Dac-loze gaat streamen

Started by ET64, January 28, 2015, 23:09:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Quote from: Isflicka on December 30, 2015, 11:16:57
Volgens mij gaat het bij het vergelijken van apparatuur niet alleen om het horen van details maar zoals je High Fidelity kunt omschrijven hoge betrouwbaarheid (fideel). Oftewel: zeer natuurgetrouwe weergave of weergave van de werkelijkheid.

En daar vind iedereen weer wat anders van...dus weergave van die persoon zijn werkelijkheid.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

i2Paq

Je kunt ook TE-VEEL vergelijken!

Dat deed ik ook, heen en weer tussen de bronnen en maar luisteren; moe, en ongelukkig, werd ik er van.

Op een gegeven moment ben ik gaan zitten, alleen, in een stil huis.
Geluisterd naar mijn muziek en niet denkend aan wat anderen er van zouden/konden vinden.
Wat vond IK er van?

En daarop heb ik mijn besluit genomen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

DofN

Die natuurgetrouwheid moet je vooral zoeken in de kwaliteit van de opname, de luidsprekers en of je naar vervorming of naar direct geluid luistert, niet in verschillen tussen DACs.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Isflicka

Quote from: i2Paq on December 30, 2015, 11:32:55
Je kunt ook TE-VEEL vergelijken!

Dat deed ik ook, heen en weer tussen de bronnen en maar luisteren; moe, en ongelukkig, werd ik er van.

Op een gegeven moment ben ik gaan zitten, alleen, in een stil huis.
Geluisterd naar mijn muziek en niet denkend aan wat anderen er van zouden/konden vinden.
Wat vond IK er van?

En daarop heb ik mijn besluit genomen.
Dat is voor iemand waarbij muziek luisteren een vrijetijdsbesteding is het allerbeste. Voor de hobbyist die graag op onderzoek gaat naar wat hem of haar het beste past gaat het vergelijken altijd verder. Als je daar moe of ongelukkig van wordt moet je daar natuurlijk direct mee stoppen. Ik heb dat ook een poosje gedaan.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Isflicka

Quote from: doorofnight on December 30, 2015, 11:53:44
Die natuurgetrouwheid moet je vooral zoeken in de kwaliteit van de opname, de luidsprekers en of je naar vervorming of naar direct geluid luistert, niet in verschillen tussen DACs.
Leg eens uit waarom een DAC geen rol zou spelen in de natuurgetrouwheid.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

chansig

Is toch sowieso een persoonlijk gegeven ? Dus waar heb je het dan over ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#31
Quote from: Isflicka on December 30, 2015, 12:13:57
Leg eens uit waarom een DAC geen rol zou spelen in de natuurgetrouwheid.

Omdat, op minimale klankverschillen na, die krengen allemaal hetzelfde doen. Je vraag nu aan mij om uit te leggen waarom iets niet is. Dat is de omgekeerde wereld. Leg jij maar uit waarom een DAC bepalend is voor de natuurgetrouwheid, waarbij natuurgetrouwheid ook nog eens iets heel persoonlijks is, zoals Hans aangeeft.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Isflicka

Quote from: doorofnight on December 30, 2015, 12:38:11
Omdat, op minimale klankverschillen, die krengen allemaal hetzelfde doen. Je vraag nu aan mij om uit te leggen waarom iets niet is. Dat is de omgekeerde wereld. Leg jij maar uit waarom een DAC bepalend is voor de natuurgetrouwheid, waarbij natuurgetrouwheid ook nog eens iets heel persoonlijks is, zoals Hans aangeeft.
Als je alleen maar naar de essentie van een dac kijkt dan doen die krengen inderdaad allemaal hetzelfde alleen begrijp ik niet helemaal waarom je je beperkt tot luidsprekers als bepalende voorwaarde voor natuurlijkgetrouwheid. Het is uiteindelijk toch de synergie tussen verschillende componenten. En nogmaals, het verschil tussen DAC's zit echt niet alleen in klankverschillen. Voor mij is het klankverschil meestal ondergeschikt (een goede uitzondering is de Metrum Pavane) maar zit het veel meer in de juiste weergave van de akoestiek en timing. Vooral daar zit het grote verschil tussen de verschillende DAC's. En ook een slechte opname kan buitengewoon boeiend en natuurgetrouw zijn. Tenslotte wil ik in mijn luisterruimte (ondanks een aantal aanpassingen nog altijd niet ideaal) wel iets terughoren van bijvoorbeeld de Grosser Saal van de Wiener Musikverein. Dit kan en mag gewoon niet klinken als een achteraf jazzclub.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

DofN

Weergave van de akoestiek en timing? Die in de opname zitten bedoel je, en die wil je goed horen thuis? En je denkt dat DACs daar verschillend mee omgaan?

Of bedoel je de akoestiek en timing van je luisterruimte? Want daar doet een DAC weer niets mee.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kjelt

#34
Deden DACs maar allemaal hetzelfde dan was het lekker makkelijk.
Even afgezien van zaken als gescheiden voedingen, pcb layout etc die SNR's kunnen beinvloeden gooien veel fabrikanten een spectrum sausje over hun DAC.
Na de DAC chip zit de I->V omzetting en/of buffertrap (opamps) en ik verdenk (en weet van) veel merken er van om in die trap kleuring met filtering aan te brengen.
Belachelijk eigenlijk want ik vind dat een DAC alleen zijn werk is om de digitale informatie zo goed als mogelijk 1 op 1 naar analoog om te zetten en zeker niet om het geluidsspectrum zelf aan te passen.

Maar net als bij voorversterkers waar verschillen zitten tussen fabrikanten (en dat zie je op de spectrumplots) zit dat ook bij veel DACs, nog even afgezien van de tig soorten verschillende DACs met ieder hun voor en nadelen.

Isflicka

Quote from: doorofnight on December 30, 2015, 13:23:55
Weergave van de akoestiek en timing? Die in de opname zitten bedoel je, en die wil je goed horen thuis? En je denkt dat DACs daar verschillend mee omgaan?

Of bedoel je de akoestiek en timing van je luisterruimte? Want daar doet een DAC weer niets mee.
Inderdaad gaan DAC's verschillend om met akoestiek en timing.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

chansig

Hoe kan dat ? De DAC zit sowieso voor de akoestiek. Die weet niet wat die doet dus hoe kan die daar invloed op hebben.

Timing in welke zin wordt dat bedoeld ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Isflicka

Quote from: chansig on December 30, 2015, 13:49:40
Hoe kan dat ? De DAC zit sowieso voor de akoestiek. Die weet niet wat die doet dus hoe kan die daar invloed op hebben.

Timing in welke zin wordt dat bedoeld ?

Gr Hans
We zullen elkaar wel helemaal kwijt zijn maar ik begrijp je echt niet meer.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

i2Paq

Quote from: Isflicka on December 30, 2015, 13:53:16
We zullen elkaar wel helemaal kwijt zijn maar ik begrijp je echt niet meer.

De Dac heeft alleen invloed op de akoestiek als hij enorm groot is en in het midden van de kamer staat  :shaun:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

chansig

Quote from: Isflicka on December 30, 2015, 13:53:16
We zullen elkaar wel helemaal kwijt zijn maar ik begrijp je echt niet meer.

Welcome in my world... :D

Maar je geeft aan dat een DAC invloed heeft op de akoestiek. Ik vraag me af hoe dat kan...want hij zit voor de akoestiek. De akoestiek heeft invloed op het geluid...niet andersom. Akoestiek blijft namelijk hetzelfde..tenminste als je geen aanpassingen hierin gaat doen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: Isflicka on December 30, 2015, 13:35:38
Inderdaad gaan DAC's verschillend om met akoestiek en timing.

Van wat? Je bent heel onduidelijk. Ik zie dat anderen je ook niet meer snappen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: i2Paq on December 30, 2015, 13:56:28
De Dac heeft alleen invloed op de akoestiek als hij enorm groot is en in het midden van de kamer staat  :shaun:

;D
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Isflicka

Quote from: chansig on December 30, 2015, 14:00:07
Welcome in my world... :D

Maar je geeft aan dat een DAC invloed heeft op de akoestiek. Ik vraag me af hoe dat kan...want hij zit voor de akoestiek. De akoestiek heeft invloed op het geluid...niet andersom. Akoestiek blijft namelijk hetzelfde..tenminste als je geen aanpassingen hierin gaat doen.

Gr Hans
Welcome in my world... :D Ik bedoel niet de akoestiek van de luisterruimte (heeft natuurlijk wel heel veel invloed) maar het weergeven van de akoestische informatie in een opname. Ik neem aan dat je wel het verschil hoort tussen een opnamestudio en bijvoorbeeld een kerk.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

DofN

Quote from: Kjelt on December 30, 2015, 13:34:38
Deden DACs maar allemaal hetzelfde dan was het lekker makkelijk.
Even afgezien van zaken als gescheiden voedingen, pcb layout etc die SNR's kunnen beinvloeden gooien veel fabrikanten een spectrum sausje over hun DAC.
Na de DAC chip zit de I->V omzetting en/of buffertrap (opamps) en ik verdenk (en weet van) veel merken er van om in die trap kleuring met filtering aan te brengen.
Belachelijk eigenlijk want ik vind dat een DAC alleen zijn werk is om de digitale informatie zo goed als mogelijk 1 op 1 naar analoog om te zetten en zeker niet om het geluidsspectrum zelf aan te passen.

Maar net als bij voorversterkers waar verschillen zitten tussen fabrikanten (en dat zie je op de spectrumplots) zit dat ook bij veel DACs, nog even afgezien van de tig soorten verschillende DACs met ieder hun voor en nadelen.

Precies, een klankkleurtje toevoegen is wat men wel doet bij DACS, maar wat niet zou moeten. Daarom benadruk ik ook steeds dat gehoorde verschillen daarin wel hoorbaar zijn.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Isflicka on December 30, 2015, 14:10:01
Welcome in my world... :D Ik bedoel niet de akoestiek van de luisterruimte (heeft natuurlijk wel heel veel invloed) maar het weergeven van de akoestische informatie in een opname. Ik neem aan dat je wel het verschil hoort tussen een opnamestudio en bijvoorbeeld een kerk.

Dus de ene DAC geeft akoestische informatie van de opname wel door, en de ander niet, met name kerkelijke akoestische opnames? Ik heb dat nooit gehoord hoor, is ook nooit aangetoond. Ik sta open voor betrouwbare luistertests waaruit dit blijkt. Stuur maar door.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Quote from: Isflicka on December 30, 2015, 14:10:01
Welcome in my world... :D Ik bedoel niet de akoestiek van de luisterruimte (heeft natuurlijk wel heel veel invloed) maar het weergeven van de akoestische informatie in een opname. Ik neem aan dat je wel het verschil hoort tussen een opnamestudio en bijvoorbeeld een kerk.

Ja...gelukkig heb ik een goede DAC. :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Isflicka

Quote from: doorofnight on December 30, 2015, 14:18:50
Dus de ene DAC geeft akoestische informatie van de opname wel door, en de ander niet, met name kerkelijke akoestische opnames? Ik heb dat nooit gehoord hoor, is ook nooit aangetoond. Ik sta open voor betrouwbare luistertests waaruit dit blijkt. Stuur maar door.
Nee, de wereld is toch niet zwart of wit. Ik heb nog geen DAC gehoord waarbij geen akoestische informatie wordt doorgegeven (wel hele rommelige waarbij de muzikanten door de kamer leken te vliegen) alleen is het aan de luisteraar om te bepalen of dit plaatje wel realistisch is. Bijvoorbeeld bij de Pavane kreeg ik de indruk dat de akoestiek groter werd dan tijdens de registratie. De luisterruimte was niet veel verder aan te passen dus dan wordt het tijd om op zoek te gaan naar een DAC die hier minder "last" van heeft.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Isflicka

Quote from: chansig on December 30, 2015, 14:21:00
Ja...gelukkig heb ik een goede DAC. :D

Gr Hans
Of een DAC die past bij je voorkeur  :angel:
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Maro

Quote from: Isflicka on December 30, 2015, 14:37:41
Of een DAC die past bij je voorkeur  :angel:

Dat zijn doorgaans de beste.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

chansig

Quote from: Isflicka on December 30, 2015, 14:36:12
Nee, de wereld is toch niet zwart of wit. Ik heb nog geen DAC gehoord waarbij geen akoestische informatie wordt doorgegeven (wel hele rommelige waarbij de muzikanten door de kamer leken te vliegen) alleen is het aan de luisteraar om te bepalen of dit plaatje wel realistisch is. Bijvoorbeeld bij de Pavane kreeg ik de indruk dat de akoestiek groter werd dan tijdens de registratie. De luisterruimte was niet veel verder aan te passen dus dan wordt het tijd om op zoek te gaan naar een DAC die hier minder "last" van heeft.

Ik begrijp hieruit dat je weet hoe/waar elke opname is opgenomen en hoe dat behoort te klinken ?

Blijf het keer op keer bijzonder vinden dat persoonlijke voorkeuren gebruikt worden om een oordeel te geven over een opname/geluidsweergave waarvan men niet weet hoe het behoort te klinken.

Muzikanten die door een kamer heen vliegen...als een DAC daar verantwoordelijk voor kan zijn...whauwww. Ik denk dan eerder aan een paar glazen goede whiskey of een krat bier.

Maar goed...ik neem me nu voor om dit jaar geen dicussie meer aan te gaan die op voorhand kansloos is. :D

Quote from: Isflicka on December 30, 2015, 14:37:41
Of een DAC die past bij je voorkeur  :angel:

Vanuit jouw perspectief gezien zal dat zeker zo zijn.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.