Reparatie Denon PMA-1500R

Started by WilcoL, January 5, 2015, 11:00:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WilcoL

Beste HT-vriendjes,

Een vriend van me zoekt een reparateur voor zijn Denon PMA-1500R. Eén kanaal doet niets meer en hij is nog steeds (terecht) erg tevreden over de versterker. Heeft iemand een goede suggestie voor een reparateur? Bij voorkeur in de omgeving van Delft...

Alvast enorm bedankt namens Robin  ;D

Vriendelijke groeten,

Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Thanatos

#1
Ik heb je een PM gestuurd. Ik herstel audio en zit op een steenworp van Delft.

De 1500R heeft meestal last van slechte solderingen, uitval klachten, en soms zijn de buffer/afvlak elco's aan vervanging toe.

Thanatos

Ik heb de PMA-1500R inmiddels hier en kunnen herstellen.

1 kanaal kwam niet op. Na visuele inspectie tot de conclusie gekomen dat de buffer elco's bol stonden. Wat rond prikken leverde een haperende maar terug komend signaal op. Conclusie slechte solderingen.

Hier duidelijk zichtbaar de slechte geworden solderingen die een deel van de klachten vormen :



Buffer Elco, 8200uF 71V, staat goed bol. Gaf te hoge ESR en nog maar een deel van zijn capaciteit. Mooie 80V vervangers kunnen bestellen.



Relais waren ook goed geoxideerd :



Met een glasvezel stift weer blank maken en ze kunnen weer even mee. Liever vervang ik ze maar in dit geval was schoonmaken een goede optie.



Vlugge check onbelast of alles nu mooi gelijk is :



Verder afregeling gecontroleerd. DC Offset was netjes. Geen kanaal ongelijkheid. Met de toonregeling in circuit iets vervormt signaal dus ook de potmeters even klein pufje bruikbare contactspray/smering gegeven.

In 1996 gekocht door de eigenaar, intensief gebruikt en na bijna 20 jaar pas deze klachten  :thumbs-up:

WilcoL

Ik hoorde het vanavond via Whats App al van Robin: hij is extreem blij dat je zo kundig zijn versterker weer hebt weten te reanimeren! Top hoor, erg mooi werk!

Hier in Tilburg blijft het trouwens stilletjes... Kun jij ook iets met BASH-plate amps?  ;) Ik heb geen moeite met wat kilometers rijden en geen haast...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Erik44

Hallo!

Ik heb hetzelfde euvel met mijn pma 1500r...
De 2 grote buffers staan goed bol, en wanneer ik er op tik/druk komt het rechterkanaal terug. Lijkt mij overduidelijk dat deze 2 buffer elco's aan vervanging toe zijn!
Mijn vraag is de volgende:
Van welk merk en waar zijn deze buffer elco's te verkrijgen?

Bij voorbaat dank!
Groet, Erik

Thanatos

Uitvalklachten zal eerder komen door losse sodeerverbindingen. Zie voorbeelden hierboven.

Ik denk overigens als je de route naar vervangende componenten niet weet je het beter over kan laten aan iemand met ervaring.

Neem iig de slechte solderingen mee. Even met een loep controleren.

Als je over een KvK beschikt kun je bij mouser farnell of RS bestellen. Anders Conrad.

Meet even diameter van de elco op en ook de ruimte tussen de pootjes. Zijn snap-in typen. Bij 71V word de opvolger een 80V. Stap hoger naar 10.000uF is geen probleem. Lager dan de originele waarde zou ik niet doen.

Erik44

Dank je wel voor je reactie!
Heb jij misschien nog 2 van dit type elco's liggen???