Hierarchy

Started by TheAkroatis, January 8, 2015, 21:19:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TheAkroatis

In hoeverre moet ik de merken Lenco, Gerrard, Technics, Dual en Thorens plaatsen. Welke typen van elk merk behoren tot de betere. Van Thorens weten we dat een TD 145 vrij goed is, maar hoe zit dit feitelijk bij de andere merken?

Mordante

Ik weet niet of hier een antwoord op te geven is. Alle deze merken hebben mooie maar vast ook minder mooie/goede producten gemaakt. Van Lenco weet ik dat de L75 goed schijnt te zijn. De Garrard 301/401 en de Technics SP10. Maar ook Denon heeft mooie spelers gemaakt en zo zijn er vast nog wel veel meer vintage spelers welke goed zijn zoals Micro Seiki en EMT.

Persoonlijk begin ik er niet aan. Onderdelen zijn moeilijk verkrijgbaar en het zijn wel oude producten.

TheAkroatis

Juist, L 75 hoe zou ik die kunnen vergeten.
Bij Dual hebben zo ook wel zoiets in hun gamma gehad zeker.

TheAkroatis

Ik zou een Dual 1218 kunnen scoren. Lijkt mij een leuk projectje om deze op punt te stellen.
Toch zou mijn voorkeur eerder naar een Thorens 160 willen gaan als een 145 niet bereikbaar/betaalbaar is.
We hebben al wat op het net aan't speuren geweest en over de Dual 1218 valt wel wat te ontdekken.
Wat denken jullie, gaan we met een Dual 1218 minder goed af zijn dan met een Thorens?

Oud lid

#4
Dual Golden One.

Erwin B

TheAkroatis


Quote from: Erwin B on January 10, 2015, 21:11:34
Dual Golden One.

Erwin B

[emoji51]
Ik denk niet dat we die op de tweedehandsmarkt of rommelbeurzen gaan tegenkomen voor een aanvaardbaar prijsje.

Sodejuu

Quote from: TheAkroatis on January 10, 2015, 19:44:44
Ik zou een Dual 1218 kunnen scoren. Lijkt mij een leuk projectje om deze op punt te stellen.
Toch zou mijn voorkeur eerder naar een Thorens 160 willen gaan als een 145 niet bereikbaar/betaalbaar is.
We hebben al wat op het net aan't speuren geweest en over de Dual 1218 valt wel wat te ontdekken.
Wat denken jullie, gaan we met een Dual 1218 minder goed af zijn dan met een Thorens?
Technisch gezien zijn een TD160 en een TD145 gelijk. De TD145 heeft enkel een automatische afslag extra die ook nog niet eens bij elke plaat werkt. De afslag werkt nl op d esnelheid waarmee de arm door de uitloopgroef loopt. Is de uitloop kort, slaat de speler niet af. Qua bediening is die ook een heel klein beetje anders. Bij een TD160 zet je de schakelaar op 33 of 45 rpm en de speler draait. Bij een TD145 moet je de schakelaar even doordrukken om 'm te laten starten. Verder zijn ze dus gelijk. Mijn voorkeur gaat uit naar de TD160, omdat die minder poespas erop heeft. De electronica die in een TD145 zit, zit op de arm aangesloten en dat werkt toch door. Hoor je dat? Meestal niet
Bedenk echter dat het laatste jaar de prijzen voor tweede hands Thorens spelers ramatisch gestegen zijn. Een TD160 in fatsoenlijke staat had je vorig jaar voor ca €150. Tegenwoordig moet die €250-300 opbrengen. Een TD145 zal ongeveer hetzelfde doen.
De betste uitvoeringen zijn de TD160 MK3 Super en de TD147. De TD147 is een TD160Mk3 Super met automatische afslag en een dikkere bodemplaat. Als je een TD147 vindt onder de €400 ben je een knappe. Een Super is zeldzaam.
Wil je een goede, kies dan voor een TD160Mk2. Je hebt ook nog de TD146 en TD166. Dat zijn uitgeklede TD145 en TD160 spelers. Er zit en andere arm op (TP11, op een TD160 zit een TP16), die ipv een magnetische antiskating een houtjes/touwtjes antiskating regeling heeft. Voor de werking maakt dat niet uit. Ik vind de TP11 niet minder dan een TP16. De TD166 en TD146 zijn goedkoper dan een TD160 en TD145.
Ga iig voor minstens een Mk2 uitvoering. De arm is lichter en je bent flexibeler met de keuze voor een element.

De Dual is een heel andere speler. Die wordt aangedreven dmv een tussenwiel. Dat heeft als nadeel dat je nogal wat rumble er gratis bij krijgt. Leuke speler, maar absoluut niet te vergelijken met een Thorens TD160 series. Ik heb hier zelf en Dual CS1224 staan met een AT95 erin. Dat speelt erg mooi, buiten de rumble,  en kost een drol. Een CS1224 vind je wel eens op een rommelmarkt voor €5. Een AT95 kost officieel €40, maar die vind je ook al voor €25. Het verschil tussen een CS1218 en een CS1224 is enkel de motor. De CS1218 heeft een 4-polige en de CS1224 een 2-polige. De hele CS12xx reeks is eigenlijk wel zo'n beetje gelijk. De ene is volledig automaat en heeft meer polen in de motor dan de andere. Lagers en mechanica is verder gelijk
Wil je een goede Dual, zou je beter in de 700 en de 1000 reeks kunnen zoeken. De CS505 is ook een heel bekende, maar die heeft als nadeel dat die een ULM (ultra Light Mass) arm heeft, waardoor hij eigenlijk alleen maar een Ortofon OM5/10/20 in past en die maken helaas geen muziek.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

TheAkroatis

Quote from: Sodejuu on January 11, 2015, 07:33:25
Technisch gezien zijn een TD160 en een TD145 gelijk. De TD145 heeft enkel een automatische afslag extra die ook nog niet eens bij elke plaat werkt. De afslag werkt nl op d esnelheid waarmee de arm door de uitloopgroef loopt. Is de uitloop kort, slaat de speler niet af. Qua bediening is die ook een heel klein beetje anders. Bij een TD160 zet je de schakelaar op 33 of 45 rpm en de speler draait. Bij een TD145 moet je de schakelaar even doordrukken om 'm te laten starten. Verder zijn ze dus gelijk. Mijn voorkeur gaat uit naar de TD160, omdat die minder poespas erop heeft. De electronica die in een TD145 zit, zit op de arm aangesloten en dat werkt toch door. Hoor je dat? Meestal niet
Bedenk echter dat het laatste jaar de prijzen voor tweede hands Thorens spelers ramatisch gestegen zijn. Een TD160 in fatsoenlijke staat had je vorig jaar voor ca €150. Tegenwoordig moet die €250-300 opbrengen. Een TD145 zal ongeveer hetzelfde doen.
De betste uitvoeringen zijn de TD160 MK3 Super en de TD147. De TD147 is een TD160Mk3 Super met automatische afslag en een dikkere bodemplaat. Als je een TD147 vindt onder de €400 ben je een knappe. Een Super is zeldzaam.
Wil je een goede, kies dan voor een TD160Mk2. Je hebt ook nog de TD146 en TD166. Dat zijn uitgeklede TD145 en TD160 spelers. Er zit en andere arm op (TP11, op een TD160 zit een TP16), die ipv een magnetische antiskating een houtjes/touwtjes antiskating regeling heeft. Voor de werking maakt dat niet uit. Ik vind de TP11 niet minder dan een TP16. De TD166 en TD146 zijn goedkoper dan een TD160 en TD145.
Ga iig voor minstens een Mk2 uitvoering. De arm is lichter en je bent flexibeler met de keuze voor een element.

De Dual is een heel andere speler. Die wordt aangedreven dmv een tussenwiel. Dat heeft als nadeel dat je nogal wat rumble er gratis bij krijgt. Leuke speler, maar absoluut niet te vergelijken met een Thorens TD160 series. Ik heb hier zelf en Dual CS1224 staan met een AT95 erin. Dat speelt erg mooi, buiten de rumble,  en kost een drol. Een CS1224 vind je wel eens op een rommelmarkt voor €5. Een AT95 kost officieel €40, maar die vind je ook al voor €25. Het verschil tussen een CS1218 en een CS1224 is enkel de motor. De CS1218 heeft een 4-polige en de CS1224 een 2-polige. De hele CS12xx reeks is eigenlijk wel zo'n beetje gelijk. De ene is volledig automaat en heeft meer polen in de motor dan de andere. Lagers en mechanica is verder gelijk
Wil je een goede Dual, zou je beter in de 700 en de 1000 reeks kunnen zoeken. De CS505 is ook een heel bekende, maar die heeft als nadeel dat die een ULM (ultra Light Mass) arm heeft, waardoor hij eigenlijk alleen maar een Ortofon OM5/10/20 in past en die maken helaas geen muziek.

Prachtige uitleg, hier zijn we wat mee. Bedankt Sodejuu. Heb de laatste tijd hier al veel bij gelezen en geleerd. De rumble van de Dual schrikt mij een beetje af. Als eerste projectje zouden we misschien al van start kunnen gaan met een 1218 in afwachting dat we ergens een betere Thorens kunnen vinden.  Die Lenco's 75 spreken me ook wel aan omdat we daar vroeger nog mee gewerkt hebben. Zou pure nostalgie zijn voor mij.
Gisteren hier nog op een grote rommelbeurs gaan zoeken en ik heb wel geteld vier platenspelers gevonden. Eentje uit plastiek met een deksel als luidspreker, één oude grammofoonspeler met hoorn, een Technics direct drive automatic SL-J300R en dan de hierboven reeds vermelde Dual 1218.
Wat is het voor/nadeel van een 4-polige?

Groovy

Een Lenco l75 is een leuke speler en betrouwbaar.
De l75s uitvoering vind ik vanwege de toonarm mooier.
Met een mooi element kun je daar veel plezier aan beleven.
Ook leuk om daar een mooie plint voor te bouwen.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Sodejuu

Quote from: TheAkroatis on January 11, 2015, 08:58:32
Prachtige uitleg, hier zijn we wat mee. Bedankt Sodejuu. Heb de laatste tijd hier al veel bij gelezen en geleerd. De rumble van de Dual schrikt mij een beetje af. Als eerste projectje zouden we misschien al van start kunnen gaan met een 1218 in afwachting dat we ergens een betere Thorens kunnen vinden.  Die Lenco's 75 spreken me ook wel aan omdat we daar vroeger nog mee gewerkt hebben. Zou pure nostalgie zijn voor mij.
Gisteren hier nog op een grote rommelbeurs gaan zoeken en ik heb wel geteld vier platenspelers gevonden. Eentje uit plastiek met een deksel als luidspreker, één oude grammofoonspeler met hoorn, een Technics direct drive automatic SL-J300R en dan de hierboven reeds vermelde Dual 1218.
Wat is het voor/nadeel van een 4-polige?
Tja, een Lenco L-75 is ook een tussenwiel speler, met dezelfde sores die de Dual heeft. De poster hierboven, Groovy, is een tussenwiel-adept. Dat kan ik van me zelf niet beweren. Ik mijd die dingen, omdat ik geen rumble kan hebben. Bekende tussenwielspelers die hoog aangeschreven staan zijn Thorens TD-124, Garrard 301 en 401 en de door jou aangehaalde L75.

Wat die motoren betreft. Hoe meer polen, hoe gelijkmatiger de motor draait.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

scrutinizer

Quote from: Sodejuu on January 11, 2015, 07:33:25
Technisch gezien zijn een TD160 en een TD145 gelijk. De TD145 heeft enkel een automatische afslag extra die ook nog niet eens bij elke plaat werkt. De afslag werkt nl op d esnelheid waarmee de arm door de uitloopgroef loopt. Is de uitloop kort, slaat de speler niet af. Qua bediening is die ook een heel klein beetje anders. Bij een TD160 zet je de schakelaar op 33 of 45 rpm en de speler draait. Bij een TD145 moet je de schakelaar even doordrukken om 'm te laten starten. Verder zijn ze dus gelijk. Mijn voorkeur gaat uit naar de TD160, omdat die minder poespas erop heeft. De electronica die in een TD145 zit, zit op de arm aangesloten en dat werkt toch door. Hoor je dat? Meestal niet
Bedenk echter dat het laatste jaar de prijzen voor tweede hands Thorens spelers ramatisch gestegen zijn. Een TD160 in fatsoenlijke staat had je vorig jaar voor ca €150. Tegenwoordig moet die €250-300 opbrengen. Een TD145 zal ongeveer hetzelfde doen.
De betste uitvoeringen zijn de TD160 MK3 Super en de TD147. De TD147 is een TD160Mk3 Super met automatische afslag en een dikkere bodemplaat. Als je een TD147 vindt onder de €400 ben je een knappe. Een Super is zeldzaam.
Wil je een goede, kies dan voor een TD160Mk2. Je hebt ook nog de TD146 en TD166. Dat zijn uitgeklede TD145 en TD160 spelers. Er zit en andere arm op (TP11, op een TD160 zit een TP16), die ipv een magnetische antiskating een houtjes/touwtjes antiskating regeling heeft. Voor de werking maakt dat niet uit. Ik vind de TP11 niet minder dan een TP16. De TD166 en TD146 zijn goedkoper dan een TD160 en TD145.
Ga iig voor minstens een Mk2 uitvoering. De arm is lichter en je bent flexibeler met de keuze voor een element.

De Dual is een heel andere speler. Die wordt aangedreven dmv een tussenwiel. Dat heeft als nadeel dat je nogal wat rumble er gratis bij krijgt. Leuke speler, maar absoluut niet te vergelijken met een Thorens TD160 series. Ik heb hier zelf en Dual CS1224 staan met een AT95 erin. Dat speelt erg mooi, buiten de rumble,  en kost een drol. Een CS1224 vind je wel eens op een rommelmarkt voor €5. Een AT95 kost officieel €40, maar die vind je ook al voor €25. Het verschil tussen een CS1218 en een CS1224 is enkel de motor. De CS1218 heeft een 4-polige en de CS1224 een 2-polige. De hele CS12xx reeks is eigenlijk wel zo'n beetje gelijk. De ene is volledig automaat en heeft meer polen in de motor dan de andere. Lagers en mechanica is verder gelijk
Wil je een goede Dual, zou je beter in de 700 en de 1000 reeks kunnen zoeken. De CS505 is ook een heel bekende, maar die heeft als nadeel dat die een ULM (ultra Light Mass) arm heeft, waardoor hij eigenlijk alleen maar een Ortofon OM5/10/20 in past en die maken helaas geen muziek.

Ik mis de TD150 in dit rijtje. ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

i2Paq

#11
Thorens is in mijn ogen een zwabberende bak, kon er met de beste wil van de wereld niet van genieten.
Bij elke aanraking ging het hele ding heen en weer, zowel de TD145 als de TD160; nooit meer een dergelijke Thorens.
En die van mij waren gereviseerd, verbeterd, in een dikke plint gehangen en wat al niet meer zij.

Dual 1019, 1219, 1229, 721 of een 731Q zijn spelers om naar te kijken.
Zet er een Shure V15 III onder en je geniet.

Een Dual 701 kan ook, maar zorg dat je een MK I hebt die nog geen problemen heeft.
Laat een MK II links liggen.

Lenco L75 of een L78SE, beide gehad en zeker de moeite waard.

Maar zo heeft ieder zijn voorkeur  ;)

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Groovy

Dat eeuwige gerumbel om de rumble van tussenwielers ;D
Ja ik ben een liefhebber van die dingen :)
Neemt niet weg dat er genoeg mooie spelers zijn waarvan te genieten valt.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

TheAkroatis

#13
Hartelijk dank jongens. Toch al een Dual 1218 mee naar huis genomen. (ondertussen uitkijkend naar een Thorens TD 145/160 of Lenco L75) Voorlopig doet hij niet veel en zal er onderzocht moeten worden wat er mis mee gaat.








AZ1958

Quote from: i2Paq on January 12, 2015, 11:24:04
Thorens is in mijn ogen een zwabberende bak, kon er met de beste wil van de wereld niet van genieten.
Bij elke aanraking ging het hele ding heen en weer, zowel de TD145 als de TD160; nooit meer een dergelijke Thorens.
En die van mij waren gereviseerd, verbeterd, in een dikke plint gehangen en wat al niet meer zij.

Dual 1019, 1219, 1229, 721 of een 731Q zijn spelers om naar te kijken.
Zet er een Shure V15 III onder en je geniet.

Een Dual 701 kan ook, maar zorg dat je een MK I hebt die nog geen problemen heeft.
Laat een MK II links liggen.

Lenco L75 of een L78SE, beide gehad en zeker de moeite waard.

Maar zo heeft ieder zijn voorkeur  ;)


Een Dual 701 kan ook, maar zorg dat je een MK I hebt die nog geen problemen heeft.
Laat een MK II links liggen.


wat is er met een MKII aan ded hand dan ?

i2Paq

Quote from: AZ1958 on April  4, 2015, 10:42:50

Een Dual 701 kan ook, maar zorg dat je een MK I hebt die nog geen problemen heeft.
Laat een MK II links liggen.


wat is er met een MKII aan ded hand dan ?

Dual moest kosten besparen en heeft toen besloten de 701 op te bouwen met onderdelen van mindere kwaliteit.

Deze noemt men de MKII al is dat door Dual nooit zo gedaan.

Als je beiden opend zie je direct het verschil.

Vooral allerlei ijzeren beugels, strips en andere zaken in het loopwerken en arm-besteuring zijn gemaakt van metaal wat na zoveel jaar metaalmoeheid vertoond.

Heb je een 701 MKII en krijgt deze problemen dan krijg je hem bijna niet meer goed omdat het metaal onbruikbaar is geworden.

Het verschil tussen een 701 en 701 MKII is zichtbaar aan het glimmende aluminium op de bovenplaat (MKI) en geborsteld (MKII) en de manier waarop de 33 en 45 toeren zijn aangebracht.

Bij de MKII is het een los plaatje van de 33 en 45 die er opgeplakt lijkt ivp de tkest verwerkt in het plastic.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

TheAkroatis

Misschien een domme vraag maar is een Lenco L78 (met rechte arm) een mono of stereo speler?

TheAkroatis

Quote from: TheAkroatis on August  2, 2016, 21:47:03
Misschien een domme vraag maar is een Lenco L78 (met rechte arm) een mono of stereo speler?

Al gevonden: "das gerät ist sowohl für stereo- als auch für mono- wiedergäbe verwendbar".  :clapping: