Dimmers (knipperende verlichting) Met Philips HUE opgelost!

Started by NielsLu, January 30, 2015, 21:33:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NielsLu

Op dit moment maken wij in huis gebruik van Klik aan Klik uit stekkerdimmers, stekkerschakelaars en inbouwdimmers (achter wandschakelaar). Helaas hebben wij met de dimmers last van knipperende/flikkerende gedimde lampen (constant, niet op gezette tijden door bijv. stuursignalen van buitenverlichting enz). In een ander topic werd al aangegeven dat KaKu dimmers nogal gevoelig zijn voor netvervuiling.

Vandaag heb ik een startpakket met één stekkerdimmer en drie stekkerschakelaars gekocht van Elro Home Easy, om te testen hoe deze dimmer werkt. Helaas heeft ook deze dimmer (al is het wel in mindere mate dan de KaKu) last van knipperende/flikkerende gedimde lampen.

Ik heb inmiddels ook al e.e.a. op internet gelezen over sperfilters maar weet helaas niet of dit het probleem oplost. Zou dit een oplossing kunnen zijn? Zo'n filter zou dan in de meterkast geplaatst worden voor de aardlekschakelaars.

Kan netvervuiling ook ontstaan door oude netkabels van de leverancier? Wij merken het bijv. bij ons in de straat ook als een buurtgenoot met een las-apparaat bezig is, dat stoort ook op verlichting  :-\

Als een sperfilter geen oplossing bied, wat zijn dan kwalitatief goede dimmers die op afstand bedienbaar zijn en niet de hoofdprijs kosten? Ik hoop dat jullie goede tips kunnen geven.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Even een aanvulling: wij hebben ook nog een losse stekkerdimmer van Elro met draaiknop, waarmee de verlichting niet knippert als het gedimd wordt.

Even een foto geleend van internet:
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Jep

Vermoedelijk is dit te danken aan de kwaliteit van de dimmers. Ik heb wat goedkopere dimmer tussenstekkers van Everspring (Z-Wave), die af en toe knipperen en ik denk dat dat wordt veroorzaakt door signalen op het net waarmee o.a. straatverlichting e.d. wordt geschakeld. Ik heb ook een micro inbouwdimmer van Fibaro en die heeft daar geen last van. Die laatste kost bijna 60€.

Je zou een duurdere dimmer kunnen proberen. Als dat de oplossing is, is dat wellicht makkelijker en goedkoper dan met filters e.d. gaan werken.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

NielsLu

Inmiddels heb ik dit probleem ook maar gemeld bij de netbeheerder. Zij gaan weer contact met ons opnemen hierover. Ik verdenk de (hele) oude aanvoer vanuit de netbeheerder als veroorzaker. Toen ik een aantal jaren geleden nog bij mijn ouders thuis woonde had ik dit probleem helemaal niet.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

papaleo

Ik had dit jaren geleden ook...
Op bijna precies dezelfde tijden zag,(en hoorde je zelfs) de lichten knipperen,dit was te danken aan het versturen van pulsen om de straatverlichting in de buurt te onsteken,en ook weer uit te doen.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

NielsLu

Helaas is het hier constant zodra de verlichting gedimd wordt.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

fokke-gerrit

#6
Gebruik je toevallig spaarlampen? Of gebeurt het ook met andere soort lampen?
Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |

NielsLu

Quote from: fokke-gerrit on January 31, 2015, 17:22:57
Gebruik je toevallig spaarlampen? Of gebeurt het ook met andere soort lampen?

Ik gebruik wel spaarlampen, maar deze dim ik niet. Zelfs als ik een alle groepen uit doe en enkel de groep van bijv. de wasmachine gebruik om een dimmer aan te doen knippert het licht nog.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

cable-guy

Niels,
Waarom denk je niet aan het Philips Hue systeem?
Eventueel met kleur maar kan ook zonder en volledig via telefoon, tablet of computer te bedienen en dimmen. Geen flikkeringen...

jossie

Belast je de dimmers zwaar genoeg?

Meestal moet bij de oudere dimmers de belasting minimaal 30 tot 60 watt zijn om goed te functioneren.
Omni !

NielsLu

De belasting aan onze dimmers is goed.

Philips HUE heb ik naar gekeken, wij hebben echter ook lampen met e14 en G4 fittingen, daar zijn nog geen HUE lampen voor helaas.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jossie

Dan lijkt mij dat er niet veel anders overblijft als netspanning variatie in voltage. Dat zou kunnen komen door een slecht contact ergens of door onderbemeten (oude) bedrading in jullie wijk.

Heb je zo'n verbruiksmeter die je op voltage kunt zetten om 's te kijken of de spanning erg varieert?
Omni !

Valkyrie

Quote from: papaleo on January 31, 2015, 12:56:09
Ik had dit jaren geleden ook...
Op bijna precies dezelfde tijden zag,(en hoorde je zelfs) de lichten knipperen,dit was te danken aan het versturen van pulsen om de straatverlichting in de buurt te onsteken,en ook weer uit te doen.

Is dat inmiddels opgelost en zoja hoe? Ik heb hier namelijk ook last van... :sneaky2:
Precies om 7:00 in de ochtend en om 23:00 knipperen de lampen + wanneer de straatlampen aan en uit gaan.
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

cable-guy

Quote from: NielsLu on February  1, 2015, 09:59:45
De belasting aan onze dimmers is goed.

Philips HUE heb ik naar gekeken, wij hebben echter ook lampen met e14 en G4 fittingen, daar zijn nog geen HUE lampen voor helaas.
Deze adaptertjes van e14 naar e27 zijn voor onder een Euro te verkrijgen.


De G4 is met een speciale halogeendimmer of via een gewikkelde trafo te dimmen en dit werkt vrijwel nooit perfect. Je zou hier beter afscheid van kunnen nemen.

NielsLu

#14
Quote from: cable-guy on February  1, 2015, 13:23:11
Deze adaptertjes van e14 naar e27 zijn voor onder een Euro te verkrijgen.


De G4 is met een speciale halogeendimmer of via een gewikkelde trafo te dimmen en dit werkt vrijwel nooit perfect. Je zou hier beter afscheid van kunnen nemen.

Hmm, in verband met het soort lamp die wij gebruiken (met kleine glazen kelkjes) is het niet mogelijk om zo'n adapter te gebruiken, dan zou de lamp wel heel ver uitsteken. Daarnaast zit er in deze lamp 5 lampjes.

De G4 lampjes hebben wij in het plafond ingebouwd, wij hebben daar helaas maar enkele cm's inbouwdiepte, dus de meeste spotjes (vaak GU10 fitting) kunnen daar niet ingebouwd worden.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

papaleo

Quote from: Valkyrie on February  1, 2015, 12:52:19
Is dat inmiddels opgelost en zoja hoe? Ik heb hier namelijk ook last van... :sneaky2:
Precies om 7:00 in de ochtend en om 23:00 knipperen de lampen + wanneer de straatlampen aan en uit gaan.

Ja.
Eigenlijk meer door n geluk bij n ongeluk,omdat ze bij ons in de straat de parkeer plaatsen gingen herzien hebben ze tergelijkertijd ook de straatverlichting incl de grondkabels vernieuwd,daarna was dit probleem ook verdwenen.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

NielsLu

Sinds vanmiddag heeft Enexis een meetapparaat in onze meterkast aangesloten voor een week. Na de week komt er een analyse/grafiek uit de meting waaruit mogelijk blijkt dat er iets niet in orde is aan ons aangeleverde elektriciteit. Nu maar even afwachten.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Vandaag heb ik reactie gehad van Enexis, volgens hun voldoet ons aangeleverd stroom aan hun eisen. Ze gaan er niks aan veranderen  :-\

Ik heb echter geen idee wat ik dan nu voor dimmers zou kunnen gebruiken om het knipperen/flikkeren te voorkomen (met afstandsbediening). Wij hebben de staande lamp waar E14 fittingen in zitten vervangen door een staande lamp met 1 E27 fitting.

Zijn Philips HUE lampen niet gevoelig voor netvervuiling?
Zijn er nog andere alternatieven (bijv. stekkerdimmers) van goede kwaliteit die geen last hebben van netvervuiling.

Wij willen toch wel graag de dimfunctie bij een aantal lampen behouden.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Ik kom op internet ook de Philips Living Whites dimmers plugs tegen



Deze dimmers schijnen ook samen te werken met de HUE bridge.

Is er iemand die ervaring heeft met deze dimmers? Zijn deze dimmers van goede kwaliteit?
Heeft iemand toevallig een set van deze dimmers over?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

cable-guy

Quote from: NielsLu on February 26, 2015, 20:57:57
Ik kom op internet ook de Philips Living Whites dimmers plugs tegen



Deze dimmers schijnen ook samen te werken met de HUE bridge.

Is er iemand die ervaring heeft met deze dimmers? Zijn deze dimmers van goede kwaliteit?
Heeft iemand toevallig een set van deze dimmers over?
Shit, die zie ik nu ook voor het eerst. Zijn niet meer te koop helaas. Als je ze ergens tegen komt laat het maar weten dan koop ik ook een setje.

NielsLu

Uiteindelijk toch maar een set Philips HUE lampen (niet de LUX) besteld, dit is echt de oplossing! Ik kan de 4 lampen in elke gewenste kleur instellen en dimmen zonder flikkeringen  O0
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

cable-guy

Quote from: NielsLu on April  4, 2015, 20:56:19
Uiteindelijk toch maar een set Philips HUE lampen (niet de LUX) besteld, dit is echt de oplossing! Ik kan de 4 lampen in elke gewenste kleur instellen en dimmen zonder flikkeringen  O0
I told you so  :police:

NielsLu

Yes, ben er echt heel tevreden over (ik vind ook dat je het "warm wit" veel gezelliger kunt maken dan de LUX set met 2700K). Wij hadden altijd Philips spaarlampen met iets van 2300K, daar komen deze lampen nu goed bij in de buurt.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

cable-guy

Quote from: NielsLu on April  4, 2015, 21:55:59
Yes, ben er echt heel tevreden over (ik vind ook dat je het "warm wit" veel gezelliger kunt maken dan de LUX set met 2700K). Wij hadden altijd Philips spaarlampen met iets van 2300K, daar komen deze lampen nu goed bij in de buurt.
Inderdaad. Ik moet toegeven dat we in het begin veel met kleuren werkte. Zoiets als de beroemde vraag: 'why does a dog lick his balls?'.....
'because he can!'
Maar na enkele weken vraag je je af waarom je in een kermis leeft :P
Nu hebben we de inbouw spots op een warm wit en de strips (oder mijn stereo kast, in de gordijn koof en onder de keukenplint) zo zwak mogelijk groen met een beetje geel gemengd.