Marantz PM7005 DAC via USB

Started by Ivo_205, December 29, 2014, 13:33:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ivo_205

Dag iedereen,

Ik heb bij mijn zus een Marantz PM7005 aangesloten op KEF Ls50 en voorlopig gebruikt ze de headphone jack van haar HTC One om wat muziek af te spelen => klinkt niet zoals het zou moeten, veel te dun, was te verwachten. Ik heb mijn sony walkman op dezelfde manier aangesloten en dat klonk al een heel pak beter maar ik veronderstel dat ze die USB DAC van de Marantz het beste kan gebruiken (ze heeft geen zin om een cd-speler erbij te kopen).

Ik heb zelf geen ervaring daarmee dus een aantal vragen: kan ze daar gewoon een laptop op aansluiten? Zou ze eventueel haar HTC via een micro usb adapter kunnen aansluiten en geeft dit voldoende kwaliteit of kan ze gewoon beter toch een cd-speler kopen? Eventuele voorkeuren voor kabels/adapters?

Op dit moment helpt alle info ...

Lion of Judah

Ja, laptop kan je aansluiten op je USB aansluiten van de PM 7005. Dan eventueel JRiver installeren (kan je gratis proberen) op je laptop en bijv JRemote op je phone zodat je de boel op afstand kunt bedienen. Zo doe ik het ook. Gaat perfect. In de marktsectie staat nog een mooie kabel te koop (Vertere D-Fi).

Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Ivo_205

Ok ik had al wat kabeltjes besteld op bol, gaan we eens uitproberen, kijken wat het verschil allemaal is. Dank.

Ivo_205

Ok zit met een klein probleem: op haar HTC One m8 krijg ik de melding dat de usb dac niet gevonden kan worden. Er loopt nu een USB-B/ USB-A kabel uit de marantz, dan een USB-A/micro USB OTG adapter naar de HTC. Moet ik hier ook een speciale usb-b/usb-A kabel OTG voor hebben of wat is het probleem?

Normaal gezien heeft Android nu Kernel support voor usb audio dus volgens mij moet ik niks speciaals installeren. We hebben het voor alle zekerheid met Audio Player Pro geprobeerd, noppes. De enige drivers die bij de Marantz kwamen waren voor windows os.

Alle hulp wordt enorm geapprecieerd, dit is de eerste keer dat ik met USB DAC's speel (en faal).

Lion of Judah

Met het aansluiten van een laptop kan ik je helpen maar hiermee niet.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

zoldar

Werkt niet, moet pc zijn geen android
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Ivo_205

Daar ben ik dus ook zo stilletjesaan achter aan het komen. Laptop gaat prima, zitten Marantz drivers bij voor windows dus allemaal geen probleem. Ik had wel verwacht dat het via de htc ook zou gaan vermits er usb audio out support in de Android kernel zit vanaf juni dus vind het spijtig dat het dan via de hoofdtelefoonaansluiting moet. Nu ja, er zijn ergere dingen in het leven.  Bedankt voor de hulp iedereen.

zoldar

of je laptop aansluiten en op je htc bedienen. wel ff jriver op laptop zetten (gratis trial versie) en gizmo app op htc. done.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Ivo_205

Ja dat gaat inderdaad ook. Ze zit voorlopig op J River Media center via USB DAC op de Marantz en het klinkt goed maar mijn persoonlijke voorkeur gaat nog steeds naar het geluid wat er uit komt als ik de headphone out van mijn Sony NWZ-F886 walkman gebruik.

Ik vind dit behoorlijk vreemd, ik had echt gedacht dat de Marantz USB DAC op zijn minst evenwaardige muziek uit de speakers kan krijgen als mijn walkman via headphone out. Het enige wat opvalt is dat de Marantz veel luider speelt via USB DAC, maar het mist volheid en gelaagdheid vind ik persoonlijk.

Zou dit normaal kunnen zijn of doe ik nog steeds iets verkeerd? Excuses voor het gezooi, ik ben zoals gezegd een usb dac noob.

zoldar

nee hoor. hoeft niet zo te zijn. kijk dat dac kaartje in die pm hoeft niet per se beter te zijn. ik vraag me af hoe serieus hier in is geinvesteerd of dit meer een " doe er maar bij dac" is.

Van dacs in receivers ben ik ook nooit echt fan geworden. liever een goede sacd speller of losse dsd dac.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Siddartha

Daar zit dezelfde cirrus logic DAC in als in de SA-KI pearl lite en de andere CD spelers lager in lijn... dus daar zal het niet direct aan liggen.
onderschat ook niet hoe de laptop geconfigureerd is en de bron van de media.
Als de media op de interne hdd staat of via een NAs afgespeeld wordt is nogal een verschil. Denk ook aan het aan staan van wifi en eventueel bluetooth. Daarnaast kan de voeding ook nog een rol spelen. Kortom allemaal aspecten om rekening mee te houden.

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Ivo_205

Ok bedankt voor de snelle feedback, ik zal dit weekend eens mijn tijd nemen en een aantal dingen uitproberen. De nummers op de sony walkman en de ultrabook zijn hetzelfde, er steekt geen voeding in de laptop en heeft enkel SSD (geen harde schijf). Ik denk wel dat wifi en bluetooth constant aanstaan.

Ik vind zelf geen info over de DAC in de sony walkman (NWZ-F886) maar het lijkt mij sterk dat die zoveel beter is als die in de Marantz ...

=> Nu mijn zusje is helemaal tevreden dus die kan verder, ik weet gewoon dat het nog beter kan en dat stoort mij.

zoldar

Quote from: Siddartha on January 19, 2015, 15:05:48
Daar zit dezelfde cirrus logic DAC in als in de SA-KI pearl lite en de andere CD spelers lager in lijn... dus daar zal het niet direct aan liggen.
onderschat ook niet hoe de laptop geconfigureerd is en de bron van de media.
Als de media op de interne hdd staat of via een NAs afgespeeld wordt is nogal een verschil. Denk ook aan het aan staan van wifi en eventueel bluetooth. Daarnaast kan de voeding ook nog een rol spelen. Kortom allemaal aspecten om rekening mee te houden.

De DAC chip zegt weinig over de totale sound van een DAC (bestaande uit voeding, gekozen filters en veel belangrijker de output stage).
Kijk in receivers zitten ook vaak dezelfde chips als in geode DAC's maar dat maakt nog niet het geluid super. Zet 10 dac/spelers naast elkaar met dezelfde chip en ze klinken niet eender.





Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

VTEC_genieter

#13
Waarom geen bluetooth music adapter die je simpel met 2 RCA-kabels aan je versterker aansluit?
Want misschien vindt ze dat al voldoende [emoji6] Ze luistert vaak muziek op haar smartphone?

De geluidskwaliteit van het streamen via een bluetooth adapter (wel met AptX) is veel beter dan wat je zus nu doet [emoji6]

Kijk maar naar de Philips Bluetooth Music Adapter type AEA2700, voor ongeveer 50€ inclusief RCA-kabels.  http://www.philips.nl/c-p/AEA2700_12/bluetooth-adapter/overzicht


Als optie kun je dit kleine apparaatje ook via COAX/TOSLINK digitaal aan de Marantz aansluiten voor een nog betere verwerking van het geluid! Dan gaat de interne DAC van de Marantz het geluid verbeteren[emoji6]

Geen kabel tussen de smartphone en de Marantz!

Just my 2 cents!
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Ivo_205

Zo ver had ik er zelf nog niet over nagedacht om heel eerlijk te zijn, dit lijkt me wel interessant voor gewone easy listening, dan hoeft ze haar laptop niet de hele tijd te gebruiken, bedankt.

Maar dit weekend doe ik zowiezo een kritische luistertest tussen laptop over USB DAC en headphone out van walkman, kijken hoe de vork in de steel zit.

VTEC_genieter

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Ivo_205

Wel niet bijster goed, heb het enorm druk gehad op het werk en zit met de griep, dus alles kan even wachten op dit moment. Ik post zowiezo mijn findings. 

John Wx

de bron moet ook wel aptX anders werkt het niet
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

VTEC_genieter

De bron (de smartphone) moet inderdaad AptX hebben voor de hoogste kwaliteit stream, maar er wordt nog wel en altijd een bluetooth verbinding gemaakt.
Er is dan nog steeds streaming. Het kwaliteitverschil is niet groot.

Ga gewoon voor futureproof [emoji6]
De AEA2700 heeft AptX en kost nu rond de 50€.
Een alternatief bluetooth adapter voor wat minder geld, heeft geen AptX en ook geen extra digitale outputs[emoji6]
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Ivo_205

Kost inderdaad niet veel en ik ga het dus wel aanschaffen, kijken wat het geeft. Ik ben gewoon persoonlijk niet zo Phillips-minded. Griep begint te gaan, maar nog steeds halve ellende. Morgen ook werken, altijd mooi zoiets, is al derde weekend op rij.

John Wx

Quote from: VTEC_genieter on February  5, 2015, 19:55:42
De bron (de smartphone) moet inderdaad AptX hebben voor de hoogste kwaliteit stream, maar er wordt nog wel en altijd een bluetooth verbinding gemaakt.
Er is dan nog steeds streaming. Het kwaliteitverschil is niet groot.

Ga gewoon voor futureproof [emoji6]
De AEA2700 heeft AptX en kost nu rond de 50€.
Een alternatief bluetooth adapter voor wat minder geld, heeft geen AptX en ook geen extra digitale outputs[emoji6]


Ik heb het ook niet kunnen ontdekken in de winkel met mijn tablet  ;D zelfs met A / B schakelen niet

Zal binnenkort wel aptX mk2 uitkomen
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

VTEC_genieter

Ik heb zelfs de oude Philips AEA2500 met AptX.
Heb hem aan mijn HT Denon hangen via een mini-jack-RCA kabel.
Ik stream dan vanaf mijn iPad Mini Retina.
Geluidskwaliteit is meer dan voldoende!
Verbinding is makkelijk te maken en geen last van onderbrekingen. Je moet alleen met je telefoon/tablet niet naar je slaapkamer/toilet lopen, om geen kwaliteitsverlies te hebben. Is nadeel van bluetooth.

Bij mijn andere installatie, mijn stereo versterker, daar gebruik ik Apple TV met een losse DAC voor de streaming vanaf m'n iPad.
Klinkt veel mooier.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers