Dac-loze gaat streamen

Started by ET64, January 28, 2015, 23:09:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Isflicka

Quote from: chansig on December 30, 2015, 14:42:19
Ik begrijp hieruit dat je weet hoe/waar elke opname is opgenomen en hoe dat behoort te klinken ?
Dat maakt inderdaad onderdeel uit van mijn audiohobby. Als het even kan dan ga ik inderdaad zelf luisteren en de Wiener Musikverein ken ik toevallig goed.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

chansig

Die ken je goed...prima. Wel mooi dat je dan ook bij het opname proces aanwezig kan zijn. Lijkt me gaaf om een keer mee te maken.

Zo....mijn goede voornemen maar gelijk woorden gegeven.  :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Isflicka

Quote from: chansig on December 30, 2015, 15:19:30
Die ken je goed...prima. Wel mooi dat je dan ook bij het opname proces aanwezig kan zijn. Lijkt me gaaf om een keer mee te maken.

Zo....mijn goede voornemen maar gelijk woorden gegeven.  :D

Gr Hans
Tja, helaas is het eindresultaat soms om te janken......zoals bijvoorbeeld 9 mei 2014 Ellen ten Damme Berlin in het concertgebouw maar toch ben ik blij dat ik er bij ben geweest.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

vik

Helemaal mee eens Kjelt. Het zit hem niet enkel in de DAC's zelf, maar ook van belang wat er voor en na de DAC gebeurt. Dan heb ik het over stroom en signaal wegen.

Of je die verschillen ook ervaart is afhankelijk van de akoestiek en de rest van je set.

5 identieke DAC's van verschillende fabrikanten wil niet zeggen dat die allemaal hetzelfde klinken.



Quote from: Kjelt on December 30, 2015, 13:34:38
Deden DACs maar allemaal hetzelfde dan was het lekker makkelijk.
Even afgezien van zaken als gescheiden voedingen, pcb layout etc die SNR's kunnen beinvloeden gooien veel fabrikanten een spectrum sausje over hun DAC.
Na de DAC chip zit de I->V omzetting en/of buffertrap (opamps) en ik verdenk (en weet van) veel merken er van om in die trap kleuring met filtering aan te brengen.
Belachelijk eigenlijk want ik vind dat een DAC alleen zijn werk is om de digitale informatie zo goed als mogelijk 1 op 1 naar analoog om te zetten en zeker niet om het geluidsspectrum zelf aan te passen.

Maar net als bij voorversterkers waar verschillen zitten tussen fabrikanten (en dat zie je op de spectrumplots) zit dat ook bij veel DACs, nog even afgezien van de tig soorten verschillende DACs met ieder hun voor en nadelen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Isflicka

Quote from: chansig on December 30, 2015, 14:42:19
Muzikanten die door een kamer heen vliegen...als een DAC daar verantwoordelijk voor kan zijn...whauwww. Ik denk dan eerder aan een paar glazen goede whiskey of een krat bier.
Nee, misschien wel wat gecharceerd maar er was zeker geen alcohol is het spel.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Isflicka

Quote from: vik on December 31, 2015, 08:34:36
Het zit hem niet enkel in de DAC's zelf, maar ook van belang wat er voor en na de DAC gebeurt.
Volgens mij heb je het hier over de DAC chip.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

ET64

Ik wil jullie niet het vervolg onthouden...

Voordat ik de Naim terugbracht nog even met de dealer gebeld en mijn bevindingen gedeeld. Dat ik de Naim onrustiger vond en kouder/harder dan mijn cd speler vond hij vreemd, immers bij hem in de zaak was dat net andersom. Er moest iets in mijn set niet goed zitten. Kabel verkeerd om? Volgorde stekkers? We spraken af dat ik de Naim weer zou inleveren, dan zouden we er verder over praten.
Hij me aan het denken gezet: Nadat deze dealer jaren geleden de set bij mij had afgeregeld, ben ik door de jaren heen het een en ander gaan tweaken: apparatuur op onderzetters en speakers op spikes van Soundcare met een blok Belgisch hardsteen er onder, later nog een losse voeding bij de Densen versterker gekocht, etc.. Dit alles was er vooral op gericht een luchtiger en minder zwaar aangezet geluid te krijgen, wat deels was geslaagd. Ik besloot om alle tweaks er uit te gooien (behalve dan de Densen voeding, daar kun je sowieso maar beter niet mee gooien), en dus terug naar de basis!
Het zorgde er voor dat de Naim iets lekkerder begon te klinken. Maar toch merkte ik dat ik bij bepaalde stukken het volume wilde terugdraaien. Geen goed teken. Het hoog was nu wel minder scherp, maar in het middengebied, dat opener is dan de Densen, hoorde ik nog steeds een soort hardheid, luidheid, die ik niet prettig vond. Bijvoorbeeld in het nummer Life van de cd In a time Lapse van Einaudi (nee, laten we het niet over muzikale smaak hebben), in dat nummer komt na een paar minuten een zootje violen opzetten dat met de Naim nogal ongenuanceerd binnenkomt. Terwijl dat bij de Densen zijdezacht blijft.

Nog één ding proberen dan: volgorde stekkers. De dealer heeft dit alles ooit bij mij ingesteld, maar door de komst van de losse voeding daarna (niet via deze dealer), weet ik nog dat ik dagen bezig ben geweest met waar deze in het stekkerblok moest komen. Sindsdien heb ik deze volgorde: versterker, voeding, cdp, en de Martin Logans, dat gaf het helderste geluid.
Met de nieuwkomer Naim werd de volgorde: versterker, voeding, Naim, cdp, Logans, maar dan vond ik de Naim te helder en te licht. Ik verwisselde de stekkers van de voeding en de versterker... Enorme verandering in het geluid! Het zakte weg in een modderpoel. Het klonk blurry en vatsig, en iedere vorm van briliance was verdwenen.

Zelf zou ik ook het liefst in een modderpoel zakken. Ik was er wel klaar mee, ik gaf het op. Ik wist het zeker: ik neem geen Naim. De volgende dag teruggebracht naar de dealer. Maar die liet het er niet zomaar bij zitten, hij kon niet geloven dat deze streamer het in mijn set niet goed zou doen. Hoe zat het met de volgorde van de stekkers? Polariteit? Interlink? Euh...
Omdat de losse Densen voeding het voorversterker gedeelte van de versterker overneemt, raadde de dealer me deze volgorde aan: voeding, Naim, versterker, cdp, Logans. Ik mocht de Naim weer meenemen om dit uit te proberen, hij gaf me ook nog een powercord mee (Audioquest NRG4) en hij zou dan over 14 dagen langs komen om de rest te fine tunen. Bevalt het dan nog niet, ok, dan geen Naim. Konden we altijd nog naar alternatieven kijken, als ik er nog zin in had.

Kortom, de Naim staat weer hier. Stekkervolgorde veranderd zoals aanbevolen en de NRG4 aan de Naim. En ja hoor... totaal andere ballgame. Weg koud geluid! Warmte! De afbeelding is ook groter. Maar is het ook beter?

Wat is eigenlijk het verschil met Densen cd? Ik kan het niet vergelijken, want de Naim heeft de interlink en het powercord van de Densen overgenomen. Ik moet dus afgaan op hoe ik het geluid van de Densen herinner. En dat kan prima, want sommige cd's ken ik na al die jaren zo goed. De Naim is warmer, het laag meer aangezet. En het hoog wat teruggetrokken. het sprankelt minder dan de Densen. Het midlaag en het midden hebben wat meer drive gekregen, een miniem soort loudness lijkt het wel. Muziek lijkt er meer te stààn. Maar toch, in mijn oren lijkt het me wat onnatuurlijker.
Neem nou Philip Glass het nummer Kuru Field of Justice (Songs from the Trilogy): ken ik als zeer heldere opname, scherpe afbeelding van de zanger links, de cello rechts. Een beetje een kale opname, beetje galm, ze lijken in een grote lege ruimte te spelen, het is erg transparant. Via de Naim is het geluid wat omfloerst, ronder en voller in het midden, wat steviger in het laag. De mannenstem heeft meer inhoud. De cello is minder puntig. De ruimte is kleiner. Het klinkt net wat soepeler, gemakkelijker. Anders dan ik gewend was. Alsof de cd anders is afgemixt.
Op andere muziek (bijvoorbeeld Echo and the Bunnymen, nummer Show of Strength) zijn bij de Naim de bekkens met een roomsausje overgoten. Bij Densen is dat zilverachtig, Naim is het net iets softer, warmer.   
Ik vermoed dat de meeste mensen Naim mooier vinden. Helaas ik niet. Densen lijkt me wat eerlijker, maar het is vooral een kwestie van smaak.

De dagen er na heb ik nog van alles gewijzigd: stekkers omgewisseld, apparaten op een ander plek neergezet, interlinks verwisseld, andere ingangen van de versterker geprobeerd. Dit had meestal wel een effect(je), maar na lang luisteren blijft mijn conclusie dat Naim een miniem kleurtje in het geluid doet, wat de muziek ronder doet klinken. Dat zal het bij heel veel mensen goed doen, maar ik wordt er langzamerhand allergisch voor. Het zal wel komen omdat mijn speakers ook een warm karakter hebben, en met de Naim er aan wordt het mij net iets te veel.

Komende donderdag komt de dealer om de boel hier af te stellen, maar ik verwacht niet dat dat toch grote wijzigingen gaat leiden. Ik denk dat ik al eerder met hem over alternatieven moet praten.

YamahaRXV

Om een lang verhaal kort te maken; ik denk (ongeacht volgorde van stekkers, bekabeling, etc.) dat je met je beschreven ervaringen redelijk goed de algemene verschillen in klanksignatuur tussen een Naim en een Densen component (in dit geval een Naim streamer vs een Densen cd player) hebt weergegeven en dat de Naim sound gewoon niet jouw sound is en teveel afwijkt van hetgeen waar jij al lange tijd klankmatig aan gewend bent geraakt.
Naim heeft een klanksignatuur die toch zeker wel kenmerkend is; ritmisch, up tempo, wat minder focus op detaillering en diepte in het beeld, en zo nog een aantal klankmatig technische aspecten die zeer herkenbaar zijn.
Heb zelf jarenlang met Naim gespeeld en hier ook redelijk recent (tijdelijk als overbrugging) een Densen geïntegreerde versterker te leen gehad, maar m.i. is er haast geen groter contrast te vinden in klanksignatuur als tussen een Naim en een Densen.
Daarbij is het ook nog eens zo dat Naim zeker niet altijd even lekker matcht met andere merken componenten, dus dat kan ook nog eens een grote rol spelen...
Ik zou gewoon eens wat andere streamers gaan testen in jouw set, er is wat dat betreft genoeg moois te koop in dezelfde prijsklasse  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

fietser

#58
Ik heb ook de Martin Logan Vantage en ben sinds een jaar aan het streamen. Ik weet niet wat je budget is maar ik ben uiteindelijk uitgekomen bij de Auralic Aries/Vega combinatie. Volgens mij ook een toekomsbestendige combi (dxd,dsd256 en MQA)
Manger P1, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200.

ET64

#59
@ YamahaRXV:
Ik had inderdaad in één regel kunnen opschrijven: "Naim klinkt anders en ik weet niet of ik dat mooi vind", of iets in die strekking, maar ik vind het leuk om de verschillende stadia van uitproberen op te schrijven en wat dat met het geluid doet. Maar inderdaad, het is een lang verhaal geworden. 
Grappig om te horen dat jij Densen en Naim ook heel verschillend vindt klinken. Ik vermoed inderdaad dat Naim niet de geluidsverbetering brengt die ik hoopte te vinden, maar ik wil het nog niet helemaal opgeven. Het is erg degelijk spul, mooi gemaakt en ze hebben een hele fijne solide app voor het streamen. 

@fietser:
je zegt dat je uiteindelijk bent uitgekomen bij Auralic. Klinkt als dat je ook een hele zoektocht hebt gedaan. Welke apparatuur had je nog meer geprobeerd?


fietser

#60
Volgens mij is een hele zoektocht hier de norm.;) Heb geluisterd naar Naim Linn Marantz en Krell en oh ja de start was Sonos. Bevindingen vindt je in mijn showcase topic.
Manger P1, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200.

ET64

Ik heb je showcase gelezen, mooi verhaal.
We hebben dan wel dezelfde speakers, maar de rest van jouw set is duidelijk van een andere orde dan die van mij... Die combo Auralic past daar prima bij lijkt me.  Na alle goede verhalen hierover ben ik ook wel geïnteresseerd, maar het is eigenlijk (te ruim) boven mijn budget.

Sinds vrijdag heb ik een Moon 280D te leen van de dealer. Is weer totaal anders. Hij had nog niet gespeeld, volgens de dealer moet ik rekenen met 150 uur inspelen. Toch stiekem meteen geluisterd na aansluiten, en inderdaad, klinkt nergens naar. Vlak, geen diepte, geen hoog, geen laag, en geluid plakt aan de speakers.
Na 24 uur klinkt het al heel anders en na 48 uur opnieuw anders: losser, sprankelend, heldere aftekening van stemmen en instrumenten.
Nu na 70 uur weinig veranderd. Het goede nieuws is dat Moon niet dat aangezette midlaag heeft van de Naim. Het slechte nieuws is het ontbreken van fundament. Het klinkt allemaal keurig, het laat netjes horen wat er is opgenomen, maar er zit geen drive in, en betrekt je niet bij de muziek. Maar mag ik die conclusie nu al trekken, ben nog niet op de helft van het inspelen. Ik hoop dat er wat meer swung in komt, maar verwacht het eigenlijk niet.

YamahaRXV

#62
Quote from: ET64 on January 11, 2016, 22:29:32
Sinds vrijdag heb ik een Moon 280D te leen van de dealer. Is weer totaal anders. Hij had nog niet gespeeld, volgens de dealer moet ik rekenen met 150 uur inspelen. Toch stiekem meteen geluisterd na aansluiten, en inderdaad, klinkt nergens naar. Vlak, geen diepte, geen hoog, geen laag, en geluid plakt aan de speakers.
Na 24 uur klinkt het al heel anders en na 48 uur opnieuw anders: losser, sprankelend, heldere aftekening van stemmen en instrumenten.
Nu na 70 uur weinig veranderd. Het goede nieuws is dat Moon niet dat aangezette midlaag heeft van de Naim. Het slechte nieuws is het ontbreken van fundament. Het klinkt allemaal keurig, het laat netjes horen wat er is opgenomen, maar er zit geen drive in, en betrekt je niet bij de muziek. Maar mag ik die conclusie nu al trekken, ben nog niet op de helft van het inspelen. Ik hoop dat er wat meer swung in komt, maar verwacht het eigenlijk niet.

Betreft het de Moon 280 DSD met de MiND streaming module ? Mooie dac/streamer, heb hem ook hier gehad als demo, maar matchte helaas niet lekker met de toenmalige versterker.
Als je deze totaal nieuw en niet ingespeeld hebt gekregen moet je zeker het nodige geduld opbrengen voor het inspelen. Moon componenten hebben bizar lange tijd nodig om ingespeeld te raken, heeft hoofdzakelijk te maken met het type condensatoren wat Moon toepast in zijn componenten  ;)
Ik weet dat het misschien overdreven klinkt, maar de 150 uur indicatie van de dealer is by far te weinig om het volle potentieel te kunnen horen van deze dac/streamer.
Het fundament en drive komt zeker wel, alleen verwacht bij Moon niet de bekende Naim PRaT want de sound van Moon is meer uitgewogen, tikkeltje warm, maar ook soms een beetje ''laidback''. Enerzijds krachtig, maar ook wel wat ingetogen klinkend.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

ET64

Het is inderdaad de 280DSD met MiND module. Of dit in mijn set past moet nog blijken, want tot dusver is het geluidsbeeld nogal wisselend, iedere dag weer anders. Het heldere van een paar dagen geleden heeft nu plaatsgemaakt voor een doffig en droog geluid. Ik krijg er geen hoogte van. Blijkbaar is hij nog niet stabiel. Dat er 400 uur voor nodig is valt me wel tegen.

Op dit moment vind ik het niet mooi klinken.  Wat jij beschrijft over de Moon dat klinkt me als muziek in de oren, maar dat laat hij tot dusver nog niet horen. Ik hoop dat je gelijk hebt dat dit nog kan verbeteren, we zijn nu bijna 100 uur onderweg...

YamahaRXV

#64
Quote from: ET64 on January 12, 2016, 21:54:09
Het is inderdaad de 280DSD met MiND module. Of dit in mijn set past moet nog blijken, want tot dusver is het geluidsbeeld nogal wisselend, iedere dag weer anders. Het heldere van een paar dagen geleden heeft nu plaatsgemaakt voor een doffig en droog geluid. Ik krijg er geen hoogte van. Blijkbaar is hij nog niet stabiel. Dat er 400 uur voor nodig is valt me wel tegen.

Op dit moment vind ik het niet mooi klinken.  Wat jij beschrijft over de Moon dat klinkt me als muziek in de oren, maar dat laat hij tot dusver nog niet horen. Ik hoop dat je gelijk hebt dat dit nog kan verbeteren, we zijn nu bijna 100 uur onderweg...

Zolang je de Moon 280 DSD/MiND nog mag beluisteren thuis gewoon lekker aan laten staan en zoveel mogelijk speeluren geven.
De beschrijvingen van een wisselend klankbeeld komen zeker overeen met wat ik hier ervoer met de demo 280 DSD/MiND die slechts 4 uurtjes had gespeeld bij de dealer, echt kenmerken voor een component wat na de eerste fase van het inspeelproces zit.
Zodra hij wat meer ingespeeld raakt zal je merken dat er minder afwisseling en meer ''glans'' en dynamiek hoorbaar wordt in de sound  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

ET64

Ik denk dat ik deze dac/streamer nog wel een tijdje mag lenen, de dealer komt donderdag langs om de boel te finetunen, zou raar zijn als hij daarna met de Moon vertrekt, nietwaar.
Wel fijn om te horen dat jij hetzelfde hebt ervaren, soms vraag ik me af of ik het allemaal wel goed hoor.
Geduld hebben dus, ik ben benieuwd, kan eigenlijk niet wachten.

ET64

maar weer eens update...
De Naim en de Moon zijn beide weer terug bij de dealer.
Hoewel de Moon inderdaad na verloop van tijd krachtiger en voller ging klinken, kon het geluid me toch niet bekoren. In feite speelde de Moon op bijna alle fronten beter dan mijn Densen cd speler (krachtiger, ruimtelijker, dieper, warmer), maar miste ik het transparante, snelle en luchtige van de Densen.
De dealer is hier nog geweest en constateerde dat mijn set van zichzelf al aan de donkere kant is (hij moest daar even aan wennen, tegenwoordig zijn de high end sets meer gericht op helderheid), en begreep hij dat de warmte van de Naim hier te veel werd.
Hij raadde mij een Chord Hugo aan, die zou opener en luchtiger zijn dan Naim. Met de Aurender N100 als streamer. Dit gaat echter ver over mijn budget, maar hij vond dat ik dat gewoon in mijn set een keer gehoord moest hebben. Nou goed dan, maar helaas had hij die niet staan. Dus ben ik met een Moon Mind 180 streamer thuisgekomen, en met Chord Hugo. En op mijn verzoek kreeg ik ook de Chord 2Qute mee, want ik had gelezen dat die intern gelijk is aan de Hugo, maar dan zonder de portable mogelijkheden (die ik toch niet nodig heb).
 
Na veel luisteren, veel geklooi met stekkers en interlinks zijn dit mijn bevindingen:

De 2Qute is zeer gevoelig voor waar je de stekker in stopt. In het hifi blok (rechtstreeks verbonden met een Belden kabel uit de meterkast) maakt het ook nog uit op welke plek hij zit. Ik heb maar 6 plekken in dit blok en met de Moon en de 2Qute zijn er 7 apparaten... Ik heb eindeloos combinaties uitgeprobeerd, maar ik kreeg de 2Qute niet lekker aan het spelen. De Hugo heeft geen voorkeur voor een plek, die speelt op accu.
De dealer leende me een Vibex blok en toen kreeg ik de 2Qute wel aan het zingen. Overigens mijn hele set profiteerde van deze verbetering. Man o man, wat een rust in het geluid! Werkelijk fantastisch. Dit blok is waanzinnig duur, maar ook waanzinnig goed. Die moet dus blijven.

De combi Moon/2Qute (met een AudioQuest optisch kabeltje):
geeft iets meer details dan mijn Densen, het geluid is iets zwaarder (meer bas en midden), het hoog ongeveer even puntig, maar anders van klank. Waar Densen voor mijn gevoel meer brons/goud laat horen is de Moon/2Qute meer zilver/metaal. Iets koeler dus. Maar wel mooi, op zich.

De combi Moon/Hugo lijkt hier veel op, maar er zijn kleine verschillen: Hugo lijkt ietsje warmer, ronder, bekkens en andere hogere tonen zijn iets teruggetrokken en wat meer onderdeel van het geheel. 2Qute is iets opener, iets helderder, wat preciezer qua afbeelding. Hugo is vloeiender. De verschillen zijn minimaal en pas na tigtig keren heen en weer luisteren hoorbaar.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 2Qute, waarschijnlijk omdat dit het meest op het mij bekende Densen geluid lijkt. Dit tot mijn opluchting, want de 2Qute is ruim 500 pegels goedkoper dan de Hugo.

Maar uiteindelijk heb ik besloten beide combi's niet aan te schaffen. Waarom?
a) hoewel het best mooi klinkt, vind ik het geen echte verbetering t.o.v. van de Densen
b) hoewel het best mooi klinkt, raak ik snel verveeld bij het spelen, het trekt me niet echt in de muziek
c) de app van Moon is errug simpel, zeker als je al een tijdje met die van Naim hebt kunnen spelen en
d) de app moet iedere keer opstarten en connectie maken als je de ipad even hebt weggelegd en soms duurt mij dat te lang.

Net op het moment dat ik de hele handel weer terug wilde brengen kon ik de Aurender ophalen...

ET64

De Aurender was al ingespeeld maar klonk bij mij niet lekker. Dat was nog voordat ik mijn stekkerblok door het Vibex blok had vervangen, maar daarna begon de muziek.
Heb ik dagen zitten dubben of ik Moon/Chord beter, mooier, slechter vond dan mijn Densen, bij het horen van Aurender was het meteen duidelijk. Dit is van een totaal andere klasse. Hier hebben de Densen en de Moon hun meerdere gevonden.
Natuurlijk, het ding is drie keer zo duur als de Moon, en of hij nou drie keer beter klinkt is moeilijk te zeggen, maar dat een streamer zo veel impact op het geluid heeft had ik niet verwacht. Ik dacht dat vooral de DAC het verschil zou maken en niet de streamer, hoe mis kun je het hebben.

Wat is dan het verschil?
De Aurender geeft een echtheid aan het geluid die ik thuis nog niet eerder heb gehoord. Het beeld is dieper, 3D is een groot woord (eigenlijk juist een heel klein woord), maar de muziek lijkt meer om je heen te staan. Het is vloeiend en soepel, met een aangename warmte, een gloed die de muziek laat streamen, eh stromen. Details zijn er volop, zonder dat het analytisch wordt. Het klinkt erg aanstekelijk en muzikaal. Volgens mijn collega komt dat vooral door de timing. Mijn eigen timing is hierdoor ernstig van slag, ik kan gewoon niet stoppen met luisteren, zit soms tot diep in de nacht weer andere cd's te beluisteren, zo mooi...
Terugschakelend naar de Moon blijkt pas echt hoe goed de Aurender is. Moon klinkt dan opeens ielig en dun. Wel heel precies en veel detail, maar veel afstandelijker. Aurender is ietwat wat slordiger, minder precies. Instrumenten, stemmen en podium zijn groter, maar vooral de zwierigheid waarmee de muziek uit de Logans wordt geslingerd is ronduit verslavend.
Qua muzikaliteit overtreft Aurender ook de Densen. Densen is dan wel helderder kwa klankkleur, maar Aurender is vloeiender, vleziger en voegt laagjes toe, waardoor instrumenten en vooral stemmen meer karakter krijgen. Prachtig gewoon.

De Aurender krijgt de beide DACs (met AudioQuest Coffee usb kabel) beter aan het zingen. De verschillen tussen de 2Qute en Hugo zijn nu ook veel duidelijker aan te wijzen, sterker nog, daar kan je gewoon niet omheen.

Naast het financiële dilemma (welke bank moet ik overvallen voor die Aurender) plaatst dit me ook voor een dilemma waar ik nog niet uit ben: Hugo of 2Qute?
Samengevat, de Hugo maakt meer muziek. Punt.
De 2Qute is strakker, puntiger, helderder en transparanter, meer hifi-achtig. 
Het is persoonlijk natuurlijk, maar deze persoon weet het even niet meer. Zeg het maar.

Siddartha

Volgens mij zeg je het zelf al... Het gaat om muziek toch? [emoji4]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

kermy

Quote from: Siddartha on February 29, 2016, 21:19:17
Volgens mij zeg je het zelf al... Het gaat om muziek toch? [emoji4]

Iets met spijker en kop en slaan!

Je weet het al, nu nog beseffen.


Met vriendelijke groet,

Kermy



Xander32

#70
... er zijn er velen die hun installatie gebruiken als vergrootglas, om vast te kunnen stellen welk een horloge de performer draagt of om het miniemste zuchtje, kraakje achter op het podium of vanuit het publiek maar te kunnen waarnemen ... Ook een wijze van muziek genieten. Smaak.

Quote from: Siddartha on February 29, 2016, 21:19:17Volgens mij zeg je het zelf al... Het gaat om muziek toch? [emoji4]
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

schedel

T+A | REL | Denon | JVC

ET64


ET64

Quote from: Xander32 on March  1, 2016, 06:41:52
... er zijn er velen die hun installatie gebruiken als vergrootglas, om vast te kunnen stellen welk een horloge de performer draagt of om het miniemste zuchtje, kraakje achter op het podium of vanuit het publiek maar te kunnen waarnemen ... Ook een wijze van muziek genieten. Smaak.


Inderdaad. Ik vrees dat ik er ook zo één ben...
Ik vind de Hugo heerlijk, maar mis (zo nu en dan) de details. Vooral in muziek die ik goed ken.

kermy

Quote from: ET64 on March  1, 2016, 11:19:19
Inderdaad. Ik vrees dat ik er ook zo één ben...
Ik vind de Hugo heerlijk, maar mis (zo nu en dan) de details. Vooral in muziek die ik goed ken.


Vraag je in alle eerlijkheid maar eens af wat je na een jaar van deze zaken zou vinden.

Als het antwoord detail is dan zijn er genoeg dacs te vinden die je daar in faciliteren. Maar die combineren maar zelden die kunst met een muzikale weergave.

Misschien in een veel duurdere klasse, maar de meeste mensen die ik ken vinden een dac van rond de 3000 euro wel welletjes.

Waar ik wel achter ben na bijna 40 jaar in dit wereldje mee te draaien is dat zaken die eerst zo indrukwekkend waren wel eens snel kunnen vervelen.

Ik wens je veel wijsheid toe, ik neem aan dat er geen geldboom in de tuin staat dus je moet er weer even tegen kunnen met de nieuwe aanschaf.


Met vriendelijke groet,

Kermy