Crown K2

Started by Mao, December 2, 2014, 15:06:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mao

Ben altijd sinds mijn eerste kennismaking met de Crown DC 300A  (1972) een bewonderaar en ook gebruiker geweest van deze legendarische versterker.
Ik lees dat er nogal wat lof wordt toegeschreven aan de veel latere Crown K2 versterker vooral in het laag.
Zijn er misschien gebruikers die mij kunnen vertellen hoe deze K2 zich laat klinken in het midden/hoog of fullrange gebruik.

Om mijn JBL 4350 luidsprekers aan te sturen moet ik 2 versterkers gebruiken (Bi Amping!!) en wil eigenlijk 2 dezelfde versterkers hiervoor gaan gebruiken. Zit te denken aan de Crown K2. Gebruik nu DC 300MKII en D150 MKII met een Bryston 10B x-over.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

martin778

#1
Ik heb een K2 op mijn 2235H's en heb hem ook full range gehoord, o.a op een set JBL L100S (zelfde als L100T3).

Superschoon maar ook wat schel en digitaal klinkend, misschien valt dat nog recht te trekken met een buizen/hybride pre.

Qua laag is het zo'n beetje DE versterker. Er zijn zat apparaten die meer laag produceren maar echt niet zo strak als de K2.
Mijn Krell is echt een wollige reus vergeleken met de bliksemsnelle K2 qua sound.

Passion4Sound

Eigenlijk heb ik niet veel aan te vullen op de reactie van Martin. Ik heb twee Crown K2 gehad op het laag. Ben nog geen versterker tegen gekomen die het beter doen op het laag dan de K2s. Super strak, snel en droog laag. Alles wat je van de lage frequenties verwacht zonder ongewenste  toevoegingen.
Op het hoog/midden zal deze digitale versterker tegenvallen. Maar wel lachen... Er waren gewoon mensen die hun enorme veel duurdere Krell mono's weg deden voor een K2 en daar nooit spijt van hebben gekregen. Prijs/kwaliteit onverslaanbaar. Grtz. Alex

Mao

Thanks voor de Info. Is dus geen optie voor mij ben ik bang. In de JBL 4350 zit de 2" Compressie driver 2440. Deze hebben al een beetje de neiging behoorlijk aanwezig te zijn alhoewel ze nu niet die neiging hebben blijven lekker rustig klinken. De omschreven sound die jullie aangeven is nou net niet wat ik wil horen helaas en dat zeker niet in combinatie met de 2440. Aan mooi laag geen gebrek immers 4x 15" in de huiskamer.

Toch maar even doorsparen voor een mooie McIntosh buizen voorversterker en McIntosh eindversterkers erachter. Liefst alles met buis maar ja
zijn nagenoeg weinig betaalbare buizen bakken boven de 150 watt. Ik heb er wel 2x zoveel van nodig ivm. biamping.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

H&C Hifi

Quote from: Passion4Sound on December  3, 2014, 00:31:30
Eigenlijk heb ik niet veel aan te vullen op de reactie van Martin. Ik heb twee Crown K2 gehad op het laag. Ben nog geen versterker tegen gekomen die het beter doen op het laag dan de K2s. Super strak, snel en droog laag. Alles wat je van de lage frequenties verwacht zonder ongewenste  toevoegingen.
Op het hoog/midden zal deze digitale versterker tegenvallen. Maar wel lachen... Er waren gewoon mensen die hun enorme veel duurdere Krell mono's weg deden voor een K2 en daar nooit spijt van hebben gekregen. Prijs/kwaliteit onverslaanbaar. Grtz. Alex

Op een set B&W 800 Matrix toevallig ?

martin778

#5
Een Mac is leuk maar daar moet je echt geen dynamiek van de K2 verwachten. Slap gel*l qua sound als je het mij vraagt  :D

De 2440 is een rustige driver vergeleken met de "1 inch JBL's op de langere 2307/2312 hoorns!
D16R2440 diafragma's zijn dan ook nog eens wat smoother door hun zachtere ophanging.
Mooiste is natuurlijk een 2450J met TrueXtent Beryllium diafragma's maar dan hebben we het gauw over zo'n €1500-1600 voor 2 drivers incl. dia's.
Wat je ook kunt proberen zijn Radian 1245-16 membranen, ik heb toendertijd de originele Ti 2450 dia's direct de deur uit gewezen voor de Radians.

Ik denk dat de aanwezigheid van het mid/hoog gedeeltelijk te maken heeft met de Crowns.
Die oude JBL's lusten een wat warmer klinkende eindbak, bijv. een oude Krell, ML of een Threshold.
Sowieso als je nog met de oude filters draait is het geluid een beetje 'schor' te noemen.
Ik vond een D150 op 4311/4312 niet echt verfijnd flinken, eerder een muur van geluid waar je ook een zaal mee kon vullen.

Duck Twacy

#6
Ik heb ooit bijna een Crown Studio Reference I gekocht uit de states (LA), maar haakte af op transport kosten (en het feit dat de verkoper de originele doos niet mer had, leek me toch een probleem). De beste man vertelde dat ie er meerder had en ze prefereerde boven Mark Levinson (kan verkooppraat geweest zijn, maar hij klonk oprecht)

Nu, dat was pas vintage geweest:  http://www.crownaudio.com/media/pdf/legacy/136734.pdf

Overigens gebuik ik een K2 op laag onder 150 hz. Gaat prima :)

Passion4Sound

Quote from: HcHifi.nl on December  9, 2014, 12:28:20
Op een set B&W 800 Matrix toevallig ?

Hoi Marcel,

Sorry voor de late reactie, maar inderdaad dat waren B&W Matrix 800.

Nu ben ik nieuwsgierig  ;D

Grtz,

Alex

martin778

Volgens mij had die man toen MC2-1250's gekocht en daarna zag ik de 800's ook op Marktplaats staan.

H&C Hifi

Quote from: Passion4Sound on February  9, 2015, 22:31:22
Hoi Marcel,

Sorry voor de late reactie, maar inderdaad dat waren B&W Matrix 800.

Nu ben ik nieuwsgierig  ;D

Grtz,

Alex


Sebas zei dat hij die set in 2004 ofzo bezat icm die crowns  ;) zou toevallig zijn als jullie beide dezelfde setup hadden..

Mao

Quote from: Duck Twacy on February  9, 2015, 22:24:31
Ik heb ooit bijna een Crown Studio Reference I gekocht uit de states (LA),   


Dit zijn volgens mij 2 Crowns DC300A in brug met wat toeters en bellen er omheen. Als basis je kan hiervoor ook 2 stuks DC300A in brug gebruiken. Net als de M600 of M2000. Deze M serie versterkers werden redelijk veel gebruikt als powersupply voor allerlei doeleinden. (DC in = DC uit!) Heb heel wat keren zo een M600 bij de TH Enschede opgehaald voor reparaties. Proef gelukt en versterker uitgebrand was het verhaal.

Overigens wel een mooie versterkerker Studio reference serie
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb een half uurtje geleden er eentje gekocht  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

knubbe

Voor je geboden 250euro? Mooie prijs.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

H&C Hifi


martin778

#14
Idd, gaan normaal voor het dubbele weg.
Check wel even of de voedingselco's niet uitgelekt zijn, de K2 is daar niet zuinig mee en vervangers zijn slecht verkrijgbaar.

Mijn oude K2 is al voor de 2e keer overgespoten hahaha http://link.marktplaats.nl/m987251086
Arme bak  :D Geen idee wat ze ermee hebben geflikt maar hij ziet er echt stukken slechter uit dan toen hij hier stond.  :embarassed:
Je herkent 'm altijd omdat hij origineel geel, daarna zilver en nu zwart gespoten was, ook de draaiknoppen zijn custom.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: knubbe on November 24, 2015, 16:03:14
Voor je geboden 250euro? Mooie prijs.

Nope 350 met twee tientjes verzenkosten  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#16
Quote from: martin778 on November 24, 2015, 18:48:12
Idd, gaan normaal voor het dubbele weg.
Check wel even of de voedingselco's niet uitgelekt zijn, de K2 is daar niet zuinig mee en vervangers zijn slecht verkrijgbaar.

Mijn oude K2 is al voor de 2e keer overgespoten hahaha http://link.marktplaats.nl/m987251086
Arme bak  :D Geen idee wat ze ermee hebben geflikt maar hij ziet er echt stukken slechter uit dan toen hij hier stond.  :embarassed:
Je herkent 'm altijd omdat hij origineel geel, daarna zilver en nu zwart gespoten was, ook de draaiknoppen zijn custom.


Ojee...die heb ik dus gekocht...hahaha  :-X


Btw...mijn hart is er goed voor om hem weer in de oude staat terug te brengen maar ik ben bang dat ik er geen uitwendige onderdelen voor kan krijgen.....enfin ik zie wel wat ik binnen krijg  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

martin778

#17
Het is een vroeg model dus na 6 seconden zonder signaal gaat ie in standby, bij de latere modellen was het iets van 20-50 seconden.

Hij was technisch oke, al vond hij Audioquest XLR pluggen niet fijn qua contact.

Zo was die toen hij hier stond:


Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Martin,

Tja daar was niets mis mee...maar goed sommige mensen denken nu eenmaal dat ze zelf iets ......
" heel mooi kunnen verbeteren" .. :( en verklooien dan het originele model tot tranen toe.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

martin778

Het was een soort limited edition toen - je had ze ook in het rood en blauw, deze was dus geel.
http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDgwMA==/z/R-sAAOSwEeFU3NCh/$_35.JPG

Erik van Voorst (in memoriam)

#20
Leuk (link werkt bij mij alleen niet) om te weten....ik zag wel ergens een stack van die gele en rode rakkers op het net.... 8)

Hij zit nu ergens in een vrachtwagen...onderweg...

Wil hem eigenlijk wel "opknappen"  :-X,

BTW
To disable the sleep circuit, on the input board in the upper left hand corner area you will see printed on the board a "Z1" location that is labeled "Sig. Det Disable". Place and jumper in this location and the sleep circuit will be disabled. The amplifier will run at idle about 200W current draw so it will be warm to the touch but it should be fine. No this will not void the warranty and it can be easily done by you.

If you are brave enough, remove the bottom cover and have a look at the input board (small-ish horizontal circuit board with XLR input connectors attached).  It is not covered up by any other boards and is in plain sight.  On the surface facing you look for the silk-screened "sig. det. disable" text.  In this immediate area are two solder pads (looks like an unused resistor place).  If you solder a jumper across this then you have effectively disabled this circuit.  Easy as that.

Er wordt wel eens beweert dat in Hometheater de sleeping period voor vertraging zorgt...iemand ervaring ?
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

martin778

Ik zou hem niet helemaal uitschakelen, zonde van 200W die hij dan nutteloos gaat verstoken en hij gaat echt goed warm worden (hoort er gewoon bij).
Let ook op - maak alleen de schroefjes aan de onderkant los, de K2 zit nl. 'ondersteboven' in elkaar.

Erik van Voorst (in memoriam)

#24
Uiteraard eerst maar eens luisteren of ik last heb van het "vertragingsaanspreekmoment" of dat het tussen je oren zit .....

Hij is net binnen...je hebt de primeur...

Hij ziet er in het echie eigenlijk een stuk beter uit dan op de geflitste foto.... ;D

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!