Canal Digitaal en gratis Nederlandse publieke zenders: het labyrint

Started by Shorty, November 8, 2012, 19:10:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shorty

De mogelijkheid om tegen eenmalige betaling alleen een CI-module en een smartcard aan te schaffen was al jaren bijzonder goed verborgen op de Canal Digitaal website en na de opfrisbeurt van hun website leek die mogelijkheid zelfs verdwenen.  :(

Maar nog steeds kun je gratis naar Nederlandse publieke zenders kijken via de satelliet, al heeft CD het nóg weer onduidelijker gemaakt hoe je dat moet doen.

Om de kijker om de tuin te leiden staan op de pagina "Smartcards en accessoires" ("die je kunt kiezen via de knop "Hardwareshop") alleen een Triple Satschotel en een Duo LNB.  :wacko:
Voor een losse smartcard moet je nu zijn op de pagina "Losse ontvangers met smartcard". Daar kun je weliswaar klikken op "Standaard Startpakket met CI module", maar dan zit er standaard een Basis-abo (€16,95 per maand) bij. Moet je op die pagina éérst op de lichtgrijze balk met de tekst "Kies ander zenderpakket" klikken en dan kun je op de pagina die dan verschijnt zowaar helemaal onderop toch nog kiezen voor "Geen abonnement".
Ben je voor een eenmalig bedrag van €139 klaar - tot CD overstapt op een nieuw coderingssysteem.  :mad:


VrGr,

Bart J. 

stevie1

Quote from: Shorty on November  8, 2012, 19:10:10
Ben je voor een eenmalig bedrag van €139 klaar
Dan heb je dus ned 1 2 3 voor €139,-
Dat is nog vrij vors.
Je kunt dan op een pc/laptop de digitenne kastjes douwen voor soms nog geen €15.-
Heb je ned 1 2 3 en tv rijnmond in mijn geval.

troje

Ik begrijp dat per augustus de publieke zenders niet meer vrij te ontvangen zijn. Nu weet ik nul van satelliet ontvangers, zou iemand mij kunnen helpen? Ik wil een satellietontvanger in een camper hebben en daarmee dit jaar in juli een paar dagen NL123 ontvangen in Frankrijk en Belgie. We gaan een paar dagen de Tour de France achterna en dan is een live verslag wel prettig in de camper.

Ontkom ik er nu niet aan om een Canal Digitaal abonnement + SmartCard + Digitale ontvanger te kopen? Zijn er nog wat budgetvriendelijke oplossingen te verzinnen?

frank2

Tot augustus kun je gratis naar NL zenders kijken, maar je hebt een ontvanger (sattelietdecoder) en een CD kaart nodig, die hoeft dan niet geactiveerd te zijn. Na augustus heb je een abbo nodig, als je NL 1/2/3/ wilt kijken, BVN blijft wel gratis net als alle duitse zenders en BBC's. Daar heb je ook geen CD kaart voor nodig. Alleen een ontvanger.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

road rebel

En anders: in Be (6) en Fr (20+) kan je bij de nationale zenders de verslagen ook krijgen, helemaal gratis in dvbt of zelfs dvbt2 HD!

Rowdy

Quote from: frank2 on May 30, 2014, 08:33:44
Tot augustus kun je gratis naar NL zenders kijken, maar je hebt een ontvanger (sattelietdecoder) en een CD kaart nodig, die hoeft dan niet geactiveerd te zijn. Na augustus heb je een abbo nodig, als je NL 1/2/3/ wilt kijken, BVN blijft wel gratis net als alle duitse zenders en BBC's. Daar heb je ook geen CD kaart voor nodig. Alleen een ontvanger.
Welke Astra wordt er gebruikt bij CanalDigitaal? Wij gebruiken Astra 1 (H volgens mij) en Hotbird. Wij gebruiken alleen Ned 1, 2 en 3. Rest van de nederlandstalige zenders vind ik flauwekul.
De pakketten hebben allemaal HD-kwaliteit en dat is volgens mij Astra 2, klopt dit?

frank2

Quote from: Rowdy on June 17, 2014, 18:17:34
Welke Astra wordt er gebruikt bij CanalDigitaal? Wij gebruiken Astra 1 (H volgens mij) en Hotbird. Wij gebruiken alleen Ned 1, 2 en 3. Rest van de nederlandstalige zenders vind ik flauwekul.
De pakketten hebben allemaal HD-kwaliteit en dat is volgens mij Astra 2, klopt dit?

CD gebruikt voornamelijk astra 3 en nu wat minder astra 1. Pakketten met HD Nl zenders zitten op astra 3.

Astra 2 is geheel engels (BBC e.d.)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Rowdy

Heb nu een LNB met dubbele kop voor Hotbird en Astra 1. Als ik Ned 1, 2 en 3 in HD kwaliteit wil ontvangen, heb ik dan een andere LNB nodig? Zie tegenwoordige veel LNB's met 3 koppen.

snopper

Ja, je ontvangt nu Hotbird op 13 graden oost en Astra op 23.5 graden oost. De HD zenders van NL zitten op 23 graden Oost. Daar moet je dus op letten.

Groeten
Snopper

apogeefreak

Bij mij hebben ze de kaart gedeactiveerd tijdens voetbal. Ik kan dus niet meer gratis nederland kijken  :( Hebben anderen dat ook?

Ik kijk nu op de site van npo trouwens werkt prima iets meer blokjes  :D
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

brtram

Voor de PC heb je ook DVB-T USB stick's.

Prima beeld en maar 2 seconden langzamer dan UPC.
Via internet is het zo langzaam, dat als de buren al weer zitten, jij op internet pas het doelpunt  ziet ;D

apogeefreak

Quote from: brtram on July  7, 2014, 13:35:17
Voor de PC heb je ook DVB-T USB stick's.

Prima beeld en maar 2 seconden langzamer dan UPC.
Via internet is het zo langzaam, dat als de buren al weer zitten, jij op internet pas het doelpunt  ziet ;D

Dat is waar maar over 4 jaar hebben ze dat wel opgelost  :D
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Shorty

Quote from: frank2 on May 30, 2014, 08:33:44
Tot augustus kun je gratis naar NL zenders kijken, maar je hebt een ontvanger (sattelietdecoder) en een CD kaart nodig, die hoeft dan niet geactiveerd te zijn. Na augustus heb je een abbo nodig, als je NL 1/2/3/ wilt kijken, BVN blijft wel gratis net als alle duitse zenders en BBC's. Daar heb je ook geen CD kaart voor nodig. Alleen een ontvanger.

Dan heb je het over de HD zenders van de NPO. Op 19,2 oost zijn die nog steeds zonder abo te zien.

frank2

Helaas klopt dat niet. Ik heb geen abbomaar bij 19,2 staat wel npo1 e.d. maar er staat wel een spotje bij dus niet gratis te ontvangen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

August

Ik heb nog het oude set-top abonnement en bij mij zijn sinds augustus de NL HD-zenders ook weer afgepakt. Behalve bv. RTL8 omdat deze niet meer in SD wordt uitgezonden en ze zijn toch verplicht deze te laten zien.

August

Gisteren mailtje dat het set-toppakket straks niet meer aan de eisen van de mediawet voldoet en dat het na 2016 echt afgelopen is. Nu dan toch maar gebruik gemaakt van de mogelijkheid over te stappen naar het basis-abonnement (toch nog nét ietsje anders dan het basis-hd abonnement van op de site) voor 10 euro per maand. Ik ben benieuwd wat er volgend jaar gebeurt en of ik deze lagere prijs kan blijven betalen anders zoek ik tegen die tijd wel een andere oplossing.

Shorty

Quote from: frank2 on December 22, 2014, 18:31:57
Helaas klopt dat niet. Ik heb geen abbomaar bij 19,2 staat wel npo1 e.d. maar er staat wel een spotje bij dus niet gratis te ontvangen

Ik had even moeten vermelden dat het over de SD-kanalen ging.
Er staat inderdaad een spotje bij, maar NPO 1, 2 en 3 waren in elk geval afgelopen oktober nog steeds te ontvangen met een smart card zonder abbo, in SD op 19,2 oost. Ik zal eens aan m'n dochter vragen of die zenders afgelopen Kerst nog te ontvangen waren, maar ik neem aan van wel.
Op een of andere manier krijg ik op m'n Visiosat (nu: Cahors) BiSat-schotel in Frankrijk 23,5o niet te pakken...  :eh: (Voor alle zekerheid heb ik die schotel in Frankrijk gekocht, dus de LNB-houders zou op de correcte afstand en hoek ten opzichte van elkaar moeten staan.)

Inmiddels is de website van Canal Digitaal weer zodanig aangepast dat de mogelijkheid tot de aanschaf van een smart card zonder abbo onmogelijk lijkt te zijn gemaakt.  >:D Via de knoppen  Hardwareshop > Smartcards kom ik bij 2 mogelijkheden terecht:
1) Een "Extra kaart voor bestaande klanten" (incl. module) à € 89, en
2) Een "Standaard Startpakket" (incl. module) à €119 met een abo van tenminste €17,95 per maand.

De grote vraag is nu of die "Extra kaart"aan een bestaand abo-nummer moet worden gekoppeld om 'm te kunnen activeren, óf dat je die ook los kunt gebruiken om de op 19,2o gecodeerde (maar in principe gratis te ontvangen) NPO 1, 2 en 3, te ontvangen. 't Zou aardig zijn als iemand dat even kan uitvissen, dan blijft deze draad relevant.

VrGr,

Bart J. 

road rebel

Canalsat/Canal+ zullen na juni 2015 de losse kaarten niet meer ondersteunen (enkel card+decoder abonnementen). Is er al iets bekend bij canaal digitaal?