Not so Dedicated HT

Started by jaco, December 8, 2014, 08:28:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Kjelt

#26
Even kort mijn luistersessie bij Jaco en mijn impressie van de ht kamer die nog niet helemaal klaar was dus het wordt er alleen nog maar fraaier op  :) .
Ik was er verleden week dinsdagochtend omdat ik een soortgelijk systeem wilde hebben (7702 + Genelecs).
Ik kende de Genelecs al uit mijn muziekverleden en het zijn fantastische speakers voor in de studio maar hoe klinken ze in een HT?
Gelukkig kon Jaco nog een klein plekje in zijn agenda vrijmaken voor een korte impressie, ik heb een halve dag vrij genomen en zat om 6.20 in de auto.
Bij aankomst, na een kopje koffie te hebben gedronken, zijn we naar boven gegaan.
De eerste indruk was dat het toch wel een kleine kamer was maar dat komt ook omdat ik met 1m98 nogal lang ben en het een kamer in kamer is.
Wanden en plafond waren netjes afgewerkt met veel detail voor de akoestiek, iets wat ik met mijn woonkamer ht nooit voor elkaar zou krijgen.
De schermafmeting is ook aangepast op de kamerbreedte en zitafstand.

Nadat Jaco alles had opgestart en aangezet, begon het genieten.
Zo klein als de kamer en scherm in eerste instantie leek, zodra je eenmaal in de bank zit, het licht uit gaat dan zit je toch wel in een hele goede ht  :thumbs-up:
De zitafstand tot het scherm is ook wat kleiner dan normaal zodat het scherm ook weer qua kijkhoek goed klopt.
En dan het geluid, de animated Dolby Atmos demos waren zeer overtuigend het geluid komt overal vandaan ook over je heen wat opvallend was. De Iglesias muziek demo mocht van mij snel weer uit, not my cup of tea.
Daarna Expendables 3 enkele scenes gekeken waarbij weer het overal aanwezige omgevingsgeluid uit de film mij duidelijk opviel.
Door de perfecte speakerafstanden en de vrije line of sight (listening) naar alle speakers toe zit je in een bijna perfecte soundbubble.
Bij een scene in een vliegtuig waan je je in een vliegtuig. Het klonk erg goed, center speaker bv is duidelijker dan bij mij thuis, en de speakers vind ik  prima geslaagd voor deze ruimte.

Enigste dat me een beetje stoorde was het ruis van de enorme NAS die Jaco in de kast achter had staan ik weet niet hoeveel TB maar het was een indrukwekkend geheel aan professionele serverapparatuur dat daar stond te ronken. Ik zou als enigste verbetering alleen kunnen verzinnen om die NASsen ergens anders te hosten  ;D maar Jaco heeft er zelf naar eigen zeggen minder last van. Ik zelf zet zelfs de luchtbevochtiger uit als ik thuis een rustige film kijk en irriteer me soms nog aan de 27dB ruis van mijn HW50 maar dat is persoonlijk.

Verder een fantastische ht, ik heb de 7702 en Genelecs inmiddels ook al in de bestelling staan  8) hopelijk brengen ze dezelfde synergie in mijn grotere woonkamer ht als bij Jaco's HT.
Jaco nog hartelijk bedankt voor de demo en ontvangst en heel veel kijk en luisterplezier toegewenst in deze fantastische kamer.


CoSo

Super gemaakt zo'n kamer in kamer en wat een verschil met je vorige ruimte  :P

jaco

Dat was 55 TB aan hdd wat spinned. Helaas geen mogelijkheid het ergens anders te plaatsen.
Ik zou in uiterste geval de film naar een andere hdd kunnen copieren die via een veel stillere hot swap bay in een externe behuizing via esata af kunnen spelen.
Veel te veel werk, en als je een maal in de film zit gaat het wel.

diceman

55 TB  :o staan de films voor de Pathé bij jou gehost  ;D

Leuk verhaal en goed om te lezen dat de set zo homogeen klinkt.

jaco

#30
Haha, nee alle films voor mijzelf, maar veel mensen lijken dit veel te vinden..

Krijg er ook wel rare opmerkingen over vind ik zelf. Heb altijd geleerd dat er geen domme vragen zijn, maar twijfel er soms wel een beetje aan.

Vragen hoe je iets gedaan hebt is een goede vraag
Vragen waarom je iets doet vind ik er minder toe doen, keuzes zijn persoonlijk.

gonzales

helemaal mee eens. geniet maar lekker van je ruimte!

Loondijke

Leuke ruimte! Ben benieuwd naar het eindresultaat :).

En 55TB? Heerlijk toch  :clapping:. Ik zit nu op 12TB en wil dit alleen maar blijven uitbreiden.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

jaco

#33
Gewoon uitbreiden dan!

kermit

Quote from: Loondijke on February 13, 2015, 09:37:57
Leuke ruimte! Ben benieuwd naar het eindresultaat :).

En 55TB? Heerlijk toch  :clapping:. Ik zit nu op 12TB en wil dit alleen maar blijven uitbreiden.

Wedden dat Jaco van de 55TB maar 5TB heeft gezien  :D

jaco

Veel meer (opslag en gekeken)

jantje112

Quote from: jaco on February 13, 2015, 13:40:44
Veel meer (opslag en gekeken)

Kan ik mijn lege server niet even bij je neer zetten om te euh.. testen hoe hoog de doorvoer is :)

jaco

Als ik tijd genoeg zou hebben was het een optie. 10GE kaart erin om echt te kunnen testen :)

Atmoz


Wow vet!
Ziet er goed uit Jaco, ik wist niet dat je een eigen topic had :o

Mooi spul, ook die servers met HOEVEEL opslag?!!! WOW :worship:
Echt gave foto's om te bekijken.

Keep up the good work / succes met alles!

Greetz,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

jantje112

Quote from: jaco on February 14, 2015, 10:48:00
Als ik tijd genoeg zou hebben was het een optie. 10GE kaart erin om echt te kunnen testen :)


Een goede optie voor 10ge heb ik nog niet gezien voor " thuis " als je daar een linkje voor hebt ?

Eerst maar even een goede SAS controller scoren, de laatste deal ging vlak voor mijn neus weg ;)

jaco

#40
Ik gebruik int x520da2 kaarten. Op ebay tussen de 150 - 250€
Helaas blijft 10GE duur voor thuisgebruik.

Deze intel kaart sluit je aan met sfp+ connectoren. Die zijn er tot 5 meter van koper, en daarboven met glasvezel. 2 meter lange kabels ongeveer 60€ via ebay.

bmateijsen

Hoi Jaco,

Waarom heb je eigenlijk voor deze opstelling gekozen met Front Height LS en niet bijv. 7.1.4?

Als ik in de Dolby richtlijn kijk is de luidspreker layout die je nu hebt gekozen niet specifiek voor Atmos, toch?

Groet,

Bjorn

jaco

Het is wel 7.1.4
De atmos hoog speakers zijn er 4.
Voorkant: height front
Midden: top mid

Ik had ook top front kunnen doen, maar dan zou ik niets met auro3d kunnen.
Nu heb ik tenminste nog auro3d 7.1 met 2 hoogte kanalen.

Fysiek zit er 30-40 cm afstand tussen front height en top front.
Klank blijft gelijk voor mij.

bmateijsen

Ik keek even meer op basis van de gradenhoeken bij Dolby. Daar wordt 45 en 135 graden geadviseerd bij 7.1.4.
Maar ik verwacht eigenlijk dat time-alignment wel kan zorgen dat je een goed compromis hebt nu voor beide, hoewel de functie van front height wel anders is dan overhead bij Atmos.

Quote from: jaco on February 14, 2015, 13:52:20
Het is wel 7.1.4
De atmos hoog speakers zijn er 4.
Voorkant: height front
Midden: top mid

Ik had ook top front kunnen doen, maar dan zou ik niets met auro3d kunnen.
Nu heb ik tenminste nog auro3d 7.1 met 2 hoogte kanalen.

Fysiek zit er 30-40 cm afstand tussen front height en top front.
Klank blijft gelijk voor mij.

jaco

Dat maakt niet uit voor Atmos, de renderer genereert output naar 2 of 4 kanalen, en de toegestande posities zijn: front heigh, top front, top mid, top rear en rear heigh.

Front heigh: 30-45 graden elevatie (ten opzichte van de links en rechts speaker, ofwel oorhoogte)
Top front: 30-55 graden elevatie
Top mid: 65-100 graden
Top rear: 125-150 graden
Rear height: 135-150 graden

Het is natuurlijk compleet afhankelijk van de afmetingen van je kamer waar al die hoeken uitkomen.
Top front en front heigh overlappen elkaar voor een groot deel.
Rear height en top rear ook.

Voor front en rear height is alleen de eis dat ze vertikaal boven de links en recht, en rear surround links en rechts staan. Maar dat is dan voor dingen als Auro3d en audyssey dsx en dts neo:x (front heigh)


Als jij het anders kunt vinden in de dolby documentatie dan graag een link.

jaco

#45
Quote from: Kjelt on December  9, 2014, 11:29:31
Enigste dat me een beetje stoorde was het ruis van de enorme NAS die Jaco in de kast achter had staan ik weet niet hoeveel TB maar het was een indrukwekkend geheel aan professionele serverapparatuur dat daar stond te ronken. Ik zou als enigste verbetering alleen kunnen verzinnen om die NASsen ergens anders te hosten  ;D .
Oplossing is: qnap silentnas hs-251 met een ssd

Copieer de films die ik wil zien van een van mijn nas units of pc naar deze toe, en heb dan daar geen geluid meer van.

Edit: alle afbeeldingen zijn weg helaas.  Ht ruimte gaat ook weg omdat we gaan verhuizen.
In nieuwe huis komt qua maat haast een 1:1 copy van de setup in een iets grotere ruimte.

jaco

Ik woon er nu meer dan 4 jaar en nog geen HT ruimte van te maken

Kjelt

Je laatste post was acht jaar geleden.
Geen ht geen afkick verschijnselen? Dan misschien maar een 80-90" Oled overwegen  ;)

jaco

#48
Nee ik ben gaan gamen met mijn dochter. Maar dat is afgelopen, dus ga maar weer eens met ht bezig.
Ik heb nog steeds mijn projector en scherm.
Luidsprekers achter het scherm klinken erg goed. Ik denk dat ik eerat alles weer neerzet en 2k ga kijken. Kan altijd nog een 4k projector kopen en dan films in 4k zien te vinden.
Ik heb een aanzienlijke collectie films, welliswaar niet van de laatste paar jaar.

Valkyrie

Leuk weer eens wat van je te lezen Jaco, welkom terug!
Jouw voormalige KEF 203 en 204c spelen hier nog steeds regelmatig de sterren van de hemel. :)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster