Mijn DIY Center 'Inferno'

Started by BarcoU2man, February 26, 2004, 17:07:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BarcoU2man

Ik ben ook maar eens gaan bouwen aan mijn center, tekening lag op tafel, en ondertussen is tie klaar, voor ik een volledig testresultaat geef een impressie van de Bouw.

De Unit die ik gebruik zijn 2x een VMB Proffesional TW-03 Dome Tweeter, enkele mensen zullen deze kennen uit het PA gebeuren, maar ik vind ze zo lekker klinken dat ik eens wilde kijken of ze ook goed in een HT opstelling klinken.

Als midden/woofer, 2x de JBL JBSW10, misschien minder bekent, maar die vind ik ook zo lekker gaan, en ik ben maf van JBL dus er moest iets van JBL. Deze jongens zijn trouwens wel magnetisch afgeschermd. Waarom elk 2, ik houd het liefst de Mid/hoog verhouding gelijk, vind ik het resultaat gewoon het mooist, die center die ik nu heb met 2 mid 1 hoog vind ik teveel aan hoog missen, nu zijn die tweeters wel een stuk minder, maar oke...

Over de filter ben ik nog niet uit, wil niet teveel filteren, dus ben nu een beetje met verschillende consendatoren aan het spelen, maar als er iemand nog tips heeft, ik hoor het graag.


Eerste foto's kigt alles een beetje in elkaar....
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

BarcoU2man

De volgende, klankkast krijgt vorm. Hier zie je straks niks van, maar uit de rest volgt het wel. de uiteinde worden wat rond en buitenste 2 komen de JBL's in. het gat breid het eigenlijke frame uit naar de kast. Wordt straks wel duidelijk

Looking for a real computer, buy a Mac :-)

BarcoU2man

De voor en achterkan erop, het krijgt vorm.... Natuurlijk ook de uiteinde , ik hoop dat je nu een idee krijgt van de vorm waaroor ik ja
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

BarcoU2man

De volgende stap was demping en de dunnere stukken MDF erboven en onder maken. Dit ging met heel veel schuren en geduld wel goed, maar ik heb tussendoor geen foto;s gemaakt. Kon me eigen daarna niet beheersen en heb de speakers erin gehangen en het bananenplug terminal eringezet, Bi-Wire komt met een geschikte versterker nog wel..

Looking for a real computer, buy a Mac :-)

BarcoU2man

nog wat close-up pics... Let niet op de speakerdraad, tis maar om te proberen he  ;D
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

BarcoU2man

Resultaten:

WWWWWWWWWWWWWWWWWWWOOOOOOOOOOOOOWWWWWWWWWWWWWW Echt een heerlijk geluidje, de VMB's komen zo lekker uit, ga nog wel kijken wat ik met de filter doe, heb nu gewoon de basic condenstator erin gezet, Wel een verschil met het ukkie erboven  ;D ...
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

BarcoU2man

Het resultaat na 3 dagen klussen.... Nog een rooster en voila ;D

Ik kijk uit naar jullie mening, aanpassingen etc....
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

blue-eyes

Klanktechnisch kan je niets zeggen, ontwerptechnisch ook niet.

Maar ik vind het wel mooi! En goed gedaan, en leuk dat je plaatjes post en een topic van gemaakt hebt.

o ja, JBL lover, klinkt altijd goed ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Bart_M


Yanmik

#9
Da's nog eens een ontwerp waar Erik (center der centers) wat kan van leren  :D
En helemaal klaar na 3 dagen.
En dan zeggen dat Erik er lang over doet als ie enkele maanden bezig is om een speaker te bouwen.
PS: Die ingebouwde subwoofer links op de foto lijkt me ook wel wat  :o
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

garmtz

Niet vergelijkbaar  met waar Erik mee bezig is, maar toch '2 thumbs up' voor de gedane moeite en het resultaat!  8)

SARK

Ziet er goed uit.
Vraagje, hoe dik is het MDF van de boven en onderkant ... en hoe heb je de vorm erin gekregen? Buigen en vastzetten met lijm en schroeven?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

SARK

#12
Quote from: KrunK on February 26, 2004, 17:28:38
2 tweeters?
Inderdaad, dit is de eerste keer dat ik twee (dezelfde) tweeters in een luidspreker zie. ???
Wat voor filter heb je toegepast?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

BarcoU2man

Thnkx allemaal voor de replys. ff tussendoor, die woofer links op de foto moet je niet naar kijken, was ooit in een vaag verleden een experiment met een speaker die ik nog had zien liggen. Is 3 keer niks. Anyway, Alles is 18mm MDF, de bovenkant is 9 mm en heb ik met een vochtige doek en heel veel geduld gebogen. Niet te nat, andrs scheurt het ook door en je dan is je MDF sowieso overleden. Tis verlijmd, en met bijna 30 schroeven vastgezet. Daarna alles gladschuren met eerst grof daarna fijn papier om het als een geheel te krijgen. Het hout is dikgenoeg voor deze speakers, maar zoiets als Erik had gaat hiermee niet. Tis ook een center, die hoeft niet de lage tonen te produceren. Ben ook maar een studentje die over 2 dagen pas 18 wordt, dus ik kan me ook niet een duurdere klassen speakerunits veroorloven  ;D
Maar ik ben echt zeer positef over mijn dubbele tweeter experimernt, werkt beter dan dat ik gehoopt had.  :P 8) ;D :D Verbaast me eigenlijk dat niemand anders dat ooit geprobeerd heeft.

Over de filter is nog wel een discussie te starten. Ik heb het zo van binnen bedraad dat elke tweeter een eigen condensator heeft als filter, tis gewoon de standaard waarde die ik uit zo;n zelf bouw boek heb, de excate waarde moet ik opzoeken.  De JBL's ben ik nog niet overuit, tis mid, en mid zo moeilijk te filteren, niet te hoog, maar niet te laag. Zit nu ook met wat condensatoren te kloten maar dat is niet de way he, dus graag hulp of opvattingen daarover  ??? 8)

En voor studenten zijn de kosten van deze speaker ook zeer te overzien. Anyway, graag nog tips over het filteren want als ik heel eerlijk ben is het echte terein daarvoor een beetje nieuw voor me. Basis zoals ik nu heb is eigenlijk meer om de kwaliteit te waarborgen van de speaker zodat ik hem niet sloop :)

Mzzl

Sander
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi,

Ziet er gaaf uit.
Zal best ook lekker knallen bij de Matrix... ;D

Geen vergelijk met 9 van de 10 normale centertjes.... 8)


groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SARK

#15
Hmmm, de constructie van de steunen lijkt wel een beetje op ...

You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

BarcoU2man

Hoi,

Thnkx voor de reply's, Vraagje aa nde zelfbouwer van de Center der Centers (Erik) Hbe je nog tips voor de filter??? Oja, de steunen, woonsdag bij de grote blauwe bak  O0 :P

Mzzl

Sander
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

Erik van Voorst (in memoriam)

..Ben je nu aan het experimenteren met een 6 dB-Filter
...waar heb je je cross-overpunt liggen...wat voor componenten heb je nu " erin hangen"

Let op ik ben geen filter expert...maar op het forum zitten er zat dus...brand los..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BarcoU2man

Hey Erik,

Ga dat even uitzoeken vanavond. Bestaan er geen standaard regeltjes voor ofzo, dus met dit, moet je zo;n filter maken, of zoiets.

Alvast bedankt

Sander
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

Lynxxx

#19
Quote from: SARK on February 26, 2004, 21:15:07
Inderdaad, dit is de eerste keer dat ik twee (dezelfde) tweeters in een luidspreker zie. ???
Wat voor filter heb je toegepast?

Da's niet zo bijzonder hoor. Ik heb een JBL HT1F als rear center en die heeft ook twee dezelfde tweeters geplaatst op de middenlijn. Let op: Bij de HT1F wordt expliciet door de fabrikant gewaarschuwd dat de speaker VERTIKAAL dient te worden geplaatst voor een optimale afstraling. Indien de speaker horizontaal wordt geplaatst, heeft hij een zeer smalle "sweetspot". Erik kan je ongetwijfeld meer vertellen over de voor en nadelen van dit soort d'Appolito achtige constructies.




Enne JBL Lovers.. hier nog 1 :)


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Bart_M

Het heeft idd te maken met het afstralings gedrag.
Als je een d'appolito opstelling gebruikt, dan moet je hem eigenlijk altijd verticaal gebruiken. Anders heb je idd een kleine sweetspot. Ga je 2 tweeters gebruiken, dan heb je dit nog veel meer.

SiR-ROUND

Mooi hoor...

Die steunen doen me aan Ikea denken, weet niet waarom... ;D

SARK

#22
Quote from: Lynxxx on February 27, 2004, 17:59:45
Da's niet zo bijzonder hoor. Ik heb een JBL HT1F als rear center en die heeft ook twee dezelfde tweeters geplaatst op de middenlijn.

OK, behalve JBL ... welk merk nog meer?  :-\
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

BarcoU2man

Heyz,

Ben aan het zoeken geweest, maar ik kom er niet uit met die filter, weer iemand een website met meer info over filters, met andere woorden gewoon een soort van guide. Heb nu gewoon 10mU condesatoren, weet niet of de grootheid klopt, maar iets in die geest, van die kleine groene dingen, was volgens die verkoper in onze lokale electrozaak voldoende, maar is dit zo.?!?! ??? Need help please

M.v.g.

Sander
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

Bart_M

Hier staat wel wat info die nuttig kan zijn:
http://www.12vhifi.nl/filters.html

Grtn,
Bart