luidsprekers voor boxen

Started by JürgenW, February 27, 2004, 18:35:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JürgenW

Mijn B&W Matrix 3/2 boxen (die ik als surroundboxen gebruik; maar muziek-weergave is voor mij belangrijk) zijn inmiddels ca. 20-25 jaar oud en bij bepaalde geluidpassages krijg ik een klein vervormend geluid in het midden/hoog-toon bereik te horen. Bovendien zijn deze boxen in het algemeen in dat bereik niet zo mooi als de B&W 9NT.
Daarom mijn vraag:
Zou ik de luidsprekers niet door bijv. Nautilus-luidsprekers en misschien wisselfilter kunnen vervangen? De kast is groot, heeft, zoals de naam al zegt een matrix-structuur. De luidsprekers zijn:
- laag 200 mm, zuiver polymeer conus
- laag/midden: 200 mm: zuiver polymeer conus
- 31 mm spreekspoel op Kapton vorm,
- 25 mm tweeter
Maten box: 91-26-41 cm

Is dit een goed idee of is het niet de moeite? (En kan ik aan de luidsprekers komen?)

Jürgen

Bart_M

Ik zou hier niet aan beginnen. Het is waarschijnlijk lastig te achterhalen hoe het filter in elkaar zit. Je weet het kastvolume niet, en waarschijnlijk is dit niet het goede voor de vervangende speakers.
En het eindresultaat zal altijd een gok blijven.

Ik denk niet dat je er wijs aan doet. Je kan beter dan helemaal nieuwe speakers bouwen/kopen.

Grtn,
Bart

JürgenW

Bedankt,

Dat is wat ik eigenlijk ook denk/vrees.
(Maar ik vind het altijd heel moeilijk afstand te doen van appartuur die ik lang met veel tevredenheid heb gebruikt.)

Jürgen

SARK

Kijk hier even voor het "vervorming" probleem, gezien de leeftijd van de luidsprekers zou het goed mogelijk kunnen zijn dat de lijm een beetje uitgedroogd is.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

JürgenW

Bedankt voor de tip. Zal 's goed kijken naar de luidsprekers.

(N.B.: De hyperlink van jou, Sark, verwijst naar een thread, eerder door mij aangemaakt, met dezelfde vraag. Ik was een paar dagen weg, zocht hem daarna, kon hem niet meer vinden, was me toen niet meer helemaal zeker in welk forum ik hem had aangemaakt, wilde daarom naar bijdragen van mij zoeken en ontdekte toen dat de zoekfunctie ontbreekt, waarover ik elders geschreven heb.)

mvg, Jürgen

SARK

LOL (met wat schaamrood op de kaken ::) ), wat suf van mij.
Sorry, nah ja ... nu heb je 'm gevonden  ;)
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.