"12 guage zip" LS kabel goed?

Started by Ettepet, February 23, 2004, 12:57:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ettepet

Ik las gisteren een interessant artikel over luidsprekerkabels, waarin geconcludeerd wordt dat "12 guage zip" kabels een goedkope en zeer behoorlijke oplossing zijn voor audio gebruik.  Nou is mijn vraag: zijn die kabels nou zo goed, en onder wat voor een naam zijn ze hier te koop?

Verder lijkt het erop dat de kabel moet worden getermineerd met een weerstand en condensator. Ik heb tot nog toe hier nooit wat over gelezen, dus komt het op mij wat vreemd over.

Rod Elliott heeft nog meer over audio-kabels geschreven, waarin hij korte metten maakt met veel "fabels" op kabelgebied.  Is dit aanbevolen leesmateriaal?

Jinsu

Hoi,

Probeer het zelf uit, zo kom je er het makkelijkst achter ;) . Een discussie eindigt meestal op een wellus - nietus discussie.

Mvgr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Ettepet

Als ik weet wat voor een kabel het is, graag!  ;D

Er staan nog wat meer vragen dan "is ie goed?", wellicht zijn de meningen daarover minder controversieel...

Ettepet

#3
Grappig, zoveel kennis aanwezig en geen reactie.  Te hoog n00B-gehalte waarschijnlijk..  ;D

Had zelf al zo'n vermoeden dat "12 guage" = "12 aderig", en dat het om een platte kabel gaat, maar weet nog steeds niet of dit dus een betere soort kabel betreft dan de "rommel" die bij Media Markt of Electronica-zaakjes wordt verkocht.  Laat staan waar ik die kabel dan eventueel wèl kan kopen.

Iemand een idee of er grote (audio-) kwaliteitsverschillen bestaan tussen verschillende (koperen) 2x4mm?  Gevlochten/gedraaid, enz..  Ik kan een "goedogende" gedraaide 2x4mm kabel kopen voor 1 euro 45 de meter.

Is er al een topic over de beste "dropveter" voor luidsprekers?  (de zoekfunctie op het forum is nl. "zoek" ;) )

Jinsu

Hoi,

Ik denk eerder dat het om de AwG gaat van het kabel, niet verder op doorboren zou ik eerst weer moeten lezen wat het inhoudt :D .

Ik betwijfel echter dat er grote verschillen bestaan tussen verschillende (koperen) 2x4mm2 kabel.

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Don_Paul

Volgens mij is 12 gauge zip kabel gewoon standaard montagedraad zoals je dat in grote rollen bij de DHZ kan halen. Je weet wel, die blauwe/rode/zwarte/groengele rollen...

Het is wel zo'n beetje het goedkoopste alternatief voor de dikte van de kabel.
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

cinepaulis

Hoi,

AWG is een aanduiding voor kabeldiameter. Het staat voor American Wire Gauge. Niks meer, niks minder.  :)

Europeanen gebruiken hiervoor mm2 om het oppervlak van de dwarsdoosnede van een kabel uit te drukken.
Mini-tabelletje:
14 AWG = 2.1 mm2
12 AWG = 3.3 mm2
10 AWG = 5.3 mm2

Dat verhaal van die weerstand en condensator die gebruikt zouden moeten worden om de
kabel te termineren, zie ik niet zo zitten.

Er zijn mensen die een kabel zien als iets wat zo min mogelijk weerstand moet hebben en that's it.
Die maken ook berekeningen met de weerstand van kabel bij verschillende diameters en concluderen dat
voor een gegeven lengte een diameter van X meer dan voldoende is. En daar is de kous mee af.
Persoonlijk hanteer ik een "iets" andere benadering, maar ieder mag natuurlijk zijn ding doen  ::)

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Ettepet

Bedankt voor de reacties.  Moet nog kijken waarmee ik mijn huidige 2,5mm2 speakerkabels mee ga upgraden.  Heb net al een zeer degelijke digitale coaxial RCA en -idem- subwooferkabel besteld bij deze meneer.

Ik kies graag een goedkopere optie met een optimaal resultaat, wat niet hoeft te zeggen dat het alleen maar om weerstand zal gaan.  Als de kabel maar kort is (2 a 3 meter) zijn de verschillen wellicht niet zo groot, toch? ;)

Ettepet

Goed, verder met dit "dropveter"-topic:  :)

Ben er inmiddels achter dat koperen "platte" kabels heel aardig presteren als de (externe) inductie maar zo laag mogelijk wordt gehouden.  Dit houdt in dat de twee draden niet al te ver uit elkaar moeten liggen (maximaal de diameter van het draad!).  Mogelijk zijn gedraaide aders wat beter dan geweven aders.  Door al die aders speelt het skin-effect blijkbaar geen rol van betekenis voor audio-frequenties.

Zelfs kabels van 15 meter presteren weinig minder dan (veel) duurdere kabels, en in sommige gevallen zelfs beduidend beter (zie deze vergelijking).

Nou nog een plek vinden waar ik dit type kabel zo goedkoop mogelijk kan kopen, in regio Delft.  Media Markt had geweven draad, en bij de locale electronica-boer liggen de aders ver uit elkaar.  Correct misschien, al kost het daar wel bijna 4 euro de meter (3x zo duur dan in de V.S.).

cinepaulis

Hoi,

Tja, of je er iets aan hebt weet ik niet, maar ik kan je mijn persoonlijke filosofie (groot woord  ;) ) geven over kabels:

Elke kabel-fabrikant heeft zijn eigen motivaties waarom dat zijn kabels beter klinken en superieur zijn. De een zweert bij dunne geleiders, zeer dicht bij elkaar, de ander zweert bij stevig massief koper, weer een ander bij zilver en ga zo maar door.
Je kunt dus lezen totdat je een ons weegt. Over elk kabeltype valt in theorie iets te zeggen. Maar zelf zou ik nooit op basis van die theorie kabel kopen.

Het wordt misschien te vaak gezegd waardoor het wat aan kracht inboet, maar toch:
Zelf luisteren is het beste wat je kunt doen.

Persoonlijk lig ik niet meer zo wakker van de anatomie van een kabel. Het gaat me om het eindresultaat. Dus mijn advies zou zijn om eens wat stukken kabel te lenen van verschillende prijzen/soorten/merken en gewoon te luisteren wat je nu het mooist vindt.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Ettepet

Dank je Paul voor jouw filosofie.

Als ik m'n goedkope "optimale" kabel heb liggen zal ik wat andere duurdere kabels ter vergelijking uitproberen.  Ik vrees namelijk dat kabels, zoals ik ze nu zoek, in de categorie van "<100 euro voor 30 meter" niet uitgeleend worden.  ;)

cinepaulis

Hoi,

OK, in ieder geval succes met je speurtocht !  :)

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P