Welke versterker voor Focal Aria 926 speakers

Started by Maatje-DH, January 22, 2015, 20:38:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maatje-DH

Ik heb een vraag.
Sinds kort heb ik de Focal Aria 926 speakers.
Deze had ik aangesloten op een Marantz sr 6007 versterker.
Het geluid was redelijk. Toch had ik het idee dat ik vermogen te kort kwam.
Vervolgens heb ik 3 versterkers geprobeerd.
Yamaha rxa 1030, NAD 375BEE en als laatste een Denon PMA 1520.
Ondanks dat diverse revieuws aangaven dat dit prima versterkers waren vond ik ze te schel klinken.
Ik heb nu een oude yamaha rxv 430 uit 2002. Het gekke is dat deze versterker relaxed klinkt en zeker niet schel is. Toch wil ik een beter versterker. Ik denk aan een Marantz sr7009 of pm8005.
Heeft iemand hier ervaring in en advies.

Alvast bedankt, Marco

Octaaf

Als je een warmere maar erg goede versterker zoekt: Accuphase E210. Stond er vorige week nog een op MP voor 800 euro.


Pete Philly

Ik heb dezelfde set staan met een SR7008 van Marantz. Deze versterker kan de Focals prima aan maar op hoger volume (standje feest) hoor je de dynamiek verminderen en stort de versterker uiteindelijk in. Het beste is een dedicated eindtrap toevoegen, dan benut je het potentieel van deze mooie speakers het beste!

djoeri

De focals kunnen weleens wat schel klinken, heb je weleens aan buizen gedacht bijv een puresound of 2e hands leben, die kunnen zeer muzikaal klinken en met 91.5 db moet het best kunnen. Dit is natuurlijk niet om de buren wakker te houden.

Gr. Djoeri

Maatje-DH

Quote from: morca on January 22, 2015, 21:43:13
Zoek je een stereo of 5.1 amp.

Het liefst stereo. Maar ik mis dan wel de spotify connect en de dac.


drevox

Gewoon die Accuphase pakken en genieten. Of nog een dikkere accuphase.
Mooie gereviseerde versterker uit jaren 80 of 90 die stabiel is en genieten.
Vermogen zegt toch niet zo veel.


Ik heb zelf nooit last van schel hoog meer.

Mooie speakers trouwens.
Mogelijk wat meer met de opstelling experimenteren. Bas en hoog kunnen snel omslaan hoor.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

morca

Quote from: drevox on January 22, 2015, 22:06:37
Gewoon die Accuphase pakken en genieten. Of nog een dikkere accuphase.
Mooie gereviseerde versterker uit jaren 80 of 90 die stabiel is en genieten.
Vermogen zegt toch niet zo veel.


Ik heb zelf nooit last van schel hoog meer.

Mooie speakers trouwens.
Mogelijk wat meer met de opstelling experimenteren. Bas en hoog kunnen snel omslaan hoor.
^^

Maatje-DH

Quote from: morca on January 22, 2015, 22:04:55
Voordeel is dat een stereo amp met een goeie voeding in stereo beter klinkt dan een receiver.
wat is je budget?

Tussen de 1000 en 1500 euro

Maatje-DH

Quote from: Pete Philly on January 22, 2015, 21:50:04
Ik heb dezelfde set staan met een SR7008 van Marantz. Deze versterker kan de Focals prima aan maar op hoger volume (standje feest) hoor je de dynamiek verminderen en stort de versterker uiteindelijk in. Het beste is een dedicated eindtrap toevoegen, dan benut je het potentieel van deze mooie speakers het beste!

Daar ben ik dus ook bang voor. Overigens klinkt deze marantz av wel goed op de speakers.

Maatje-DH

Quote from: djoeri on January 22, 2015, 21:56:20
De focals kunnen weleens wat schel klinken, heb je weleens aan buizen gedacht bijv een puresound of 2e hands leben, die kunnen zeer muzikaal klinken en met 91.5 db moet het best kunnen. Dit is natuurlijk niet om de buren wakker te houden.

Gr. Djoeri

Wil liever geen buizenversterker.

Maatje-DH

Quote from: Octaaf on January 22, 2015, 21:25:29
Als je een warmere maar erg goede versterker zoekt: Accuphase E210. Stond er vorige week nog een op MP voor 800 euro.

Heb net even gekeken op mp. Komt echter boven mijn budget uit.

Marino

Ik zou eerst kijken naar de plaatsing en de aankleding van de ruimte, misschien het wat meer indraaien van de luidsprekers en zo wat 'spelen' met de opstelling. Een kale indeling van de ruimte kan ook voor een minder mooi geluid zorgen.

Kost niets en wellicht is het de oplossing, hierna vooral de 'nieuwe'  versterker proberen thuis te beluisteren.
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Maatje-DH

#14
Quote from: Marino on January 22, 2015, 23:04:48
Ik zou eerst kijken naar de plaatsing en de aankleding van de ruimte, misschien het wat meer indraaien van de luidsprekers en zo wat 'spelen' met de opstelling. Een kale indeling van de ruimte kan ook voor een minder mooi geluid zorgen.

Kost niets en wellicht is het de oplossing, hierna vooral de 'nieuwe'  versterker proberen thuis te beluisteren.

Ga ik morgen eerst eens proberen. Ik zal de speakers een beetje draaien. Dank voor de tip

Update: net de speakers iets dichter bij elkaar gezet (  3 meter) en de speakers niet naar een punt gericht maar recht vooruit. Het geluid is al wat minder schel.

Dank voor de tip

Octaaf

Je schrijft dat je met een stereoversterker o.a. De dac mist, maar er komen steeds meer versterkers met dac op de markt. Daarnaast kan die dac in de recruiter ook weleens de oorzaak zijn van wat scherpte, heb je al eens verschillende bronnen geprobeerd? Misschien kun je ook eerst investeren in een dedicated streamer met Spotify en goede dac.

Xander32

Akoestiek vs. het karakter van deze ls. (metaldome tweeters) ...
Dat ga je niet veranderen met een andere versterker.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Quote from: Marino on January 22, 2015, 23:04:48
Ik zou eerst kijken naar de plaatsing en de aankleding van de ruimte, misschien het wat meer indraaien van de luidsprekers en zo wat 'spelen' met de opstelling. Een kale indeling van de ruimte kan ook voor een minder mooi geluid zorgen.
...



^^
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

djoeri

Hoezo denk je eigenlijk dat je vermogen tekort komt? Het is niet een heel moeilijke speaker om aan te sturen. Ik kan me nog de oude Dynaudio's herinneren die echt over de zeik gingen als je niet genoeg vermogen had, maar dat ken ik niet van de Focal. Focal heeft in een wat hardere ruimte wel sneller last van overheersend hoog en mid, dus misschien eens naar de ruimte kijken en de match met de versterker.

Succes.

Maatje-DH

Quote from: djoeri on January 23, 2015, 10:24:04
Hoezo denk je eigenlijk dat je vermogen tekort komt? Het is niet een heel moeilijke speaker om aan te sturen. Ik kan me nog de oude Dynaudio's herinneren die echt over de zeik gingen als je niet genoeg vermogen had, maar dat ken ik niet van de Focal. Focal heeft in een wat hardere ruimte wel sneller last van overheersend hoog en mid, dus misschien eens naar de ruimte kijken en de match met de versterker.

Succes.

De ruimte is niet leeg. Ik heb wel een stenen vloer. Ik zoek dus een warme versterker die zich in het hoog en midden erg rustig houdt

Xander32

... die stenen vloer i.c.m. de pittige metaldome tweeters ga je niet temperen met een versterker.


Quote from: Maatje-DH on January 23, 2015, 22:12:37
De ruimte is niet leeg. Ik heb wel een stenen vloer. Ik zoek dus een warme versterker die zich in het hoog en midden erg rustig houdt
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

djoeri

Daarom heb ik ook die buis aangehaald. Het ligt eraan hoe hard het geluid is, vind je het net iets te dan kun je dat met een versterker prima oplossen is het erg schel dan wordt het lastig. Hoewel een tapijt en kast als absorber en diffusor voor de eerste reflecties niet zo heel moeilijk te realiseren zijn.

Maatje-DH

Quote from: djoeri on January 24, 2015, 07:32:38
Daarom heb ik ook die buis aangehaald. Het ligt eraan hoe hard het geluid is, vind je het net iets te dan kun je dat met een versterker prima oplossen is het erg schel dan wordt het lastig. Hoewel een tapijt en kast als absorber en diffusor voor de eerste reflecties niet zo heel moeilijk te realiseren zijn.

Wellicht kan een tapijt uitkomst bieden. Ga dit eerst maar een proberen. De speakers zijn prettig afhankelijk van de versterker. Met de Marantz sr6007 konken de speakers goed. Ook met mijn oude yamaha versterker. De nieuwe versterkers denon pma 1520 en Nad waren powerful maar daarmee ook erg onrustig.

Vandaar dat ik toch weer overweeg om voor marantz te gaan. Hierin moet ik een keuze maken tussen de sr7009 en pm 8005 of de kleinere pm 6005

Xander32

Weer iemand die denkt dat een buis synoniem staat voor een vriendelijk hoog  :nowink:.

Quote from: djoeri on January 24, 2015, 07:32:38
Daarom heb ik ook die buis aangehaald. Het ligt eraan hoe hard het geluid is, vind je het net iets te dan kun je dat met een versterker prima oplossen is het erg schel dan wordt het lastig. Hoewel een tapijt en kast als absorber en diffusor voor de eerste reflecties niet zo heel moeilijk te realiseren zijn.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Een tapijt, liefs hoogpolig, zal wat positiefs kunnen brengen :thumbs-up:.
Maar kijk ook serieus naar de opstelling van ls.; wat meer of minder indraaien kan ook veel doen. En dat kost je niets.



Quote from: Maatje-DH on January 24, 2015, 08:38:57
Wellicht kan een tapijt uitkomst bieden. Ga dit eerst maar een proberen. De speakers zijn prettig afhankelijk van de versterker. Met de Marantz sr6007 konken de speakers goed. Ook met mijn oude yamaha versterker. De nieuwe versterkers denon pma 1520 en Nad waren powerful maar daarmee ook erg onrustig.

Vandaar dat ik toch weer overweeg om voor marantz te gaan. Hierin moet ik een keuze maken tussen de sr7009 en pm 8005 of de kleinere pm 6005
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT