Not so Dedicated HT

Started by jaco, December 8, 2014, 08:28:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

jaco

#50
Dat is mooi, was er ook tevreden mee, maar de dsp speakers wilde ik proberen.
20k op verloren bij verkoop, er was geen markt voor :(

Ik zal een opzet posten voor de nieuwe ruimte, al jaren geleden gemaakt.

De kabels die ik nog heb (stroom en XLR) zal ik moeten bekijken of ze gaan passen.

Dit ooit besteld:

Speaker   Length   Color cable   Color   boot

Front Left   10   Grey   White
Front Right   10   Grey   Red
Center   10   Grey   Green
Surround Left   5   Grey   Blue
Surround Right   5   Grey   Purple
Surround Back Left   4   Grey   Orange
Surround Back Right   4   Grey   Yellow
Subwoofer 1   10   Grey   Grey
Subwoofer 2   10   Grey   Black
Front Height Left   12   Black   White
Front Height Right   12   Black   Red
Back Height Left   6   Black   Orange
Back Height Right   6   Black   Yellow

De 10 en 12 meter gaan passen.
Al die 4 en 6 meter waarschijnlijk niet op de originele speaker posities, maar voor de luidsprekers die vlak bij de voorversterker staan lukt het wellicht met de 6 meter kabels (rear surround, en surround hoogte kanalen achter)
De indeling van de kamer komt enigszins overeen maar rack voor apparatuur staat meer midden in de kamer direct achter de bank wat het beter bereikbaar maakt.
Kan het ook aan de achterkant zetten maar dan passen de voor kabels waarschijnlijk niet (links, rechts, center, subwoofer, voorkant height kanalen)

10 meter XLR was iets van €48 met vergulde neutrik stekkers.
Dus ofwel 2 kabels of 5 kabels opnieuw kopen was simpele beslissing.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#51
Top view:


Side View:


Back View:



Dit moet het ongeveer worden
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

williams

Hoi Jaco leuk om te lezen dat je weer terug bent ,en ik ga dit topic zeker volgen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

bmateijsen

Quote from: jaco on September  4, 2023, 15:21:24

Dit moet het ongeveer worden


Ik zou de bank op 2/3de van de ruimte zetten. Dat lost gelijk een enorm laagprobleem op. 😋

jaco

Quote from: bmateijsen on September  4, 2023, 19:19:32Ik zou de bank op 2/3de van de ruimte zetten. Dat lost gelijk een enorm laagprobleem op. 😋
Dat snap ik maar ik moet ook ergens zitten te werken. Ik werk 4 van de 5 dagen thuis. De bank staat ook niet helemaal in het midden.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#55
De ruimte zit op de 2e verdieping en aan 3 kanten is schuin dak (60 graden) vandaar dat opberg racks iets los staan van de muur. Er komen dempings panelen achter en aan de voorkant acoustisch vilt wat ik nog over heb van de vorige ruimte.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Quote from: jaco on September  5, 2023, 08:05:11De ruimte zit op de 2e verdieping en aan 3 kanten is schuin dak (60 graden) vandaar dat opberg racks iets los staan van de muur. Er komen dempings panelen achter en aan de voorkant acoustisch vilt wat ik nog over heb van de vorige ruimte.

Dan is het laag ook onvoorspelbaar 😁. En ik snap heel goed dat de ruimte multi functioneel is, dus dat je ook een bureau moet neerzetten.

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

#58
Ik zal morgen wat nieuwe tekeningen plaatsen met maatvoering.
De kamer is 640 cm lang, 322 cm breed en 260 cm hoog.

Ik ga ook een zijkant en achterkant tekening maken.

De hoogte speakers ook terug getekend naar 30 graden, zodat er meer gelijke hoeken ontstaan tussen front, voorste hoogte kanaal achterste hoogte kanaal en achter luidspreker. De dolby pdf schijnt niet te kloppen. Grote namen uit de installer wereld geven dat aan, en die hebben inmiddels wat jaren ervaring.
2 gaven de hint om de hoeken gelijk te maken min of meer voor betere pans tussen front en rear bijvoorbeeld. Ook komen de front wide daar bij langs zodat je een 9.1 basis laag krijgt waar ook de gap in graden (22.5 naar 110)  tussen front en side nog opgevuld wordt.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Ik heb wat youtube afleveringen van verschillende mensen gekeken en de algemene indruk daarvan is: niet de dolby PDF volgen.

De vuistregel lijkt te zijn: Gelijke hoeken tussen de luidsprekers.
Dus met een pan over je heen van voor naar achter: front speakers, hoek naar voorste hoogte kanalen, hoek naar achterste hoogte kanalen en dan naar rear surrounds ongeveer gelijk. Dat zijn zeg maar 3 stappen, dus 180 graden delen door 3 is 60 graden. Vandaar de hoogte kanelen op 30 graden naar voren en naar achter, dat maakt 60 graden.

Je basislaag luidsprekers is precies gelijk. Van front naar front wide, naar side surrounds en dan back surrounds. Wederom 3 stukken maar nu minder dan 60 graden omdat de front al op 25-35 graden staat, en de rear on 125-135. Dus er is ongeveer 100 graden te verdelen in 3 stappen. De front wide komen flink stuk de ruimte in langs de muur. De side surrounds iets achter je, en de back surrounds ook meer naar elkaar toe.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#60
Ik ben begonnen met flamco rail geraamte om alles  aan op te hangen. Dat zijn dingen als hoogte speakers, diffusie panelen. Wat andere verlichting eventueel.

Uitdaging met de 60 graden dak hoeken..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

buckler

Gaaf Jaco
Vraagje a suggestie... waarom plaats je de side surrounds niet op 90 graden en dus direct naast je ipv achter je zoals jij ze heb ingetekend?
En ik zie twee subs staan beschreven maar er eentje in de tekening, ga je stacken?
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

jaco

Quote from: buckler on September  7, 2023, 18:24:45Gaaf Jaco
Vraagje a suggestie... waarom plaats je de side surrounds niet op 90 graden en dus direct naast je ipv achter je zoals jij ze heb ingetekend?
En ik zie twee subs staan beschreven maar er eentje in de tekening, ga je stacken?
90 graden zit de deur. Veel naar achteren kan de bank niet,  en 120 cm naar voren is niet de bedoeling.

Ik ben aan het kijken of ik mijn bureau ga draaien, het is 120x80, en ik kan hem dus van 120cm naar 80 cm veranderen waardoor de bank 40 cm schuiven kan.
Echter ik heb 3x 24" monitor en die nemen nu al meer dan 120 cm in. Ik moet kijken hoe ver de montage steunen uit elkaar staan.

Ik heb 1 sub maar ben op zoek naar nog een dezelfde. En waarschijnlijk worden het er 4 uiteindelijk om de bas beter onder controle te krijgen.
Helaas zijn de genelec htm4b al ergens eind 2016 uit verkoop gegaan. En die nog te koop staan staan veelal in buitenland, dus of ze willen niet versturen of het kost de hoofd prijs. Andere optie is gewoon 3 andere subs kopen die er een beetje bij in de buurt komen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#63
Voor room modes kom ik op ietwat verschillende getallen uit.
Lengte 640 cm: 26,8 80.4 134 187,7
Breedte 322 cm: 53.3 159,8 276,3 372,8
Hoogte 260 cm: 65,9 197,9 329,8 462,7

Maar de muren op de vloermaat zijn maar iets meer dan 1 meter hoog. Dak aan 3 kanten heeft een 60 graden hoek. Dus op 2/3 van lengte en de breedte zullende staande golven spreiden over frequenties.
Het plafond is 4,56x2,31 meter. (10,53 m2) terwijl de vloer 6,4x3,22 is (20,6 m2)
Dus ook de staande golven voor de hoogte zijn ook wat verspreid.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#64
Offerte gevraagd voor transport voor RSL speedwoofer 10s subs. $449 incl shipping in de USA, dus het zal iets van $400 ex shipping zijn.

Benieuwd wat de shipping is, voor een 2e hands subwoofer uit de USA kreeg ik prijzen van $300 tot $1200 opgegeven,

https://rslspeakers.com/products/speedwoofer-10s-mkii/

MKII/LFE mode (anechoic): 22-200 Hz ± 3db
MKII/LFE mode (+ room gain): ~18-200 Hz ± 3db (varies with room size)

Woofer:
10" 400+ watt rated woofer
4 ohm nominal Impedance

XDR Series Amplifier:
400 watts RMS < 1% THD
1020 watts peak
Selectable dual-mode DSP – LFE/Music
Integrated double-precision 56-bit, 50 MIPS DSP processor
Intelligent class D topology, >85% Efficiency
Signal to noise ratio: >85dB
Auto-ON Threshold: 3mV
Auto-OFF: 20 minutes (no signal)
Stand-by power consumption: ~0.5 watts


Het is voor deze methode:
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Christof_G

Vergeet de invoerrechten en BTW niet. Dan wordt het niet echt interessant meer + een hoop zever als er iets mis is. En dan nog maar de vraag of deze beter gaat zijn dan iets wat je hier kan kopen, want al die reviews moet je met een korrel zout nemen.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

jaco

#66
Luidspreker heeft geen invoerrechten als ik het goed begrepen heb. Dus BTW over aanschaf en transport.

Ik was al druk aan het kijken 👀 m dezelfde subwoofers te vinden. Die zijn al jaren uit productie helaas.

Maar deze $400 sub zal wel op rond de €600 komen. Als er iets te koop is dat 20hz ook nog een beetje haalt voor dat geld ben ik ook wel geïnteresseerd.

Update:
$234 shipping Voor 4 stuks. (De domestic shipping zit normaal in de prijs en die $50 betaal je ook ,dus shipping is eigenlijk $434)
Als ik dat in een calculator stop komt het rond de €2350 uit.  Ofwel €587 per stuk. (Incl BtW en afhandelingskosten)

Woofer die in NL te koop zijn:
svs SB1000 €500.
Svs sb1000 pro €750
Polk hts12 €399
Klipsch R-121SW €549
Klipsch RP-1000SW €799

Free field gemeten frequentie repsonses:


Van een forum sponsor leuke aanbieding gekregen voor de r-121SW
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#67
Basis flamco frame is bijna klaar.



Het frame staat op de grond. Er komen diffusie panelen, de hoogte kanalen (de beugels hangen er al aan) en wat verlichting aan. Daarna afwerken met wat zwart vilt voor reflectie tegen te gaan.


Dit zijn RPG skylines achter de luisterplek.


Zo blijft de kamer zonder beschadigingen of althans zo veel mogelijk.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#68
Om terug te komen op waar de speakers moeten staan heb ik dit voorbeeld gevolgd.




Komt uit soort van training van Anthony Grimani


Daar zie je dat sides niet naast je staan, maar iets erachter.
De rears staan relatief dicht op elkaar.
wide front speakers vullen gat op tussen voorkant en side speakers.
Hight speakers moeten op een lijn staan van tussen de center en de links/rechts speaker. Dat is wel heel dicht op elkaar bij mij dus ik heb ze iets naar buiten staan.

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Ralf67

Gewoon 4 x de SVS1000 nemen.

Eventueel beginnen met 2 stuks.

jaco

Ik heb ooit een aanvaring gehad met de importeur van SVS. Wellicht niet de beste keuze. En de nieuwe 1000 pro is weer stuk duurder.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Shadowfox

Quote from: jaco on September 15, 2023, 16:36:22Ik heb ooit een aanvaring gehad met de importeur van SVS. Wellicht niet de beste keuze. En de nieuwe 1000 pro is weer stuk duurder.

Ze zijn daar idd niet de vriendelijkste idd. Vooral niet als je ze ze in de haren vliegt.

jaco

#72
Zo moet het er uit gaan zien. Zo veel mogelijk gelijke hoeken voor Atmos resolutie.



9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Je kunt waarschijnlijk niet anders maar de hoek van je fronts is vrij klein.

jaco

#74
Quote from: Kjelt on September 27, 2023, 09:26:07Je kunt waarschijnlijk niet anders maar de hoek van je fronts is vrij klein.
Dat weet ik, maar het is een lang gerekte kamer. Ook was de hoek verkeerd, Links en rechts staan op goed 20 graden van center.

Optimaal zou ik een breder scherm nemen maar ik moet ook dingen kwijt dus er staan racks.
Wel kan ik het scherm en de speakers 80 cm dichter bij zetten dan wordt de hoek iets groter en moet ik wide speakers iets verschuiven.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm