Klassiek Antibes, Monaco en vooral Èze Village

Started by VlisChris, August 9, 2019, 20:01:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gaeje

Quote from: VlisChris on December 23, 2022, 23:29:31
Je krijgt meteen weer behoefte die 5D2(!) te updaten.

oei ja, die update is long overdue. mijn schoonbroer heeft nu 1 van die R reeks, R5 of 6 (ik ken ze zelf niet zo goed die type nummers), de minst dure van de 2 waarschijnlijk, met een mooie 24-70, wat een pracht toestel is dat. en ik heb het nooit voor canon gehad he. ik heb zelf nu een sony A7III met GM glas en kom van nikon D700 en 800, maar als ik die canon van hem vast heb denk ik... dit is ook wel netjes

VlisChris

Ik fotografeer nog maar weinig.
Teveel te dure hobbies om alles te onderhouden. Net weer ruim een uur mijn mtb staan poetsen. En dat is quick & dirty. School is echt achterstallig vorige en deze week. Tricky. Want verslag moet 14 januari ingeleverd zijn. Duiken staat dankzij mijn knie even om hold. De drone de lucht in. Laatste periode veel tijd kwijt aan de nieuwe huizen. Enz.

Maar het blijft trekken. Een R5 icm een fijne 24-70 en wat ND filters, en ik kom mijn dagen wel door.

Wie weet. Wie weet.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Gaeje

denk dat het een R6 is, als ik de prijzen opzoek. alleszins een fijn toestel, hoe het voelt in de hand, de zoeker, de smoothness van de lens... ik moet wel effe zoeken waar alles staat, maar dat was altijd al.

en bij sony is dat helemaal een ramp.
uiteindelijk is het nog een smak geld, maar als je ziet hoe lang je met zo'n toestel (kan) doen. ik ga nu niet meer switchen omdat ik al teveel geld richting sony heb gestuurd, maar moest ik nu nog een mirrorless moeten kiezen zou die canon wel dik kans maken

VlisChris

Even snel Google gepakt; de R6 lijkt een zeer capabele camera inderdaad.
Het zal vrees ik bij dromen blijven :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Quote from: Gaeje on January  3, 2023, 22:12:55
denk dat het een R6 is, als ik de prijzen opzoek. alleszins een fijn toestel, hoe het voelt in de hand, de zoeker, de smoothness van de lens... ik moet wel effe zoeken waar alles staat, maar dat was altijd al.

en bij sony is dat helemaal een ramp.
uiteindelijk is het nog een smak geld, maar als je ziet hoe lang je met zo'n toestel (kan) doen. ik ga nu niet meer switchen omdat ik al teveel geld richting sony heb gestuurd, maar moest ik nu nog een mirrorless moeten kiezen zou die canon wel dik kans maken

Dit geldt ook wel voor mij moet ik zeggen. Canon liep toch een tijd flink achter en daarom ben ik in Sony gesprongen. Maar Canon heeft hele grote stappen gezet! De R6 (I of II) en de R5 zijn echt hele brute machines. Wat betreft autofocus zijn ze Sony misschien al zelfs voorbij en wat betreft de menu structuur is het ook een veel fijner toestel. De Sony A7 IV is al beter en fijner dan de A7 III, maar je kunt nog steeds niet zoals bij Canon je instellingen (makkelijk en snel) veranderen op het display. Ook de bouwwijze van Canon is net even iets mooier dan Sony. Aan de andere kant is het dynamisch bereik van Sony weer een stuk groter. Dit vind ik dan wel weer een erg belangrijke eigenschap. Ook ik stap niet snel meer over om dezelfde reden als Gaeje.. er zit al teveel geld in. Lenzen, accu's, laders, lenzen (9x!), flitsers, accessoires...

Anyway.... beide merken kun je briljant mee werken.

Quote from: VlisChris on January  3, 2023, 22:21:29
Even snel Google gepakt; de R6 lijkt een zeer capabele camera inderdaad.
Het zal vrees ik bij dromen blijven :)

Komt wel weer mocht je het ooit weer belangrijk gaan vinden.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

#30
Scheelt het dynamisch bereik zo ontzettend veel tussen Sony en canon?
Als je in het achterhoofd houdt dat ik van een 5D2 kom?

Edit. 13.4 vs 14.7 tegen 7(!) van de 5D2.

Bizar verschil. Want in mijn nabewerking zoek ik geregeld de extremen van het dynamisch bereik op. Om er vervolgens fluitend overheen te gaan.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Quote from: VlisChris on January  5, 2023, 12:57:20
Scheelt het dynamisch bereik zo ontzettend veel tussen Sony en canon?
Als je in het achterhoofd houdt dat ik van een 5D2 kom?

Edit. 13.4 vs 14.7 tegen 7(!) van de 5D2.

Bizar verschil. Want in mijn nabewerking zoek ik geregeld de extremen van het dynamisch bereik op. Om er vervolgens fluitend overheen te gaan.

Ik gebruik het om mijn gebrek aan kundigheid te compenseren, dus voor mij is het wel belangrijk ja. :D
Maar het heeft mij zeker wel eens gered links en rechts. Wil niet zeggen dat het met een Canon niet gelukt zou zijn by the way.


"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Gaeje

Quote from: VlisChris on January  5, 2023, 12:57:20
Scheelt het dynamisch bereik zo ontzettend veel tussen Sony en canon?
Als je in het achterhoofd houdt dat ik van een 5D2 kom?

Edit. 13.4 vs 14.7 tegen 7(!) van de 5D2.

Bizar verschil. Want in mijn nabewerking zoek ik geregeld de extremen van het dynamisch bereik op. Om er vervolgens fluitend overheen te gaan.

Ik vind het nog altijd te weinig. Highlights blijven lelijk uitblazen op de sony

LittleNinja

Quote from: Gaeje on January  5, 2023, 13:32:41
Ik vind het nog altijd te weinig. Highlights blijven lelijk uitblazen op de sony

Aanleren om te underexposen.. doe ik ook.

Het probleem zit hem voor een deel in het scherm van de Sony's. Het scherm en de foto's wijken teveel af. Eerlijk is eerlijk... ik kijk te weinig naar het histogram. :blush:
De displays van Canon zijn trouwens ook een klap beter!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Gaeje

Quote from: LittleNinja on January  5, 2023, 13:51:11
Aanleren om te underexposen.. doe ik ook.

Het probleem zit hem voor een deel in het scherm van de Sony's. Het scherm en de foto's wijken teveel af. Eerlijk is eerlijk... ik kijk te weinig naar het histogram. :blush:
De displays van Canon zijn trouwens ook een klap beter!

Vind ik dus BS he. Juist belichten. Ik ga toch niet liggen onderbelichten om dan alles op te trekken. Het is zo al moeilijk genoeg om het vak te leren

LittleNinja

#35
Quote from: Gaeje on January  5, 2023, 14:30:46
Vind ik dus BS he. Juist belichten. Ik ga toch niet liggen onderbelichten om dan alles op te trekken. Het is zo al moeilijk genoeg om het vak te leren

:D

En toch gebeurd het vaak. Zeker omdat de highlights sneller over zijn. Je bent dan gewoon alles kwijt. Filmen doen ze toch ook het liefst in een LOG profiel zodat ze het erna weer terug kunnen halen. Lijkt er toch ook een beetje op.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Gaeje

Quote from: LittleNinja on January  5, 2023, 15:28:19
:D

En toch gebeurd het vaak. Zeker omdat de highlights sneller over zijn. Je bent dan gewoon alles kwijt. Filmen doen ze toch ook het liefst in een LOG profiel zodat ze het erna weer terug kunnen halen. Lijkt er toch ook een beetje op.

niet helemaal. je filmt in log (of in raw als je echt veel geld hebt) omdat je dan meer details hébt. Maar je kijkt meestal met een LUT en je belicht correct. Alleen heb je bij een filmploeg meer licht bij om de schaduwen op te lichten (als je per se wil exposen voor de ramen buiten)

je kan ook gewoon exposen voor binnen en de ramen laten uitbranden. (wat ik dus doe met mn thuis fotografie)

maar het brandt niet mooi uit, dat is het probleem. Niet zozeer dat ik buiten wil kunnen zien. Op dat vlak mis ik film wel

Gaeje

Quote from: VlisChris on January  5, 2023, 12:57:20
Scheelt het dynamisch bereik zo ontzettend veel tussen Sony en canon?
Als je in het achterhoofd houdt dat ik van een 5D2 kom?

Edit. 13.4 vs 14.7 tegen 7(!) van de 5D2.

Bizar verschil. Want in mijn nabewerking zoek ik geregeld de extremen van het dynamisch bereik op. Om er vervolgens fluitend overheen te gaan.

maar om semi on topic te gaan: denk dat huidige generatie toestellen inderdaad wel flink geëvolueerd zijn sinds de 5Dmk2. Ik ben zeker niet iemand die ieder jaar een nieuwe body zou gaan halen, maar na zoveel jaren kan je echt spreken van een andere generatie. Mocht je mits een adapter je huidige lenzen kunnen houden kan je wel op een semi betaalbare manier in het mirrorless verhaal stappen he

LittleNinja

Quote from: Gaeje on January  5, 2023, 16:38:15
niet helemaal. je filmt in log (of in raw als je echt veel geld hebt) omdat je dan meer details hébt. Maar je kijkt meestal met een LUT en je belicht correct. Alleen heb je bij een filmploeg meer licht bij om de schaduwen op te lichten (als je per se wil exposen voor de ramen buiten)

je kan ook gewoon exposen voor binnen en de ramen laten uitbranden. (wat ik dus doe met mn thuis fotografie)

maar het brandt niet mooi uit, dat is het probleem. Niet zozeer dat ik buiten wil kunnen zien. Op dat vlak mis ik film wel

Ligt aan die goedkope lens van je... :D :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#39
Quote from: Gaeje on January  5, 2023, 16:40:02
maar om semi on topic te gaan: denk dat huidige generatie toestellen inderdaad wel flink geëvolueerd zijn sinds de 5Dmk2. Ik ben zeker niet iemand die ieder jaar een nieuwe body zou gaan halen, maar na zoveel jaren kan je echt spreken van een andere generatie. Mocht je mits een adapter je huidige lenzen kunnen houden kan je wel op een semi betaalbare manier in het mirrorless verhaal stappen he

En dat kan natuurlijk oook Chris! Blijkbaar is zelfs de adapter van de Canon beter. Er zit bijna geen verschil in de snelheid van het focussysteem met de adapter. Andersom is wel lastig... Stel je wil je huidige body nog even blijven gebruiken kun je niet zeggen: ik vervang alvast één van de lenzen met het nieuwe systeem. Ik weet toevallig dat er een lens momenteel vervelend doet.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Gaeje

ik voel hier een push richting een R6 :-D

krijgen we hem zo ver :)

LittleNinja

Quote from: Gaeje on January  5, 2023, 16:46:00
ik voel hier een push richting een R6 :-D

krijgen we hem zo ver :)

Nee joh.. Dat is nu helemaal niet handig voor Chris.

En tuurlijk zou zijn leven vele malen mooier worden met een nieuwe camera. Maar het is verstandiger om het niet te doen. En uit betrouwbare bron weet ik dat Chris altijd op rationele basis beslissingen neemt. :D :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Gaeje

Quote from: LittleNinja on January  5, 2023, 16:50:44
Nee joh.. Dat is nu helemaal niet handig voor Chris.

En tuurlijk zou zijn leven vele malen mooier worden met een nieuwe camera. Maar het is verstandiger om het niet te doen. En uit betrouwbare bron weet ik dat Chris altijd op rationele basis beslissingen neemt. :D :D

Ik gebruik mn toestel ook niet dagelijks. Verre van. Soms ligt het zelf weken of maanden niks te doen. Maar als je het dan toch eens ter hand neemt ben je wel altijd blij dat je de investering gedaan hebt

VlisChris

Quote from: Gaeje on January  5, 2023, 16:46:00
ik voel hier een push richting een R6 :-D

krijgen we hem zo ver :)

:tongue2:
Waarbij die kleine ninja met goede punten aankwam.

Op vakantie mis ik overigens wel echt een goede camera. Maargoed. Of ik echt veel weg ga de komende tijd is twijfelachtig. Dure en drukke tijden momenteel. En met school is even een paar weken rondtrekken ook sub-optimaal.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Quote from: LittleNinja on January  5, 2023, 16:50:44
En uit betrouwbare bron weet ik dat Chris altijd op rationele basis beslissingen neemt. :D :D

Kun je nooit van mij hebben :D :D :D

Kijk maar naar spontaan een Lego Titanic. Spontaan een Lego typemachine. Een drone. Dat soort details.

Echt enorm over nagedacht. Gedurende zo'n uh, vijf minuten.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

#45
Het voordeel van wachten; de lenzen zijn gewoon compatible.
Dus ook als ik over een jaar overstap kan ik gewoon mijn lenzen gebruiken. Dat is erg fijn.

Enige dat me zou kunnen overhalen is een goede volledig instelbare Timelapse functie op een R6.
Dat is nu enorm veel werk en met gehackte software.
Maar een mooie TL met gebruik van ND filters en ik krijg weer kriebels ;D


Ku.t :D Af Chris. Af. Terug je hok in  :clapping:
https://www.canon-europe.com/get-inspired/tips-and-techniques/time-lapse-to-hyper-lapse/
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"