende stofkap die het motor geluid versterkt. Dat doet de kap nog, ware het niet dat met de Speed Box het eigen geluid van de motor wordt gereduceerd. Dat zal dus impliciet betekenen dat ook het element minder ongewenste trillingen te verwerken krijgt. De speler is daadoor stiller en gaat naar een hoger audiofiel plan.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

remco320


Quote from: Pacman on March  3, 2015, 16:24:19
Een speedbox doet niets met het geluid, hij is alleen om te schakelen tussen 33/45/78
Heb jij dat zelf op je eigen set in je eigen situatie ervaren? Hoe ben je aan deze stellige mening gekomen? Graag iets meer informatie.

patsijb

ik werkte ook eerst zonder de motorsturing..ervaring is dat het geluid een verbetering ondergaat..
eerst kon ik demotor horen lopen, met de toevoeging niet meer..
de rust die de motor nu heeft heeft dus blijkbaar wel invloed..
voor mij werkte het..

Pacman

Quote from: remco320 on March  4, 2015, 17:29:12
Heb jij dat zelf op je eigen set in je eigen situatie ervaren? Hoe ben je aan deze stellige mening gekomen? Graag iets meer informatie.

Omdat ik zelf met een speedbox heb gedraaid en logisch nadenken.
Maar er zijn ook mensen die hun geluid beter vinden klinken als de speakerkabel 7cm van de grond af ligt, dus zal het speedbox verhaal wel in de zelfde categorie vallen qua upgrades.

Jumping Jack

Er zit een Quartz-clock in het toestel waardoor het niet meer onderhevig is aan fluctuaties in de stroomvoorziening. Dat heeft echt niets te maken met al dan niet geloven. Het is niet omdat het bij jou niet uitmaakte dat het er niet is.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Robiwan

Quote from: Jumping Jack on March  6, 2015, 09:56:17
Er zit een Quartz-clock in het toestel waardoor het niet meer onderhevig is aan fluctuaties in de stroomvoorziening. Dat heeft echt niets te maken met al dan niet geloven. Het is niet omdat het bij jou niet uitmaakte dat het er niet is.

precies het laat de motor rustiger lopen, minder trillingen, altijd beter!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on March  6, 2015, 10:36:10
precies het laat de motor rustiger lopen, minder trillingen, altijd beter!

weinig tot niks met trillingen te maken. De gelijkloop zou (in theorie) beter moeten worden. Of het winst oplevert hangt geheel en al af van de uitvoering.

Robiwan

Quote from: Onder013 on March  6, 2015, 12:16:08
weinig tot niks met trillingen te maken. De gelijkloop zou (in theorie) beter moeten worden. Of het winst oplevert hangt geheel en al af van de uitvoering.

Niet mee eens. De gelijkloop blijft even goed of slecht.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

remco320


Quote from: Pacman on March  6, 2015, 09:34:44
Omdat ik zelf met een speedbox heb gedraaid en logisch nadenken.
Maar er zijn ook mensen die hun geluid beter vinden klinken als de speakerkabel 7cm van de grond af ligt, dus zal het speedbox verhaal wel in de zelfde categorie vallen qua upgrades.
Ok je hebt dus een speedbox gebruikt. Ik wil echt heel graag geloven dat jij het geen verbetering vind, alleen op deze manier maak je dat niet makkelijk. In welke mate heb je dit geprobeerd en wat waren volgens jou de gevolgen?

eddy135

Ik voel een shoot-out aankomen!  ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Broem

Quote from: eddy135 on March  7, 2015, 11:47:32
Ik voel een shoot-out aankomen!  ;)

Tijdje gespeeld met Pro-ject 2Xperience Acryl voorzien van een Ortofon MC element. Met en zonder Speedbox geprobeerd. Kon het verschil niet horen. Zo'n Speedbox is gewoon voor de prijs een erg makkelijk ding als je ook 45 RPM draait.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

Pacman


Sodejuu

Heeft er toevallig iemand een Speedbox over of te leen? Ik zou 'm nl wel eens op mijn Thorens willen uitproberen.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

Deleted Member 2

Quote from: Sodejuu on March  7, 2015, 14:20:35
Heeft er toevallig iemand een Speedbox over of te leen? Ik zou 'm nl wel eens op mijn Thorens willen uitproberen.

Heb je de Linn valhalla wel eens geprobeerd op de TD160?

Gr
Henk

Sodejuu

#45
Ik had een Linn Valhalla. Die was voor een TD166Mk2 bedoeld (met 230VAC motor), maar voordat ik 'm ingebouwd had, had ik de TD166Mk2 alweer verruild voor een TD160BMk3 en die heeft een 16VAC motor. Dat gaat niet goed met een Valhalla. Daarom wil ik nu een Speedbox proberen.
De Valhalla heb ik later ook weer verkocht.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

Maneblusser

Op mijn vorige platenspeler, een RPM-6, was het verschil met en zonder speedbox duidelijk hoorbaar.
De platenspeler draaide aan veel stabielere snelheid.
De meeste RPM-6 platenspelers hadden trouwens die Speedbox standaard ingebouwd en gingen door het leven als RPM-6 SB.
Enkel de hele vroege, zoals de mijne, hadden die Speedbox niet.
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

waaijop

Toch nog even over de speedbox. Of je er iets van merkt is in hoge mate afhankelijk van je draaitafel, heeft deze van zichzelf al een strakke gelijkloop zal het verschil klein zijn. Het is doorgaans prima te horen met pianomuziek, hoe strakker de noten uitsterven hoe beter de gelijkloop. Happy testing!

Sodejuu

Ik heb eindelijk een Speedbox weten te bemachtigen, nl. een nieuwe Speedbox II. Ik heb echter geen Pro-ject speler, maar wel een Thorens TD160B Mk2. Die heeft een 16V asynchroonmotor. De Speedbox doet het daar ook perfect op. Meer rust en tonen die langer uitzingen. Dat geeft aan dat de speler stabieler draait.
Enige nadeel is dat er geen toerenfijnregeling op zit. Dat zou 'm nog beter maken. Misschien dat ik die er tzt zelf op ga maken ;)
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

remco320


Quote from: Sodejuu on May  5, 2015, 12:14:10
Ik heb eindelijk een Speedbox weten te bemachtigen, nl. een nieuwe Speedbox II. Ik heb echter geen Pro-ject speler, maar wel een Thorens TD160B Mk2. Die heeft een 16V asynchroonmotor. De Speedbox doet het daar ook perfect op. Meer rust en tonen die langer uitzingen. Dat geeft aan dat de speler stabieler draait.
Enige nadeel is dat er geen toerenfijnregeling op zit. Dat zou 'm nog beter maken. Misschien dat ik die er tzt zelf op ga maken ;)
Cool! Er is wel een versie met nauwkeurige regeling, die is echter ook beduidend duurder.