Technisch: kun je exposure verhogen als je al aan de max iso zit?

Started by Erik, January 7, 2015, 15:22:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Als ik de max iso instel op 6400 iso en de aparture staat ook vast maar het is wat donker dan kan ik natuurlijk in PP een en ander rechtbreien.
Maar zou ik ook de exposure kunnen verhogen alleen ik dacht gelezen te hebben dat als je dat doet hij eigenlijk de iso verhoogd maar omdat die niet hoger kan ....
Ik zou vanavond natuurlijk kunnen testen maar ik hoop eigenlijk dat iemand het antwoord al weet.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rob Eric Blank

Quote from: Erik on January  7, 2015, 15:22:26
Als ik de max iso instel op 6400 iso en de aparture staat ook vast maar het is wat donker dan kan ik natuurlijk in PP een en ander rechtbreien.
Maar zou ik ook de exposure kunnen verhogen alleen ik dacht gelezen te hebben dat als je dat doet hij eigenlijk de iso verhoogd maar omdat die niet hoger kan ....
Ik zou vanavond natuurlijk kunnen testen maar ik hoop eigenlijk dat iemand het antwoord al weet.
Sluitertijd verhogen?
Max Iso verhogen. Die kan toch hoger dan 6400. Max Iso is volgens mij bij de automatische Iso (uitgaande van het door u gebruikte materiaal) gelimiteerd. Voor reguliere opnames kun je deze wel verhogen.

J.A.F._Doorhof

Feitelijk is onderbelichten en dan optrekken in Ps hetzelfde als de ISO verhogen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Quote from: Rob Eric Blank on January  7, 2015, 15:57:59
Sluitertijd verhogen?
Max Iso verhogen. Die kan toch hoger dan 6400. Max Iso is volgens mij bij de automatische Iso (uitgaande van het door u gebruikte materiaal) gelimiteerd. Voor reguliere opnames kun je deze wel verhogen.
klopt ik laat camera zelf de beste iso kiezen (auto iso) bij gekozen belichtingstijd en gekozen aperture.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  7, 2015, 16:07:39
Feitelijk is onderbelichten en dan optrekken in Ps hetzelfde als de ISO verhogen.
Dat dacht ik ook dus als ik de beide andere parameters vastzet kan waarschijnlijk niet de exposure verhogen want de iso kan niet omhoog. Begrijp ik het dan zo goed?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VTEC_genieter

#5
In de D750 kan je de ISO nog hoger zetten dan 6400. Omdat je nu meer wil, moet je de ISO zelf op een waarde zetten. Niet op auto.
RTFM. (Check handleiding)

Zet de ISO nog hoger dan, de D750 kan max tot........... In ieder geval veel hoger dan 6400.

Maar Rob heeft ook gelijk: je kan de sluitertijd ook langer zetten in de M stand, maar bewegende onderwerpen worden minder duidelijk vastgelegd.
En de allerlaatste mogelijkheid is: de sluitertijd zolang openhouden als je wil [emoji1]
Het statief gaat een rol spelen.

Maarruh.......wat wil je fotograferen? [emoji1]
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Erik

Dat wil ik dus niet. De best genoemde waarde is tot 6400iso daarboven wordt het beeld merkbaar snel slechter. Ok dat is wel vaak flink ingezoomd wat je terugziet in testen.
Hoeveel dat in praktijk opvalt op een 24inch scherm zou je moeten testen. En lang openzetten wil ik ook niet aangezien ik werk bij zeer slecht werk met vaak flink bewegende objecten   ;)
Als ik ben soms al blij als ik ze in mn zoeker weet te houden.

Je kan dus twee dingen doen in theorie. Aangezien de D750 heel erg goed is in details uit de schaduwdelen krijgen en het verschil tussen 100 en 6400 is zo goed als niet te zien flink ingezoomd.
Eventuele ruis verwijder ik wel met een ander programma.

Je werkt onderbelicht op 6400iso maar behoud zo 1 of meer stops dyn bereik en scherper beeld door de lage iso  en probeert via PP zoveel mogelijk terug.
Of je belicht zoals de massa doet dan moet ik naar 12800 en zelfs 25600/51200 minder PP nodig maar dan heb je flink ingeleverd op dyn bereik en kwaliteit beeld.

Of je schiet op 6400 iso maximeert je max auto iso op 6400 en gaat toch de exposure verhogen met 1 of 2 stops ik vroeg me af of dat laatste wel kan als exposure echt alleen een truukje is door de iso te verhogen niet. Als het niets met iso verhogen te maken intern op de achtergrond zou het dus wel moeten kunnen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

ldegouw

Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Als je iets gedaan wilt krijgen kun je het beter zelf doen :D Op één vraag, de eerste heb ik al een antwoord. Het kan idd niet grafiek is identiek.
Nu alle testresultaten eens goed bestuderen voor de rest dan weet ik meteen welke instelling in mijn geval het beste is.  :pompom:
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Leuk experiment geweest in tegenstelling tot wat ik had verwacht kwam betere belichting veel beter uit de test. Ook ontdekte ik dat DXO compleet over zn nek ging van lage iso in het bijna donker overal banding maar LR had daar weer geen last van.
Heb er een 2e test aan moeten wagen maar het lijkt erop dat betere belichting toch betere resultaten geeft tot een bepaalde hoogte. In mijn geval ging 25600 nog prima stukje test was net even wat scherper misschien door betere focus door iets meer licht maar 51200 werd teveel, daar ging het er op achteruit.
Mijn max komt dus voortaan op 25600 te liggen ipv 6400. Iso6400 pakte zelfs slechter uit. Toch beter als je zelf aan de lijve hebt kunnen ondervinden hoe zaken uitpakken ipv blind achter anderen aanlopen. Afvragen is de stap tot echte vooruitgang  :pompom: 
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rob Eric Blank

Quote from: Erik on January  8, 2015, 02:18:06
Leuk experiment geweest in tegenstelling tot wat ik had verwacht kwam betere belichting veel beter uit de test.
Bij een goede belichting heb je doorgaans minder ruis, dan bij een onderbelichte foto die je moet ophalen.

Zelf ondervinden....het is net als bij audio, waar je zelf moet luisteren.

Erik

Ruis is tegenwoordig geen probleem meer. Maar de details waren en bleven goed, werden zelfs beter door de hogere iso waarde in het bijna donker. Let wel dat geldt idd voor mijn toestel en software kan met een ander toestel een andere uitkomst geven.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rob Eric Blank

Quote from: Erik on January  8, 2015, 18:22:45
Ruis is tegenwoordig geen probleem meer. Maar de details waren en bleven goed, werden zelfs beter door de hogere iso waarde in het bijna donker. Let wel dat geldt idd voor mijn toestel en software kan met een ander toestel een andere uitkomst geven.
Ruis is op een bepaald moment zeker wel een probleem, door de software wordt die er uitgevist en dat leidt tot detailverlies.

Erik

Toch is me opgevallen dat degene software de andere niet is LR is bv slechts matig tot slecht op gebied van ruis reductie. Eerlijkheidshalve zal je dat op foto's niet snel zien alleen op grote beeldschermen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VTEC_genieter

Pardon? Ruisreductie? (Weet wel wat het is, maar...)
Ruisreductie leidt ook tot kleine verlies van details in je foto. Ruisreductie wil ik nooit gebruiken!
Dan zet ik de ISO de volgende keer maar een standje lager.

Want ik ga altijd voor zo min mogelijk retouché.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Erik

Dat laatste is altijd het beste maar als dat niet gaat en je hebt overal ruis dan kun je je of irriteren of je haalt het weg met zoveel mogelijk behoud van details. In LR is dat me nooit gelukt maar er zijn speciale pakketten die dat stukken beter doen en waarbij je toch bijna al het detail behoud.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rob Eric Blank

Quote from: Erik on January  9, 2015, 17:44:30
Toch is me opgevallen dat degene software de andere niet is LR is bv slechts matig tot slecht op gebied van ruis reductie. Eerlijkheidshalve zal je dat op foto's niet snel zien alleen op grote beeldschermen.
Ik schiet bijna nooit op hoge iso, dus is het bij mij praktisch geen issue. Voor de moeilijke gevallen maak ik gebruik van specifieke plugins, klein beetje ruis dan doe ik het snel met lightroom.