Devialet Phantom en Dialog

Started by Charlemagne, December 16, 2014, 16:16:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kerkhoffd

Voor mij is het niet helemaal duidelijk wat de Dialog nou precies voor doet. Mogelijk heeft iemand hier daarvan wel een helder beeld.

Ik kijk al een tijdje naar Devialet als vervanger van mijn huidige versterker maar ik wil graag mijn muziek vanaf NAS blijven afspelen zonder dat er een laptop of pc aan moet staan. Is dat met de komst van de Dialog nu mogelijk?
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Charlemagne

#51
@roadrebel: dank voor je impressie. Een beetje mixed feelings houd je er aan over begrijp ik uit het verhaal, met kritiek op de demo qua ruimte en opstelling. Die lijken me aan de hand van je impressie inderdaad niet optimaal.

@Kerkhoffd: de bedoeling is dat de Dialog (in de toekomst?) moet kunnen streamen vanaf een NAS met behulp van het UPnP protocol en de Spark app, die werkt vanaf een iDevice of Android-ding. Ik heb het sterke vermoeden dat het op het ogenblik nog niet direct werkt. Devialet heeft altijd een versluierd taalgebruik.

"Based on the EVO platform, DIALOG will integrate more and more music streaming services natively, multichannel audio decoding, UPnP compatibility to access music from NAS devices, and much more".

"Will integrate" wil in Devialet termen zeggen dat het nu nog niet werkt, maar dat er plannen zijn het wel te ontwikkelen. Het is wel zo dat als ze zeggen dat ze het gaan ontwikkelen ze altijd keurig woord houden. Bij een toekomstige upgrade, die overigens bij de Dialog en ook bij de Phantom volautomatisch gaan, zolang als je device is aangesloten op het internet, zal het wel worden geïmplementeerd.

Op het ogenblik is het dus niet duidelijk wat de Dialog precies kan. Uit de demo's, die hierboven genoemd zijn, begrijp ik dat er verzoeknummers mogelijk zijn en dat men dus vanuit een muziekbibliotheek de muziek laat streamen.

Wat wel duidelijk is dat je hem voorlopig moet aansluiten op een USB DAC. Bij de Devialet amps uit de D-serie zit de DAC ingebouwd en is er een USB ingang die werkt met het asynchrone protocol. Mogelijk dat in de toekomst ook via de ethernetkabel of WiFi naar de Devialet kan worden gestreamd met behulp van het AIR protocol (van Devialet zelf). De Phantom kan de muziek draadloos dan wel via ethernet aangeleverd krijgen.

De Dialog is dus een streaming bridge zonder ingebouwde DAC. Met de de Dialog moet je kunnen streamen van het internet (Spotify, Qobuz, Tidal, internetradio etc) en zodra het geïmplementeerd is met behulp van het UPnP protocol vanaf een NAS. In dat opzicht lijkt hij dus op de Auralic Aries.

Zodra ik hem binnen heb zal ik de Dialog stevig aan te tand voelen en hier een review plaatsen.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Kerkhoffd

Dank je voor het uitgebreide antwoord Karel. Dat betekent dat ik ga sparen voor een D200 en voorzichtig eens ga luisteren wat een Devialet in mijn set en op mijn luidsprekers doet.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

nme

#53
Met veel belangstelling heb ik dit draadje gelezen.
Ik ben reuze benieuwd naar deze juweeltjes.
Vraag me af hoe deze het doet tegenover een Naim Uniti(Qute) met Neat weergevers.

Naim en Neat weergevers inruilen levert al 1 Phantom White op  ;D
Hoef ik enkel te werken/sparen/bezuinigen (take your pick) voor de ander voor de stereo weergave.

Voor nu wacht ik de reviews af. Als het wat is, weet ik wat er op mijn verlanglijstje komt te staan.
Eerst luisteren en dan toch het verstand laten beslissen
Design vind ik erg mooi.

road rebel

Quote from: Invader on December 31, 2014, 12:53:20
Interessante observaties Road Rebel. Kun je het qua niveau vergelijken met iets anders? Je zegt dat het beter is dan een lifestyle systeem, maar hoe verhoudt de Phantom zich bijvoorbeeld t.o.v. de Atohm opstelling?

Vergelijken is een kunst op zich. Ik heb geen AB(X) vergelijking uitgevoerd dus dat is sowieso met een korreltje zout te nemen. Toch een poging:

Hele goede HiFi sets (zoals bijvoorbeeld wanneer je bij BB&G op bezoek gaat) hebben een ruimtelijkheid en openheid die geen grenzen kent, de kamer wordt gevuld en de luidsprekers verdwijnen volledig. Dit wordt waarschijnlijk bereikt door een optimale plaatsing en akoestiek en uiteraard goed uitgezochte componenten. Dit was bij de demo van Devialet Phantom niet het geval.

Ik heb niet lang zitten luisteren naar de atohm set, maar wat meteen opviel is de rust en het "vleselijke" die uit de luidspreker kwam. Ook dat vond ik in de Phantom niet terug.

De marketing spreekt van fysieke impact. Dan stel ik mij een impact voor zoals PA en DJ spullen, op zolder heb ik een paar 2x15"+ hoorntweeter luidsprekers en daarbij krijg je een fysieke impact (de bekende druk op de borst) zoals je die ook bij zware subs ervaar, ook dat voelde ik niet bij phantom.

Als ik vergelijk met wat ik thuis heb staan (Piega premium3+linn c5100 op oppo 105D met BK xls300/PR, in tijdelijke opstelling zonder akoestiek) dan valt het volgende op:

Het spectrum van de Phantom is absoluut breder dan die van mijn Piega Premium 3, het geluid is voller terwijl snelheid en dynamiek behouden blijft. Voor eenzelfde impact te bekomen moet ik ook mijn sub aansluiten maar dan verlies ik in snelheid. Het hoog bij de phantom is niet scherp of agressief, maar zeker rauwer dan wat ik thuis gewoon ben. Nu komt een vrouwenstem eenmaal vrij goed uit op de magnetostat/bandtweeter van Piega.
Het hoog van de Phantom bleef meer kleven aan de luidspreker dan wat ik thuis gewoon ben, het mid en laag daarentegen ervaarde ik ruimtelijker op de phantom, de basslijn leek veel meer te bewegen tussen de Phantoms in terwijl basslijn bij mij thuis meer effen en vast lijkt.

Boekenplankluidsprekers (laat ik 2 maand geleden enkele van dat soort luidsprekers te zijn gaan beluisteren voor aan de computer, zoals B&W cm1, Dali, Piega, Focal of Gamut) zetten vaak alles in op een hevige kickbass, ook dat heb ik niet ervaren bij Phantom, en dat vind ik een goede zaak. Zonder iets gemeten te hebben lijkt de weergave mij namelijk vrij vlak, en dat bedoel ik op een goede manier; Phantom is zeker geen Boem-tsssi luidspreker.

Maar de marketing zei me dat Phantom een volledige set kon vervangen, ik zag mij dus al met 4 of 5 phantoms in 4.0 of 5.0 te gaan draaien. Maar dat is dus voor mij -nog- niet het geval. Surround zit er nu nog niet in en ik vrees dat je voor LFE alsnog een goede sub erop moet aansluiten. De bass uit de Phantom is zeker goed en moet denk ik niet onderdoen voor een B&W PV1, maar geen idee wat eruit zal komen bij een film en de impact is echt minder dan bij een 13" of 15"-er.

Nogmaals, het blijft een scheve vergelijking, liefst zouden we een phantom goed opgesteld -op bijhorende standaard- willen zien naast een paar gekende luidsprekers.

Invader

Wow, dank voor deze uitgebreide toelichting. Ik begrijp dat het gezien de omstandigheden moeilijk was om het exact te vergelijken. Hoe dan ook heb ik ze al besteld en verwacht twee Phantoms silver met Dialog rond de 20e te ontvangen; dat wordt dan de echte test.

Om eerlijk te zijn hoop ik dat dit systeem niet mijn huidige systeem, die vele malen kostbaarder is, zomaar verslaat. Dit verwacht ik eerlijk gezegd ook niet. Ik zie de Phantom meer als een 2e systeem voor een andere ruimte dan de huiskamer.

Ook ben ik benieuwd naar de mogelijkheden van de Dialog en dan met name de surround mogelijkheden (op termijn). Verder ook erg benieuwd hoe deze, aangesloten via USB, zich kwalitatief verhoudt tot mijn onlangs zelf gebouwde fully spec'd streamer. Hierbij stiekem ook weer de hoop dat mijn streamer beter klinkt. Overigens vind ik deze zelfgebouwde streamer aanzienlijk beter klinken dan AIR via wifi of ethernet.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Charlemagne

#56
Een review van übergizmo over de Phantom en de Dialog bij de presentatie op de CES:

http://www.ubergizmo.com/2015/01/devialet-phantom-review/

De website van Devialet vermeldt nu in het Frans dat ze vanaf half februari in de EU uitgeleverd gaan worden:

QuoteLes prochains Phantoms seront livrés à partir du 15 février 2015 en Union Européenne seulement.

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Charlemagne

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

road rebel

De meeste reviews zijn vooral een aanprijzing van de technische kant. De Phantom is zeker een mooi product,  en eerlijk gezegd twijfel ik niet aan de capaciteiten van een paar phantoms naast een gelijkgeprijsde stereo oplossing. Voor surround wordt het een ander verhaal omdat de concurrentie bij gelijkgeprijsde oplossingen ineens veel intenser wordt!


zegel

Mocht iemand er snel een willen: ik heb een invite beschikbaar geldig tot 8 feb ( ook voor de dialog)
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

FairvsFree

Ben erg benieuwd naar de Phantoms, als ze goed klinken schaf ik er twee aan. Ik begreep dat de Devialet store in NL bezig is een stel hierheen te krijgen voor demo-doeleinden. Iemand anders al gehoord of ze in de buurt (dichterbij dan Parijs) ergens zijn te beluisteren?
Meine Dispatcher says there's something wrong mit deine Kabel - K. Hungus

eric_audio

Quote from: FairvsFree on February 11, 2015, 07:43:16
Ben erg benieuwd naar de Phantoms, als ze goed klinken schaf ik er twee aan. Ik begreep dat de Devialet store in NL bezig is een stel hierheen te krijgen voor demo-doeleinden. Iemand anders al gehoord of ze in de buurt (dichterbij dan Parijs) ergens zijn te beluisteren?

Is er dan een dedicated Devialet Store in NL?
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

FairvsFree

Quote from: eric_audio on February 11, 2015, 08:14:59
Is er dan een dedicated Devialet Store in NL?
In 's-Gravenmoer, of zo doen ze het voorkomen althans : ) Zelf nog nooit geweest.
Meine Dispatcher says there's something wrong mit deine Kabel - K. Hungus

eric_audio

Quote from: FairvsFree on February 11, 2015, 08:46:48
In 's-Gravenmoer, of zo doen ze het voorkomen althans : ) Zelf nog nooit geweest.

Volgens mij is dat een filiaal van de hifi winkel Audiophile. Ze hebben een filiaal opgericht helemaal gericht op hifi sets gebouwd rondom Devialet. Ik ken deze zaak niet, is wellicht een fantastische winkel. Maar geen onderdeel van het bedrijf Devialet.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Charlemagne

Volgens de planning worden de Phantom en de Dialog vanaf 16 februari verkocht in Harrods in Londen. Rond die datum krijgen ook de eerste klanten hun exemplaren van de toestellen toegestuurd die ze al in december hebben besteld. Ik heb een Dialog besteld. Dat bestellen kan op het ogenblik alleen met een 'invitation code'. Ik heb ergens gelezen dat de gewone dealers pas in mei worden voorzien.

De Spark app, die je nodig hebt om de Dialog en de Phantom te bedienen is ook nog niet vrijgegeven. Ik verwacht dat dat half februari gebeurt, als ze bij Harrods in de verkoop gaan. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

eric_audio

Karel, je begrijpt natuurlijk wel dat het feit dat jij als eerste een Dialog zal hebben, verplichtingen schept   ;)  (hier en op Devialetchat)
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Charlemagne

Tuurlijk! Maak je geen zorgen; ik zal zorgen voor een review van de Dialog. Daarvoor moet eerst wel de Spark app beschikbaar zijn, anders kan ik hem niet bedienen en staat ie nutteloos in de kast, vrees ik.

Forumgenoot 'Invader' heeft een set van twee exemplaren van de Phantom Silver besteld en een Dialog. Hij heeft ook al een review toegezegd. Dus het komt goed.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

FairvsFree

Reviews zijn altijd goed en leuk om te lezen! Zelf ben ik een beetje een ouderwetse denk ik. Wil ze eerst ergens live gaan horen voordat ik besluit er vierduizend euro op stuk te slaan : )
Meine Dispatcher says there's something wrong mit deine Kabel - K. Hungus

eric_audio

Uiteraard. Reviews zijn ter orientatie, niet meer dan dat.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

s.t.

Ik ben wel erg nieuwsgierig hoe je de phantom kan integreren in een ht setup. Dedicated stereo via UPNP is duidelijk maar hoe kan je de Phantoms gaan gebruiken voor bijvoorbeeld alleen front kanaal?

Ideaal om te gebruiken binnen Wifi setup. een stuk minder kabels door je woonkamer met een 5.1 setup

Charlemagne

#71
De Spark app is vanaf vandaag beschikbaar in de app store van Apple. Zonder Phantom en/of Dialog kun je er niets mee op het ogenblik. Morgen wordt de Phantom gelanceerd in het warenhuis van Harrods in Londen. Dat is de reden dat de Spark app is vrijgegeven. Er zou ook een Android versie beschikbaar komen; dat heb ik niet gecontroleerd.

Mijn Dialog zou ik in de loop van deze week moeten krijgen. De Dialog ondersteunt nog niet de Expert Line van Devialet, de amps uit de D-serie dus. Dat gaat pas halverwege dit jaar gebeuren. Bij de lancering werd er gemeld dat de Dialog via de USB-uitgang met de D-series verbonden kon worden. Kennelijk hebben ze dat nog niet op de rails en staat er nu op de Devialet website te lezen dat we nog een poos geduld moeten hebben als Expert Line bezitters. Elders lees ik nu dat dat er heel wat bestellingen van de Dialog door mensen worden gecanceld, omdat ze zich nogal door Devialet misleid voelen. Ik heb er vertrouwen in dat het wel goed komt.

De review van mijn kant zal nog even op zich moeten laten wachten tot ik de Dialog binnen heb en er ook geluid uit krijg via mijn Devialet D-250.

https://itunes.apple.com/nl/app/devialet-spark/id964281562?mt=8
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Invader

Heb zojuist de Spark app gedownload voor iPad. Schermen zien er gelikt uit. Blijkbaar kun je door je hand op de Phantom te leggen de wifi activeren.
Verder hoop ik deze week ook de Dialog te ontvangen, samen met 2 Phantoms Silver. Ben erg benieuwd hoe dit allemaal gaat uitpakken en of het dus ook echt morgen verstuurd gaat worden.

Had ook plannen om de Dialog te proberen i.c.m. de D250, maar dat laat dus blijkbaar op zich wachten. Ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen lullig uitpakt.

Zodra alles binnen is ga ik aan de slag en schrijf z.s.m. een review en kan ik eventueel vragen beantwoorden. Daarbij vooral ook benieuwd naar hoe de Phantom zich verhoudt tot mijn huidige systeem. Mogelijk worden het ook 2 reviews van mijn kant, omdat wij aanstonds gaan verhuizen en de huiskamer aanzienlijk groter wordt. Dit is met name voor mijn huidige set een groot voordeel. De Audio Physic Avantera's zijn toch flinke speakers. Leuk om dan te ervaren in hoeverre de Phantom grote ruimtes kan vullen.

Tenslotte ga ik ook serieus onderzoeken in hoeverre de Phantom en Dialog geschikt zijn/worden voor surround. Ik ga een dedicated ruimte hiervoor maken in het nieuwe huis en mocht dit echt een goed systeem zijn, dan overweeg ik dit. Al met al genoeg plannen en leuke dingen om naar uit te kijken.

Ondertussen staat mijn order bij Devialet nog op 'processing'....
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Charlemagne

@Invader: ben benieuwd naar je ervaringen en eerste indrukken. Sterkte met je komende verhuizing. Lijkt me leuk om een keer te komen luisteren als je alles op orde hebt.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Eddye

Quote from: Invader on February 15, 2015, 16:53:51


Ondertussen staat mijn order bij Devialet nog op 'processing'....
Links voor het ordernummer staat een pijltje naar beneden, als je daarop klikt zie je de leverdatum.

Ik heb ook mijn order gecanceld. Ik geloof ook heus wel dat het goedkomt, alleen heb ik geen zin om daar 4 maanden of langer op te wachten. Daarnaast is de manier hoe dit bekend is gemaakt wat mij betreft beneden alle peil. Typisch Devialet. 1 zinnetje ergens op de website, daags voor uitlevering van de eerste Dialogs.

Na de zomer kijk ik wel of ik er weer 1 bestel. Ik wacht nu ook een aantal reviews af m.b.t. kwaliteit en de werking. Ik ben in ieder geval erg teleurgesteld in Devialet. Gelukkig was men wel professioneel met het cancellen van de order.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005