Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PatrickB

Quote from: mijkie on May 31, 2022, 17:26:33
Ik zie jullie allemaal stoeien met DAC-bordjes maar, ik heb een DAC met USB-ingang, is dat niet simpeler of is deze uitgang niet best van de 4B?
DAC bordjes zijn handig en leuk als je alles in 1 wilt doen.

Als je al een losse DAC hebt met USB ingang, dan kan dat ook. En is mogelijk zelfs te prefereren indien je DAC overweg kan met asynchrone USB input en een beter kristal heeft tbv timing dan de meeste DAC bordjes. Dan kan de DAC zowel de timing als de D/A conversie voor zijn rekening nemen wat meestal een beter resultaat oplevert.

Wel is de USB uitgang van een Pi niet de beste uitgang. Wat helpt is om een paar basis settings van de Pi te wijzigen (optimaliseren voor audio streaming). Bv. een vaste kloksnelheid ipv variabel. Hoeft helemaal niet op de max te staan (tenzij je de Pi ook allerlei andere dingen laat doen, maar dat is meestal niet een goed idee). Zijn goede adviezen te vinden online. Overigens als je bv Volumio gebruikt, die doet het voor je.

Ook een goede hulp is om er een Audioquest Jitterbug er tussen te zetten (en een beetje degelijk geïsoleerde usb kabel).

Zelf draai ik een Pi 3A+ met wat settings (oa fixed op 600mhz, hdmi en bluetooth uitgeschakeld, etc) gevoed door een dikke battery. Via een jitterbug aangesloten op een DSP/DAC/versterker die mijn auto audio aanstuurt [emoji16] Klinkt top! (Natuurlijk is ook de auto akoestisch aangepakt, want auto's zijn meestal dramatische luisterplaatsen zoals ze uit de fabriek rollen).
Raspberry PI B+ with Hifiberry Digi+, Audio-GD DAC and NAD A/V receiver with Dali Euphonia IWS-3 front speakers

mijkie

#1401
Dank voor je antwoord, ga ik me er eens in verdiepen

Al eerder een pi gehad maar, dat was de 2 [emoji1]

Wel weer leuk om eens mee te stoeien!

Wat is aan te bevelen voor alleen audio en evt een schermpje, 2, 4 of de 8gb versie ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

gizmo2

Quote from: mijkie on May 31, 2022, 17:26:33
Ik zie jullie allemaal stoeien met DAC-bordjes maar, ik heb een DAC met USB-ingang, is dat niet simpeler of is deze uitgang niet best van de 4B?
Als je USB gaat nemen zou in ieder geval een raspberry pi 4b nemen en 2gb is meer dan genoeg .

Of check onderstaande als je volumio gaat gebruiken.


https://community.volumio.org/t/10-tips-to-get-the-best-of-volumio-and-avoid-issues/54964

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mijkie

dat was de bedoeling idd, USB en evt. een klein scherm, lijkt me wel netjes, als hij in het zicht komt te staan maar, dat weet ik nog niet
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

gizmo2

Quote from: mijkie on May 31, 2022, 20:17:56
dat was de bedoeling idd, USB en evt. een klein scherm, lijkt me wel netjes, als hij in het zicht komt te staan maar, dat weet ik nog niet
Als je schermpje gaat gebruiken dan adviseer ik onderstaande is 4,3 inch touchscreen.
werkt via DSI  en flatcable is plug en play. Voor volumio uiteraard de touchscreen plugin gebruiken.


https://www.kiwi-electronics.com/nl/4-3-inch-dsi-touch-display-voor-raspberry-pi-800x480-10259?search=4%2C3%20inch%20dsi

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mijkie

thnx, hou ik in gedachte

ik wil gaan testen met software, is erg makkelijk switchen weet ik nog en dan eens kijken of het met of zonder schermpje wordt

Volumio heb ik toen ook mee gestoeid en rune en nog 2 meen ik

Makkelijk te bedienen en stabiel is voor mij het belangrijkste
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Tabcam

Quote from: mijkie on May 31, 2022, 20:33:44
thnx, hou ik in gedachte

ik wil gaan testen met software, is erg makkelijk switchen weet ik nog en dan eens kijken of het met of zonder schermpje wordt

Volumio heb ik toen ook mee gestoeid en rune en nog 2 meen ik

Makkelijk te bedienen en stabiel is voor mij het belangrijkste
Dan kan ik je aanraden ook PiCorePlayer te testen, veel streaming plugins voor Tidal, Spotify, Youtube, Bandcamp, Soundcloud etc, gemakkelijke apps, iPeng op iOS (kost wel eenmalig geld) en Squeezer (gratis) op Android erg veel andere plugins en een erg actieve community.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mijkie

iPeng heb ik al een keer betaald, dus dat is het niet :)

Ik wil ook picoreplayer gaan testen idd maar, ben ik dan afhankelijk van een pc/nas met LMS ?

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Tabcam

Quote from: mijkie on May 31, 2022, 23:02:56
iPeng heb ik al een keer betaald, dus dat is het niet :)

Ik wil ook picoreplayer gaan testen idd maar, ben ik dan afhankelijk van een pc/nas met LMS ?
Kan, maar je kan het ook op de Raspberry Pi draaien. Dan geef je die toegang tot ofwel een lokale HDD/SSD of je NAS. Werkt als een tierelier.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

Was even zoeken om er 1 te bemachtigen voor normaal geld maar, is onderweg :)
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

gizmo2

Quote from: mijkie on June  1, 2022, 06:19:37
kan dat op 1 en dezelfde Pi ?
yep draait opdezelfde sd kaartje.
je moet het wel even handmatig installeren ik dacht rechts ergens in het homescherm van picoreplayer staat installeren LMS.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mijkie

#1412
ga ik naar kijken, thnx !

Ik heb een Samsung T7 ssd aan mijn router hangen, dat hoeft de Pi geen stroom te leveren aan de ssd, lijkt mij de beste oplossing
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

gizmo2

Quote from: mijkie on June  2, 2022, 12:02:37
ga ik naar kijken, thnx !

Ik heb een Samsung T7 ssd aan mijn router hangen, dat hoeft de Pi geen stroom te leveren aan de ssd, lijkt mij de beste oplossing
hier ergens.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mijkie

Dat scherm herken ik wel van de andere pi die ik ooit gehad heb

Thnx
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

Pi is binnen en ziet er heel bekend uit, wel is de pi4 een heel stuk vlotter als mijn laatste beleving met de pi3

Ook is het een stuk makkelijker geworden, geen ssh verbindingen meer nodig zag ik en een raspberry-imager om allerlei software op makkelijke manier te installeren op je sd-kaartje

kortom een hele vooruitgang vind ik, leuk om weer eens mee te stoeien en wie weet is het een blijvertje  ;D
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

gizmo2

Mooi en ben benieuwd op welke software je uiteindelijk blijft hangen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mijkie

nu even aan het stoeien met picoreplayer en het toevoegen van de externe schijf die aan mijn router hangt .......

Volumio is iets makkelijker om in te stellen als PiCorePlayer maar, dat mag mij niet tegenhouden :)
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

piCorePlayer werkt, ook de externe schijf aan mijn router

dat ding is lekker vlot geworden en klinkt prima met standaard voeding en dropveter(analoog) !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

inmiddels een stapje verder, Pi aangesloten via USB, was wel even zoeken hoe of wat maar, wederom prima kwa klank en blijft feilloos spelen!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

gizmo2

Quote from: mijkie on June  5, 2022, 12:48:31
piCorePlayer werkt, ook de externe schijf aan mijn router

dat ding is lekker vlot geworden en klinkt prima met standaard voeding en dropveter(analoog) !!
Zeker vlot zo'n pi 4.

Misschien ook wel interessant, iemand op het volumio forum is bezig met een lms plugin.
Deze is net even anders dan die andere twee bestaande lms plug-ins.


https://community.volumio.org/t/plugin-squeezelite-mc/56591

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mijkie

Ga ik me eens in verdiepen, thnx !


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

gizmo2

#1422
De Philips DAC voorzien van een Ian Canada isolator II.
Klinkt nu iets verfijnder en minder warm als voorheen.

https://www.audiophonics.fr/en/single-board-computers-et-hats/ian-canada-isolator-ii-galvanic-insulation-module-for-raspberry-pi-odroid-p-13824.html



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#1423
bijna klaar, alleen nog een keer een groter scherm en een paar handels.

edit: hendels zitten er inmiddels al aan.









philips nos dac


output transformers

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#1424
heb die oude es9028 pro dac wat ik ooit tweedehands gekocht heb in een woody gebouwd.
usb board was stuk en heb i2s usb van raspberry pi gebruikt.




alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up: