Is een apple een must voor fotobewerking?

Started by Rha007, January 3, 2015, 14:57:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rha007

Mijn vrouw gebruikt adobe en nog wat andere programma's voor het bewerken van haar foto's en onze huidige laptop loopt nu elke keer vast, omdat de programma's te zwaar zijn voor dit oude beestje. Wij zijn nu op zoek naar een goede laptop, maar kijken ook naar bv een apple producten.
Veel mensen roepen meteen dat een apple een musthave is voor het bewerken van foto's, ik val alleen stijl achterover van de prijzen. Ik moet wel zeggen dat het design van apple ons erg aanspreekt, maar het gaat in 1ste instantie om de specs en niet de looks.
Het is alweer wat jaartjes geleden dat ik een pc of laptop heb gekocht en heb totaal geen kaas gegeten van alle toeters en bellen die je tegenwoordig hebt.
Onze voorkeur gaat in eerste instantie uit naar een laptop waar we eventueel ons 2de scherm op aan kunnen sluiten, maar een Imac is ook een optie.

Wat is evetueel een goed alternatief voor apple?
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Faxe

Om foto's te bewerken wil je in ieder geval een computer met een goed beeldscherm. De MacBook Pro's hebben een IPS scherm met hoge resolutie. Dit is naar mijn idee een prima scherm om foto's mee te bewerken. Daarnaast heeft een MacBook Pro een SSD wat lekker snel werkt. Een vergelijkbare PC is wel iets goedkoper maar niet eens zo gek veel. Dit zou een alternatief kunnen zijn: http://tweakers.net/pricewatch/408724/asus-n550jk-cn360h.html

Apple is wel duur met zijn extra snoertjes en kabeltjes.

Heb toevallig gisteren zelf een MacBook pro gekocht. Voordeel van een Macbook vind ik ook dat de beeldscherm verhouding meer traditioneel zijn in plaats van de platgeslagen beeldschermen die andere laptops hebben. Als je een Macbook koopt met 256 GB SSD kun je vrij eenvoudig naast OSX windows 7 of 8 installeren.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Rha007

Bedankt voor je reactie, een ips scherm is denk ik wel een must.
Lees nu ook dat de processor minimaal een I5 moet zijn, maar wat zou het minimale werkgeheugen moeten zijn?
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

J.A.F._Doorhof

Apple werkt allemaal wat stabieler, hoewel de PC mensen weer beweren dat dit niet zo is :D
Grote voordeel is ook dat er geen dingen zoals een registry, virusscanners etc. zijn die de boel vertragen.

Maar is het nodig?
Nee.

Is het makkelijker en stabieler als OS?
Zeker

En de units zijn ZEER waardevast.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Faxe

Beetje serieuze PC/Computer/Mac's heeft geen i3 CPU. De eene i5 processor is ook niet gelijk aan de andere CPU. Het aantal core's kan verschillend zijn, (Dual) 2 of (Quad) 4. Zou in ieder geval gaan voor 8GB intern geheugen.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

J.A.F._Doorhof

8GB is wel erg weinig.

Ik zou toch wel voor 16GB gaan
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rha007

Zou je in jip en janneke taal uit kunnen leggen waarom 16gb beter zou zijn of wat de voordelen hiervan zijn.
Ben echt noob op gebied van pc's en laptops  :unsure:
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Faxe

Voordat de processor van je computer iets kan doen met de programma's en bestanden die je op de harde schijf hebt staan moeten ze worden ingelezen in het interne geheugen. Aangezien de hoeveelheid intern geheugen beperkt is ten opzichte van de ruimte op je harde schijf is je computer constant data aan het inlezen in het interne geheugen en gooit de data weg die niet meer nodig is. Dit kost tijd en maakt je computer langzamer. Naarmate je meer intern geheugen wordt er minder vaak data ingelezen in je intern geheugen en is de computer per saldo sneller. Intern geheugen is veel sneller dan een harde schijf en SSD.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rha007

Quote from: Faxe on January  3, 2015, 19:16:58
Voordat de processor van je computer iets kan doen met de programma's en bestanden die je op de harde schijf hebt staan moeten ze worden ingelezen in het interne geheugen. Aangezien de hoeveelheid intern geheugen beperkt is ten opzichte van de ruimte op je harde schijf is je computer constant data aan het inlezen in het interne geheugen en gooit de data weg die niet meer nodig is. Dit kost tijd en maakt je computer langzamer. Naarmate je meer intern geheugen wordt er minder vaak data ingelezen in je intern geheugen en is de computer per saldo sneller. Intern geheugen is veel sneller dan een harde schijf en SSD.

Duidelijk verhaal.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Erik

Vooral SSD (supersnel extern geheugen) en veel intern geheugen gebruiken en minimaal een 4 core cpu en een 64bit OS.
Gebruik zelf 8gb en 2 SSD's en dat gaat prima bij gelijkertijd gebruik van Lightroom en DXO pro beide vrij pittig.
Maar 16gb is altijd beter. En hoe sneller je harde schijf en CPU hoe fijner je foto's bewerkt, laptops willen nog wel eens langzamere zuinigere onderdelen hebben. Geloof dat ik voor mijn muiststille desktop miniatuur pc met 2 SSD's en 4TB HD €1000 kwijt was maar kan me voorstellen dat een laptop voor sommigen handiger is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

CPU is tegenwoordig niet meer zo belangrijk, het draait meer om de GPU (Grafische kaart)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Dacht dat prime op dxo nog steeds de cpu gebruikte.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

CPU word altijd gebruikt maar een HEEL groot gedeelte loopt tegenwoordig via de GPU.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

#15
Op mijn 4,4ghz quatro core gaan alle cores 10 min op 100% zodra ik alle raws met prime filtering save.
Maar ben met je eens dat steeds meer via GPU gaat.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

RZeemering

#16
Een mac is niet perse beter dan een windows machine. Zeker de laatste jaren niet... (helaas) En ook niet perse duurder. Vooral als je een mac koopt welke net nieuw is uitgebracht zijn de prijzen enigszins vergelijkbaar. Belangrijk is wel waar jij je het beste bij voelt. En het besturingssysteem van Apple vind ik nog steeds prettiger werken dan die van windows. Ik was eigenlijk in 2 dagen compleet gewend aan het MacOS toen ik van windows kwam.
Belangrijk voor fotobewerking is na zo snel en stabiel mogelijke hardware (voor je geld) het scherm.
De grootte vind ik erg van belang. Zo werk ik hier thuis nog op een 17inch macbook en op het werk met een 23inch. Die 23inch werkt echt vele malen lekkerder, omdat je simpelweg meer ziet. Waarbij je op moet passen dat je niet teveel ziet ook haha. Sommige ruis wil ik nog wel eens willen wegwerken maar is zeker voor online werk totaal overbodig.
Daarnaast is het ook van belang als je er professioneel mee aan de slag gaat dat je een scherm koopt welke je goed kunt kleur kalibreren. Maar daar kan Frank je nog veel meer over vertellen ;)

edit: even een niet geplaatst in de eerste zin haha
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Raphie

Het maakt allemaal kein flaus aus....
Je applicatie is leading, en ADOBE is tegenwoordig nu eenmaal beter gesupport onder windows dan onder macos. Tevens heb je bij een windows systeem meer performance voor minder, idd kijk wel voor een IPS scherm zou nu wel gaan voor 4k of 5k schermen en nieuwe Broadwell CPU's , maar daar komt Apple pas volgend jaar weer mee.
JBL PRX Power!

RZeemering

Quote from: Raphie on January  5, 2015, 21:15:50
Het maakt allemaal kein flaus aus....
Je applicatie is leading, en ADOBE is tegenwoordig nu eenmaal beter gesupport onder windows dan onder macos. Tevens heb je bij een windows systeem meer performance voor minder, idd kijk wel voor een IPS scherm zou nu wel gaan voor 4k of 5k schermen en nieuwe Broadwell CPU's , maar daar komt Apple pas volgend jaar weer mee.

waarin support Adobe windows beter dan Apple als het om lightroom en photoshop gaat? Oftewel: wat mis ik? ;)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

J.A.F._Doorhof

Dat mis ik dan ook...
Zover ik weet is Adobe op beide platformen even goed aan het bouwen, maar zijn er legio meer problemen aan de PC kant door de wirwar van OS-en en hardware en visrusscanners etc.

Ik heb een half jaar lang met PC en Mac naast elkaar gewerkt (een jaartje terug) en kan je vertellen dat op gelijke notebooks de MBP toch echt een HEEL stuk sneller en met minder problemen liep vooral bij videobewerking.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rha007

Afgelopen weekeind hebben we het eea vergeleken en ons laten informeren.
Het verschil tussen een redelijke latop en een Imac is toch kleiner dan we dachten. Voorkeur gaat nu uit naar een Imac vanwege 1) het grotere scherm van 21.5 " 2) de (iets) betere specs en 3) het prijsverschil kleiner is dan we in eerste instantie dachten.
De Imac waar in eerste instantie ons keus is opgevallen is degene met oa een intel iris pro processor en 1tb fusion opslag met 8gb werkgeheugen. Volgens de Amac store kon het werkgeheugen uitgebreid worden voor de 21.5" versie (€100/8gb), maar volgens de verkoper van de mediamarkt kon dit niet. Iemand een idee? Volgens deze verkoper is 8gb werkgeheugen ook meer dan voldoende voor het bewerken van fotos's, videobewerking zou wel meer werkgeheugen vragen.
Eind deze maand zou volgens de beste man tijdens de btw dagen (wat ik altijd een onzin actie vind, maar dat ter zijde), een actie zijn met een Imac omdat Apple producten nooit onder de btw actie vallen. Waarschijnlijk krijg je dan een Imac met fusion voor de prijs van een gewone.
We wachten dus nog even af met de aanschaf, maar het neigt ernaar dat het toch een Imac gaat worden.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Erik

Mooie keus hoor!
Zal je vast bevallen maar een 27inch nog beter :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rha007

Zoals in de meeste gevallen kan het altijd nog veel beter, maar denk dat 21.5" meer dan genoeg is. Het lijkt mij eigenlijk ook niet prettig werken op een 27" als je er vrij dicht op zit.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Joske007

De grote meerwaarde van een 27" is dat je verschillende vensters naast elkaar kan gebruiken  :headbanging:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Raphie

Quote from: RZeemering on January  5, 2015, 21:57:31
waarin support Adobe windows beter dan Apple als het om lightroom en photoshop gaat? Oftewel: wat mis ik? ;)
nou simpel voorbeeld het gewoon COMPLEET dumpen van support voor Leopard of hoe Apple's 1 na laatste OS ook mag heten.
Op win maakt het allemaal niks uit of je nou op vista, 7, of 8 draait, de boel wordt alleen iedere keer maar sneller en alles werkt gewoon.
JBL PRX Power!