Koppeling pc met Antelope Zodiac usb dac GELUKT

Started by Zodiac, November 21, 2014, 16:55:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Zodiac

Eindelijk met computeraudio begonnen.
Ik heb een harde schijf met 2,2 TB met 6000 albums (nagenoeg alles 24bit alac files)

Op mijn laptop met windows 8.1 draait JRiver20. Met LAN aan NAS verbonden. Niet via wifi dus. Gaat goed. Op de laptop is de zodiac als 24 bit afspeelapparaat gekozen, in JRiver is de Zodiac geselecteerd. Volgens het boekje! Alles klopt.

De laptop is met een prima usb kabel verbonden aan mijn Antelope Zodiac (usb) dac annex voorversterker waardoor deze fungeert als de externe 'geluidskaart'. Muziek speelt! Maar......

Hier beginnen de problemen. De verbinding/ koppeling tussen laptop en dac is uiterst instabiel. Midden in een nummer verbreekt ineens de verbinding tussen laptop en dac. Hoe zou dat kunnen komen?
Heeft iemand een tip?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Dirk

alle andere cq overbodige software op de laptop staat op dat moment uit of is (beter nog) verwijderd?
energiesettings uitgezet? (screensaver en spaarstand scherm, schijven die na x tijd in slaapstand gaan, etc)
recentste (USB) driver geïnstalleerd?

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Sjettepet

Wat voor melding krijg je als de verbinding verbroken wordt c.q. weer wordt hersteld. Gaat het herstellen spontaan of moet je de DAC opnieuw aansluiten?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Zodiac

Quote from: Dynky on November 21, 2014, 17:16:57
alle andere cq overbodige software op de laptop staat op dat moment uit of is (beter nog) verwijderd?
energiesettings uitgezet? (screensaver en spaarstand scherm, schijven die na x tijd in slaapstand gaan, etc)
recentste (USB) driver geïnstalleerd?
Dank voor het meedenken:
Usb driver zojuist opnieuw geïnstalleerd (van de antelope site),
Andere software is inactief,
Koppeling pc met dac verbreekt zonder dat ik zichtbaar zie dat er iets in de slaapstand schiet (dus voordat de screensaver begint is de koppeling al pleite)........
Mysteries!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Zodiac

Quote from: Sjettepet on November 21, 2014, 17:20:29
Wat voor melding krijg je als de verbinding verbroken wordt c.q. weer wordt hersteld. Gaat het herstellen spontaan of moet je de DAC opnieuw aansluiten?
Verbreken en herstel gaat spontaan. Zou het iets met de buffering te maken kunnen hebben (dat kun je instellen in JRiver)?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Zodiac

Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Zodiac

Alle settings staan goed.

Even toch verder op een suggestie van Dynky; kan het zijn dat de usb uitgang van een laptop in de slaapstand schiet? Het probleem lijkt erin te zitten dat er geen signaal vanuit de pc naar de dac gestuurd wordt waardoor de dac geen koppeling 'ziet'
Zoiets, denk ik.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Nahpets

Dan zou je ook geen backup op een externe harde schijf kunnen maken, lijkt mij niet zo waarschijnlijk dus.

Tevens wordt er weer automatisch een verbinding gelegd, wat ook niet logisch lijkt bij een slaapachtige stand.

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Nahpets

Quote from: Zodiac on November 21, 2014, 17:25:36
Zou het iets met de buffering te maken kunnen hebben (dat kun je instellen in JRiver)?

Wat gebeurd er als je de buffer extreem vergroot? Gewoon eens op de maximale stand zetten.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Zodiac

Usb uitgang kan t niet zijn, nee.
Het gekke is, hij speelt, circa 2 minuten en gooit dan de verbinding dicht.
Het is niets technisch. Want als ik in windows mijn 'afspeelapparaat ' zijnde de dac, test, dan slaat de verbinding kortstondig weer aan. W8 laat dan een kort geluidsignaal horen.
Ik speel met een gecrackte JR, zou het daarmee te maken kunnen hebben?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Deleted User

Quote from: Zodiac on November 22, 2014, 07:56:51Ik speel met een gecrackte JR, zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Tja....

Wat hier nu niet begrijp, dat velen van ons een godsvermogen uitgeven en helemaal geil worden van verschillen die we denken te horen. Maar als het woordje software voorbij komt, dan moet het ineens gejat worden.

Ik werk met een legale Jriver... vandaag ga ik hem updaten naar MC20.041 voor nog geen 22 euries.... Waar hebben we het over? Je stopt toch ook geen illegale benzine in je auto? 1 Tank benzine is duurder en binnen enkele dagen foetsie. Jriver geeft je voor minder geld heel wat maanden plezier.

Maar goed.. de klachten die jij hebt herken ik absoluut niet..


Zodiac

Quote from: jazzman on November 22, 2014, 09:04:38
Tja....

Wat hier nu niet begrijp, dat velen van ons een godsvermogen uitgeven en helemaal geil worden van verschillen die we denken te horen. Maar als het woordje software voorbij komt, dan moet het ineens gejat worden.

Ik werk met een legale Jriver... vandaag ga ik hem updaten naar MC20.041 voor nog geen 22 euries.... Waar hebben we het over? Je stopt toch ook geen illegale benzine in je auto? 1 Tank benzine is duurder en binnen enkele dagen foetsie. Jriver geeft je voor minder geld heel wat maanden plezier.

Maar goed.. de klachten die jij hebt herken ik absoluut niet..

Even voor de duidelijkheid. Ik vind het leuk dat je reageert. Ik zal me verdiepen in de link die je stuurde.
Echter, geil word ik niet van audio, van getweak en zeker niet van dat gekloot met computers en het eindeloze gezeik met instellingen van zogenaamde audiofiele software. Daarom wil ik eerst een pakket proberen voordat ik er investeer. Is dat zo gek? Zo zit ik erin, dus ga me alsjeblieft niet overtuigen van mijn ongelijk. Dank u wel!
Laten we nou alsjeblieft niet roomser dan de paus gaan zitten doen en on topic blijven voordat er weer iemand daarover gaat lopen zeuren.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Nahpets

http://www.jriver.com/download.html

30 dagen gratis probeer versie. Volledig functioneel (geen rare fratsen als elke x minuten een signaal uitval van x seconden, zoals in JPlay). Dat doet me er aan denken, gebruik je JPlay (wat een pokkeprogramma :nopompom:)?

Dan kun je in ieder geval uitsluiten of er iemand heeft lopen k*tten met je huidige versie.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Zodiac

Quote from: Nahpets on November 22, 2014, 11:22:54
http://www.jriver.com/download.html

30 dagen gratis probeer versie. Volledig functioneel (geen rare fratsen als elke x minuten een signaal uitval van x seconden, zoals in JPlay). Dat doet me er aan denken, gebruik je JPlay (wat een pokkeprogramma :nopompom:)?

Dan kun je in ieder geval uitsluiten of er iemand heeft lopen k*tten met je huidige versie.

Ik zag hierin inderdaad een mogelijke aanleiding voor het probleem. Ik gebruik geen JPlay.
Misschien toch de proefversie proberen dus....Thx
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Zodiac

Quote from: Nahpets on November 22, 2014, 11:22:54
http://www.jriver.com/download.html
30 dagen gratis probeer versie. Volledig functioneel (geen rare fratsen als elke x minuten een signaal uitval van x seconden.....
Dan kun je in ieder geval uitsluiten of er iemand heeft lopen k*tten met je huidige versie.

Heb er inmiddels koppijn van :devil:

Als ik de zodiac middels usb aansluit op een pc (laptop met JRiver), dan verbreekt na enkele minuten spelen de verbinding tussen pc en dac. Het witte lampje gaat dan knipperen.
In Windows 8.1 is de Zodiac ingesteld als afspeelapparaat, in Jriver staan alle settings ook ok. Ik hoor dus gewoon de muziek. Tot de verbinding met een klik wegvalt. De muziek in JRiver speelt ook gewoon door, na wegvallen verbinding. Dus geen muzieksoftware probleem. Dit gebeurt ook met andere software, heb ik getest (VLC).
Als 2e bron is een Sonos op de Zodiac aangesloten (digitaal, met spdif dus). Deze verbinding werkt perfect. Koppeling met zodiac 100%

WTF kan de oorzaak zijn? Zit het 'm in de usb verbinding? Zou een usb-spdif converter helpen? Want als ik als source SP1 (SPDIF ingang 1) kies (sonos): volkomen stilte in mijn speakers, bij sourcekeuze USB hoor ik ruis (jitter?) misschien is SPDIF  toch stabieler?....
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Thanatos

Pc's kunnen soms via usb behoorlijk onstabiel zijn en ook vervuild signaal veroorzaken.

Ik heb hier een Sony VAIO van een paar jaar oud en op de meeste USB dac's die ik heb gehad kraakt en piept het enorm. Is een ander probleem dan jij hebt maar als voorbeeld dat usb niet fail save is.

Andere bron nemen of een tool proberen die je usb signaal opwerkt. Ik heb sinds kort een Schiit Decrapifier omdat af en toe met licht in/uitschakelen de DAC ivm Mac mini ook zijn lock kwijtraakte. Sinds toevoeging geen problemen meer. http://schiit.com/products/wyrd-usb-decrapifier

Nahpets

Quote from: Zodiac on November 22, 2014, 20:25:41
De muziek in JRiver speelt ook gewoon door, na wegvallen verbinding.

Dat is een hele interessante. Als de USB verbinding volledig wegvalt, ziet JRiver de uitgang niet meer. En stopt.
Blijkbaar blijft de USB verbinding dus wel in stand, echter wordt er door de Zodiac geen (bruikbare) data ontvangen.

Heb je verschillende USB kabels geprobeerd? Zitten er verloopjes/adapters in de USB verbinding? Heb je verschillende USB poorten op de laptop geprobeerd? Heb je toevallig een USB hub met eigen voeding in huis? Heb je nog een andere PC/laptop in huis waar je MC20 op kan installeren en proberen of de USB problemen geeft?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Raphie

Laat me raden, je zit op een usb 3 poort...... Zet hem eens op een usb2
JBL PRX Power!

twani

Quote from: Raphie on November 23, 2014, 07:42:48
Laat me raden, je zit op een usb 3 poort...... Zet hem eens op een usb2

Je hebt altijd het hoogste woord maar eerlijk is eerlijk, je wéét ook vreselijk veel Raphie... :worship:

Zodiac

Quote from: Nahpets on November 23, 2014, 02:06:54
Dat is een hele interessante. Als de USB verbinding volledig wegvalt, ziet JRiver de uitgang niet meer. En stopt.
Blijkbaar blijft de USB verbinding dus wel in stand, echter wordt er door de Zodiac geen (bruikbare) data ontvangen.

Heb je verschillende USB kabels geprobeerd? Zitten er verloopjes/adapters in de USB verbinding? Heb je verschillende USB poorten op de laptop geprobeerd? Heb je toevallig een USB hub met eigen voeding in huis? Heb je nog een andere PC/laptop in huis waar je MC20 op kan installeren en proberen of de USB problemen geeft?

Test gedaan met een andere pc. Andere poorten. Zelfde probleem.
Andere kabel geprobeerd. Een Audioquest Cinnamon en eentje van een paar euro.
Geen hubs, 1:1 aansluiting.
Ik vrees dat er dan 1 ding overblijft: zoals je zegt, de Zodiac ontvangt geen (bruikbare) data. k.! :devil:

Quote from: Raphie on November 23, 2014, 07:42:48
Laat me raden, je zit op een usb 3 poort...... Zet hem eens op een usb2

De cynische reactie van onze 'allemansvriend', de heer T :tounge: even in de wind slaande....neen gewoon met usb2.0 poortjes. Wederom K.T! :devil:

Zit het m dan in die f....ing Zodiac van mij? Of zit het m in de usb aansluiting van de Zodiac en moet ik naar spdif gaan. Dus een converter aanschaffen.? Wat een gedoe zeg!

Even zo goed: bedankt voor het meedenken. ALLE suggesties helpen!



Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

drevox

Aangezien andere pcs het zelfde probleem geven lijkt het wel aan de zodiac icm jriver te liggen.
Misschien kun je nog het een en ander uitschakelen zoals onboard audio. LAN mogelijk uitschakelen.

Ben zelf absoluut geen fan van jriver kwa interface en intelligentie. Jplay klinkt daarnaast mijlen ver beter. 30 dagen uitproberen is niet lang genoeg dus kan begrijpen dat je hem nog niet gekocht hebt.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Nahpets

Heb je allebei de USB modes op de Zodiac geprobeert?
Is de laatste firmware geinstalleerd?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Nahpets

Quote from: drevox on November 23, 2014, 10:46:15
Aangezien andere pcs het zelfde probleem geven lijkt het wel aan de zodiac icm jriver te liggen.

Zelfde probleem deed zich ook voor bij gebruik van VLC. Het lijkt daardoor geen afspeelsoftware gerelateerde issue te zijn.

jPlay -> Trial version is fully-functional apart from occasional inserted silence
Door deze wijze van beperken van de trial versie is voor mij het luisteren naar de probeerversie dusdanig verstoord dat serieus luisteren niet mogelijk was en is.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.