Buizen uitstap naar Analogue Audio

Started by Mediator, November 27, 2021, 08:48:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediator


Gister had ik wederom een bezoek gepland aan Analogue Audio. Ik ga al iets langer mee en ken Wim van Kraanen nog van zijn vroegere shows waarmee hij met Diapason en Zingali speelde en apparatuur van Graaf. Dit keer stond mijn bezoek in het teken van interlinks.

Wim had dit keer de moeite genomen mij wat te laten horen. Een eind versterker op basis van een 300B buis waar hij me al eerder over vertelde en die hij heeft laten maken. Deze stond aangesloten op een DAC/ voorversterker eveneens van eigen makelaardij en een Unison Research Uno die als CD loopwerk diende. Als luidspreker diende een paar living voice vloerstaanders. De interlinks en speakerkabels waren eveneens een eigen fabrikaat.

Wim begon met wat klassiek. Eerst piano en daarna wat muziek waar wat meer aanspraak werd gemaakt op het volle orkest, daarna nog wat Jazz met flink wat slagwerk aangezien ik aangaf te drummen en Wim zei dat dit systeem 'best in staat was dat goed weer te geven'.

Hoe dat klonk? De piano begon rustig maar op het eind haalde de piano flink uit in de hogere registers. Bizar hoe levensecht en dynamisch dat allemaal werd weergegeven. De CD van het volle orkest klonk duidelijk anders, maar het bleef natuurlijk. Dat is voor mij het eerste signaal dat een set dingen goed doet. Het volle orkest is meer mijn type klank. Vrijwel direct viel me al op dat deze set en met name de luidsprekers gericht zijn op mensen die vooral naar klank/toon luisteren. Dit in tegenstelling tot mensen die vooral naar dynamiek luisteren. Een living voice klinkt meer als een Diapason en gelukkig kon Wim dat beamen. Een living voice heeft alleen meer laag zo gaf Wim aan. Maar dat kun je bij Diapason ook oplossen door een subwoofer. Voor het juiste type mensen is een set als deze zeer de moeite waard om naar te luisteren. Je zit hier ook echt op de eerste rang van iedere opname. Analytisch of technisch wordt het nergens en kleuring? Als je Wim een beetje kent dan weet je dat je bij hem geen buizen geluid zult vinden met kleuring. Nadeel van de set is wel het prijskaartje. Maar het gaat hier wel om grotendeels apparatuur die in kleine oplage en op specificatie wordt gemaakt.

Uiteindelijk ging ik naar huis waarvoor ik was gekomen. De interlinks. Gisteravond al even de eerste aangesloten: een phantom Cable blue tussen phonotrap en voorversterker. Vier platen uitgezocht met verschillende muziek en verschillende opnames van goed tot minder en het verschil is eigenlijk al duidelijk. Iedere opname meer echtheid, meer ruimtelijkheid. En bepaalt slecht klonk het al niet. Mijn dochter van 13 jaar heb ik nog even laten luisteren en die gaf aan 'het geluid is net 3D, het is net alsof het helemaal om me heen is of zo'.

Natuurlijk is Wim iemand die zijn broodwinning heeft in deze branche, maar hij is ook liefhebber, stopt extreem veel tijd in experimenteren en is wat mij betreft heel goed in het horen wat wel en niet goed matched. Heerlijk dat je niet alle interlinks in de markt zelf hoeft uit te proberen. Mijn advies: heb je buizen en ben je serieus met je hobby, breng dan eens een bezoek aan Wim of één van die andere specialisten die Nederland rijk is op dit gebied.

brt

Ik ben ook veel bij Wim geweest, toen ik nog een Unison S9 had. Echt een vakman. Inmiddels heb ik een ander merk versterker (wat Wim niet voert) en een buizenversterkerreparateur wat dichter bij huis gevonden, anders ging ik zo weer naar Wim toe.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3