Nikon D750

Started by Erik, December 3, 2014, 20:13:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Ziet er toch wel mooi uit, vooral die flat mode om details uit schaduw te trekken en hoge dynamische bereik. Erg veel waar voor je geld.

http://www.dpreview.com/articles/8615298243/real-world-test-nikon-d750-at-the-museum-of-flight
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Bama

Zoals het er nu voor staat denk ik dat ik deze ga kopen, raak mijn huidige glas snel kwijt in ieder geval.
Wil beginnen met de 24-120 F4 en de 70-300VR heb ik ook nog.
50mm 1.8 gaat er uit en moet de 1.4 voor terug komen.
Welke groothoek adviseren jullie dan nog en is de 24-120 ok of moet ik toch voor de 24-70 2.8 gaan?

Erik

F1.4? Ga je veel in donker schieten dan?
Wel heel veel extra geld voor 2/3 extra stop

Wel een goede body die je op het oog hebt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rob Eric Blank

Als je echt groothoek wilt gaan schieten is de 14-24 f2.8 een meesterlijke lens.

Erik

#4
Poeh nog wel een flinke leercurve  :nopompom: niet alleen door de vele extra knoppen die ook juist weer handig zijn zodat je niet op verkeerde moment het menu in moet.

Ik ben een lcd schieter, doe alles via het lcd scherm op achterkant zodat ik me bewust blijf van mijn omgeving zoals springende en rond rennende mensen.
LCD er gelukkig wel, alleen merk ik nu dat lcd geen kopie toont van dat ding waar je met je oog doorkijkt.
Bepaalde opties zijn alleen via die laatste mogelijk bv even witbalans paar tinten warmer of kouder zetten. Of die geroemde AF punten in een groep is op de lcd alleen nog maar een groen vierkantje. Waardoor je via liveview volgens mij best veel mist.

Ook toont liveview niet de "waarheid" qua beeld. Denk je genoeg licht te hebben volgens je lcd, blijkt je eindresultaat bijna zwart  :nopompom:

Bij dat andere ding is het ook bijna zwart daardoor weet je beter hoe de foto eruit gaat zien. Had meer van de lcd verwacht.

Kortom nog heel veel ingewikkelder dan verwacht en gaat nog wel even duren voor hier fatsoenlijke foto uitkomt   8)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Bama


Erik

#6
Thanks, helaas niet in kindle formaat beschikbaar heb vorige week wel een leuk boek gekocht voor 8 euro die even wat meer over het hoe en waarom uitlegt van alle instellingen.
Zitten nog best een hoop nadelen aan die je niet overal leest. Als de accu die best snel raakt als je lcd gebruikt. Het niet tonen van wysiwyg niet via LV en niet via VF. Histograms die nog steeds op jpg gebaseerd zijn. Waar hij wel erg goed in moet zijn is het tevoorschijn toveren van details uit schaduwen. 
Ben er nu wel redelijk uit denk ik en heb alles grotendeels wel gefinetuned. Nu wordt het veel ervaring opdoen met de nieuwe camera en lens.

Morgen krijgt de D750 (en ik) eindelijk zijn vuurdoop bij DarkWave, PostPunk, Synth, New Wave in een van de donkerste zaaltjes die ik ken. Ken nog 1 tent die nog minder licht heeft en waar je echt moet toveren om nog iets zichtbaar te krijgen. Maar deze heeft nog wel eens geluk dat er iets meer licht is. Mooie test dus voor de D70/50mm F1.8 als dit niet genoeg is dan is niks genoeg.

 
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

De D750 krijgt als eerste een RAW histogram ipv die nutteloze op JPG gebaseerde dat is goed nieuws nooit meer onder of overbelicht en altijd de beste exposure  :pompom:
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rob Eric Blank

Quote from: Erik on January  9, 2015, 20:23:41
De D750 krijgt als eerste een RAW histogram ipv die nutteloze op JPG gebaseerde dat is goed nieuws nooit meer onder of overbelicht en altijd de beste exposure  :pompom:
De nikon d810 had dit al  ;)

Erik

Het blijft toch jammer elke compact kan fastoenlijke filmpjes maken en zelf scherpstellen met softfocus. Ook het geluid zal niet snel oversturen. Dat gold voor de panasonic luminx, de sony rx100.
De volgende een MFT (Olympus) was een complete ramp voor filmen kon geen focus krijgen laat staan behouden en daarmee onwerkbaar. Geluid werd overstuurd met een instelling werd dit niet meer redelijk.
Zoomen op de D750 moet handmatig, maar dat werkt gewoon niet op zo'n klein scherm in bijna donker omstandigheden. Vandaag eerst praktijktest geluid overstuurd. Hoe moeilijk kan het zijn daar wat voor de verzinnen. Ga je in het rood dan omlaag regelen. Waarom kunnen compacts het wel en een pro camera het niet.  Moet ik nog steeds met twee camera lopen.   :nopompom:
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill