[DIY] Nieuwe Sub :)

Started by Adonias, February 25, 2004, 21:48:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Adonias

Net "klaar" (unit erin en spelen klaar dus) met mijn subwoofer.
Het gaat om een sub met de Visaton W300S en een 100Watt sub versterker. Omat ik een kleine (20m2) kamer heb (die al volstaat met bureau, bed, CRT, speakers, legokast, konijnen en schildpadden had ik niet veel vloeroppervlak over voor een subwoofer. Ik kreeg deze sub met een kast van 40x40x70 cm. Ik heb er een 40x40x30 kastje bovenop gezet, de woofer verplaatst van voor naar boven/onder (weet nog niet zeker of hij up/down firing wordt), waardoor ik een groot gat moest dichten, ik heb de wanden dikker gemaakt (nu overal 2.2+1.2 (en voor de "topast" 1.8+0.4+1.2 cm), bovenkant (met woofer) is 2x1.8+1.5)  en braces aangebracht. De kast is helemaal trillingsvrij (mag ook wel.. ding weegt >80kg). Netto inhoud 110L, F3 van 30hz. Mgoe... dan nu de plaatjes en de reden waarom het niet echt een hoge WAF factor heeft (hij is nl erg hoog geworden en is op het moment nog niet afgewerkt....)

(ter vergelijking van de grootte; de bruine speakertjes ernaast zijn de B&W DM220, en het gat onderin is 11 cm diamter )







genomen met de siemens S55 telefoon...

Het geluid valt mee voor een eerste projectje... helaas geeft mijn kamer een ontzettende gain rond de 45 hz, maar de sub sluit perfect aan bij mijn huidige speakers, en gaat verder waar de B&W's ophouden. Uitgebreide tests moeten nog gedaan worden ;)

[UPDATE]



Beetje gespeeld met plakplastic :) Nu nog een plaatje met speakerstof voor de B/R poort en de topplaat/difuser beplakken... pics blijven komen :) Al een beetje geluisterd, en het is niet slecht... wat ik al zei, hij vult mijn B&W's erg mooi aan, en de lage tonen zijn erg aangenaam. Niet extreem strak, maar absoluut niet boemerig, lekker soepel, en genoeg druk :)
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Sullivan

#1
Ziet er netjes uit!

Welke versterker gebruik je?

Kan je het verschil in geluid omschrijven met bovenplank en zonder? Waarom heb je niet gekozen voor downfiring? Dat verhoogt het WAF misschien.

mvg,
Frank

Adonias

Ik heb gekozen voor upfiring puur omdat het er beter uitzag :) Die plaat is meer ter bescherming van de woofer, en zal met van die speakerfront pluggen op die 3 pennen gemonteerd worden. Geluidsverschil moet ik nog echt ervaren... maar zo op het eerste gehoor is het zonder de plaat "beter".... kom ik nog op terug ;)

Als ik speakerdoek heb zal ik het totaal plaatje laten zien.... mssien dat het dan downfiring er ook nog leuk uitziet.

WBT de versterker module... dat is een beetje een raadel voor mij... het enige dat erop staat is "Aktiv 70/100" . Er zit en ringkern in, fase schakelaar, volume- en crossfilter pot en speakerklemmen in-out... schijnt ooit 180 euro te hebben gekost...
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Bart_M

Die Visaton unit is best aardig. Behoorlijk muzikale sub.
Je zou ook eens moeten testen met de afstand van de woofer en de plaat. Misschien zit hij er te dicht op.

Grtn,
Bart

Adonias

Updateje:

topplaat bijna af, en B/R gril ook :)






Laatste plaate laat ff zien dat ik moeite had om met mijn skill decoupeerzaag het gaatje waar de woofert inzit te zagen :) (1.8x2+1.5 cm dik)
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Erik van Voorst (in memoriam)

Toppie hoor

Leuk ontwerp en op de foto ziet het "fineer"  er goed uit.
Net wat je zegt zo een eerste project ga je een hoop van leren.

Je kan nog even met een 3 maal zo dikke bovenplaat experimenteren...als je er een plaat op wilt.

Groetjes
Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Adonias

Ik ga denk ik die bovenplaat wel verzwaren. De pootjes waar hij opligt zijn volledig trillingsvrij, maar de plaat zelf trilt wel aardig mee :) Ik heb nog een setje halters van 20kg... die leg ik er om mee te beginnen op... ook nog experimenteren met de hoogte boven de woofer mssien nog spelen met een kleine schotelantente (alleen de schotel dus)... 's kijken wat de holle/bolle kant aan de onderkant van de plaat doet met het geluid.... nog lang niet klaar dus... leuk experimentje is dit geworden :)
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"