Aanschaf nieuwe subwoofer

Started by sjig, December 31, 2014, 01:40:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjig

Even over de poort; bij pa speakers doe ik het altijd zo: het vermogen waarbij de xmax onder het mooie rode lijntje blijft (in winisd) X2, en de luchtsnelheid moet dan onder de 25-30 blijven.
Nu ligt de grens bij hifi geloof ik wat lager. Als ik volgens bovenstaande methode 15 m/S aanhoud, ga ik dan last krijgen van poortruis, of liever nog wat lager?
Ik heb liever een wat heftig uitgevoerde poort, dan het Sony-Mini-Poort geluid waar ik nu dus mee zit  :P


sjig

#27
Hierbij het eerste ontwerp:


De kast moest bij voorkeur redelijk laag zijn (schuin dak) en symmetrisch (hij komt precies achter de tv te staan, zal later nog een foto posten).

De inhoud is 99 liter (driver en poort zijn daar al vanaf). De poort is 418*30 en 800 diep (dus op 29 Hz getuned).
De tuning is wat aan de hoge kant, maar onze ruimte heeft moeite om 23-28 hz een beetje leuk te laten klinken, dus vandaar de keus om wat meer output bij 30 hz te hebben, zou toch een redelijke indruk moeten achterlaten met 116 db @ 30 hz.

Als ik de kast bv. 170 liter maak heb je net 2-3 hz meer diepgang, maar de spl wordt er alleen maar minder op, wat mij betreft is dit zo prima. Voor de group delay is het ook geen pretje...
Zie onderstaande foto voor het verschil (witte lijn is zoals bovenstaand ontwerp, oranje lijn is met 170 liter op 26 Hz).



De air velocity komt niet boven 19 m/s (als ik de poort breder maak wordt hij gelijk een stuk langer). Dit is bij 1 kW sinus.

sjig

De bouw is verzet naar de krokus vakantie (week na 21 februari).
Ik heb nog even zitten kijken, en kwam de Dayton UM 18 - 22 tegen. Als ik deze in een kastje van 250 liter stop, getuned rond de 20 Hz, dan krijg ik hele leuke resultaten.

Zouden jullie deze verkiezen boven de Lab 15, of niet? Met 18" en een xmax van 22 mm heb je wel wat meer luchtverplaatsing dan een labje  8)

Hij ziet er gelijk een stuk leuker uit dan de Lab 15.

morca

Ik zou deze woofer wel zo lag mogelijk tunen.
Het is aan jouw natuurlijk,maar ik vind het altijd zonde van zo,n goeie driver.
Mis je die 2 db in spl dan denk je?

sjig

SPL maak ik me niet zo druk om, dat zit bij beide wel goed. Alleen valt de Lab 15 bij 28 Hz af, waar de Dayton pas onder de 20 Hz niks meer voorstelt. Ook ligt de group delay van de Dayton over het hele gebied een stuk lager.
Volumes/tuning; Dayton: 250L/17 Hz. Eminence: 250L/25 Hz.

Nu weet ik niet precies wat het formaat van de ruimte moet zijn om dat nog weer te kunnen geven. Golflengte van 20 Hz / 2 is 8,6 meter. Dat moet wel in de ruimte te proppen zijn. Hoe werkt dit precies? Kan ik vanuit de ene hoek van de kamer een rechte lijn trekken naar de andere hoek, want dan zit je op ongeveer 10 meter denk ik.

morca

Quote from: sjig on February  9, 2015, 22:43:53
SPL maak ik me niet zo druk om, dat zit bij beide wel goed. Alleen valt de Lab 15 bij 28 Hz af, waar de Dayton pas onder de 20 Hz niks meer voorstelt. Ook ligt de group delay van de Dayton over het hele gebied een stuk lager.
Volumes/tuning; Dayton: 250L/17 Hz. Eminence: 250L/25 Hz.

Nu weet ik niet precies wat het formaat van de ruimte moet zijn om dat nog weer te kunnen geven. Golflengte van 20 Hz / 2 is 8,6 meter. Dat moet wel in de ruimte te proppen zijn. Hoe werkt dit precies? Kan ik vanuit de ene hoek van de kamer een rechte lijn trekken naar de andere hoek, want dan zit je op ongeveer 10 meter denk ik.
Maak je niet te druk ,die 20 hz hoor/voel je evengoed wel ,ik weet het zeker  ;D

sjig

Quote from: morca on February  9, 2015, 23:24:48
Maak je niet te druk ,die 20 hz hoor/voel je evengoed wel ,ik weet het zeker  ;D

Haha, mooi  ;)

Ik denk toch dat ik weer afzie van de Dayton, met verzend kosten en invoerrechten komt er waarschijnlijk nog eens een 100-150 euro bij  >:(
Dan kom je op een bedrag van 2x de Lab, dan maar later een keer een 2e sub erbij  ::)

Goed, na wat spelen heb ik dit gekregen:


Dit is een vented kastje, 250 liter (zonder driver en poort) getuned op 22 Hz. De kast wordt intern 67*67*67, met een slotpoort van de hele breedte, 7cm hoog en 85 cm lang. Max. air velocity is dan 12 m/s op 23 Hz. Andere tabs zijn ook prima in orde :)

sjig

Wat houdt de "Impedance" tab eigenlijk in?
Met de Lab 15 geeft die namelijk 50Ω op 40 Hz. Moet ik hier nog iets mee doen of is dit gewoon goed zo  :blink: