Sansui AU-719 schuurvondst

Started by Matthijs1973, November 26, 2014, 14:54:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Matthijs1973

Ik was vroeger altijd zwaar onder de indruk van de Sansui set van mijn vader. De tuner is helaas verdwenen maar de versterker staat nog op de schuurzolder....  volgens hem zit er ergens een 'kraakje' in de volume en balansregeling. Het lijkt mij leuk om deze versterker schoon te maken, testen en wellicht op te knappen. Dat opknappen natuurlijk alleen als het een beetje de moeite loont en door een 'expert'. Hebben jullie tips voor de 1e schoonmaak en bij wie ik eventueel terecht kan voor het vervangen van bijv. potmeters? Ik verwacht geen wonderen van het geluid maar puur uit sentimentele redenen lijkt het me leuk als 'projectje'  ;)

NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Matthijs1973

tja, tijdje in de kast gelegen maar nu toch besloten om te laten reviseren. Er zijn nogal wat potmetertjes en capjes die vervangen moeten worden. Dat laat ik doen door Hifi Stereo in Soest. Vandaag weggebracht en nu al enthousiast over hoe dit zou kunnen klinken. Medewerker Frank (hoop dat ik zijn naam goed heb onthouden) had een zelfde model uit zijn eigen verzameling meegenomen en aangesloten. In de luisterruimte klonk het geweldig. Hij gaat zich uitleven op mijn versterker en met een paar weken kan ik hem thuis uitproberen. De buitenkant had ik al redelijk schoongemaakt ;-)



NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

roeleken

#3
Nice, ben benieuwd hoe het gaat klinken. Sansui hadden we vroeger ook thuis, brings back memories.
Een hele stereo set met receiver, cassettedeck en platenspeler. En Jamo speakers, dat was achteraf gezien dan weer wel jammer  ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

TopGun2010

Mooi project!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

BJF

Prachtig! Ik heb ook ooit een Sansui gehad, het zou zomaar zoeen geweest kunnen zijn. Wat ik me van de mijne nog herinner is dat de volumeknop 'gemotoriseerd' was. Als ik met de afstandsbediening het volume aanpaste draaide de volumeknop op het apparaat. Ik wist toen niet wat ik zag...

Ik had er in eerste instantie een set Wharfedale monitoren bij, later Bose 301. Die met dat klepje wat je kon stellen om het direct reflecting effect te creëren. Samen met een Thorens TDxxx draaitafel en een knaap van een Akai tapedeck was dat een heerlijke set.

Inderdaad, memories...
NAD M10 V2
Elac FS247

Oud lid

Die Bose 301 met dat klepje is de MK1. Die heb ik ook heel lang gehad. Ergens in de jaren 70 gekocht.

. Ik had ze in het zwart.

Erwin B

Matthijs1973

na een uitgebreider onderzoek door hifi-stereo bleek dat er veel vervangen en schoongemaakt moest worden (4 grote elco's, potmeters, div caps). Alles bij elkaar prijzig genoeg om te besluiten de versterker aan ze te verkopen. Best jammer om dit niet door te zetten maar het werd te duur en zoveel is sentiment nu ook weer niet waard. De verkoopopbrengst draagt een stukje bij voor de aanschaf van een simpele versterker voor op de zolderwerkplek. Daar komt de Sansui toch niet tot zijn recht en nu kan iemand anders er straks nog veel lol aan beleven. Tot zover het project!
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

W.Otter

heb hier ook eens een Sansui in huis gehad. Die vond ik op de binnenplaats van mijn werk. Blijkbaar hadden ze de loods opgeruimd en beschouwden ze de Sansui en nog een oude Harman Kardon tuner als rommel want deze lagen op een flinke bui te wachten. Deze heb ik achter op de fiets mee naar huis genomen en met het monteren van een nieuwe stekker deden ze het beide perfect. Maar wat een geluid kwam daar uit zeg, misschien minder gedetailleerd maar wat een body en warmte. Erg mooi spul. Helaas geen plek in mijn huidige set maar het was lastig ze weg te doen!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

martin778

#9
Dat is 1 van de manieren hoe handelaren aan de spullen komen nu er op Marktplaats te veel jagers zitten.
Gewoon zeer hoge revisiekosten rekenen en hopen dat je het spul voor een habbekrats wegdoet aan hen.

Zo'n San levert gereviseerd 400 euro+ op.

Matthijs1973

dat gevoel had ik totaal niet bij deze liefhebbers / handelaar / middenstander, heeft alles netjes voorgerekend en ik kwam echt wel hoger als 400 uit met alle wensen die ik had. Daarbij een meer dan prima prijs gehad voor de versterker (zeker geen habbekrats) dus prima afgesloten en opgelost. Ben je wel eens in Soest bij Hifistereo geweest? Wellicht eens doen.
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

chansig

Lijkt me ook niet handig als ze zo opereren. Daarnaast mogen ze natuurlijk ook gewoon geld verdienen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Thanatos

Quote from: martin778 on May 21, 2017, 22:53:42
Dat is 1 van de manieren hoe handelaren aan de spullen komen nu er op Marktplaats te veel jagers zitten.
Gewoon zeer hoge revisiekosten rekenen en hopen dat je het spul voor een habbekrats wegdoet aan hen.

Zo'n San levert gereviseerd 400 euro+ op.

Zo'n revisie is echt wel een berg werk. Als je alle uren doorrekent, normale marge neemt op goede componenten etc dan zou ik voor een complexe revisie ook wel richting de €400,-+ gaan. Zeker als je voedings/buffer elco's mee neemt. Netjes een factuur en garantie is toch ook wel wat waard me dunkt.

Daarnaast om zo'n uitgave te relativeren, wat koop je voor €450,- nieuw aan audio wat de kwaliteit heet van zo'n Sansui ?