Canon 5DS

Started by Rob Eric Blank, January 30, 2015, 16:36:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

s0000884

Quote from: Christiaan S on July 11, 2015, 20:10:01
mensen moeten per definitie wat te klagen hebben.
Dat gevoel krijg ik bij die 'dynamisch bereik'-discussie ook. Juist de mensen die erover klagen, moeten nog eens terugkijken hoeveel procent van hun foto's daadwerkelijk gebruik maakt van het volle bereik of daar niet genoeg aan hebben. Vraag ze ook eens voor de grap of ze wel eens van een grijsverloopfilter hebben gehoord.  ;D

Mijn 1DX heeft nog geen 12 stops bereik op lage ISO's, daarboven wordt het nóg minder. Slecht hé? Toch gek dat die camera erg populair is onder veel fotografen en dat ie mij nog nooit in de steek gelaten heeft.

VlisChris

Hetzelfde eigenlijk een beetje met de hele ISO-oorlog.

In het begin "baalde" (ook al kan ik de camera niet betalen) dat zo'n moderne, nieuwe camera minder hoge waardes haalt dan mijn huidige jaren oude model. Aan de andere kant: hoe vaak werk ik op de echt extreme ISO waardes? Als ik iets moet afleveren al helemaal nooit eigenlijk. Je houdt niks over dat bruikbaar is. Die enkele keer dat ik bruikbaar materiaal op 25.600 heb, had ik dat ook op 12.800 kunnen maken met een snellere sluitertijd. Vaak kun je er op de een of andere manier toch wel omheen werken. Maar hey, dat is slechts mijn mening :)

Ik zal eens gaan kijken naar wat praktijkfoto's waarbij de 5Ds en de 5DII echt met elkaar vergeleken kunnen worden :) Ben benieuwd naar de echte verschillen tussen de twee ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Quote from: Christiaan S on July 11, 2015, 20:10:01
Dat zal er zoals (altijd) wel weer aan liggen aan wie je het vraagt. Het dynamisch bereik van mijn 5DII zal gegarandeerd lager liggen, en dat vind ik al voldoende in de meeste omstandigheden.

Wat een fabrikant ook doet (of het nu sony, canon of nikon of olympus of wat dan ook is) mensen moeten per definitie wat te klagen hebben. Net als sommige van mijn collega's. Die krijgen het voor elkaar om te klagen dat ze niets te klagen hebben ;) (helaas werkelijk een keer voorgekomen.....)
Daardoor komt het spul ook verder....
Daardoor kun je nu op ISO 3200 schieten en moest je daar jaren gelden niet over denken.

Ten aanzien van het dynamisch bereik is dit vooral voor landschapsfotografie fijn. We zijn Nederlanders, dus er valt altijd wat te zeiken.

Voor de meeste mensen in de standaard 5DMkIII natuurlijk al een topper. Soms ga ik ook mee in de drang naar betere gear. Sommige dingen gaan gewoon wat makkelijker (vooral de verbeterde focus en iso prestaties leveren merkbaar wat op voor mijn tak van sport.) De grote sprongen lijken er wel uit. Misschien gaat Sony dat brengen.

VlisChris

Quotevooral de verbeterde focus en iso prestaties leveren merkbaar wat op

Met name de focus is een punt dat ik heel erg graag beter zou willen zien. Wat dat betreft heb ik precies 1 model te vroeg gekocht. De mkIII schijnt daar al heel veel sterker in te zijn. De mkII heeft echt bar weinig focuspunten. De ISO waardes zijn bij mijn camera onderhand al goed genoeg om in de praktijk heel ver mee te komen. Natuurlijk zit er bij de hogere waardes ruis in. Maar wat je zegt. Waar mijn 30D gigantisch onderuit gaat op 3200 kun je die nu kiezen zonder dat je er problemen mee krijgt. Gelukkig nu niet in de positie om een paar duizend euro uit te geven aan een camera. Maar de keus wordt er niet makkelijker op onderhand ;) Zeker niet omdat er weer meer geruchten over een 5DmkIV komen.

Wel ben ik wat verrast dat het dynamisch bereik tussen de 5DmkII en de 5Ds maar een halve stop is. Ik geloof dat mijn camera op 11.9 uitkomt, en de 5Ds op 12.4
Gelukkig weet ik in de praktijk niet wat je daar van gaat merken :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

donaldk

De jongens van Grass Valley (inclusief de oude Philips mannen in Breda, en onderdeel van de oude Philips kabelboer met Amerikaanse grote broer Belden)hebben al jaren een sensor met 23F stops, ding zit ook in camera's naar ik begrijp, maar commerciele camera's gebruiken die capaciteit niet, er zijn naar ik begrijp wel wat demo's geweest jaren terug. Dolby Vision kan ook makkelijk 27 F-stop coderen, dus kom maar op met dat dynamisch bereik, voor die still images moet dat toch alleen maar makkelijker zijn. Okay, de spatial resolution is daarvan natuurlijk wel hoger, maar toch van een plaatje achterelkaar gaan ze niet oververhitten;-).

Het probleem met die bekende river pan in de NHK loop was altijd het vermogen om de diverse bossagelagen op de oever te onderscheiden, darin zou hogere dynamiek en kleurverloop verbetering moeten bieden.