Canon 5DS

Started by Rob Eric Blank, January 30, 2015, 16:36:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob Eric Blank

Canon heeft een nieuwe camera op de rol staan. Dit om het megapixelgeweld van Nikon en Sony weerstand te kunnen bieden. Geruchten zijn dat de sensor van Sony is. Dat betekent een geweldig dynamisch bereuk.

http://www.digifotopro.nl/content/uitgelekt-canon-eos-5ds-met-506-megapixelsensor


R

Ben benieuwd, ook naast de 5d mk4 die als het goed is later komt.

Starred

En Sony komt met de A7RII, met in-body stabilisatie en 55MB sensor

Erik

Mooi spul alleen benieuwd of het betaalbaar is
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Ga daar maar niet vanuit. Reken er maar op dat het .... duur wordt.
Ik ben bijzonder benieuwd wat er in de pijplijn zit. Niet dat mijn camera aan vervanging toe is; wel is het altijd leuk kwijlen naar nieuw spul 8)
En een 5D4 zal al een hele stap vooruit zijn tov mijn mkII. Een 5Ds kan ik me weinig bij voorstellen. Eens lezen hoe en wat.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Starred

Ik denk dat de prijs van de Sony mee gaat vallen. En daar zullen Nikon en Canon, of ze willen of niet, in mee moeten gaan

Nahpets

Quote from: Starred on January 31, 2015, 10:39:29
En daar zullen Nikon en Canon, of ze willen of niet, in mee moeten gaan

Waarom hebben ze daar geen keus in dan volgens jou?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

s0000884

Quote from: Christiaan S on January 31, 2015, 00:56:03
Ga daar maar niet vanuit. Reken er maar op dat het .... duur wordt.
Dat zal wel meevallen; het is geen 1-serie (5D bespaart verg. met 1D al jaren op spiegelhuis, aandrijfmechanismen, zoekeroptica, batterij, sealing, sluitersnelheid & bediening).

Dit is een uiterst gewenste camera. Met een dergelijk aantal pixels:

1. kom je in de buurt van de Nyquistfrequentie die nodig is voor veel objectieven, en kan je dus laagdoorlaatfiltering weglaten.
2. neemt de kleurinformatie flink toe (per kleur wordt slechts 1/4 van de resolutie opgenomen!)
3. worden extenders nog meer overbodig.
4. hoef je voor close-ups minder dichtbij scherp te stellen

Al deze voordelen liggen nog ruim binnen de grenzen van de huidige (en vorige) objectieven van Canon. Het is wederom een stap richting het maximale uit een lens kunnen halen. Zelfs een 50 1.4 van canon (300 euro) zal op f/5.6 hiermee flink meer detail kunnen laten zien dan in combinatie met alle voorgaande camera's.

Rob Eric Blank

#8
Quote from: Starred on January 31, 2015, 10:39:29
Ik denk dat de prijs van de Sony mee gaat vallen. En daar zullen Nikon en Canon, of ze willen of niet, in mee moeten gaan
Ik denk dat je voor de Canon aan prijzen moet denken van 3500,-. Iets duurder dan de Nikon D810.
Het is niet alleen de sensor, maar ook de bouw van de bodies. Voor veel fotografen komt die in ieder geval sterker over dan de Sony.

Het is zeker goed dat er een derde speler op de markt komt, om zo te zorgen voor wat concurrentie. Hoewel Sony de lachende derde wordt, omdat ze aan alle drie de camera's geld verdienen door de sensoren. Wat dat betreft is Sony enorm goed bezig!

Rob Eric Blank

Quote from: s0000884 on January 31, 2015, 14:05:10

Al deze voordelen liggen nog ruim binnen de grenzen van de huidige (en vorige) objectieven van Canon. Het is wederom een stap richting het maximale uit een lens kunnen halen. Zelfs een 50 1.4 van canon (300 euro) zal op f/5.6 hiermee flink meer detail kunnen laten zien dan in combinatie met alle voorgaande camera's.
Ik denk dat dit wel enorm tegenvalt. Als ik zie wat de resolutie is van mijn lenzen op mijn D810, dan schrik je wat je overhoudt. In de praktijk meestal maar een equivalent van 22MPixel aan resolutie (uitgaande van de DxO mark). Ook als je die lenzen afstopt. Een aantal wel meer die tegen de 32MP hebben.

Al met al ben ik enorm benieuwd naar de prestaties en dynamisch bereik. Als de geruchten waar zijn heeft Canon het goede gedaan door bij Sony aan te kloppen. Eerder liet Frank Doorhof weten dat hij dacht dat Canon wat zou afzakken, omdat ze niet mee konden met strijd om het dynamische bereik (zoals Sony en Nikon dit de laatste jaren doen). Met het uitrusten van een Sony sensor in de Canon, doen ze weer vol mee.

s0000884

#10
Quote from: Rob Eric Blank on February  1, 2015, 07:56:04
Ik denk dat dit wel enorm tegenvalt. Als ik zie wat de resolutie is van mijn lenzen op mijn D810, dan schrik je wat je overhoudt.

Ik baseer wat ik zeg op eigen genomen foto's. En ik heb het hierbij niet over zoomlensen.

Ik kan makkelijk zo 10 lenzen noemen van canon, die allen 10 jaar oud of ouder zijn, die qua oplossend vermogen ver boven 22 MP komen op fullframe (bijv. alle grote teleprimes, 135 f/2, 100 mm macro, 85 f1.2 (afgestopt), en ja ook een 50 1,4).

Simpel voorbeeld: mijn combinatie van de 200mm f/2.0 + 1,4 extender (die vol open f/2,8 is) doet het zo goed dat de 18 MP van de 1dx ruim te laag is om alle details vast te leggen. Dat betekent dat de scherpte van de lens zo goed is, dat zonder extender ertussen 18*1,4^2 = 35 MP ruim te laag is voor de lens (nog los van het feit dat de extender zelf ook nog verliezen geeft). 2 links naar foto's die dit laten zien:

combinatie 200mm f/2.0 + 1.4 extender + 1DX, vol open op f/2.8:

crop op 100% (click 'download full resolution', want imgur schaalt dit boven 100% en dan valt alle scherpte weg):
http://imgur.com/N8H7O3Z
volle foto:
http://imgur.com/Q2n8y6c

combinatie 200mm f/2.0 + 1.4 extender + 1DX, afgestopt tot f/6.3:

crop op 100% (click 'download full resolution', want imgur schaalt dit boven 100% en dan valt alle scherpte weg):
http://imgur.com/vxe0h9i

volle foto:
http://imgur.com/7VvhOuB

Zoals je kan zien, is in beide gevallen de resolutie van de camera een beperking (ook al zie je dat op volle opening de lens iets mindert in scherpte). Anders gezegd: als ik een 35 MP camera had gebruikt met de 200mm lens zonder extender, en een 18 MP crop had genomen van het midden uit die foto's, waren die crops nog scherper dan deze volle foto's omdat er geen verliezen van de extender tussen zitten. Ik durf te zeggen dat ook 50 MP niet genoeg zal zijn (net als voor bijv. de otus lenzen).

En dan nog; er zijn inderdaad ook lenzen die niet de volle resolutie zullen benutten. Maar als je daarna bijv. jouw 50 MP foto gaat terugbrengen naar 20 MP en vergelijken met een foto genomen met een 20 MP camera, zul je een flink verschil gaan zien in kwaliteit.

Volgens de 'max 20MP' logica zouden alle crop-camera's met meer dan 8 MP ook zinloos zijn (dezelfde pixeldichtheid), terwijl een 7DII toch echt niet voor niets zoveel MP heeft.

Rob Eric Blank

Quote from: s0000884 on February  1, 2015, 13:12:38
En dan nog; er zijn inderdaad ook lenzen die niet de volle resolutie zullen benutten. Maar als je daarna bijv. jouw 50 MP foto gaat terugbrengen naar 20 MP en vergelijken met een foto genomen met een 20 MP camera, zul je een flink verschil gaan zien in kwaliteit.
Dat is een ding wat zeker is. Iets dat ik ook zie met primes (35mm f1.4, 85mm f1.8, 300mm f2.8) op de D810 (ander merk) met 36 Mpixel. Dat is een stap ten opzichte van de D800 en een geweldige stap tov de 12 Mpixel D700. Ander merk, andere lenzen, maar verschijnsel hetzelfde.

Ik ben benieuwd wat het totale oplossingsvermogen is. Ik denk inderdaad meer dan 22 Mp. Veel kwalitatief sterke primes redden dat en ben benieuwd tot hoe ver ze op de 50Mpixel 5Ds gaan komen. Voor veel lenzen (de gemiddelde 24-70 en de Canon 17-40 en de 70-200 f2.8) zal de stap minder groot zijn. Zijn vermoedens die ik op dit moment niet kan staven met tests.

Al met al een geweldig apparaat denk ik en benieuwd naar de resultaten.

Ook de 11-24 ben ik erg benieuwd naar. Niet dat ik ga overstappen, maar wel mooi om te zien met welke innovaties de cameramerken komen.

s0000884

#12
Quote from: Rob Eric Blank on February  1, 2015, 13:58:14
Ik ben benieuwd wat het totale oplossingsvermogen is. Ik denk inderdaad meer dan 22 Mp. Veel kwalitatief sterke primes redden dat en ben benieuwd tot hoe ver ze op de 50Mpixel 5Ds gaan komen. Voor veel lenzen (de gemiddelde 24-70 en de Canon 17-40 en de 70-200 f2.8) zal de stap minder groot zijn. Zijn vermoedens die ik op dit moment niet kan staven met tests.
Het is ook zeker niet alleen voorbehouden aan de duurdere lenzen. Voorbeeld met een goedkopere lens (100mm 2,8 L macro):

volle foto:
http://imgur.com/9d1dZMo
crop (download op eigen schijf voor exact 100%, imgur verprutst het in de browser):
http://imgur.com/PjlCjal

Ik vermoed dat een foto als deze via de 5ds (50MP opname, evt. terugbrengen naar 20 MP) véél beter uit de verf zou komen. Ik vermoed dat dit nieuwe toestel ook populair gaat zijn bij vogelfotografie.

Rob Eric Blank

Quote from: s0000884 on February  1, 2015, 14:15:39
Het is ook zeker niet alleen voorbehouden aan de duurdere lenzen. Voorbeeld met een goedkopere lens (100mm 2,8 L macro):
Een aantal oudere lenzen (ken de Canon line-up niet) kan zeker de resolutie leveren. De meeste zooms echter niet.


Quote from: s0000884 on February  1, 2015, 14:15:39
Ik vermoed dat dit nieuwe toestel ook populair gaat zijn bij vogelfotografie.
Dat denk ik ook, ideaal om te croppen.

Rob Eric Blank

Geen sony sensor aanboord. Ben benieuwd wat het dynamisch bereik van die camera's is.

R

Forse prijzen ook😁

Rob Eric Blank

Quote from: R on February  7, 2015, 08:41:40
Forse prijzen ook😁
Dat was wel te verwachten. Vergelijkbaar met de Nikon D810

s0000884

Quote from: R on February  7, 2015, 08:41:40
Forse prijzen ook😁
Niet als je het vergelijkt met een phase one achterwand.
Daarnaast kunnen veel fotografen die scherpe primes hebben (zoals de grote telelenzen) nu eindelijk een body kopen (die een fractie kost van die lenzen die ze al jaren hebben en) die de scherpte van deze lenzen eens fatsoenlijk gaat benutten zonder een extender hoeven te gebruiken.

R

Vergeleken daarmee is het een koopje ;) Zeker met 80mp.

Quote from: s0000884 on February  7, 2015, 15:41:30
Niet als je het vergelijkt met een phase one achterwand.
Daarnaast kunnen veel fotografen die scherpe primes hebben (zoals de grote telelenzen) nu eindelijk een body kopen (die een fractie kost van die lenzen die ze al jaren hebben en) die de scherpte van deze lenzen eens fatsoenlijk gaat benutten zonder een extender hoeven te gebruiken.

s0000884

En jawel, hier een eerste aanwijzing van de resolutie van vaste EF-objectieven:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=458&Camera=979&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=458&CameraComp=979&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=4

Deze link bevat een 100% crop (50.6 MP) van een test-chart genomen met de nieuwe 5DSR. Op volle opening is de lens in het midden al scherper dan deze camera kan laten zien. De hoeken zijn bijna net zo goed.

Dit vermoeden had ik al na eigen tests (200 f/2 + 1,4 ext + 1DX; omgerekend 1.4^2*18 = 35 MP).
Het zou leuk zijn als Brian deze test ook eens deed met bijv. een 15 jaar oude 135mm f/2 (die tweedehands wellicht 600 euro kost) of een 50 f/1.4.

Uitspraken als "20 MP is ideaal voor kleinbeeld" zijn onzinnig en zullen tot het verleden gaan behoren. Zodra we snelle kaartjes en computers hebben zit er geen enkel nadeel meer aan dit soort resoluties (eventuele ruisproblemen daargelaten).

Ik vermoed dat de huidige beste lenzen van Canon een 100 MP+ camera nodig zullen hebben om al het detail eruit te halen wat erin zit.

Rob Eric Blank

Quote from: s0000884 on July  7, 2015, 14:37:09
En jawel, hier een eerste aanwijzing van de resolutie van vaste EF-objectieven:
Ik vermoed dat de huidige beste lenzen van Canon een 100 MP+ camera nodig zullen hebben om al het detail eruit te halen wat erin zit.
De 400 f2.8, ben benieuwd naar de resolutie en de Sigma 35mm f1.4 Art en Sigma 50mm f1.4 Art.

s0000884

Quote from: Rob Eric Blank on July  7, 2015, 23:13:16
De 400 f2.8, ben benieuwd naar de resolutie en de Sigma 35mm f1.4 Art en Sigma 50mm f1.4 Art.
Zeker, maar ook bijv. een 100mm f/2.8 L macro (700 Euro) of bijv. de nieuwe 35mm f/2 IS:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=824&Camera=963&Sample=0&FLI=0&API=4&LensComp=458&CameraComp=963&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=2

Je ziet hier dat dat simpele lensje op een pixeldichtheid van 20 MP op APSC (dus ong. 50 MP op fullframe) al een heel eind komt (vergeleken met de 200 f/2.0)

Rob Eric Blank

Quote from: s0000884 on July  8, 2015, 15:46:56

Je ziet hier dat dat simpele lensje op een pixeldichtheid van 20 MP op APSC (dus ong. 50 MP op fullframe) al een heel eind komt (vergeleken met de 200 f/2.0)
Daarbij moet je wel rekening houden met de hoekscherpte. Ik weet dat (vanuit mijn Nikon ervaring) dat het bij de Sigma Art series er goed is.

Die 5Ds is een beest. Hoor er alleen soms wat kanttekeningen, afhankelijk van het type fotografie. Scherpte is top met het juiste glas. Daar hoor ik goede verhalen. Kwa dynamisch bereik hoor ik wat mindere verhalen, maar dat zijn van mensen die daarnaast Sony en/of mediumformat gebruiken.


svmnb

Quote from: Rob Eric Blank on February  6, 2015, 08:53:01
Geen sony sensor aanboord. Ben benieuwd wat het dynamisch bereik van die camera's is.

Om te janken, blijkbaar :-\
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

VlisChris

Dat zal er zoals (altijd) wel weer aan liggen aan wie je het vraagt. Het dynamisch bereik van mijn 5DII zal gegarandeerd lager liggen, en dat vind ik al voldoende in de meeste omstandigheden.

Wat een fabrikant ook doet (of het nu sony, canon of nikon of olympus of wat dan ook is) mensen moeten per definitie wat te klagen hebben. Net als sommige van mijn collega's. Die krijgen het voor elkaar om te klagen dat ze niets te klagen hebben ;) (helaas werkelijk een keer voorgekomen.....)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.