Aanschaf nieuwe subwoofer

Started by sjig, December 31, 2014, 01:40:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjig

Vraagje, komt ie:

We hadden een zolder over, en gezien mijn drang voor het ongestoord films kijken hebben we hier een kleine thuis bioscoop van gemaakt. Dus de tv daarheen gehaald. Bij de mediamarkt kwam ik bij toeval een sony 5.1 setje tegen, die voor het bedrag van nog geen €650 euro bijzonder goed presteerde. De sony BDV-N9200. Heus geen wereldwonder hoor, maar voor films viel het absoluut niet tegen (als ik muziek wil luisteren is daar ons mooie Tannoy setje meer dan prima voor ;-))

Heb een tijdje een Peerless xxls 12 subje gehad, maar dat bleek dus een andere driver te zijn, die echt totaal niet presteerde.

De huidige sub valt wat tegen. Er komt (voor een 5,5 inch) bijzonder veel herrie uit, maar onder (heb het nooit gemeten) 43-45 hz houdt het al snel op. Wat voor films natuurlijk wat aan de magere kant is. Dus die zou ik graag willen vervangen door iets anders. Deze is wel passief dus daar zal ik nog een adapter oid voor nodig moeten hebben.

Wat ik graag zou willen is een lekker broekspijp wapperend geluid ("net als in de bioscoop").

Ik heb wel wat ervaring op het gebied van zelfbouw, dus dat zou mogelijk moeten zijn (maar gewoon lekker fabrieksklaar zou fijn zijn :-))

De zolder is ongeveer 7 bij 5 meter (precieze maten laat ik nog even weten), en ongeveer 2,7 meter hoog (wel een puntdak).

Graag hoor ik in hoeverre dit met een budget van niet meer dan €650. Hier heb je in principe al wel een Eminence Lab 15 + Behringer iNuke voor, ik heb alleen geen idee of dit voldoende is?


Alvast bedankt voor de reacties !

sjig

Of eventueel een Dayton RSS390HO-4. Met het simuleren komen hier meer dan aardige resultaten uit.

Heeft er iemand ervaring met een buttkicker in soortgelijke situatie?

morca

#2
Beide goeie drivers,wat voor kist wil je bouwen.
Gesloten of gepoort?
Ik denk gepoort dat geeft meet sensatie bij film.

sjig

Ik denk inderdaad dat vented hier het best gaat werken.

Ter toevoeging; de ruimte is 6 bij 5 meter groot. Overigens, het formaat van de sub maakt niks uit  ;)

morca

Dat hij groot mag worden is dan goed,dan kan hij goed laag doorlopen.
Heb je het meeste rendement van je driver in de lage regionen.

Waar bestaat je set uit waar de sub bij gaat spelen.

sjig

#5
Voorlopig moet hij de sub van de sony BDV-N9200 set gaan vervangen.
Over een tijdje ben ik wel van plan deze te gaan vervangen door wat serieuzers, maar voorlopig is het zo nog prima voor af en toe een filmpje.

Hoe zou de SVS PB 1000 het doen? Zou dit voor 30 m2 voldoende zijn?
Voordeel is natuurlijk dat deze al een high level input heeft  ;D

morca

En de rest van je set,stereo amp denk ik en welke speakers.
Die SVS zal verbleken bij de driver,s die je op het oog hebt.
Ook omdat je kist zonder compromis gebouwd word ivm de inhoud.
En dat maakt dat je veel meer output hebt in de lage regionen.

Ik zit alleen even te denken ivm de high level.
Je hebt een amp met een hpf nodig om af te kappen op te tuning freq,en high level.
En die zijn er bijna niet.

sjig

Die sony set is een complete 5.1 set. Dus met versterker en alles. HDMI in je tv steken en that's it.
Oké, dan ga ik er vanuit dat de SVS het dus niet wordt  ;).

Zeg maar gerust dat die er niet zijn hoor. Heb een hele tijd lopen zoeken, maar nog altijd niks gevonden. Ik dacht er zelf over om een iNuke 3000dsp te nemen, met 1500 watt gebrugd moet dat wel goed komen. Daarbij dan een losse high >> low level converter. Vraag me alleen af of er nog wat van de sq overblijft, die dingen lijken ook alleen voor car audio ontworpen te zijn  ???

morca

Xtz maakte plates met beide opties dacht ik.
Morgen even kijken of dat een beetje bij die driver past qua vermogen.
1500 watt vd inuke heb je niet nodig.

sjig

Heb op de site van xtz geen plate amps kunnen vinden die ze nog verkopen.
De iNuke is idd wat overkill, maar de nu1000 is weer wat aan de krappe kant.
Is vervolgens een kwestie van de limited goed afstellen, hoeft de versterker ook niet in het nauw te gaan werken.

PaulSQ

Bij een subwoofer op basis van de lab12 moet je eigenlijk dsp erbij, anders krijg je x-max issues....

Ik heb 'me spelen op 1 kanaal van een Inuke3000 met een minidsp ervoor, nooit behoefte gehad een tweede woofer erbij te kopen:). Zolder is 5 bij 5 meter ongeveer.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

morca

Quote from: sjig on January  2, 2015, 00:19:09
Heb op de site van xtz geen plate amps kunnen vinden die ze nog verkopen.
De iNuke is idd wat overkill, maar de nu1000 is weer wat aan de krappe kant.
Is vervolgens een kwestie van de limited goed afstellen, hoeft de versterker ook niet in het nauw te gaan werken.
Ik heb de XTZ amp gevonden maar het is geen plate,en maar 300 watt.

sjig

Kwam bij een uitverkoop voor €80,- een Behringer dcx 2496 le tegen, gelijk gekocht. Wellicht dat die als DSP kan worden gebruikt?

Behringer iNuke 3000 levert in theorie 440 watt @ 8Ω, dat zou dus voldoende moeten zijn voor een Lab 12 (of 15, verschilt nog geen €20,-)?

Een dsp is sowieso geen overbodige luxe bij subs, kan je het 30-40 hz gebied nog even wat opkrikken ;-)

sjig

Ik heb nog eens even bij miniDSP gekeken, die verkopen wel plate amps met dsp erin, maar ik denk dat 630 watt @ 4 ohm wat krap gaat worden :(

Zouden jullie de Lab 15 boven de 12 kiezen, of juist niet? In de simulatie scoort die namelijk op alle punten beter, alleen een wat groter kastje. Hij produceert 114 db op 24 hz, de lab 12 iets meer dan 104db (dit alles wel met passende hp en net niet boven de xmax).


Verder kwam ik nog op een idee/vraag; zijn er kastjes waar HDMi naar binnen gaat, en 6x tulp eruit? Nog even iets bedenken om het volume met remote in te stellen en je hebt een prima oplossing, lijkt mij?

PaulSQ

Quote from: sjig on January  8, 2015, 12:43:34
Ik heb nog eens even bij miniDSP gekeken, die verkopen wel plate amps met dsp erin, maar ik denk dat 630 watt @ 4 ohm wat krap gaat worden :(

Zouden jullie de Lab 15 boven de 12 kiezen, of juist niet? In de simulatie scoort die namelijk op alle punten beter, alleen een wat groter kastje. Hij produceert 114 db op 24 hz, de lab 12 iets meer dan 104db (dit alles wel met passende hp en net niet boven de xmax).


Verder kwam ik nog op een idee/vraag; zijn er kastjes waar HDMi naar binnen gaat, en 6x tulp eruit? Nog even iets bedenken om het volume met remote in te stellen en je hebt een prima oplossing, lijkt mij?

630 wat rms of piekvermogen? Lees maar eens wat reviews wat een Inuke3000 op 1 kanaal doet, das voor mij iig ruim voldoende

Ik heb een lab 12 gekozen omdat ik 100 liter behuizing wel genoeg vond

Dat kastje heet ook wel av-receiver  ;)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

morca

Quote from: PaulSQ on January  8, 2015, 18:22:37
630 wat rms of piekvermogen? Lees maar eens wat reviews wat een Inuke3000 op 1 kanaal doet, das voor mij iig ruim voldoende

Ik heb een lab 12 gekozen omdat ik 100 liter behuizing wel genoeg vond

Dat kastje heet ook wel av-receiver  ;)
\Heb je die LAB gepoort gebouwd dan?

Wat bedoel je eigenlijk dat de Inuke die 680 per kanaal makkelijk geeft.

sjig

Geen idee, als het er al bij staat is het ook maar de vraag of het klopt ;-)
Meting zal ook ongetwijfeld bij 1 khz zijn, met enkele procenten thd.

Wat mij betreft is een 200 liter kastje ongeveer de max, formaat is 1 van de laatste zorgen.

Dat snap ik ook wel hoor ;-)
Alleen dan krijg je meteen een complete receiver, en wil je die van een beetje kwaliteit dan zit je onder de 700 euro niet snel goed  :-\
Heb namelijk mijn twijfels bij die high > low level adapters.

Ik kan de iNuke altijd nog bruggen mocht ik te kort komen, dus met die NU3000 zit ik hoe dan ook wel goed lijkt me.

morca

Wat word het dan een 12 of een 15?
Van die LAB 12 stuur je 2 woofers aan met een Inuke 3000.
Ik heb 2 JLaudio drivers aan een Inuke hangen ,4 ohm/ 2 keer 680 watt rms.
Dat gaat redelijk goed.

Die dxc is leuk maar nu krijg je nog meer snoeren en kastjes,dan had ik een inuke met dsp erin  gekocht.
Die stonden vd week bij bax voor 220 euro.

PaulSQ

Quote from: morca on January  8, 2015, 18:29:50
\Heb je die LAB gepoort gebouwd dan?

Wat bedoel je eigenlijk dat de Inuke die 680 per kanaal makkelijk geeft.

Ja, in gesloten ontwerp vind ik het geen bijzondere driver..

Ik denk dat 630 watt echt wel genoeg is, dat wilde ik ermee zeggen
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

PaulSQ

Quote from: sjig on January  8, 2015, 18:33:37

Dat snap ik ook wel hoor ;-)
Alleen dan krijg je meteen een complete receiver, en wil je die van een beetje kwaliteit dan zit je onder de 700 euro niet snel goed  :-\
Heb namelijk mijn twijfels bij die high > low level adapters.

Ik kan de iNuke altijd nog bruggen mocht ik te kort komen, dus met die NU3000 zit ik hoe dan ook wel goed lijkt me.

Een paar weken terug stonden hier wat mooie onkyo processors te koop voor < 500.
DIY HDMI heb ik nog niet voorbij zien komen
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

sjig

Lab 12 of 15
Mij lijkt de LAB 15 prima. Maar ik weet niet goed wat ik kan verwachten met de Lab 12/Lab 15. Wat ik het liefst wil is volle output tot een hertz of 30-35, met een broekspijpwapperend laag als gevolg, of dat met de Lab 12 lukt, geen idee  ;)

Versterker wordt een Inuke 3000dsp, de meerprijs van 3000 > 3000dsp is te verwaarlozen als je het mij vraagt.
Als ik nou ooit besluit een 2e sub erbij te bouwen dan komt er gewoon een nu6000dsp, die 3000 kan ergens anders wel worden gebruikt.
Ik heb liever vermogen te veel, dan te weinig. Is gewoon een kwestie van de limiters 1x goed afstellen, en een beetje erop letten dat het goed blijft klinken.

PaulSQ

Ik heb geen winisd oud bij de hand, maar als de lab15 in max 200 liter een vergelijkbare Freq response laat zien als de 12 en dan met meer Headroom lijkt het een prima keuze
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

morca

Quote from: PaulSQ on January  8, 2015, 18:40:54
Ja, in gesloten ontwerp vind ik het geen bijzondere driver..

Ik denk dat 630 watt echt wel genoeg is, dat wilde ik ermee zeggen
Ok duidelijk,dat was ook mijn visie. :)

sjig

Ontzettend bedankt voor alle hulp!

Ik heb net meerdere high --> low level converter besteld, om te kijken bij welke de kwaliteit het beste doorgegeven wordt.

Het gaat definitief de Lab 15 (125L, 25 Hz) met een NU3000DSP. Ik hoop deze week het een en het ander al binnen te krijgen, en het hout te kunnen halen  ;D

sjig

Ik vroeg me nog iets af, we willen eigeblijk zo snel mogelijk de huidige set vervangen door een 2tal vloedstaanders (zelfbouw) en een center speaker (tevens zelfbouw). Surrounds ga ik nog naar kijken. 
Is het dan handig/verstandig de sub dubbel uit te voeren? Het kost namelijk niet erg veel (het vermogen van de versterker is er toch al). Zo ja, 1 dubbele sub of 2 enkele subs?