Zwart beamer scherm (zoals Black Diamond)

Started by mgmcube, January 21, 2015, 16:52:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mgmcube

Het enige nadeel van mijn beamer (Epson 6100) vind ik de zwartwaarde. Het is toch altijd meer grijs.

Kan elke beamer zomaar op een zwart scherm projecteren?
Is er of komen er in de toekomst ook zwarte schermen van andere merken op de markt dan het bekende Black Diamond scherm? bijv http://www.rtpmanhattan.com/Zebra/Home.html
Zijn er ook nadelen van een zwart scherm?
Geven nieuwe/betere/led beamers net zulke zwartwaardes op een wit scherm?

Cage

Ook ik ben benieuwd naar vordeligere alternatieven voor de Black Diamond. Draper React II is wel voordeliger maar nog steeds best prijzig.
Ik heb dan ook nog een rolscherm nodig, wat nog weer duurder is.
Nadelen van dergelijke schermen:
Kijkhoek: Deze is beperkter. Bij een ruime hoek kunnen delen van het scherm donkerder zijn dan andere.
Plaatsing van de projector: Deze is minder flexibel. Deze moet vrij recht voor het scherm geplaatst worden. Mijn plafonds zijn vrij hoog en de projector hangt dus ook vrij hoog. Voor een hoogcontrast scherm zou ik lager moeten hangen.
Die Zebra schermen zien er leuk uit. Jammer genoeg alleen in de VS verkrijgbaar en niet als rolscherm.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

m9

kun je niet beter op een schoolbord projecteren :-X

dit staat op hun pagina,

For international orders or questions, please email: [email protected]

zou misschien mogelijk zijn daar te bestellen.

Da-lite

Deze is goedkoper dan Black Diamond en kan men krijgen in Fix frame en in Tabtensioned.
Is ook gebruikt door Sony zelf om op de IFA 2014 de VW300 te presenteren.
Dit is een Franse fabrikant en verdeelt ze zelf rechtstreeks.
Hier is een link naar een Frans forum waarop dit merk zit , op de eerste pagina vindt men prijzen en veel foto's als voorbeelden.
Als je door het topic bladert leest men vele goede kritiek van vele leden die zo ééntje hebben.

De naam is " Xtrem Screen Daylight " ( heeft een gain van 0,9 )

http://www.homecinema-fr.com/forum/ecrans-de-videoprojection/ecrans-xtrem-screen-daylight-0-9-video-cinemask-p-28-t30051175.html

Wat verder in het topic , spreekt men ook van een referentie scherm met 1,0 of 1,1 gain ( ik weet het niet meer zo juist , is al een tijdje gelden dat ik nog door dit topic gebladerd heb. )
Misschien is dit een alternatief voor jullie zoektocht naar een zwart scherm.

Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

papaleo

Met name de CineMask uitvoering heeft mijn interesse gewekt.... 😎
Heeft iemand,of weet iemand wie ervaring met deze schermen heeft?
En wie verkoopt dit spul?

http://www.youtube.com/watch?v=tbMelEXExTE
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Cage

Extermscreen is idd wel interessant. Blijft prijzig maar toch wel weer wat voordeliger dan de Draper React II.
Mijn Frans is niet zo best dus zal dat forum nog eens beter bekijken via Google Translate.
In een eerdere post staat dat ze direct leveren dus geen dealers. Helaas is de website van ExtremScreen momenteel niet beschikbaar dus info is wat beperkt. Later nog eens kijken.
Ben ook wel benieuwd of iemand op het forum al zo'n scherm heeft. Zou graag het verschil eens zelf willen ervaren voor dat zo'n duur scherm aanschaf.

Lees veel positieve ervaringen van dergelijke schermen uit het buitenland, maar in Nederland hebben schijnbaar maar zeer weinig mensen zo'n scherm.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

konijntje

Quote from: papaleo on January 22, 2015, 19:37:18
Met name de CineMask uitvoering heeft mijn interesse gewekt.... 😎
Heeft iemand,of weet iemand wie ervaring met deze schermen heeft?
En wie verkoopt dit spul?

Wow inderdaad even de spaarpot gaan vullen!

hier met beeld

https://www.youtube.com/watch?v=OOXDeUMDbtI

Da-lite

Quote from: papaleo on January 22, 2015, 19:37:18
Met name de CineMask uitvoering heeft mijn interesse gewekt.... 😎
Heeft iemand,of weet iemand wie ervaring met deze schermen heeft?
En wie verkoopt dit spul?

Ik ben zelf al eens gaan kijken naar hun site , maar het is geen echte site.
Er is alleen een email adres waar je met je vragen terecht kan over info en bestellen.

In het topic zelf zit ook de verkoper of eigenaar van Xtrem, als je je lid maakt van het franse forum dan kan je hem rechtstreeks vragen stellen in dat topic. ( of bestellen )
Dat zie ik daar veel leden doen op die manier.
Want ergens in het topic zag ik, dat er iemand van het Brusselse hem eerst een pm had gestuurd ( via dat topic ) en een paar pagina's verder lees je dan dat die persoon hem bedankt voor de goede afhandeling.
Hier is het email adres dat ik gevonden heb van Xtrem screen.

[email protected]





Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

Da-lite

Oeps , ik heb op de verkeerde manier gereageerd .....maar je leest mijn antwoord hierboven in de paarse kader.
Mijn excuses hiervoor.  :blush:
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

mgmcube

#9
Quote from: papaleo on January 22, 2015, 19:37:18
Met name de CineMask uitvoering heeft mijn interesse gewekt....
Heeft iemand,of weet iemand wie ervaring met deze schermen heeft?
En wie verkoopt dit spul?


Die cinemask versie is inderdaad wel erg gaaf.

Dit is misschien ook nog wel cool: alleen niet zo bruikbaar op een oprolbaar scherm :)
https://www.youtube.com/watch?v=GEYyJZK_hL0
Wel nog zwarter dan de andere schermen.

edit:
In dit filmpje nog wat uitleg en heeft hij het ook op andere materialen geverfd.
Misschien kan ik met deze verf dan mijn huidige scherm wel schilderen. Geen idee of dat echt mooi wordt, maar het idee is wel leuk.
https://www.youtube.com/watch?v=cJNZWtbABBg
http://www.digital4kcrystalonyx.com/

arjan1978

Hoi,

Als ik het zo bekijk dat filmpje is het 1 of andere hobby bob,
Muren zijn niet vlak zo te zien,( pot alblastine en een velletje schuurpapier doen wonderen)
En als je ziet wat voor prijzen ze voor die verf vragen 550 dollar voor bijna 1 liter  :ohmy:
Daar kun je heel wat litertjes bij de bouwmarkt voor halen, Lijkt me dat er vast wel 1 tussen zit die een mooie projectie geeft
LG OLED77CX6LA LG OLED65b6v - tw9200 - x7200wa - 7.2.4 atmos -  B&W CM9/CMC2/CM8 S2 - Dual PB13-Ultra - Oppo 203 - Ps4 - Nvidia Shield - Zappiti 4K HDR - Sonos - Hue

Cage

@Papaleo: Je gaf aan dat je interesse had in het CimeMask scherm van Xtrem Screen. Heb je toevallig nog contact gehad met de makers voor meer info/prijsopgave. Ik heb er ook wel benieuwd naar.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

geronimo

Euroscreen heeft nu een nieuw doek : React 3.0

Zie hieronder de beschrijving zoals die op hun website staat:

A  few  years  ago,  Euroscreen  introduced  the  revolutionary  screen surface ReAct.
ReAct soon got  very  popular  thanks  to  the  high   contrast  features in combination with a competitive  price.
Through the years the surface has been  upgraded and  improved  thanks  to  new   technology ,  and now it's time to present ReAct 3.0.

ReAct  3.0  is  an  unsupported,  silver  grey  front projection  surface  with  enhanced  light  control.
The  surface  is  slightly  darker  in  colour  than  its predecessor, which eliminates ambient light even better, 
but  at  the  same  time  the  new   surface will be better at filtering daylight and will project a brighter image.
The coated structure and the new finish of the material boost colour contrast (colour  temp  6508  K)  and  black  levels, 
and provide a full depth in the projected  image. With an improved viewing angle you get an even better viewing  experience, even in a  brightly  lit  audience area.
And with a gain of 1.0 and a viewing angle of 76˚, ReAct 3.0 offers universal  benefits, and is an excellent choice for many AV  installations.
The material is equally suitable for conference rooms as for home theatres.
ReAct 3.0 is Full HD and 4K compatible, and the flexible  fabric  ensures  an  excellent,  flat  viewing surface for fixed frame and Tab Tension screens.
With a darker silver coloured material, the  surface is even more suitable for use in bright areas than the  previous  versions  of  ReAct.  Used  in  Tab Tension, the silver grey finish provides a  natural framing  of  the  projected  image,  even  if  you choose a screen without black borders. Without the  permanent  borders  you  get  a  projection screen that delivers a more flexible choice when it comes to choosing your projection format.

REACT 3.0
• Provides excellent image even in bright light
• Optimal colour rendition and full depth
• Full HD and 4K compliant
• Silver grey front projection surface
• Gain: 1.0
• Viewing angle: 76°
• Thickness: 0.3 mm
•  Suitable  for  the  screen  models  Frame Vision Light, Frame Vision, Sesame 2.1 Tab
Tension,  Linea  Tab  Tension,  Diplomat  Tab Tension, Blackline Tab Tension

Misschien is dit een goed alternatief voor het Black Diamond doek.

geronimo

Weet iemand of één van de sponsoren van het HT forum schermen van euroscreen kan leveren ? Op de ISE 2015 in A'dam het Thor tab tension scherm gezien; deze heeft een zeer mooi ophang/afstel systeem.

Dirk

ik weet het, de vraag is al een paar keer (zij het indirecter ;)) gesteld, maar...is er inmiddels al iemand vh forum die zo een Xtrem Screen scherm ergens in het echt heeft gezien en/of vergeleken met een SI...of er misschien gewoon zelf al één heeft hangen?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

konijntje

Quote from: Dynky on February 28, 2015, 08:29:12
ik weet het, de vraag is al een paar keer (zij het indirecter ;)) gesteld, maar...is er inmiddels al iemand vh forum die zo een Xtrem Screen scherm ergens in het echt heeft gezien en/of vergeleken met een SI...of er misschien gewoon zelf al één heeft hangen?

Black diamond van SI hangt volgens mij bij ITC Hometheather...
ben wel benieuwd naar de Xtrem Screen inderdaad!

Dirk

#16
Ik krijg als het goed is morgen m'n offerte voor een Xtrem Daylight 0.9
zonet uitgebreid met de man gebeld en ik ben aangenaam verrast van zijn productkennis (incl van die vd concurrenten ;D) en meedenken om tot een geschikte oplossing voor mijn situatie te komen.

eerst was ik wat bezorgd vwb de hoogte van mijn projector en de kijkhoek (PJ hangt 60cm boven de bovenrand vh scherm) na wat ik las over Black Diamond schermen en diens beperkte projectie-angles, maar dat probleem speelt volgens hem absoluut niet bij de Daylight.

fwiw; ze hebben bij zijn weten nog geen HT-scherm in België hangen, dus ik zou mogelijk de eerste worden...als alles doorgaat  8)

leuk weetje; de complete motoriek & mechanica vd oprolschermen die Xtrem Screens gebruikt komt van bij Screen Research
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Cage

En heb je de offerte al binnen? Ben wel benieuwd. Gaat het om een "standaard" scherm of om het Cine mask Scherm en in welk formaat?
Wel goed om te horen dat het geen probleem is als de projector een stuk hoger dan het scherm hangt wat die situatie heb ik ook.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

Dirk

offerte kreeg ik zoals beloofd gisterenochtend al binnen.
gisterenavond heb ik vervolgens ook nog wat meer specs/afmetingen vd cassette gevraagd en die heb ik ondertussen ook ontvangen...en op dat vlak geen verrassingen, het klopt tot op de mm met wat hij uit het blote hoofd de avond ervoor aan de telefoon had gezegd.
ik ga m'n scherm dus deze week nog bestellen (in dat geval hoef ik ook gen verzending te betalen, geste voor de sneller beslisser zeg maar ;))

de maat die ik bestel is 243cmB (cassette meet dan 250cm, langer past niet in m'n lift :D)
hoogte scherm 190cm (ik wil de onderkant vh scherm tot op 40cm vd grond laten zakken, ik kijk nou eenmaal niet graag omhoog)
en qua uitvoering wordt het een non tensioned Daylight 0.9 Dynamic Black Contour.

De Daylight 0.9 is je wslk wel bekend als je al wat hebt gelezen op de Franse fora, maar de DBC betekent zoveel als een scherm zonder zwarte omranding of zwarte backdrop aan de bovenzijde, wat dus de vrijheid geeft om zo groot te projecteren als je wil en aangezien het scherm zelf dusdanig donker is geeft dat een subjectief zwarter beeld en hoger contrast.
waar je niet projecteert is maw dusdanig donker dat een aparte zwarte rand overbodig wordt, door sommigen zelfs als storend wordt ervaren, want je ziet dan een rand rond een (beeld)rand
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Cage

Bedankt voor de info. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen als je hebt scherm hebt hangen.
Ik zou ook graag een keertje komen kijken naar de beeldkwaliteit als dat mag en jou uitkomt.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

Dirk

geen enkel probleem...en je bent natuurlijk welkom om eea te bekijken  ;)
geen idee waar je woont btw, maar ik woon in Antwerpen
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

mgmcube

Wat moet zo'n scherm kosten als ik vragen mag?

Kjelt

Quote from: Dynky on March 11, 2015, 19:44:10
zonet uitgebreid met de man gebeld en ik ben aangenaam verrast van zijn productkennis
Welke man is dit, is dit de fabrikant zelf of een dealer? Vreemd dat die website nog steeds offline is trouwens?

Quoteofferte kreeg ik zoals beloofd gisterenochtend al binnen.
Week dit veel af van de prijzen uit de pdf (kan hem niet attachen vanwege sizelimiet).
http://www.xtremscreen.com/brochures/XS_Daylight_09_Frame_FR.pdf

Quotequa uitvoering wordt het een non tensioned Daylight 0.9 Dynamic Black Contour.
de DBC betekent zoveel als een scherm zonder zwarte omranding of zwarte backdrop aan de bovenzijde, wat dus de vrijheid geeft om zo groot te projecteren als je wil en aangezien het scherm zelf dusdanig donker is geeft dat een subjectief zwarter beeld en hoger contrast.
Dan heb je dus ook niet meer die cinemask uitvoering nodig?
Ben zelf ook erg benieuwd naar hoe dit uiteindelijk er dan uit gaat zien. Dit zou een opvolger van mijn scherm kunnen worden.

Dirk

Quote from: Kjelt on March 12, 2015, 11:59:51
Welke man is dit, is dit de fabrikant zelf of een dealer? Vreemd dat die website nog steeds offline is trouwens?
eerste mailcontacten waren met Franck Lapp (als gevolg van een vraag van mij via de account die op hun website staat vermeld), daarna gevolgd door Laurent Fernandez...met wie ik later ook uitgebreid gebeld heb.
Zover ik van ze begreep zijn zij de 2 (hoofd)personen achter dit bedrijf.

dealers hebben ze niet, wat een bewuste keuze is om het merk eerst stevig te positioneren, wat nu mogelijk is dankzij hun agressieve prijzenpolitiek, zeker als je een gelijk(w)aardig scherm van bvb Screen Innovations met één van hen gaat vergelijken, want dan zijn de prijsverschillen behoorlijk groot.
ze verkopen dus of aan de eindgebruikers zelf, of aan installateurs (volgens hem momenteel de grootste afnemers), wat de prijzen aanzienlijk drukt tov de competitie.

fwiw; garantie geven zij zelf en die is 2 jaar. 
productietijd is momenteel minimaal 6 weken (kan oplopen tot maximaal 8 weken), omdat elk scherm maatwerk is en pas wordt geproduceerd na bestelling, een "stock" is er maw nergens.

Quote from: Kjelt on March 12, 2015, 11:59:51Week dit veel af van de prijzen uit de pdf (kan hem niet attachen vanwege sizelimiet).
http://www.xtremscreen.com/brochures/XS_Daylight_09_Frame_FR.pdf
ik heb vooraf enkele prijzen gezien op de franse HT-fora (die hier oa ook gelinkt werden) en die bevielen me prima, maar omdat ik toch maatwerk nodig had heb ik me daar niet te erg door laten leiden. 
de pdf waar je naar linkt toont trouwens enkel vaste schermen, de mijne is gemotoriseerd, dus dat scheelt wel een beetje.

om je toch een idee te geven van het verschil met de concurrentie; ik had voor een gemotoriseerd 100" 16:9 scherm van SI (de "series 5") een prijs gekregen die ik nog net te overzien vond, maar als je dan vervolgens deze van Xtrem Screen ernaast legt en merkt dat je meer dan 30% bespaart tov dat bedrag, dan was de keuze voor mij snel gemaakt. (ik bestel hem dit weekend)
komt daarbij dat ik de gebruikersreacties/filmpjes/foto's op de Franse fora behoorlijk indrukwekkend vind, dus ik acht de kans op een teleurstelling relatief klein...al zal ik dat natuurlijk pas kunnen bevestigen als hij hier hangt  ;D


Quote from: Kjelt on March 12, 2015, 11:59:51Dan heb je dus ook niet meer die cinemask uitvoering nodig?
Ben zelf ook erg benieuwd naar hoe dit uiteindelijk er dan uit gaat zien. Dit zou een opvolger van mijn scherm kunnen worden.
ik was in mijn specifieke situatie nooit van plan de cinemask te nemen (volgens hem momenteel bij installateurs wel veruit de populairste keuze), maar als je er idd van uit gaat dat de schermranden rondom m'n beeld dusdanig donker zouden moeten gaan "aanvoelen", dan hoeft dat niet...ik ben ook erg benieuwd.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Da-lite

Quote from: Dynky on March 12, 2015, 19:28:53

om je toch een idee te geven van het verschil met de concurrentie; ik had voor een gemotoriseerd 100" 16:9 scherm van SI (de "series 5") een prijs gekregen die ik nog net te overzien vond, maar als je dan vervolgens deze van Xtrem Screen ernaast legt en merkt dat je meer dan 30% bespaart tov dat bedrag, dan was de keuze voor mij snel gemaakt. (ik bestel hem dit weekend)
komt daarbij dat ik de gebruikersreacties/filmpjes/foto's op de Franse fora behoorlijk indrukwekkend vind, dus ik acht de kans op een teleurstelling relatief klein...al zal ik dat natuurlijk pas kunnen bevestigen als hij hier hangt  ;D

ik was in mijn specifieke situatie nooit van plan de cinemask te nemen (volgens hem momenteel bij installateurs wel veruit de populairste keuze), maar als je er idd van uit gaat dat de schermranden rondom m'n beeld dusdanig donker zouden moeten gaan "aanvoelen", dan hoeft dat niet...ik ben ook erg benieuwd.


Proficiat met je aankoop , ik ben wel benieuwd naar je bevindingen ( en foto's natuurlijk  ;)  ) .
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4